paard in box van 3x3?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:28

runningkawa schreef:
Toch blijf ik erbij
beter een stal van 3x3 en de hele dag buiten
dan een stal die zogenaamd groot genoeg is voor zijn stokmaat, maar dan 23 uur per dag op stal.

En nog beter een ruime stal en de hele dag naar buiten.

Over het rollen in stal.
Mijn pony (1.43) kan gewoon rollen in zijn stal (4x 2,70), hij heeft nog nooit vastgelegen. Ook niet in zijn vorige stal (3x3).

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:14

Die van mij had toen ze alleen was een stal van 3x5 en op een ochtend lag ze dus wel vast. Blijkbaar ook door het rollen. Maar ik ben het er wel mee eens dat een paard veel naar buiten moet kunnen. Die van mij staan gelukkig dag en nacht buiten, al is nu wel de hele wei naar de filesteinen. Maar als je die mogelijkheid niet hebt, dan vind ik 3x3 wel aan de kleine kant.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:23

ik vind gewoon dat elk paard naar buiten moet. Ongeacht de grootte van de stal.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:35

Anouar15 schreef:
ik vind gewoon dat elk paard naar buiten moet. Ongeacht de grootte van de stal.

helaas KAN dat niet.

had ik maar een wei met een loopstal......

in de wintermaanden zit je nu eenmaal aan een stal gebonden!

dus dat mensen steeds maar blijven roepen dat een paard buiten hoort,wordt IK een beetje moe van.

ik denk dat de meeste eigenaren hun paard graag hele dagen buiten zouden willen hebben ,maar helaas dat zit er dus niet in.
en daarom moet je het zeker in de wintermnd met een stal doen en deze hebben nu eenmaal de standaard maat van 3x3meter.
alleen mensen die zelf hun stal bouwen zullen een grotere box hebben maar dat is voor pensionstallen gewoon niet haalbaar!

de mijne is maar 150cm en heeft een box van 3x3 en ook zij heeft er in vast gelegen en ze is dwars geworden staat te trappen tegen de wand.
ik ben daar zeker niet blij mee,en hoop dan ook dat het weer goed blijft en de wei in April weer open gaat.
dan staat zij al heel snel weer 24 uur buiten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:43

Oke, er zullen wel gebieden zijn in NL waar echt geen weidegang mogelijk is.
Maar hier in het Gooi bijvoorbeeld is genoeg keus tussen stallen met weidegang. Ik snap dan echt niet dat er mensen zijn die hun paard op een stal zetten waar de paarden de hele dag binnen staan.
Als je geen keus hebt snap ik het.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:50

ik wil graag mijn pony op de wei,maar er staan mensen bij mij op stal die hun paard afgelopen zomer ook niet op de wei hebben gezet en de reden?

TE VER LOPEN!

nou van deze mensen zakt mijn broek af,we moeten wel een stukje lopen maar heen en weer ben je binnen 30min terug
maar daarvoor staat je paard dan wel lekker buiten.

dus al heb je een zomerwei zijn er toch nog mensen die aan zichzelf denken en niet aan het paard,
van de zomer met 30gr stonden ze weg te zweten!
en ook dit zijn grote paarden boven 165cm in een 3x3 box.
en dat vindt ik wel zielig,want dan heb je een kans en die laat je voorbij gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:57

[
gouda schreef:
. Dat halve metertje maakt qua draaicirkel ook niet uit.

Nu heeft mijn paard wel een zwakkere achterhand en vind ze niet zo lekker draaien in die stal maar goed. Ze draaid meestal om de as van haar achterbenen zeg maar. .

