wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:25

Ongeveer twee jaar geleden heeft er in een duits paardenblad, ik dacht Cavallo, een artikel gestaan over de belasting van een paardenrug bij het opstappen. Ze hebben dit gedaan door het paard met zijn voeten op verschillende matjes te leggen. Ze hebben daarbij drie ruiters genomen en ook verschilllende paarden met verschillende postuur. Het aardige is dat de verschillen in de belasting van een paarden rug bij het normaal opstappen, weliswaar verschillen bij het verschillende gewicht van de ruiter, maar dat dit 'ruis' is ten opzichte van de belasting van het opstappen. Voorbeeld, ruiter van 60 kg op stevige haflinger, geeft een kracht van ca 450kg op de ruggegraat. Terwijl een andere ruiter die 80 kg weegt ca 470kg veroorzaakt. Dus wel verschil, maar niet zo duidelijk.

Kortom, met opstapje opstappen is voor je paard sowieso beter, ongeacht je gewicht. Bij mensen die moeizaam boven komen, duurt het langer en is het dus nog langer belastend.

In wisselend terrein hebben paarden er overigens wel meer last van als de ruiter zwaarder is, bijvoorbeeld in heuvel of berggebied

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:36

Ter illustratie: op internationale endurancewedstrijden (onder FEI-vlag georganiseerd) geldt een minimum gewichtseis. Voor 1- en 2-sterrenwedstrijden is dit 70 kg, voor 3- en 4-sterren (o.a. kampioenschappen) is dit 75 kg. Het gaat om het gewicht van ruiter + zadel. Kom je daar niet aan, dan moet je aanvullen met lood (= dood gewicht).

We hebben het hier over afstanden van 80 tot 160 km, bij snelheden van minimaal 12 km/u op meest Arabische volbloeden of paarden met Arabisch bloed.

Kun je het je voorstellen: die ielige Arabiertjes met 75 kg op hun rug over 160 km door woestijnen of berglandschappen met een gemiddelde snelheid van minstens 12 km/u...

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:45

En zo komen we toch weer op de stelling uit het artikel uit. Zolang je een paard niet in de weg zit, maakt het niet zoveel uit hoe licht/zwaar de ruiter is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:00

Huertecilla schreef:

die tegenzittende 2 kilo 'weegt' op een ander moment dan 0 kilo, want gemíddeld weeg je wat je weegt. Door een belastender techniek worden de pieken en dalen rond dit gemiddeld groter ja, dat vraagt mer aandacht van een paard, doch de last blijft hetzelfde.
Vergelijk het met een kind in een kruiwagen: als dat wiebelt kost dat je extra aandacht en kracht. De totale arbeid die je moet verrichten om dat kind 100 meter voort te kruien blijft echter gelijk.

Maar als het gaat om wat de meeste schade aanricht voor het paard?
Is dat dan de duurlast of de pieken?
Dat lijkt me toch wel de kern van het probleem...

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:50

ik ben van mening zolang je met het paard mee beweegt en je gewicht niet verkeerd gebruikt je gewicht niet veel uitmaakt.

en ja ik zie soms wel eens mensen op een paard zitten en dan denk ik " dat ziet er nie uit" maar ik ken genoeg dikkere mensen die goed kunnen rijden en goed presteren.

als een vrouw van 80 kg te zwaar zou zijn voor een paard zou dat beteken dat eigenlijk alle mannen te zwaar zijn voor een paard en dus alleen vrouwen paard zouden kunnen rijden.

je moet er ook van uit dat een paard 4 benen heeft en dus het gewich meer verdeeld is.

NoTrouble

Re: wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:55

[***] schreef:
Mss moeten jullie weer even een stukje terug lezen

Citaat:
De belangrijkste eis die aan een ruiter gesteld moet worden is dat hij een goede onafhankelijke zit ontwikkelt en de hulpen duidelijk kan toepassen en hij in staat is om snel en ontspannen te reageren. Onsportieve en dikke mensen kunnen dat over het algemeen niet zo goed en hebben daarom (dat is ook mijn ervaring als instructeur) meer problemen met het leren en oefenen van de onafhankelijke zit. Alleen paardrijden als sport is daarom ook niet aan te bevelen. Je moet een basisconditie hebben en ook het liefst op andere manieren vaker doelgericht met je lichaam bezig zijn, waardoor je coördinatie, je spierkracht en beweeglijkheid geschoold worden.

Ik betwijfel of degene die het artikel van Dr Thiel bullshit noemt een goede onafhankelijke zit heeft.

