Maya schreef:Ik denk dat je me daar even verkeerd begrepen heb

Heb het totaal niet over Kit, waar haal je dat nou vandaan? Is toch niet relevant voor dit topic? Ik reageer op je opmerking over ruinen en foktechnisch. Ik bedoelde dus met name (maar ook andere rassen) rijpaardruinen (dus KWPN'ers oid) vanaf de 15.000 euro enzo. Ik bedoel een ruin, daar heb je fóktechnisch niks aan. Dus dan is het krom om daar bedragen van boven de 15.000 euro voor neer te leggen, vind ik, en ik dacht te begrijpen dat jij dat ook bedoelde. Maar toch worden die bedragen en veel hoger neergelegd.
Tuurlijk is een ruin verder een uitstekend geschikt rijpaard, en kan je er nog veel aan hebben, maar imo kan je voor hengsten en merries dus meer vragen omdat je daar nog mee kan fokken.
En toch willen veel mensen een ruin.
En dat komt idd omdat de kosten voor transport goedkoper zijn inverband met qaurantaine!
Verder is de manier van handelen die ik vaak tegen kom.
De koper uit amerika komt ong een week hierheen.
gaat samen met een tussenpersoon een aantal paarden per dag bekijken.
die tussenpersoon maakt ook video's. (soms krijgen ze al video's voordat ze naar NL gaan)
ze gaan terug naar Amerika en bekijken de video's nog een x en beslissen dan wat ze doen.
de tussenpersoon regelt transport en geld.
de amerikanen wachten aan de andere kant van de oceaan op het paard.
Over het rontgen keuren is het bij ons meer een regel dan een uitzondering dat de koper voor de kosten opdraaid als het paard goed is en de verkoper voor de kosten opdraaid als het afgekeurd word.
Als verkoper maak je zelf die keuze daarmee akkoort te gaan of niet.
Als je verwacht dat hij/zij niet goedgekeurd word ga je er waarsschijnlijk (niet altijd) niet mee akkoord.
En dan weet ik als koper ook al meer..

het zal vast gebeuren dat er via foto's op internet en dan de mail of telefoon paarden verkocht worden naar Amerika.
Ik heb het alleen nog niet meegemaakt.
Ik vind het trouwens vaak wel leuk die Amerikanen.
5 rijlesjes en ze kopen de duurste hoog opgeleide paarden.
ze zijn altijd VOL LOF over het paard, (willen alle "lieve penny" dingetjes weten over het paard)
je kunt meestal niet van hun reactie op aan want ze vinden je paard altijd geweldig, ookal kopen ze hem niet.