Hoelang wil jij nog met je paard doen
[/quote]
Lang daarom staat ze ook op de enige stal in de omgeving waar ze uberhaupt in de winter buitenkomen en daglicht zien. Het is gewoon niet anders.
[/quote]

Waar woon jij dan? Dus ik begrijp dat er in jouw omgeving louter kleine stalletjes zijn waar paarden om hun as moeten draaien om zich om te draaien en niet in de winter buitenkomen en in stallen staan zonder daglicht??? Dus jij hebt het beste pension in de omgeving met dit? Sorry, maar als paarden dan zo belangrijk voor mij zijn, ging ik verhuizen anders maar geen paard of een half uur in de auto zitten, maar toch dit niet hoor.
[/quote]

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:00

daffodil schreef:
Normale maat paardenbox hoor, bij ons op stal staan ze allemaal in een box van 3x3 voor zover ik weet. We hebben een aantal grotere boxen, maar het merendeel is deze maat!

Idd.
Het is een standaart boxmaat, anders worden ze te groot.
Wij hebben paarden van 1.75 die staan ook gewoon in 3x3, die van mij (1.68) staat er ook in.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:02

Sha_ schreef:
daffodil schreef:
Normale maat paardenbox hoor, bij ons op stal staan ze allemaal in een box van 3x3 voor zover ik weet. We hebben een aantal grotere boxen, maar het merendeel is deze maat!

Idd.
Het is een standaart boxmaat, anders worden ze te groot.
Wij hebben paarden van 1.75 die staan ook gewoon in 3x3, die van mij (1.68) staat er ook in.

kan ook prima

monsera

Re: paard in box van 3x3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:54

Ik sta ook met onze pony's in zo'n standaard box.1 pony is 1.37 en de andere is 1.55 en die staan er lekker bij als ik naar onze buurpaarden kijk een paard van 1.69 en een fries hebben die echt net genoeg ruimte voor mijn gevoel.Verder ben ik het helemaal mee eens dat paarden naar buiten moeten of in iedergeval ook gewoon los moeten kunnen lopen met andere paarden het liefst.Als je denkt dat je paard het beter heeft in een box van 3 bij 4 of een box van 4 bij 4 maar de heledag binnen staat is dat natuurlijk niet geweldig een paard kan niet ineens zichzelf beweging geven in die ene extra meter ruimte.

Ik zorg er bijna elke dag voor dat mijn pony's er elke dag los uitkomen zowiso met zijn tweeen maar ook vaak met 4 andere paarden{die stal genoten zijn erg blij met mij } en DAARNAAST nog gereden of gelongeerd worden.Met mooi weer kunnen ze een paar uur op het land en anders komen ze een uur los in de bak.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:15

Wij hebben staan.
Fries-1.60
Tinker-1.48
Haflinger-1.45
Kwpn-168

Tinkerjaarling-1.37
Shetmoor-1.10

Zij staan ieder in een box van 3x3 (shetmoor in 'n3x2.50)
Ze komen elke dag buiten.

De vereiste afmetingen worden (wanneer?? ) 3.50x3.50.
Hoorde ik vanmiddag van mijn hoefsmid.

Hoe denken jullie over paarden die -soms- noodgedwongen op stands staan?

Tuurlijk wie wil zijn paard niet altijd op de wei kunnen gooien???
Binnenkort gaat hier in de buurt mooie weidegrond verloren.
De bouw van industrie gaat niet door,maar we krijgen een zeer mooi en produktieve Golfcourse voor in de plaats.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:38

voor pony's vind ik een stal van 3 x 3 nog net kunnen, voor paarden echt te krap, helemaal als ze 23 uur per dag op stal staan!
De fout ligt daarbij een beetje bij de manege's en pensionstallen (vooral in de randstad), die maken boxen van 3 x 3 (of nog kleiner) om meer geld te kunnen verdienen met minder ruimte.. veel keus is er dus vaak niet als pensionklant. Ik ken hier in de omgeving op verschillende stallen genoeg paarden (ja, rond de 1,70!) die bijvoorbeeld in stallen van 2,5 x 3 staan!

