Shetlander in de tuin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:04

Ik vidn gewoon neit dat je het kan maken om een pony op zo'n klein stukje te zetten of het nou in een tuin is of erges anders

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:05

@jomaro: vind jij een shetlander in de tuin nou wel of niet goed. Want ik krijg het gevoel dat jij vindt dat alleen jij het goed doet qua paarden houden. Ik moet zeggen dat ik wilde dat alle wedstrijdpaarden het hadden zoals bij Runningkawa! Vind het een beetje overdreven dat je daar zo op doorgaat...

Waar is TS? Reageert die ook nog een keer op alle berichten?

Ik vind het iig nog steeds niet kunnen, want het moet zo aangenaam mogelijk zijn om een paard te houden, vind ik... Dus niet in een tuin en ZEKER NIET alleen!! Ook al zeggen mensen, oh hij staat al 10 jaar alleen, dat is ie wel gewend. NEEN, een paard is een kuddedier en dat zal hij altijd blijven!

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:21

[quote="Bramblerose"]@jomaro: vind jij een shetlander in de tuin nou wel of niet goed. Want ik krijg het gevoel dat jij vindt dat alleen jij het goed doet qua paarden houden. Ik moet zeggen dat ik wilde dat alle wedstrijdpaarden het hadden zoals bij Runningkawa! Vind het een beetje overdreven dat je daar zo op doorgaat...

Ik sta zelf voor 100% achter de verzorging van mijn pony. Vindt dat ik hem meer kan geven dan mijn vorige pony die op een pensionstal stond. Nee hoe ik het doe is niet voor iedereen het beste, veel mensen zouden dat niet willen, en andere paarden of die bij mij willen staan?
Die keuze wordt ze niet geboden. Weet dat mijn pony erg gek is op het hele gezin, geniet van alle aandacht.
En ja ik zou een shetlander in een tuin plaatsen van 5 bij 20. Maar wel zorgen voor voldoende werk/afleiding, er dus enorm veel mee bezig zijn. En niet er een neerzetten omdat ik het leuk vindt dat er een staat maar er dus verder niets mee doet dan hoort een pony er niet.

Elyne

Re: Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:16

Hoi,
Waarom maak je van de schuur niet een stal (als de buren niet gaan klagen over stankoverlast..) en zoek je een weiland in de buurt met vriendjes voor je shet. Ik ken mensen die sit ook hebben gedaan maar dan werd wel elke dag die shet 'smorgens naar het weiland gebracht, en 'savonds weer binnen gehaalt. Maar dan moet je natuurlijk wel een weiland in de buurt hebben met een vriendje..
Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:18

Citaat:
En staat dus altijd buiten. In de ogen van runningkawa is mijn paard niet het paard dat het zou moeten kunnen zijn

waar zeg ik dit?

Ik heb niks tegen buiten staan, zonder deken.
In tegendeel.
Mij andere paard heeft ook geen deken.

Maar ja, klopt, ik vind dat elk paard sociaal contact moet hebben met een soortgenoot.
Daarmee moet kunnen dollen.
En of je er nu wel op rijd, niet mee rijd, alleen recreatief of wedstrijden staat er imo los van.

En ik vind als eigenaar van je paard dat je die verplichting hebt tegenover je paard.

Je krijgt bij een paard zelf het plezier van het poetsen, knuffelen en rijden.
Maar de overige tijd vind ik dat een paard paard moet zijn.

En je paard kan dan best 's nachts in de tuin staan.
Als hij dan overdag maar op een wei met vriendjes(s) kan.
En dat is in het geval van ts niet

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:21

Inderdaad

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:29

Paarden of ponies niet op een klein stukje, ik had altijd les op hippisch centrum rhederlaag waar edward gal en nicole hun dressuurstal ook hadden, nou de paarden daar en van de pensionklanten stonden alleen maar op stal en kwamen er alleen uit voor de dagelijkse oefeningen van 20 min.
die paarden daar zagen alleen het daglicht als ze op wedstrijd gingen.
dan heeft die shetlander het nog luxe hoor !

