Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:
die tegenzittende 2 kilo 'weegt' op een ander moment dan 0 kilo, want gemíddeld weeg je wat je weegt. Door een belastender techniek worden de pieken en dalen rond dit gemiddeld groter ja, dat vraagt mer aandacht van een paard, doch de last blijft hetzelfde.
Vergelijk het met een kind in een kruiwagen: als dat wiebelt kost dat je extra aandacht en kracht. De totale arbeid die je moet verrichten om dat kind 100 meter voort te kruien blijft echter gelijk.
[***] schreef:Mss moeten jullie weer even een stukje terug lezenCitaat:De belangrijkste eis die aan een ruiter gesteld moet worden is dat hij een goede onafhankelijke zit ontwikkelt en de hulpen duidelijk kan toepassen en hij in staat is om snel en ontspannen te reageren. Onsportieve en dikke mensen kunnen dat over het algemeen niet zo goed en hebben daarom (dat is ook mijn ervaring als instructeur) meer problemen met het leren en oefenen van de onafhankelijke zit. Alleen paardrijden als sport is daarom ook niet aan te bevelen. Je moet een basisconditie hebben en ook het liefst op andere manieren vaker doelgericht met je lichaam bezig zijn, waardoor je coördinatie, je spierkracht en beweeglijkheid geschoold worden.
Ik betwijfel of degene die het artikel van Dr Thiel bullshit noemt een goede onafhankelijke zit heeft.
Voor iedereen die het wel een interessant onderwerp vindt: het boek dat ze geschreven heeft 'beter paardrijden kun je leren' is echt een aanrader!
marloezzke schreef:als een vrouw van 80 kg te zwaar zou zijn voor een paard zou dat beteken dat eigenlijk alle mannen te zwaar zijn voor een paard en dus alleen vrouwen paard zouden kunnen rijden.
je moet er ook van uit dat een paard 4 benen heeft en dus het gewich meer verdeeld is.
Karin schreef:Kun je het je voorstellen: die ielige Arabiertjes met 75 kg op hun rug over 160 km door woestijnen of berglandschappen met een gemiddelde snelheid van minstens 12 km/u...
Huertecilla schreef:115 gram/cm² is echter wel een grenswaarde![]()
Anoukie schreef:Dan is dat bontje wat ik onder het zadel heb, voor mijn paard toch wel prettig (naast dat het mooi is). Verdeelt de druk van mijn zware lijf beter
![]()
.
Anoukie schreef:Dan is dat bontje wat ik onder het zadel heb, voor mijn paard toch wel prettig (naast dat het mooi is). Verdeelt de druk van mijn zware lijf beter
![]()
.
Citaat:Dan moet je er ook vanuit gaan dat een man langer is en het gewicht dus meer verdeeld is als je wilt vergelijken met kilo's.
pantarhei schreef:het gaat niet om de punt belasting van een vierkante centimeter, maar om de kracht maal arm die wordt uitgeoefend. Er is namelijk niemand die recht verticaal kan opstappen met zijn gewicht boven het midden/zwaartepunt van het paard, dan zou de druk rechtstreeks naar beneden gaan. als je schuin trekt, dan kun je met minder gewicht toch veel kracht uitoefenen. Ooit een kast omgetrokken? Dit is basis natuurkunde en ik vond het dus best verrassend deze uitkomst. Als je goed nadenkt, dan snap je het ook wel, want kracht is massa x arm (lengte)
cissy schreef:[
hoe wil je dit gewicht dan anders verdelen over hetzelfde zadel waar die vrouw ook op zou zitten? oftewel, hij zit net zo vertikaal als die vrouw maar toch zou zijn gewicht beter verdelen omdat ie langer is??? zn zwaartepunt ligt alleen maar anders als ie niet recht in het zadel zou zitten, maar daar gaan we maar wel even van uit....
toch vraag ik me af hoe ze dat op ijsland doen met al die grote kerels op die kleine pony's/paarden.....??
[/quote]