werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:41

Ik vond deze plaatjes. Ik vind dat ze duidelijk laten zien wat een dik dekje of onderlegger met het zadel doet
Afbeelding

Afbeelding

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:43

Anouar15 schreef:
Volgens mij is het enige wat een bontje doet een goed passend zadel niet passend maken.
Een goed passend zadel heeft geen dekje of onderlegger nodig. Een dekje is dan ook niet voor het paard, maar voor het zadel, om het zadel te beschermen tegen zweet en vuil.
Hoe meer (dikke) dingen je onder het zadel gaat leggen hoe slechter het gaat liggen.
En een niet passend zadel passend willen maken met een onderlegger is natuurlijk helemaal niet goed.

waarom rijdt je er zelf dan ook mee ?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:48

Rij ik met een bontje?
Oh, je bedoeld die foto in m'n profiel. Ja, toen wel, omdat ik toen nog dacht dat het goed was.
Ik heb nu een boomloos zadel, dus dat is een heel ander verhaal.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:01

ooh okee

Ik rijdt er zelf ook mee, een echte.
Dit was omdat ze een rugblessure had gehad, en ze super gevoelig was.
Toen heb ik er eentje aangeschaft(werd me aangeraden?), en sindsdien rijdt ik er mee.(nu een jaar)
Nog geen problemen mee gehad

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:05

knap gemaakt anouar 15
zo is het inderdaad

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:07

Heb ik niet gemaakt, kan en klaar van internet geplukt

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:07

goede plaatjes die weergeven het goed.
maar een gelpas kan het zadel niet doen kantelen toch?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:10

Gelpads zijn ook veel dunner. Nadeel van een gelpad vind ik dat ze ruw zijn langs het leer. Als je dan op je zadel gaat zitten trekt hij toch strak over de rug, ook als je hem in de kamer trekt.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:17

leg me dan eens uit hoe een dikker dekje of bontondergger dat evenredig dik is een zadel aan de voorkant meer kan ophogen dan aan de achterkant en een gelpad of ander zadeldekje niet?

Vraag me af of men wel eens een goedpassend bontje van dichtbij heeft gezien?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:33

Ik vind dat er ook erg vreemd uitzien hoor? Ik heb ook nog nooit gezien dat een zadel achterover klapte door een bontje, dat moet dan idd. een niet passend bontje zijn of het is niet goed gebruikt door bijvoorbeeld aan de voorkant het zadel op de rand te leggen kan hij wel achterover klappen, maar dan gebruik je hem dus gewoon niet goed..... je moet ze de kost geven ook die ik zie rijden met een te klein bontje onder het zadel, dan ligt hij voor en achter óp de rand, dat zal lekker gaan drukken dan
Ik zou zulke plaatjes wel eens willen zien met een écht bontje onder dat zadel (en dan wel 1 die goed past en op de juiste manier gebruikt wordt) inplaats van een getekend iets zoals deze plaatjes.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:36

ik zal eens een foto maken met evita in precies dezelfde houding!!! (met en zonder bontje )

(die knol blijft toch een uur lang slapen, dus dat lukt wel )

Nee, dat ga ik morgen doen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:46

Goed plan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:15

deze dan maar nemen als allernieuwste as trend:
Afbeelding

Citaat:
Nieuw exclusief zadelbontje gemaakt van echt rendier bont met zachte leren onderkant. Niet alleen een blikvanger maar ook als eigenschap: een voortreffelijk schokabsorberend vermogen voor de gevoelige paardenrug .Door de dichte beharing tevens isolerend tegen kou ,wind en warmte. Geschikt voor dressuur en veelzijdigheids zadels

ooit een rendier gezien met drukplekken????

aanpassing: de e en m hebben soms ruzie wie voorop mag
Laatst bijgewerkt door Alane op 26-02-06 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:19

nooit gezien ...een rendier met zonder drukplekken
misschien gaat je paard er wel hard van rennen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:26

of hij/zij krijgt een gewei, ook wel handig als je ergens staat zonder weidegang

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:30

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:34

Ik denk toch wel dat die plaatjes kloppen. Aan de voorkant komt het zadel niet alleen omhoog door het bontje wat eronder ligt, maar ook nog omdat de kamer daar smaller wordt en het zadel zelf dus ook hoger gaat liggen. Het is voor dan dus dubbel.