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:39

Dus omdat iemand anders zo met hun dieren omgaat is dat een vrijbrief dat andere mensen dat ook mogen doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:42

Als je vergelijkt met paarden in afganistan, mogen we ze hier wel elke dag een tijd zonder eten en drinken zetten en toch laten werken.
Maar ik geloof als ik zeg dat ik mijn paarden zo hou, dat mensen mij toch niet zo aardig meer vinden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:49

jomaro schreef:
Weet dat mijn pony erg gek is op het hele gezin, geniet van alle aandacht.

Hoe je het ook wendt of keert, jij kunt nooit een soortgenoot vervangen, simpelweg omdat je het gewoon niet bént!
Een soortgenoot kan hem oneindig meer plezier en aandacht schenken dan dat jullie dat ooit kunnen.

Tuulijk heeft je pony het wat beter dan een paard wat nooit zijn stal uit komt, maar volgens mij heb je als eigenaar toch de plicht om je paard zo goed mogelijk te verzorgen. Hij is immers daarvoor totaal van jou afhankelijk.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:51

hahahaha! Wat een idee zeg, een sjet in de tuin!! Whahahaaaa
Maar zoals al eerder hier is gezegd vind ik dat je het niet moet doen. het gras is zo weg en die pony heeft een beetje te weinig plek om zn kont te kunnen keren. Maar ja je moet zelf weten. Ben wel benieuwd of ie nou komt of niet!

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:38

En je paard kan dan best 's nachts in de tuin staan.
Als hij dan overdag maar op een wei met vriendjes(s) kan.
En dat is in het geval van ts niet

Hier ben ik het dus helemaal mee eens,hoe vaak zie je niet een paard helemaal in zijn eentje staan en voor zich uit zich te staren omdat tie zich stierlijk verveeld. Ik vind dus ook dat er minstens een vriendje bij moet staan.

En @ Jomaro een paard kan wel plezier met een mens hebben,als je lekker gaat borstelen of gaat rijden enz. Maar voor de rest van de dag dan? Neem aan dat jij er niet elke dag de hele dag bij zit!?

En er zijn inderdaad pensionstallen waar paarden helemaal niet buiten komen en alleen eruit komen als de eigenaar komt om er iets mee te doen,maar dat vind ik ook niks.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:10

Een paard valt volgens de wet onder de huisdieren.
Bij ons in de wijk hadden ze ook een pony in de tuin.
in de winter dag en nacht en in de andere seizoenen afhankelijk van het weer snacht in de tuin/blokhut en overdag in een weitje buiten de stad.
de mest deden de in de grijze container (ze hadden er meerdere)
Er liep voor het gezelschap een geit bij (enorm irri ding overigens hihihi)
De buren hadden er geen probleem mee.
Tsja een vriendje vind ik wel belangrijk voor een paard/pony.
en beweging anders dan longeren , maar gewoon vrijlopen vind ik ook belangrijk.
Tsja dat zou je moeten afwegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:23

Ik ga hier nieteens op reageren. Shet in de tuin.
Het vervelendste vind ik nog dat een shet niet als volwaardig paard wordt gezien maar als een soort nouja, ik zou niet reageren.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:27

paard staat toch ook in een box van 3 x 3 dus als je m gewoon rijd en logeerd is er volgends mij niet zo veel aan de hand,, of snap ik de bedoeling nou niet kan ook

ik bedoel dan dat je van die schuur gewoon een stal kan maken, dan kan je hem gewoon voldoende beweging geven per dag en je zou hem 2 uurtjes er dag ofzo in je tuin los kunnen laten mischien foto,s van je tuin erbij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:59

2 uurtjes, ben je wel helemaal lekker? een shet hoort 24/7 buiten met soortgenootjes.

