Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:38

Ik doe het zelf niet, maar het is inderdaad wel beter om het wel te doen! Ikzelf doe het niet omdat ik op een manegepony rijd en op mijn verzorgpony waar geen krukje is. Toen ik het voor het eerst zag vond ik het behoorlijk gek, maar toen wist ik nog niet waarom die mensen dat deden. Misschien is dat bij de mensen die jou raar aankijken ook wel zo!

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:10

Op de manege waar ik heb gereden word het toch vrij veel gedaan, zeker bij beginnende oudere ruiters die niet zo soepeltjes meer zijn of bij paarden met een wat gevoeligere rug. Ik heb met mijn paard ooit eens zo'n poging gedaan teon mn vader er een keer op wilde en er niet bij kon, maar hij blijft niet zo braaf staan met opstappen dus dat werkte niet.. omdat ik zelf 160 ben en mn paard 173 heb ik wel laatst een opstijgbeugel gekocht om het wat makkelijker te maken, zeker in het bos als je poortjes doormoet is het niet relaxt om iedere keer eerst de beugel langer te maken, klimmen en dan weer de beugel ophijsen.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:29

Ik stap altijd op met een krukje. Ten eerste ben ik niet één van de lichtsten, ten tweede ben ik niet bepaald lenig (ik ben 1.75m, mijn paard 1.68m) en tenslotte heb ik een hernia operatie ondergaan, waardoor mijn rug niet meer zo veel kan hebben. En voor mijn paard is het ook veel beter, zeker omdat hij wel eens een gevoelige rug heeft.

Maar dat commentaar en gelach ken ik wel. Ik word er af en toe niet goed van.

Elpharo

Re: Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:51

Kimnor schreef:
Nou, ik ben dus niet de enige!!
Ja ik vind dat altijd zo stom als ze me dan uitlachen, maarja ik weet waarom ik het doe, en als ze denken dat ze moeten lachen, tja.. laat ze maar.. Maar leuk is het niet!!

Ga vanaf 1 maart beginnen met het inrijden van mijn jongste paard, waarbij ik zeker MET trapje op ga stijgen!

Groetjes Linda

Sorry, ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of iemand anders het al gezegd heeft, maar ik vind het bijzonder goed om met opstapje op te stijgen...en met een jong paard heb je twee vliegen in een klap....je ontlast zijn rug EN hij/zij leert keurig stilstaan terwijl je opstijgt...ik gebruik vaak de bakrand....van twee kanten EN ik stij ook van twee kanten op, want het moet wel kunnen terwijl je paard stilstaat. Ik rijd nu boomloos en dan moet je zowiezo errug snel opstappen anders schuift je zadel Maar nee hoor, niks geks aan....

Ricara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:54

Nou ik doe het zelf nooit, ben ik te lui voor maar het meisje dat bij ons rijdt doet het wel aaaaaltijd

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:10

Hoi,
Ik stap altijd met een opstapje op.
Omdat ik dat makkelijk vind en omdat het mij prettiger lijkt voor mijn paard. Het opstapje gaat overal mee naar toe, dus ook als ik lessen of als we eens een uitstapje maken.
En wat een ander er van denkt, zal me een worst zijn.
Groetjes van mij

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:44

OneDesire schreef:
Ik stap altijd op met een krukje. Ten eerste ben ik niet één van de lichtsten, ten tweede ben ik niet bepaald lenig (ik ben 1.75m, mijn paard 1.68m) en tenslotte heb ik een hernia operatie ondergaan, waardoor mijn rug niet meer zo veel kan hebben. En voor mijn paard is het ook veel beter, zeker omdat hij wel eens een gevoelige rug heeft.

Maar dat commentaar en gelach ken ik wel. Ik word er af en toe niet goed van.

Dat heet "het genante krukje"

We hebben er zelf toch vaak om kunnen lachen, om het opstappen met het krukje, juist omdat anderen dachten een reden tot lachen te hebben (en zelf amper fatsoenlijk op hun paard konden stappen).

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:52

bij ons op de manege staat een reus van een paard maar liefst 1.84 en daar kom je echt niet op zonder trapje maarja die kwpn ruin is ook een beetje groter geworden dan de planning

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:57

Ik ben zelf ook niet echt lenig heb ook de nodige operatielittekens die de lenigheid ook niet bevorderen, en ben ook de grootste niet. Ik stap altijd op met een opstapje. Ik krijg alleen maar positieve reacties, helemaal als ik er met een big smile bij vertel: "wie korte pootjes heeft, moet een opstapje gebruiken..."

Lafayette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:04

Arienette schreef:
Op de manege waar ik heb gereden word het toch vrij veel gedaan, zeker bij beginnende oudere ruiters die niet zo soepeltjes meer zijn of bij paarden met een wat gevoeligere rug. Ik heb met mijn paard ooit eens zo'n poging gedaan teon mn vader er een keer op wilde en er niet bij kon, maar hij blijft niet zo braaf staan met opstappen dus dat werkte niet.. omdat ik zelf 160 ben en mn paard 173 heb ik wel laatst een opstijgbeugel gekocht om het wat makkelijker te maken, zeker in het bos als je poortjes doormoet is het niet relaxt om iedere keer eerst de beugel langer te maken, klimmen en dan weer de beugel ophijsen.

Die heb ik ook ik laat je even een picture zien hoe die eruit zien maar gebruik hem niet meer hij ligt bij mij thuis in de kast

Ingeklapt
Afbeelding

Uitgeklapt
Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:06

Bij een dressuurzadel is het sowieso makkelijk om de beugelriem wat langer te maken om zo beter bij de beugel te kunnen, maar dat kun je ook niet oneindig blijven doen omdat je er dan echt niet meer opkunt en je halverwege blijft hangen.

Bij een westernzadel is het op maat maken van de stijgbeugel weer een heel ander verhaal.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:08

@ Lafayette: de eigenaar van t paard waar ik op rijd is nogal oud dus die heeft die ook. Ik gebruik ze ook wel eens! ik = klein, paard = groot!

Ik gebruik verder nooit een trapje! Ja, laatst een keer, omdat dat paard last van zijn rug had, maar verder kom ik er zelf ook wel op

Ik ken ook iemand die een heel groot paard heeft en zelf is ze niet zo klein, dus die gebruikt een trapje om t paard op te zadelen en te poetsen
X

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:38

Ik ben nu 1.68 en rij paarde van bove 1.70 dusja.. zou wel handig zijn als ik et deed.. Maar vind et niet raar ofso.. Met jonge paarde doe ik dat niet, die dribbelen nog enzo.. vind alleen maar riskant als er zo'n ding staat,