Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:30

runningkawa schreef:
Bij paarden die weinig buiten komen zou ik het ook doen

nee dat jok ik, die zou ik meer buiten zetten...

*gniffel gniffel*

Mooie opmerking, en zoals wel vaker, ben ik het helemaal met je eens. Buitenzetten die handel.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:33

moeten ze wel buiten kunnen he
en aangezien mijn uni niet verhuisd naar daar waar wel ruimte is moeten ze t voorlopig toch doen met 5uur per dag van april tot november

Auky

Re: Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:03

Op 't land nooit. Ben eerder bang dat er bij een blessure de beschermer de boosdoener is dan dat 'ie bloot buitenloopt.

Alleen als we een lange rit gaan maken over zware ondergrond krijgt Auk peesjes om, anders ook niet.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:22

Die van mij staat in de winter ook hooguit 5 uur buiten en krijgt geen bescherming om. Ze rent soms als een gek rond, maar je kunt ze niet overal tegen beschermen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:43

Mijn pony gaat neutraal de wei in.
Ik heb ook wel eens gezien dat mensen bescherming om doen, maar lijkt me alleen maar onhandig, door de schuurplekken etc.

Met rijden heb ik wel bescherming om, soms niet, maar dat is gewoon ter bescherming van af en toe met de benen tegen elkaar aan tikken.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:55

Noukie schreef:
en aangezien mijn uni niet verhuisd naar daar waar wel ruimte is moeten ze t voorlopig toch doen met 5uur per dag van april tot november

Als je niet de mogelijkheid om je paard buiten te zetten, geef je ze geen paardwaardig bestaan en hoor je geen paard te hebben totdat je wel de ruimte hebt om ze buiten te zetten!

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:50

Dat heeft bij ons weinig zin. Mans haalt ze er namelijk binnen 5 minuten af, zowel voor als achter
Ik was een keer vergeten om zijn beenbeschermers af te doen ( dom dom dom) en de volgende ochtend lagen ze netjes over de muur van de stal op het gangpad

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:31

Ik heb het liefst de paarden zonder bescherming buitenlopen. Ik heb zelf zo'n malloot die erg gek is op het maken van plotselinge slidingstops. Dit doet ze ongeacht of het zeiknat of normaal weer is, ze heeft zichzelf daarmee een peesblessure bezorgd. Vanaf die tijd staat ze met peesjes voor om buiten. Ze staat elke dag gemiddeld 3 uur buiten. Op de vorige stal stond ze 24/7 buiten en had ze geen beschermers en geen ijzers en wel een peesblessure.

Bij een ander paard probeer ik het weer zinder maar bij haar niet meer.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:06

Ik ben tegen bescherming in de wei!
1. Er komt allemaal viezigheid in de beschermers en dat gaat schuren..
2. Het is voor de paarden het enige waar ze ''vrij'' zijn en dan doe je beschermers om.. Vink zielig (A)

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:25

vivanes schreef:
Noukie schreef:

Als je niet de mogelijkheid om je paard buiten te zetten, geef je ze geen paardwaardig bestaan en hoor je geen paard te hebben totdat je wel de ruimte hebt om ze buiten te zetten!

*zucht*
nee, want ik mishandel ze graag!
tjongejonge, echt hoor, ik kan zelf zien of mn paarden gelukkig zijn en zolang ze dat zijn hoef ik echt geen commentaar van mensen die via internet alles beter denken te weten

zeker de manier waarop je het brengt zeg, pff

owja, voor jou informatie: ze kunnen de maanden dat ze niet op wei mogen wel in de paddock, maar aangezien meneer zich zo gaat vervelen dat hij eerst alle hekken en dan zichzelf sloopt (en dat zelfs als hij er eten bij krijgt en al na 10 minuten) heb ik besloten dat hij die maanden dus niet eindeloos buiten staat

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:44

vivanes schreef:

* proest!
hahahaha jezus wat n opmerking!!!
ik denk dat iedereen zelf wel weet wat het beste voor zijn paard is! Ok sommige gevallen vallen daarbuiten! maar groot en dels wel!

Ik denk dat ik mijn paard, toen der tijd, geen paardwaardig bestaan had gegeven als ik hem swinters full time buiten zette!
dan weet ik zeker dat ik hem zweten en stressend van de wei af had kunnen plukken aan het einde van de dag en dat ik minimaal eens in de week de VA had kunnen laten komen, omdat meneer zich dan zo druk ging maken omdat hij liever naar binnen wilde!!

Onthoud dat niet ieder paard het zelfde is! En geef geen reacties voordat je daarbij stil staat!
en beschuldig zeker andere, die de mogelijkheid niet hebben (hetzij omdat het paard het niet wil, hetzij omdat er niet 24 uur per dag de mogelijkheid is!) om t paard continu buiten te zetten, dat ze hun paard geen paardwaardig bestaan geven!!

sorry maar ik vind je opmerking zielig!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:50

Ik lees hier een aantal opmerkingen over paarden met witte haren/littekens op de benen door beschermers. Nou had mijn vorige paard ook van die plekken (wellicht denkt de nieuwe eigenaar dat het komt door peesjes) maar: die is uitgebroken en het draad heeft in verticale lijnen wat haar afgesneden. Er waren geen wonden van maar daar is dus wit haar terug gegroeid en dat lijkt precies op van die littekens van peesjes. Dus mocht je paard het bij aankoop al hebben gehad: ga er niet gelijk van uit dat het van peesbeschermers is