Misschien in het echt niet zo erg als op de plaatjes, maar het lijkt mij verder wel logisch.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:40

het onderste plaatje vind ik toch maar wat raar hoor....
een dekje is overal even dik dus kan ja zadel toch niet kantelen als het daarvoor ook niet kantelde

het zelfde principe als een kast waar je overal 2 cm blokjes ondersteekt ( lijkt mij toch ? ... of ben ik verkeerd ?)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:20

Wat PriscaZ daar zegt is idd. heel erg logisch, zo uitgelegt zou dat zomaar eens kunnen kloppen alleen ik heb echt nog nooit een zadel zien kantelen van een bontje. Ben toch benieuwd naar de foto's van Nancy_evita.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:23

rendier bont
Verder kloppen die plaatjes bovendien inderdaad. Als de kamer van je zadel te wijd is is het wel een oplossing. Maar ik heb er zelf een hekel aan. Je mist het hele contact met je paard erdoor heb ik het idee. Het voelt dan of ik er een kilometer boven zit ofzo.
Verder is een bontje eigenlijk bedoeld om direct op de rug te leggen. Om tussen het dekje en het zadel te doen werkt het vooral als opvulling die vaak helemaal niet nodig is. Natuurlijk werkt het ook wel een beetje als drukverdeling maar dan kan je er beter/net zo goed een gelpad onder leggen.

Dit is allemaal vast al gezegd in het topic maar geen zin om terug te lezen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:00

dan kantelt je zadel dus ook van dit dekje
Afbeelding
mijn bontjes zijn in de kamer niet dikker dan deze.

nog maar te zwijgen van dit soort dekjes
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:02

Dan zullen idd alle ankys de deur uit moeten lijkt me zo

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:03

Die onderste dekjes zijn inderdaad een ramp!
Enne, dan heb je een dun bontje!
Die anky's zijn niet zo dik vind ik hoor, die nieuwere althans

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:05

De Anky's, de HH pufferpads en nog velen meer
Veel mensen kijken naar de dikte van een bontje aan de rand.....niet slim! De rand ligt niet onder het zadel (als je het bontje goed gebruikt dus he) dus niet de rand meerekenen, naast de rand is een bontje alweer een stuk dunner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:10

Er heeft ooit een onderzoek naar onderleggers, i.e. gelpads, bondjes, dikke shabraks in de bit gestaan. Dat kantelen zullen ze zeker wel hebben onderzocht. Ik denk ook wel dat ik dat voel als mijn zadel raar ligt en achterover kantelt. Dan toch zeker wel wordt opgemerkt tijdens mijn lessen.

Zo een plaatje is wel leuk, maar het is maar met welk idee je het maakt. Ik denk trouwens dat een lekkere spekrug het niet voelt als het zadel bloot op rug wordt gelegd, zo ken ik een tinker die niet nippert met zijn ogen als zijn vrouwtje het zadel op zijn schouders legt, lekker in de lepel gaat zitten met behoorlijk bipsje en het zadel er niet echt passend uit ziet, een rare beweging maakt als ze ligtrijdt. . Dit geheel op de rug van mijn paard zal zeker na een paar weken behoorlijk een pijnlijke rug geven bij mijn paard. Ik denk ook dat als een zadel met het leer rechtstreeks op de rug wordt gelegd het zweet niet opgenomen kan worden en het dan gaat schuren, zo een lekkere schuimdot gaat worden, maar dat is mijn idee.