inslapen of slacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:56

Ik ga voor de slacht . Ik heb 2 jaar geleden gezien hoe een paard ingeslapen werd ....... ik bedank hiervoor , ik vond het geen prettig gezicht. slachten gaat sneller en er kan bijna niks mis gaan .Het ophalen van een dood paard aan huis is een stuk vervelender , vooral als ie ook nog eerst naar de weg gesleept moet worden .Dan ligt ie ook nog een dag op je erf en voordat ie opgehaald word is ie bijna eens zo dik geworden . Bij de rendac word ook niet al het vlees vernietigd , daar word een gedeelte ook weer hergebruikt . Ik zou er geen moeite mee hebben als mijn paard in de vitrine van de slager komt te liggen .

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:20

nou ik kies toch voor inslapen. ik zou het niet kunnen de slacht. je paard voelt dan de dood heus wel aan..inslapen kan je tenminste bij hem/haar zijn. als je oma heel ziek is laten ze haar toch ook inslapen en schieten ze haar toch ook niet dood.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:16

Je moet geen mensen met dieren vergelijken en als je een stof in hem spuit die hem dood, voelen ze ook wel aan dat je hem niet beter probeert te maken...
We moeten er ook vanuit gaan dat je een paard wilt doden brengt omdat het pijn heeft. Dan is de dood, hoe hij ook komt, een verlossing.
Personlijk zou ik ook kiezen om een oma dood te schieten dan andere manieren want het gaat allemaal niet zo leuk en aardig met doden als men denkt. Maar dat is een andere discussie. In elk geval mag het niet, dus is het geen keuze.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:19

Ik kies voor inslapen, ik vind de slacht maar niks.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:30

Het is handig als je erbij zegt waarom niet.
En leest wat er al over gezegd is in het voor en nadeel van beide.

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:01

Als het kan; slacht...
Als het paard er slecht aan toe is, en niet meer vervoerd kan worden; inslapen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:01

KarinvdM schreef:
OemmiejO schreef:
Ik begin al bijna te k.otsen bij het idee dat ie in de supermarkt kan liggen.

Het idee dat ze vermalen worden tot lijm vind ik nog een stuk erger...

Dit gebeurt dus niet.
Kijk maar eens op de site van rendac. Paarden worden verbrand en niet verwerkt tot "hoog waardige" stoffen. Dat was voor de nieuwe destructie wet, wel het geval.

_rosita_

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:28

ik heb in september mijn 30 jarige pony helaas in moeten laten slapen... voor die tijd ging ie al wel achteruit en heb ik ook overleg met de DA gehad..
ik wilde hem sowieso niet naar de slacht brengen, maar ik was ontzettend bang om hem in te slapen omdat ik het idee had dat ie dan in elkaar donderd..de botten hoort kraken enz enz...
ik heb met de DA afgesproken dat hij naar de uithof gebracht zou worden, daar zou hij in een soort stelling komen te staan, een verdovingsspuit krijgen en dan wordt ie dmv die stelling neergelegd..geen enge vallen enzo

het lot heeft anders besloten en een dag nadat ik van vakantie terug kwam lag ie in zn stalletje en kon niet meer opstaan.. DA heeft nog medicijnen toegediend, maar niets hielp.. zn achterbenen deden het niet meer... dus in zn stalletje is hij heel rustig en vredig ingeslapen... ik had ook gruwel verhalen gehoord over stuipen, gillen etc maar niets van dit alles... het ging heel rustig, nog een zucht en hij was weg...
( al denk ik wel dat het een groot verschil is dat mijn paardje oud en op was.. wanneer je een jong pittig beestje hebt wat zn been breekt, weet ik niet of het dan ook zo rustig gaat)
uiteindelijk hebben we hem met het kraantje van een kennis uit zn stal getilt en hem voor op het terrein gelegd... ik ben er niet bijgeweest toen het destructiebedrijf kwam, dat kon en wilde ik niet zien..
ik had op een goeie manier afscheid genomen en het was goed zo..
achteraf hoorde ik van de staleigenaar dat het ontzettend mee viel

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:12

Moet/mag je trouwens nu al die keuze invullen in je paardenpaspoort?
Of pas als je paard medicijnen krijgt die hem ongeschikt maken voor de slacht?

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:18

Inslapen!.. ik vind de slacht maar niks

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:24

beantsje schreef:
Moet/mag je trouwens nu al die keuze invullen in je paardenpaspoort?
Of pas als je paard medicijnen krijgt die hem ongeschikt maken voor de slacht?

Je moet nu wel alle medicijnen (ook wormenspuit) vermelden als je ervoor kiest je paard naar de slacht te doen.
Als je besluit je paard naar de slacht te doen en je vermeld netjes alles kan je er later natuurlijk altijd nog voor kiezen hem in te laten slapen.
Maar als je er nu voor kiest je paard in te laten slapen en je vermeld niet alle medicijnen kan je niet alsnog besluiten hem naar de slacht te doen.
Dus je kan maar beter alles vermelden.

