grooming-tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:38

Ook erg benieuwd waar dat is, of het een echte opleiding is of cursus???

Dat maakt toch niet uit neem ik aan?

Ik heb de opleiding gedaan van het NHI, OPLEIDING groom/paardenverzorgster.

Buiten dat heb ik al meer dan 15 jaar ervaring met paarden en pony's...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:44

Jaduuh schreef:
Maar als er dan iemand naast je paard staat en die rookt staat je paard in de fik

Nee joh dat verdampt gelijk en sinds wanneer mag er gerookt worden op stal???

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:56

heej leuk topic ..zal het blijven volgen ik heb altijd zo`n probleem met invlechten, krijg het nooit echt netjes. hoe krijgen jullie dat zo mooi?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:16

Tequiro schreef:
Jaduuh schreef:
Maar als er dan iemand naast je paard staat en die rookt staat je paard in de fik

Nee joh dat verdampt gelijk en sinds wanneer mag er gerookt worden op stal???

Je hoeft toch niet persé op stal te staan als je naar een wedstrijd gaat, kan ook buiten zijn , of als je even een rondje rond de manege gaat ofzo ?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:33

[/quote]

Je hoeft toch niet persé op stal te staan als je naar een wedstrijd gaat, kan ook buiten zijn , of als je even een rondje rond de manege gaat ofzo ?
[/quote]

Ik neem aan dat je je paard op stal netjes maakt en niet al lopend
En daar gaat het nu toch om???[/quote]

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:04

tips: nooit het shabrak wassen met biotex en dergelijke andere (handwas)middelen, dit kan namelijk brandplekken veroorzaken op de huid van het paard.
Dermolin (spierontspannend middel voor de spieren, mengen met water!), mokzalf en KING pepermuntjes kunnen een positief resultaat geven op de dopingtest!!! (niet gebruiken dan dus!)
Heldere goedkope shampoo voldoet ook, maar betadineshampoo is een zeer goede shampoo. Het ontsmet wondjes en maakt goed schoon. De staartwortel niet te veel wassen anders met betadineshampoo.
De kalkoengaten: Je kunt ze schoonmaken en daarna met watten vullen maar dit laat pluisjes achter... dus kun je deze het beste opvullen met gele oorwatten, dat zijn van die propjes die je der zo weer makkelijk uit kunt halen! Kalkoenen nooit snachts in laten zitten!
Een stalbandage pas een half uur na de (zware) inspanning om zo eventuele blessures op tijd te kunnen ontdekken.
Een leren halster is in een spannende situatie veiliger omdat het in een angstsituatie kapot kan, die synthetische zijn sterker!
Tegenwoordig maken veel ruiters gebruik van klipjes (musketons) aan de teugels, toch is gebruik van gespen beter. Hierbij kun je zien of het leer vervangen moet worden. Bij een klip kun je niets zien en tijdens rijden voor verrassingen komen staan wanneer bijv een klip kapot gaat door metaalmoeheid.
Als een paard het geluid van een scheerapparaat niet verdraagt kun je watten in zijn oren doen en daaroverheen een vliegenmutsje. Je kunt echter ook een stuk spons in de oren stoppen omdat er zo geen pluisjes van watten achterblijven.
Tijdens trailerreizen geen stro op de bodem! Dit veroorzaakt veel stof waarbij het paard steeds sneller en zwaarder gaat ademen. Bij kortere reizen hoeft er niet perse iets op de bodem i.v.m stofontwikkeling, het is echter wel makkelijker schoonmaken. Je kunt dan beter kiezen voor zaagsel.
Bij een nieuwe trekkam moet je de ijzeren restjes tussen de tandjes wegschuren omdat deze restjes de manen van het paard afbreken...

Nou ik heb nog wel meer maar vond het weer ff genoeg...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:34

En een scheutje zonnebloemolie door het voer laat de vacht van je paard mooi glimmen...

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:55

Zo , dat zijn flink wat tips Cyntje ! Bedankt

NoTrouble

Re: grooming-tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:51

Ik weet niet maar dit topic is geloof ik een beetje.. dood..?! nuja ik begin maar weer eens: Wat doen jullie op de hoeven..? hoefvet sluit de hoeven af en hoefolie blijft zand aan plakken

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:57

ik doe altijd eerst een laag water over de hoeven voor k ze doe vetten

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:05

Ik ook, maar het zand blijft er heel erg aan plakken :S IK heb al iets gevonden uit dit topic: ruim van te voren invetten en voordat je met je paard het zand inloopt het natgebleven vet met een doek eraf wrijven. Nouja dat gaan we dan maar proberen

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:07

die doek krijg je nooit meer schoon ahh boeie

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:07

Boeie gewoon oude handdoek meenemen ofzoo Maar Wat doen jullie aan de vacht om die te laten glimmen..?

