Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:00

hehe die van mij ook maar dat is ook een dikke snoepkont

alleen bit in daar doet ze de mond weer niet voor open

ze weet wel wat ze wil hahah

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:00

haha, het bit ga ik binnenkort ook proberen. Maar ik moet eerst even kijken watvoor ik ga kopen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:01

die van mij bijt graag in het halstertouw of de longeerlijn(daar zit ze aan tijdens t wandelen, loopt ze de halve weg op het touw te sabbelen als je neit oplet maargoed ze mag het dus niet, anders zit ik met hetzelfde als mn andere paardm halstertouwen die stukgebeten worden en als ze dan 1x er goed aan trekken breekt ie, Q kocht ik en werd met hengstenketting afgeleverd, na wat gesneuvelde touwen begreep ik waarom nu bijt Q ook niet meer in zn halstertouwen maar meteen goed aanleren(afleren ) is wel zo makkelijk!

pantarhei

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 07:53

ikke schreef:
Hier nog een W-tje, van Welsh-Cob
Hij is van juni en wordt dit jaar 4. Ik ben met hem begonnen toen hij 2 was. knip Bitje, singeltje, dekje, zadel, hoofdstel, lange lijnen.
Vlak voor kerst (bijna 3,5) ben ik er eens op gaan zitten en nu zijn we zover dat hij netjes kan rondlopen met iemand erop. De rest volgt dit voorjaar wel.
Hij krijgt een kilo onderhoudsbrok, verspreid over twee rondes, gehele dag weidegang, zeer ruim hooi en wortelen.

Tja, in (K)WPN termen is dit dus een V'tje

Gaaf Ikke dat het zo goed gaat. Veel plezier samen.

groet,

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 07:58

ik heb een Vtje, hij word juni pas vier, zie onderschift voor foto's

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:01

Jeetje al 5 pagina's, wat leuk om al jullie reacties te lezen!!

Wij hebben een overdekte trainingsmolen op de stal waar ik sta. Ik zet Jur er ongeveer 1 of 2 keer per week in. Sommige doen het iedere dag maar ik vind het zo geestdodend, dan stap ik liever aan de hand. Ik wil Wyo er tzt ook aan laten wennen, maar weet niet precies wanneer ik dat kan gaan doen, misschien nog heel even wachten. Met Pienie heb ik een nare ervaring gehad en die doe ik er nooit meer in. Maar Wyo is veel nuchterder, dus ik hoop dat het beter gaat. En Jur kan mooi het goede voorbeeld geven.

Wyo is zo ontzettend happerig nu ze aan het wisselen is. Vorige keer droeg ze samen met mij een sjabrak. Ik had hem aan de ene kant vast en zij aan de andere kant en zo liepen we vanaf de paddock naar haar stal.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:10

Oja nog een vraagje: gaan jullie je paarden zelf inrijden?

Ik ben er nog niet uit, ik denk dat ik gewoon ga proberen hoever ik het zelf aandurf. Ook zou ik haar wel naar bijv. Gert van den Hof willen brengen, omdat hij meteen van alles doet, bosritje, sprongetje. Dan went ze meteen aan van alles. Aan de andere kant wil ik het ook graag zelf doen.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:18

Ons "kleintje" (ze is de grootste van stal ) was toen ze thuis kwam van het natuurgebied wel een beetje happerig. Mijn vader mocht haar ook graag verwennen, maar dat was snel afgelopen
Geen gehap en gebijt, ook niet in spulletjes

Ik denk dat ik zelf ga beleren. Ik twijfelde twee jaar terug ook met mijn U-tje, maar die heb ik ook zelf gedaan uiteindelijk. Gewoon kalmpjes aan, niet alleen voor haar, maar ook voor mij Zo'n grote held ben ik nou ook weer niet.
Het gaat natuurlijk niet zo snel als professioneel beleren, dan heb je ze thuis met alle knopjes erop en eraan, maar het geeft wel een kick als je daar rond galopeert met je eigen gefokte en beleerde paard

Dus dit W-tje gaan we ook zelf proberen. Voordeel is dat die van mij eerst voor de wagen gaan. Dan weten ze en kennen ze al een hele boel voor ik erop ga.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:27

Ik heb 2 driejarigen. (Wtjes) van begin en eind april.