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:19

absoluut NOOOOIIIIT laten slachten, het paard heeft alles voor je gedaan en het zal met de gedachten "waarom doet ze me dit aan!, ik heb haar altijd vredig gediend" afgeschoten worden en daarna ook nog opgegeten worden, ik kan eigenlijk niet begrijpen dat je het kan laten doen zonder een schuldgevoel te krijgen!

ik heb moeten meemaken dat mijn eerste grote liefde ziek werd en ingeslapen werd, hij is in de armen van mijn tante ingeslapen, en ik weet dat je paard dat het fijnste vind, weggaan terwijl hij in de armen van zijn verzorger ligt...

anders moet hij/zij die stressende rit naar het slachthuis ook nog maken....

maar dat is mijn mening,,

malije

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:23

slacht,inslapen is echt geen pretje!verschrikelijk om te zien!

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:48

Ik weet niet wat ik zou doen. Eerder had ik altijd zoiets van als het dan zover is met mijn paard, dan wil ik het gewoon doen via een spuitje. Ik heb al eens gezien hoe een paard 2 dagen voor de stal lag onder een zeil voordat de rendac kwam, dat ophalen was niet echt prettig om te zien.
Per januari ben ik nu in opleing voor het keuren van varkens karkassen aan de slachtlijn. Dus moet de organen etc. keuren voor de volksgezondheid. Dit gebeurd dus in een slachthuis.
Met de opleiding heb ik gezien hoe het slachten gaat, ook heb ik het in het slachthuis met eigen ogen kunnen zien hoe dat slachten gaat en ik vond het toch niet zo akelig als ik had gedacht.

Dus zou ik nu voor de keuze komen staan, dan weet ik niet precies wat ik ga doen. Slachten heeft bij mij toch ook een beter gevoel gekregen, omdat ik zelf heb kunnen zien hoe zoiets in zijn werk gaat. En dat was echt heel anders als ik had gedacht.
Maar als ik dus voor de keuze kom te staan dan ligt het er ook aan hoe de conditie verder is van het paard. Als hij al bijna niet op zijn benen kan staan, dan ga ik hem geen rit aan doen naar het slachthuis en dan zal het dus gebeurden door een spuitje. Maar als het vervoer dus geen probleem zou zijn, dan zou de slacht toch in aanmerking kunnen komen.
Ik hoop dat het nog erg lang duurt voordat ik zo'n beslissing moet nemen en het mooiste is natuurlijk als hij 'zelf gaat"

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:29

dit tipic is al ruim een maand oud!

Selena87

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:09

Ik heb mijn paard maandag in laten slapen.
Dit is mijn vaste keuze geworden.
Als een paard voldoende verdoving krijgt zal hij ook niet gaan vechten.
Mijn paard is netjes onder narcose gebracht en heeft zo zijn spuitje gekregen.
Hij heeft geen kick gegeven.
En in overleg met de dierenarts is het bij hem gebeurt en word door hem alles geregeld met de rendak
Dus voor mij inslapen

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:59

kimmie261 schreef:
Kris25 schreef:
Inslapen denk ik... Ik ben zelf bezig met studie diergeneeskunde en heb vorg jaar een eigen paard laten inslapen. Ze worden eerst onder een helezware narcose gebracht en als ze onder zeil gaan, dan krijgen ze een spuit in hun hart, Die stopt dan gewoon. Zonder stress of pijn. En die verhalen van je zag hem terug vechten is een beetje penny, want dat doen ze echt niet, dat zijn stuipen van de spieren...

uhm toch wel wat paarden meegemaakt die NIET wilde gaan liggen en bleven opstaan,uiteindelijk kwam er 1 met haar hoofd onder een grote trekker terecht en sloeg zo haar hele hoofd kapot!!!
en een gezien die maar bleef vechten tegen het liggen en tegen de spuiten..nee was geen pretje!!
was vooral een hoop stress voor niets.

ik blijf erbij er zijn voor en nadelen bij beide keuzes....

voordeel bij de slacht is dat het paard meteen dood is,en daar dus "opgeruimd" wordt.

nadeel is je eigen gedachte erbij en het feit dat er geen afscheid nemen mogelijk is als het dier dood is..

en er zijn heel veel slagers die op afspraak slachten,dus je brengt je paard zo vroeg mogelijk,deze komt in een schone hal en wordt direct gedood.

voor het idee dat paarden het ruiken omdat ze snuiven en blazen,als ik vreemde paarden voor het eerst bij mij de stallen zie binnen gaan,doe deze net zo hard om zich heenkijken en snuiven...

voordeel inslapen,je bent erbij,kan het paard aaien tijdens hetinslapen en je hebt langer tijd om afscheid te nemen..

nadeel,het vallen is vaak een rot gezicht,en je zit daarna met en dood paard,die uit een wei of stal gesleept moet worden,en daarna door een destructiebedrijf wordt afgevoerd.

verder moet je vooral het voor jezelf goed afsluiten,de een doet dat met inslapen de ander met de slacht,uiteindelijk gaat er en geliefd dier dood,en bij het verwerken moet het eindigen van het leven van het dier, voor de persoon zo goed mogelijk zijn geweest...

eerst krijgen ze een verdoving en dan krijgen ze de dodelijke spuit ze kunnen vechten tegen de verdoving maar dat doet bijna geen enkel paard, IK vind de slacht wreed