Overigens zet ik ze in principe zonder beschermers buiten. Komen ze weinig buiten en heb ik geen gelegenheid om ze eerst aan de longe uit te laten bokken dan zet ik ze wel eerst met peesbeschermers buiten en dan haal ik ze eraf.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:53

mijn paard kan in de winter alleen in de paddock staan en staat daar lang niet elke dag in, want ik heb er gewoon niet altijd tijd voor!! als ze in de paddock staat staat ze meestal zonder bescherming, sos met omdat de paddock er zwaar is en als ze net kreupel is geweest of iets vind ik het toch een fijner idee...

in de zomer staat ze alleen de eerste paar dagen met bescherming (peesjes) en als de wei heel nat is doe ik ook een paar peesjes om.
mijn paard staat in de zomder ongeveer 2 a 3 uurtjes per dag buiten....

zou d'r best langer en vaker buiten willen hebben maar absoluut niet 24/7 dan kan ik d'r idd zoals amberp zegt helemaal gestresst en bezweet van het land plukken.....

na een paard uurtjes is ze het echt gewoon helemaal zat en wil ze naar binnen!

enne dat ik d'r buitenzet met peesjes om is niet omdat ik die witte haren zo mooi vind hoor (ze is namelijk bont en d'r benen zijn helemaal wit )

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:56

Ik zet mijn paard met peesbeschermers en strijklappen in de wei, dit omdat hij sinds kort ijzers heeft, en ik erg voorzichtig met hem ben, omdat hij als ie met zn maatje Lucifer in de wei is, nogal 'wild' is.
in principe hoeft hij niks om de benen. hij heeft voordat ik hem kreeg een halfjaar alleen maar op de wei gestaan elke dag zonder beenbeschermers, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere! maar zowiezo, ieder paard is anders in de wei, en sommige rassen hebben het niet nodig met beenbeschermers in de wei te staan, zoals een tinker ofzo!

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:08

Urielle schreef:
Ik lees hier een aantal opmerkingen over paarden met witte haren/littekens op de benen door beschermers. Nou had mijn vorige paard ook van die plekken (wellicht denkt de nieuwe eigenaar dat het komt door peesjes) maar: die is uitgebroken en het draad heeft in verticale lijnen wat haar afgesneden. Er waren geen wonden van maar daar is dus wit haar terug gegroeid en dat lijkt precies op van die littekens van peesjes. Dus mocht je paard het bij aankoop al hebben gehad: ga er niet gelijk van uit dat het van peesbeschermers is

Daar heb ik ook een tijdje aan gedacht, maar toen ik foto's kreeg te zien toen ze nog bij de vorige eigenaresse stond had ze áltijd bescherming om... dus ik denk dat het bij de mijne door de peesbeschermers is gekomen.
Want ook als ik nu een uurtje met peesbeschermers heb gereden komen er weer wat witte haartjes bij....

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:27

Mijn paard gaat zonder bescherming de wei in. Al 8 jaar gaat dat prima. Vindt het eerlijk gezegd ook een beetje onzin, ik denk dat mensen al gauw bescherming om doen, het zijn paarden, geen suiker beestjes

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:30

Lieke schreef:
Helaas loopt die van mij met springschoenen om.
Hij sinds februari op wiggen en sindsdien trapt hij zijn voorijzers eraf. Gelukkig werken springschoenen hier goed tegen, maar het liefste heb ik hem met blote beentjes in de wei.

hoi ,
Kan me voorstellen dat je hem liever met "blote beentjes" los hebt .....maar goed ,zoals jij al schrijft ...het is nu met die ijzers niet anders!....
Gelukkig zijn er nu vele soorten springschoenen te krijgen .....
Vroeger [in 1814 ] toen waren alleen die rubberen te verkrijgen en die heeft m'n pa z'n toemalige KWPN hengst 1x overdag buiten met los lopen omgehad , .... de kootholtes waren echt helemaal naar de zo gezegde Fillestijnen...van de combinatie zweten en zand ! wat zag dat eruit! om te zo erg!!!en dat na 1 dag ff lekker buiten spelen!!....jullie begrijpen dus dat na dit incident we noooooit meer wat om hebben durven doen! als het harige tuig los liep! ...
Maar goed in sommige gevallen kun je niet anders en er zijn nu veel meer soorten beschermers te krijgen! .....
gr,sas.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:41

Mijn paard heeft buiten vierkant beschermers en springschoenen om.
Hij gaat zo uit zijn dak dat hij tegen zijn benen aanslaat en ook zijn ijzers aftrapt. Ook slaat hij tegen de bovenste planken van het hek met natrappen. Hij loopt daarom niet vaak meer los want je blijft de hoefsmid bellen. Ik laat hem vaak aan de hand rollen of doe hem even aan de longeerlijn.

In de zomer loopt hij vaak alleen aan de hand buiten door zijn zomerexzeem. Op tijdstippen dat hij de minste last heeft.Als je hem loszet gaat hij rennen door de jeuk.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:16

Ik doe onze pony's nooit beenbeschermers of strijklappen aan als ze het land in gaan want ik heb het gevoel dat ze dat helemaal niet prettig vinden en het lijkt mij een beetje overbodig.

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:20

Dennis schreef:
Niet.
Ze lopen 24/7 buiten(ook mijn sportpony's) dus heb geen rare uitbarstingen. Wel af en toe speelkwartier(heb wat jonge pony's er tussen lopen) waar het er hard aan toe kan gaan.
Ook mijn dekhengst kreeg nooit bescherming om toen hij wel op stal stond en af en toe uit z'n dak ging. Hij let maar op zijn eigen benen.

Je praat alsof je het over NF of Nrps of zo hebt, terwijl je het over wollige shet's heb

Mijn paarden staan nooit met bescherming buiten, of ik gooi er een los in de bak, dan weet ik 100% zeker dat ze rare sprongen gaan maken van joligheid. Dan liever een beschermertje te veel, als te weinig