ik woon ook in de randstad en ken de ellende van het gebrek aan weidegang in de winter... dan vind ik dat je paard in ieder geval de ruimte moet hebben in zijn stal, om languit te liggen en rond te lopen (en geen rondje om de as ).
Ik heb nu een uitloopstal voor mijn pony met een paddock, ben er ook ontzettend blij mee!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:10

bij ons op stal staat een belgische knol van 1,80 in een box van 3m bij 3m. Overdag in de wei. Ze is altijd dol blij dat ze weer naar stal mag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:11

miekelover schreef:
bij ons op stal staat een belgische knol van 1,80 in een box van 3m bij 3m. Overdag in de wei. Ze is altijd dol blij dat ze weer naar stal mag.

Ja, dan krijgt ze lekkers

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:29

Ik vind 3x3 een normale maat stal voor alles tot 160.Grotere paarden moeten in 3x3,5 als minimun.Maar ja dat vindt ik.Mijn pony van 1,51 staat in een box van 3x3,5 Daar heeft ie zat ruimte in.Hij komt tevens elke dag in de wei.Ik weet dat dat lang niet overal kan.Maar ik vindt dat elk paard wel minimaal een uurtje los moet kunnen elke dag.Buiten zijn gewone bewegen om dan.Hoeft geen wei te zijn,mag ook bak of paddock ofzo.23 uur op stal is veelste lang.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:39

Sugarmiss schreef:
Zal ik er eens een klein rekensommetje aan wagen (correct me if i'm wrong het blijft tenslotte giswerk )
Paard is schoft tot staart 1,70, komt een hals bij van 80 cm = 2,50
Hoofd mag je toch ook wel 60 cm boor rekenen = 3.10

In ontspannen houding kan je paard dus NOOIT in een stal van 3x3 liggen of staan.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat je hier wat kort door de bocht gaat.

Mijn paard is nog wat hoger (1.75) en dus langer en staat in een box van 3 x 3.10. Hij kan hier zeer ontspannen in staan en hij kan gewoon van alles, zonder om zijn as heen te moeten draaien en alles. Als hij lekker staat te slapen staat hij gewoon in de lengte met 9 van de 10 keer zijn neus binnen zijn box. Daarnaast zou hij ook op de diagonaal kunnen gaan staan of met zijn neus naar buiten.

Ik denk dat het wel degelijk van belang is dat mijn paard gewoon met zijn neus naar buiten kan staan, dat creeert nog extra ruimte.

Overigens vraag ik me af waar die grote boxen manie ineens vandaan komt. 3 x 3 is een goede en standaard paardenmaat en er is niks slechts aan om je paard in zo'n stal te zetten. De manier waarop het hier benaderd wordt lijkt het wel alsof je je paard mishandeld of een slecht leven geeft als dat niet zo is. Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid zijn paard heel de dag buiten te zetten. Ik ben een van die mensen. Mijn paard staat ongeveer 3 uur per dag buiten op wei of paddock en komt daarnaast nog ruim 2 uur van zijn stal om gereden / gepoetst en geknuffeld te worden. Al met al geen slecht leven vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:44

mmmm, die berekening van 2 x de stokmaat is al heeeeel oud. Een paard diagonaal te laten staan omdat het niet anders kan, vind ik echt een rare hoor, sorry.

En dat je paard gelukkig is om 18 uur op stal door te brengen, weet je niet, mijn paard iig niet en dat hoef ik niet aan hem te vragen, want als het zo eens uit komt dat hij heel kort buiten komt, staat hij de volgende dag op zijn achterbenen als hij de stal uitkomt en maakt hij gilletjes zo blij is hij dat hij weer los mag.

Die rekensom van Sugarmiss is nog zo gek niet.