De ene is (net zoals zijn moeder) al vrij snel volwassen. Hem begin ik begin deze zomer met zadelmak maken.
De andere begin ik zodra nummer 1 braaf genoeg is.

Twee van die wilde dieren is wel erg vermoeiend.

Nummer 1 probeer ik zelf zadelmak te maken. Ik verwacht dat die geen grote problemen geeft. Nummer 2 moeten we nog even bekijken. (hoe hij reageert op het zadel e.d.) Dat is namelijk een ernstig snelle. Misschien laten we daar dan iemand voor komen.

Maar tot die tijd staan ze nog gewoon in de wei en 's nachts op stal. Ze krijgen 1kg sportbrok per dag. (naast kuil en af en toe wortels)

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:00

Jura schreef:

Ik ben er nog niet uit, ik denk dat ik gewoon ga proberen hoever ik het zelf aandurf. Ook zou ik haar wel naar bijv. Gert van den Hof willen brengen, omdat hij meteen van alles doet, bosritje, sprongetje. Dan went ze meteen aan van alles. Aan de andere kant wil ik het ook graag zelf doen.

Ja, ik klim er gewoon zelf op. doe ik altijd. Bosrid en een sprongetje doe ik ook gewoon zelf. Maar wel onder goede begeleiding!!!! Dat vind ik wel altijd belangrijk. Vanaf de dag dat ik erop klim staan we allebei onder begeleiding!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:31

Jura schreef:

ik ben er zelf mee bezig, puur omdat ik soms van die verhalen hoor dat het paard helemaal verkeerd zadelmak gemaakt word, en dat wil k gewoon niet.

Ik doe het dus zelf onder goede begeleiding dan weet ik iig dat het diervriendelijk en enigsinds goed gebeurd
tot nu toe gaat het harstikke goed.

Ik heb ook al wat ervaring met zadelmak maken, heb vroeger best veel pony's aangereden enz maar dit is mijn 1e paard.

Nee ik zou het zo nog een keer doen, gewoon lekker rustig aan niks overhaasten enz

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:49

Jura schreef:

Je kunt ook iemand laten komen die dan bij je thuis aan de slag gaat. (of eventueel met de trailer erheen)
Maar dan moet je daarna er wel opdurven natuurlijk.
Bij de stal waar ik rijd laten ze Herman Koorman uit Slagharen komen. Die zit er dan meestal zo'n 4 keer op en daarna nemen wij ze over.

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:57

Mijn ventjes worden ook binnenkort 3. Ze zijn nu ook aan het wisselen en ik heb een tandje

Ik doe ook nog niet zo veel met ze, ze hebben nu een paar keer het hoofdstel ingehad en een zadeltje opgehad. En ze vinden het allemaal best. Hoewel ze idd wel alles in hun mond stoppen, teugels, bakstuk, shabrak, maakt niet uit. Zal idd ook wel met het wisselen te maken hebben. Ik neem ze af en toe mee de binnenbak in (met een lange lijn), dan gaan ze op ontdekkingsreis, altijd erg grappig.