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:11

veel bostelen, zo'n anticlit derover spuiten ( zelf gemaakt... weet alleen niet meer waarvan ) ( en iriteerd de huid niet ) uitwroijven, en int zonnetje zetten

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:19

In de zon zetten..? als het sneeuwt is dat wat moeilijk he:P en mijn paard heeft mooie gangen en een aansprekend hoofd, dus ik scheer zijn sokjes en baard altyd extra goed dan ligt daar het accent zegmaar een beetje op

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:23

uitgeschoren oren zin ook mooi

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 09:51

Ja maar probeer dat maar eens bij mijn paard ik moet hem als ik hem scheer (okaal is het alleen de staartwortel!!) watjes in zn orens doen en zon springmuts eroverheen hij haaaaat het echt

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:39

Nou gaan we:

Twee weken van tevoren de hoefsmid erbij.

Een dag of twee van tevoren pak ik mijn tondeuse....
De oortjes helemaal eruit, flink stuk erachter (meer dan 3e oor)baard eraf, oogharen, keelharen, kootholtes uitscheren en het stukje bij de schoft. Staart netjes recht knippen.

De dag ervoor gaan we douchen en wassen...
Alles wat eraf moet is eraf en alle kriebeltjes zijn weg.

Paard gaat onder zweetdeken en als hij droog is geborsteld.
Manen gaan in de cowboy Magic en in de vlechten .
De staart gaat in de Cowboy Magiv en in de staartzak (een zak met 3 hoezen van lycra, hier de staart in 3 plukken doorheen en invlechten. onderin zit een zakje, strikje erin klaar) zodat hij schoon en klitvrij blijft.
Dan paard in een sleezy (hoofdkap) en een lycra onderdeken, dan de gewone deken.

Op de dag van de show:
vroeg in de morgen de witte benen schoonmken en in de talkpoeder zetten ( blijft echt wit!) dan de hoeven schoonmaken en in de hoofblack zetten. Wel uitkijken, 1 vlekje op en been en je bent de pineut.
Dit goed laten drogen (10 minuutjes onbeweeglijk staan anders komt er stof op, ahem...)
Dan gaan de zakken, dekens etc eraf en poetsen maar...
Afhankelijk van het onderdeel vlecht je in of niet (halter, pleasure maak ik kleine vlechtjes dicht tegen elkaar of kleine staartjes).
Als een dunne staart is kun je in de hater een fake-tail erin hangen maar da's erg duur en mijne heeft een volle staart. Deze borstel ik goed uit en toupeer iets zodat hij voller lijkt

Verder kun je een motief op de billen maken (hoeft niet)

Het paard in de glansspray, kool om de oogjes en de neus en bepaalde delen insmeren met baby=olie doekjes...

Natuurlijk het harnachement in orde... dat spreekt voor zich.

En natuurlijk je groom met de groomemmer bij de hand zodat je vlak voor de ring nog even zweet, haartjes etc weg kan poetsen , de staart kan bijwerken etc etc...

Erna.... tja.. het grote schoonmaakwerk kan beginnen...

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 11:10

Dank ej ElCamino daar kunnen we wel wat mee maar die kap om zijn hoofd begin ik niet aan, die van mij wordt dan echt GEK.. als hij aan iets een hekel heeft is het aan dingen om en aan zijn hoofd...

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:10

AlCamino waarom haal je meer dan het derde oor weg? Verder super tips hoor!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:43

Nou, laat ik ook eens meedoen:

Voor een wedstrijd niet de hoeven invetten maar wrijven met een halve doorgesneden ui. Ze gaan er mooi van glimmen en het zand blijft er niet aan plakken.

N.B. ik haal achter de oren 2 vingerbreedtes weg. Geleerd in een cursus voorbrengen/toiletteren met een heus officieel diploma van het Landbouwschap, het tegenwoordige PVE (ahum).

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:12

Hebben jullie nog tips om de manen recht te trekken? Of blijft dat een kwestie van oefenen?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:13

ik heb hier in dit topic ook nog wat tips ivm manen trekken...

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:16

iemand nog tips voor de witte benen?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:34

Hoe moet je de voorpluk invlechten? Het staat altijd zo mooi als het eerste stukje echt is ingevlochten en dan pas een knotje, maar dat kan ik niet. Weet iemand hoe je dat doet? Hetzelfde voor de staart, maar dat gaat op dezelfde manier gok ik