Al eens de stallen van de beredenpolitie gezien? Balzalen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:49

Mijn haf staat in een niet kloppende stal,
Hij is minder breed,dan dat ie lang is,
Hij kan wel in de breedste staan zegmaar,

Gelukkig staat ie alleen in de winter snachts op stal,want hij vind dat stallen gedoe maar niks

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:51

Ik zeg ook niet dat een paard diagonaal moet staan omdat het niet anders kan. Ik zeg dat mijn paard in de lengte makkelijk kan staan te slapen, maar dat als hij nog meer ruimte zou willen hij ook nog diagonaal kan staan.

Overigens heb ik al eerder uitgelegd dat mijn paard nu gelukkiger is met 5 uur per dag van zijn stal dan hij vroeger was met 24/7 van zijn stal. Hij liep dan maar langs het hek te banjeren en was blij als hij eruit mocht. Mijn paard stuitert niet als ik hem van zijn stal af haal en is gewoon rustig. Hij wil ook altijd maar al te graag weer uit de wei als hij er een keer langer op staat, hij springt zelfs over de hekken heen als hij het echt zat is. Ik denk oprecht dat dit genoeg is voor hem. Hij is blij als ik eraan kom en hij naar buiten mag, maar hij is ook blij als ik hem van de wei kom halen, dan draaft hij naar het hek toe. (en dat is niet omdat hij snoepjes krijgt, want daar doe ik niet aan en direct voeren na de wei doen we ook niet)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:51

Saskia9 schreef:
s

Mijn stal klopt ook, zouden de klopgeesten op vakantie zijn??

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:57

3x3 is een standaard box maat jah, maar ik vind wel dat een paard gewoon naar buiten moet elke dag. wanneer je hier geen mogelijkheid toe hebt, vind ik neit dat je een paard moet houden... sorry als er mensen zijn die er anders over denken...

wanneer een veulen 24/7 op stal staat, krijgt deze uiteindelijk vergroeiingen. dit zegt genoeg over het welzijn van een paard op box. ze hebben gewoon de ruimte en beweging nodig.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:01

russel schreef:
Saskia9 schreef:
s

Mijn stal klopt ook, zouden de klopgeesten op vakantie zijn??

Ik denk het

Wel fijn,hebben de paarden ook eens rust

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:05

Ik heb 3 prefab boxen (standaard 3x3)waarvan er een vergroot is(lees: tussenwand ertussenuit gesloopt )
Overdag buiten, maar de uren binnen blijven helaas in de winter meer..
Mijn merrie hoeft nu niet steeds om haar as te draaien wat beter is voor haar rug en haar voeten (mest en urine)!
Mijn dierenarts en hoefsmid hebben overigens dezelfde mening!

Er worden, zoals eerder al aangegeven hogere eisen gesteld aan het dierwelzijn, dus grotere stallen.
En dat vind ik een pre voor deze edele dieren!

Hoe zou je het vinden als je een hond op deze manier beperkt in zijn ruimte?
Terwijl ie in diezelfde ruimte ook nog zijn behoefte moet doen???
Kijk dan nu nog eens naar je grote paard en een afgesloten box van 3x3 of zelfs minder....

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:08

mellamoshan schreef:
3x3 is een standaard box maat jah, maar ik vind wel dat een paard gewoon naar buiten moet elke dag. wanneer je hier geen mogelijkheid toe hebt, vind ik neit dat je een paard moet houden... sorry als er mensen zijn die er anders over denken...

Maar wat vindt jij dan genoeg naar buiten op een dag? Net zoals mijn paard komt verdeeld over de dag eerste 3 uur dan 2 uur buiten. Mag in dan in jouw ogen een (sport)paard houden of is dit nog te weinig? Ik vind ook dat een paard iedere dag naar buiten moet, maar ik vind dat afhangt van het paard hoe lang.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:12

in ieder geval een paar uur naar mijn idee, maar hier zullen de meningen waarschijnlijk over verschillen. een paard hoort gewoon geen 24 uur op stal en toch gebeurt dit best vaak naar mijn idee (meestal in de winter ivm met slechte weide ed)
ik zie mezelf ook geen 24 uur per dag in me slaapkamer zitten!