Longeren wacht ik voorlopig mee, ben bang dat dat te veel belasting voor de binnenbenen geeft. Want qua lijf zien ze er wel volwassen uit, maar het zijn nog maar pubertjes. Het inrijden zal ik ook zeker nog 1,5 jaar (of misschien wel 2,5 jaar) mee wachten..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:00

Wij hebben ook een W'tje, die nu nog alleen maar op de wei loopt. Hij is 1.70 (wordt in maart 3) en erg slungelig. We gaan straks eens rustig beginnen.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:09

Mijn NRPS hengst word in april (eind) 3 maar die staat nog lekker met 2 leeftijdgenootjes op het land, en komt waarschijnlijk pas in het najaar!
En dan zie ik wel wat ik ermee doe, als hij volwassen genoeg is ga ik hem zadelmak maken en mag hij daarna nog wat maandjes het land op, is hij nog te "jong" dan wachten we nog een jaartje

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:16

Ik heb gisteren mijn W-tje voor de 3e keer aan de longe gehad In november / december vorig jaar (klinkt alweer zo lang geleden) heb ik haar 2x gelongeerd, eerste keer alleen met kaptoom tweede keer ook met een longeersingel.

Gisteren was het mijn beurt alle bontjes te longeren dus ik denk pak haar nu gelijk mee. Ik wil haar nu toch wel 3x per week even 10-15min aan de longe hebben. Heb me gisteren echt dood gelachen, eerst al bij het optuigen, mooi in Anky`s Lemon setje (staat gaaf op donker) Ze wilde alleen maar knuffelen, liep als een mak puppy achter me aan naar de bak. In de bak is ze 1x speels omhoog gekomen (had dit keer de longeerring afgezet) en kwam daarna weer knuffelen.

Ze luisterd goed naar mijn stem, en lopen wat ze deed. Zowel links als rechtsom, niet zomaar omkeren niet bokken of gekdoen. Braaf haar rondje met de oortjes naar voren en daarna een flinke beloning.

Ik zie het ook een beetje als lichte bezigheid, 3x per week max 15min kan in mijn ogen niet zoveel kwaad en is het meer gehoorzaam zijn dan echt trainen. Bijzet en hoofdstel komen later wel.

Ze heeft er plezier in, toen ik terug naar stal liep wandelde ze zo dapper mee alsof ze tegen de andere paardjes zei "hebben jullie mij ook gezien" * trots op mijn w-tje*

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:20

Leuk is dat he, als ze het zo mooi oppakken.
Ik heb gister Droppie even kennis laten maken met een bitje.
Het westernhoofdstel van Onassa om en hij hapte gretig (nu hapt hij overal gretig in, dat terzijde)
Hij stond er flink op te kauwen.
Een minuutje in gehouden toen weer uit en toen keek hij echt zo van....ik wil dat ding in mijn mond!
Nog een keer een minuutje in gedaan en hij vond zichzelf heel stoer.
Het was natuurlijk veels te groot, dus ik mijn hand er tussen gehouden.
Hij vond het maar wat interessant allemaal.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:43

Misschien leuk om te weten
Er loopt een topic over 3 jarige in de huiskamer.
Wij zijn vorrige jaar met het twenter topic begonnen en nu zitten we in een 3 jarig topic
Afijn als je de intro leest weet je wie we zijn
viewtopic.php?f=34&t=515477&st=0&sk=t&sd=a

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:54

die van mij mag ik niet zelf zadelmak maken ivm mn rug&nek die niet zo goed meer zijn, en heb evenwichtstoornissen dus ik vlieg er nu al af als ze 1 sprong opzij doen(laatst zelfs van mn pony gevlogen in 9 jaar tijd was ik daar 1x vanaf gevallen en nu dus weer )
dus nee ik mag het helaas niet zelf doen, en het stomme is ik heb op mn vroegere werk en bij iemand thuis dus wel paarden zadelmak gemaakt en verder doorgereden, en nu ik zelf ene jonkie heb mag het niet meer
maarja 1x goed vallen is 6 weken plat liggen en een hoop ellene er omheen dus naja ik snap het opzich wel

maar ik gok er op dat als ze het zadel kent, ik er vast wel een keer aan ga hangen en als er iemand op heeft gezeten klim ik er zsm zelf ook op

zit er alleen aan te denken om haar deze zomer toch weer naar de opfok te doen, dat heeft haar afgelopen jaar zoveel goed gedaan en ze wordt pas eind juli 3 dus ja...
wel zijn er mensen die zeggen klim er in april op, doe haar in mei naar de opfok en haal haar in oktober terug en rij haar dan verder door
maar zoals ze e rnu uitziet zie ik er niet binnen 3 maanden iemand opzitten dan wordt het dus 1 mei naar de opfok, 1 oktober naar de africhtingsstal en dan zadelmak maken, en als dat goed gaat rij ik haar na die maand gewoon onder de man naar huis is toch redelijk dichtbij