en dat heel veel mensen een paard 24 uur per dag op stal houden zonder sociaal contact wil niet zeggen dat dat dus goed is!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:00

FlOriss schreef:

paard staat toch ook in een box van 3 x 3 dus als je m gewoon rijd en logeerd is er volgends mij niet zo veel aan de hand,, of snap ik de bedoeling nou niet kan ook

ik bedoel dan dat je van die schuur gewoon een stal kan maken, dan kan je hem gewoon voldoende beweging geven per dag en je zou hem 2 uurtjes er dag ofzo in je tuin los kunnen laten mischien foto,s van je tuin erbij?

Nou, ik denk dat ik dit topic maar vaarwel ga zeggen, als er mensen zijn die nog steeds zo denken als hierboven! Belachelijk, alsof het daarom goed is paarden zo te houden. Denk eens na en leef je eens in in een vluchtdier, een kuddedier!!!

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:04

Je kan een paard toch niet jaar in jaar uit elke dag maar 2 uurtjes buiten zetten. Kijk met nat vies weer en als het land op dat moment niet bruikbaar is omdat het te nat is,dan vind ik het iets anders. Maar als het gewoon mooi meer is,dan moet een paard toch minstens 6 uur per dag naar buiten kunnen,vind ik!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:03

nou oke ik vind nu inmiddels dat de ts van haar tuin plus schuur een mooie stal met uitloop kan maken, voor in de winter, 'snachts.
en verder de pony dus in de zomer altjid en in de winter in elk geval overdag bij andere pony's op het land moet zeten, een weiland dus!
ik vond het een interesant topic omdat ik niet wist dat je op zich een stalletje aan huis mocht maken
maar een pony in de tuin hahaha nee hoor dat kan niet dat moet je ook niet willen..
dat gaat je ook goed tegenvallen..
en het is echt zielig voor de pony want ja als je (ts) m moet verkopen omdat het tóch niet wou..
dat is toch erg of niet dan!
ik las dat er een geit bij zou als gezelschap, echt waar geloof het van me, je tuin is net groot genoeg voor twee dwerggeiten.
ik heb namelijk precies zo'n zelfde grootte van tuin.
en heb me al eens eerder in dit vraagstuk verdiept
vandaar.
ik hoop dat je echt verantwoord te werk gaat het is echt zielig als je een pony koopt terwijl hij het bij zijn vorige baas beter had en jij moet m weer van nood verkopen..

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 07:44

Het kán ja, maar zou het niet doen nee! Door al de bovengenoemde redenen.
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een grote zandbak van je tuin maken en daar de shet neer zetten. Maar dan vind ik weidegang ergens anders voor in de zomer een must...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 07:58

WAT een onzin wordt hier geschreven......... ik had mijn NF van 138 ook gewoon in onze achtertuin van 5 bij 7...... helemaal geen probleem, ja hij sprong soms naar de tuin van de buren omdat het gras daar groener was........

En na dat uurtje grasmaaien reed ik hem weer terug naar de boer waar zijn weiland was met stal, EN waar al zijn vriendjes stonden

Zo hoefde mijn ouders niet meer te grasmaaien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:09

kikwiko, over onzin gesproken, we hebben het hier over iemand die een shetlander in zijn up in de tuin wil stallen, niet over een uurtje grasmaaien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:17

Ik denk dat je de post van Kim dan ook met vooral veel smileys en knipogen moet lezen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:16

straks denkt de ts dat ze het serieus bedoelt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:14

haha nee hoor, is een grap

Mensen die me een beetje kennen weten dat ik dit nogal sarcastisch bedoel......... Ik bedoel je gaat toch geen pony in een woonwijk in je achtertuin zetten......... buiten dat het asociaal is, want je hebt ook nog buren die misschien een bloedhekel hebben aan paarden, is het ook voor het beessie helemaal niks......