Voor iedereen die het wel een interessant onderwerp vindt: het boek dat ze geschreven heeft 'beter paardrijden kun je leren' is echt een aanrader!

toevallig zei ik dat, wil je hiermee zeggend at je niet denkt dat ik een onafhankelijke zit heb??
nou en bedankt

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:07

toch knap dat iemand dat door de pc heen kan zien die gave wil ik ook wel..hi hi

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:10

marloezzke schreef:
als een vrouw van 80 kg te zwaar zou zijn voor een paard zou dat beteken dat eigenlijk alle mannen te zwaar zijn voor een paard en dus alleen vrouwen paard zouden kunnen rijden.

je moet er ook van uit dat een paard 4 benen heeft en dus het gewich meer verdeeld is.

Dan moet je er ook vanauit gaan dat een man langer is en het gewicht dus meer verdeeld is als je wilt vergelijken met kilo's.

Dat 'het vet' bij een vrouw anders verdeeld is dan bij een man is ook nog iets wat een rol kan spelen (als je nog verder wilt redeneren)

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:45

Paarden hebben dan wel 4 benen, maar het gewicht wordt per gang steeds anders verdeeld. En het ligt ook per gang wat voor een gewicht een paard per been draagt.
Het eigen gewicht van het paard telt ook.

Ik denk dat de grootste problemen bij paarden in de rug zit. Als daar teveel gewicht op komt, kunnen ze daar last van krijgen. Dan heb je natuurlijk heel veel verschillende ruggen. Kijk ook naar het beenwerk.
Er spelen een heleboel factoren.

Denk ook maar eens aan:
- conditie
- stokmaat
- belasting per dag
- en er is vast nog veel meer

Een paard is niet gebouwd om te dragen, maar om te lopen. Vandaar dat ik denk dat ze niet teveel kunnen dragen. Maar ook daar spelen alle factoren mee. Dus ik kan geen gewicht noemen.

Ik denk dat je aan het paard wel kan zien wat wel of wat niet gaat. En dan maar hopen dat mensen EERLIJK kijken

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:26

Karin schreef:
Kun je het je voorstellen: die ielige Arabiertjes met 75 kg op hun rug over 160 km door woestijnen of berglandschappen met een gemiddelde snelheid van minstens 12 km/u...

...en dat 2/3 ondanks training, voorbereiding en ervaren ruiters uitvalt en de WK winnaar 'hulp' nodig had (of was dat vorig jaar?).
In ieder geval is het niet iets wat zelfs die supertop van paard/training/ruiter/zadels zonder problemen haalt.
Een goede illustratie van hoe het voor de modale combi van het hobbypaard met non-training onder een normale ruiter op een compromis-confectiezadel is....

De ref. aan het artikel van Cavallo is niet helemaal correct aangehaald: een gewicht van 60 kilo wordt bij opstappen geen kracht van 460 kg. of zo, maar een hoge drúk op waar het gewicht op steunt. Dat was geen 460 kilo trouwens: daarvoor zou die ruiter op 0.13 cm² hebben moeten staan en dat trekt de zool van je laars niet
Verder zit de druk op de stijgbeugel onder je voét; daar merkt het paard niets van. Het paard voelt de druk onder de stijgbeugelophanging en die is afhankelijk van de constructie en het type van de boom; het oppervlak waarop dat gewicht wordt ondersteund door de rug. Dat zal ergens in de grootte van 200 gram/cm² liggen bij een ruiter van 60 kilo.
Dat het voor de rug beter is van een verhoging op te stappen staat buiten kijf. Tenzij je zo'n bewonderenswaardige atleet bent die ook zonder beugel met een soepele beweging in het zadel zwaait. Zou ik gráág kunnen maarrr

Terug on topic: hoe je het ook wendt of weegt, gewicht weegt zwaar voor een paard. Daar is geen grenswaarde voor en hoe minder hoe beter voor het dier.
115 gram/cm² is echter wel een grenswaarde

Voor wie het naadje van het zadel 17.000 euro graag wil weten heeft www.novel.de het antwoord

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:49

Huertecilla schreef:
115 gram/cm² is echter wel een grenswaarde

Moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat dit gebaseerd is op een erg oud onderzoek en dat ik uit nieuw onderzoek, nog, niets gevonden heb.
Dit: http://www.mate.tue.nl/mate/pdfs/3281.pdf is een voorbeeld van wat in NL gedaan is/wordt op dit gebied.