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:59

Ik ga hem wel zelf zadelmak maken. Met voldoende begeleiding natuurlijk, en ik neem er ook rustig de tijd voor. Maar het lijkt me echt geweldig als je er zelf als eerste op hebt gezeten en hem zelf zadelmak hebt gemaakt. Het zal natuurlijk niet altijd even goed gaan, maar je weet iig zijn verleden waarom hij iets eng vind enzo

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:05

Ik start met alle kennismaking van dingen als singel, hoofdstel etc maar ga er denk ik niet als eerste op. Ben geen twintig meer en wil er niet afstuiteren. Zal ook wel beetje afhankelijk zijn van hoe die zich gedraagt. Wellicht al wel hangen. Hij is in elk geval dol op grondwerk en wandelen. Mogelijk kan die over tijdje ook als handpaard mee met mijn andere paard.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:07

ik wil mijn dotje helemaal zelf in gaan rijden. heb dit vroeger ook altijd gedaan dus nu ook. gewoon lekker op het gemakje bezig zijn er es overheen hangen daarna gewoon rustig gaan zitten. ben er nog nooit afgekieperd. dus we gaan het lekker zelf doen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:36

ik rij mijn pony zelf in, als de tijd rijp is, en als ze het aankan. mijn paard heb ik ook zelf gedaan. ik zou iedereen aanraden het zelf te doen, liever zelf met goede begeleiding als je geen op weinig ervaring hebt, dan het helemaal door een ander laten doen. het is belangrijk om veel nieuwe ervaringen met je paard te delen, voor de vertrouwensband met je paard...

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:39

Ook ik ben sinds deze week in het bezit van een 2,5 jarige! Een leuke lieve New Forest merrie.
Zij loopt elke dag op het land en 's nachts op stal. Ze krijgt 3/4 kilo basisbrok verdeeld over 2x en een handje tarwezemelen erbij voor de leuk
Ze kan al beentjes optillen en is al een paar keer op de trailer geweest. Ik leer haar nu dingen als stilstaan met poesten en meelopen langs enge dingen (ze is als de dood voor schapen )
Met longeren wil ik pas beginnen als het weer omslaat, dus in mei ofzo. Dan wordt ze 3, en het is praktisch omdat de buitenbak dan wordt verbouwd dus dan hebben we lekker de ruimte!
Een zadeltje erop en er een paar keer opzitten wil ik in de zomer doen, maar als ik dan het gevoel heb dat ze nog te jong is wacht ik nog even! Ze pakt alle dingen tot nu toe echt heel snel op, maar ik wil haar de kans geven over alle dingen na te denken en alles te verwerken.

Trouwens nog een vraagje, ik las dat sommige mensen hun paarden sportbrok geven maar is dat niet verkeerd dan? Te krachtig om het zo maar te noemen? Ze sporten/trainen nu toch nog niet? Of is dat nou een domme vraag?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:46

Jura schreef:

Ik doe het zelf, of eigenlijk heb ik dat al gedaan. Ik kan eigenlijk niks nieuws meer verzinnen. Hij kent het bit, zadel, iemand erop en kan er netjes onder lopen. Wat voor nieuws is er nu nog?? In mijn ogen is de rest voortborduren op het thema. Dat is wel belangrijk en daar moet je ook goed mee omgaan, maar nieuw..........