Hoe dan ook: de druk onder het zadel is kritisch, net als de stuwkracht. Beter een kilootje minder dan eentje meer, beter meer draagvlak onder je zadel dan minder en hoe korter in het zadel hoe beter.
Leve de massale dieethysterie na nieuwjaar

HC

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:54

het gaat niet om de punt belasting van een vierkante centimeter, maar om de kracht maal arm die wordt uitgeoefend. Er is namelijk niemand die recht verticaal kan opstappen met zijn gewicht boven het midden/zwaartepunt van het paard, dan zou de druk rechtstreeks naar beneden gaan. als je schuin trekt, dan kun je met minder gewicht toch veel kracht uitoefenen. Ooit een kast omgetrokken? Dit is basis natuurkunde en ik vond het dus best verrassend deze uitkomst. Als je goed nadenkt, dan snap je het ook wel, want kracht is massa x arm (lengte)

Ik denk dat het zeker uitmaakt met wat voor zadel je rijdt. het wordt ook niet voor niets afgeraden om met een hoger gewicht op bepaalde zadels te rijden, omdat de rugbelasting dan onevenredig is.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:43

Dan is dat bontje wat ik onder het zadel heb, voor mijn paard toch wel prettig (naast dat het mooi is ). Verdeelt de druk van mijn zware lijf beter .

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:46

Anoukie schreef:
Dan is dat bontje wat ik onder het zadel heb, voor mijn paard toch wel prettig (naast dat het mooi is ). Verdeelt de druk van mijn zware lijf beter .

Als je zadel goed past is het dus overbodig

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:50

Kom, laat mij ook even lol hebben .

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:56

Anoukie schreef:

Hihi dat heb ik ook

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:31

Ik vind wel dat je makkelijker rijdt (althans ik dan) als je wat minder zwaar weegt. Vorig jaar ben ik ruim tien kilo afgevallen, en met rijden merkte ik dat ik prettiger zat. Maare zal het weinig uit hebben gemaakt, die sprong met mij over alle hindernissen zonder enige moeite.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:19

Citaat:
Dan moet je er ook vanuit gaan dat een man langer is en het gewicht dus meer verdeeld is als je wilt vergelijken met kilo's.

hoe wil je dit gewicht dan anders verdelen over hetzelfde zadel waar die vrouw ook op zou zitten? oftewel, hij zit net zo vertikaal als die vrouw maar toch zou zijn gewicht beter verdelen omdat ie langer is??? zn zwaartepunt ligt alleen maar anders als ie niet recht in het zadel zou zitten, maar daar gaan we maar wel even van uit....

toch vraag ik me af hoe ze dat op ijsland doen met al die grote kerels op die kleine pony's/paarden.....??

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:04

pantarhei schreef:
het gaat niet om de punt belasting van een vierkante centimeter, maar om de kracht maal arm die wordt uitgeoefend. Er is namelijk niemand die recht verticaal kan opstappen met zijn gewicht boven het midden/zwaartepunt van het paard, dan zou de druk rechtstreeks naar beneden gaan. als je schuin trekt, dan kun je met minder gewicht toch veel kracht uitoefenen. Ooit een kast omgetrokken? Dit is basis natuurkunde en ik vond het dus best verrassend deze uitkomst. Als je goed nadenkt, dan snap je het ook wel, want kracht is massa x arm (lengte)

Ik heb een race-motorfiets ontworpen en gebouwd dus ja, ik begrijp iets van 'krachten' en nee het klopt niet.

De kracht tgv het ruiter kan wel vergroot worden inderdaad doch dit is irrevant doordat het steunende vlak aan de andere zijde veel groter is en het nog steeds daarover verdeeld wordt en dát is wat het paard voelt: drúk.
Het is een ánder verhaal als je het op een boomloos zadel met een te simpele beugelophanging loslaat. Uiteindelijk wordt kracht ook daar weer druk, doch op en piepklein oppervlak.
Het Cavallo-verhaal is een goed initiatief maar incorect uitgewerkt.

Het is verder niet zo belangrijk; opstappen met veel gewicht in de beugel is een zware belasting die je beter kan vermijden en bij boomloos MOET vermijden.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:16

daarom gebruik ik ook altijd een opstapje ook al is hij maar 1,43

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:41

cissy schreef:
[
hoe wil je dit gewicht dan anders verdelen over hetzelfde zadel waar die vrouw ook op zou zitten? oftewel, hij zit net zo vertikaal als die vrouw maar toch zou zijn gewicht beter verdelen omdat ie langer is??? zn zwaartepunt ligt alleen maar anders als ie niet recht in het zadel zou zitten, maar daar gaan we maar wel even van uit....

toch vraag ik me af hoe ze dat op ijsland doen met al die grote kerels op die kleine pony's/paarden.....??
[/quote]

het gaat er mij hier om waar het 'vet' in de weg zit als je rijdt. Als het in je buik/ dijbenen/ kuiten zit, dat maakt nogal wat uit natuurlijk.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:26

Bij mij op les zit een hele slanke vrouw, nog geen 50 kilo gok ik. Maar ze zit haar paard wel heel erg tegen in de beweging en dat lijkt mij erger dan iemand van 80/90 kilo die lekker mee gaat in de beweging en onafhankelijk zit.