hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:08

je zit er niet met je neus bovenop ander had je niet zo .... .......

Rk heeft er bovenop gezeten, ik heb er bovenop gezeten........... beide hebben gezegd NOT my cup of tea..... en das voor een reden of 10.

Rk heeft een mooi stukje laten zien over overbelasting op jongen leeftijd

maar dames, doe vooral wat je niet laten kunt......... geduld is een schone zaak maargoed dat moet je misschien nog leren

Ik ga verder op dit onzinnige getrut niet in, tis triest voor het paard in kwestie........... maargoed, leef je uit dames heb er veel plezier van............

gomir

Re: hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:09

Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch even reageren.

Mijn jaarling(wordt in maart 2) loopt lekker in Friesland in de groep.
Als ik eens ga kijken krijgt ze een aai en verder zoekt ze het daar maar mooi uit
Volgend jaar rond deze tijd komt ze wsl wel naar huis, hangt er een beetje vanaf wanneer de betalingstermijn afloopt. Dan ga ik er eerst een toonbaar paard van maken(haren eraf) en dan tegen de tijd dat ze drie wordt ga ik weleens langzaam een hoofdstel erin hangen en een zadel erop leggen.

Dat hele kunstje duurt bij elkaar meestal een week of drie Longeren doe ik nooit zo lang, laat ze liever rechtuitlopen en ze hoeven van mij ook echt nog geen geweldige conditie te hebben als ik erop ga zitten...
Die jonge dieren leren zo vlug, daar wordt je bijna bang van. Ik vind het vroeg zat om met haar te beginnen als ze volgende winter thuis komt als bijna 3-jarige.
Halster, voetjes, borstel etc kende ze als veulen al, dat is ze echt niet verleerd

Maar als mensen het anders doen vind ik het ook prima hoor, iedereen zijn eigen systeem en zijn eigen geloof

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:13

dat vind ik dus ook whisperke.
die van mij is ook nooit egt vervelend geweest. ze vind het juist leuk om ook eens te mogen zodat ik niet alleen maar met die ouwe bezig ben. en ja ze geeft wel eens een grote bok weg gewoon uit joligheid ja sow ze is nog jong hoor laat ze lekker!!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:23

Kiwiko bedankt dat je ons als dierenmishandelaar ziet... sorry maar te zielig voor woorden. En onzinnnig jij was wel de gene die door blijft gaan als je geen bal interesseert waarom heb je dan zovaak gereageerd. De mensen die het niets uit maakt die reageren nog niet eens!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:32

Als je iets niet hard kunt maken............

Ik ben in ieder geval blij als mijn 2,5 jarige. Eigenlijk al 2,8 begint te hinneken als ik met het hoofdstel aan kom. Mijn DA en de kliniek vinden het geen probleem en dat zegt mij heel wat meer. En dat de hengstenhouders het niet uit maakt dat hun dier later kapot is dat is echt grote onzin. Enig idee wat het kost om een hengts goedgekeurd te krijgen? De hengstenhouderij hiernaast heeft een hengst die door een ongeval niet meer in de sport kan en hij dekt maar enkele merries. maar die hengst heeft daar z'n oude dag ondanks dat hij niet veel meer waard is. Dus dat is werkelijk onzin.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:10

RK heeft hier zo'n geweldig mooie tekening geplaatst over de groeiplaten en daar de jaren bij.
Vertellen jullie mij dan eens waarom een kwartier longeren, ook al is dat maar 3x per week (in mijn ogen is dit dus zoooo ontzettend fout, maar goed, dat is hoe ik het geleerd heb) zo goed is voor je jonge paard? Ik heb het namelijk heel anders geleerd en het plaatje van RK zegt daar erg veel over maar daar hoor ik jullie niet over. Vertel, leer mij dat dan eens maar wel aan de hand van het plaatje graag, leer mij wat er zo goed aan is.........
Ik hoor alleen maar dingen als: "de DA zei het ook tegen mij hoor" (in mijn ogen tijd om een andere DA te zoeken) en: "Daarbij de ijzerenman is een profesionelische stal!!"
Nu heb ik geen idee wat een profesionelische stal is maar het klinkt niet best in ieder geval, misschien eens bij andere stallen gaan kijken?
Misschien wordt hier een proffesionele stal bedoelt? De ervaring leert toch dat deze stallen paarden beleren puur voor het geld, zo snel mogelijk als het even kan en wil de eigenaar van het paard dit op jonge leeftijd laten gebeuren dan wordt er nogal snel geroepen "de klant is koning" dat noem ik dan niet echt proffesioneel. Zijn natuurlijk zat stallen die dit niet zo doen, ik scheer ze niet allemaal over 1 kam maar proffesioneel schrikt mij persoonlijk erg af.

Ik heb geen data over hengsten die na hun 10e jaar niet meer in de sport lopen, daar heb ik geen verstand van dus daar waag ik mij niet aan, maar dat het longeren op jonge leeftijd veel te belastend is voor het dier wat nog láng niet volgroeid is, ja, dat is mij met de paplepel ingegoten.....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:05

Winkie schreef:
Hey Summertje!

Ik keek net even op die friezensite. Dit kan je ook doen met een jong paard. haha

Afbeelding

Oh oliebol, betrapt
( )

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:51

Wat ik met mijn 2,5 jarige doe is een beetje grondwerk van parelli om de verhoudingen te bevestigen en een borsteltje er overheen en voetjes geven. Verder loopt ie gewoon veel in de wei.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:21

Afbeelding

Hier nogmaals de tekening, dan hoeft niemand terug te bladeren.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:01

Tja...ik vind überhaupt dat mensen hun paard VEEL te vroeg beleren. Waarom vraag ik me dan af? Waarom niet een jaartje langer wachten, wat maakt het uit, 3 of 4. Als ik het over kon doen, had ik het heel anders gedaan. Ik heb mijn paard gekocht toen hij 5 was, hij was toen al beleerd. Nu vaak problemen met zijn rug, schouders etc. Ik wil hem nooit meer kwijt maar ik koop nooit meer een ingereden paardje en ik rijd ze zeker niet in voor hun derde jaar.

Waarom denk je dat de gemiddelde leeftijd van onze rijpaarden maar 8 jaar is, 8 jaar dames!!!! De mijne is 6!! Waarom denk je dat renpaarden in Amerika met 7 uitgerangeerd zijn. Dan zijn ze niet snel genoeg meer en oud. Die worden dus ook doodleuk met 2.5 ingereden en met 2 al aande longe gezet etc.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:08

wij hebben op dit moment een 1,5 jarige staan die met onze merrie van 5, 2 veulens en een minishet in de wei staat.

Wat we ermee doen? elke ochtend naar buiten en s avonds weer naar binnen.
Als ze echt té smerig is voor woorden een keer een borstel eroverheen.
Vast staan en meelopen kent ze omdat ze ook naar de smid gaat.
Ook wordt er bijna elke dag een beetje geknuffeld, als ze s avonds naar binnen komen.

Het gaat hier om ijslanders, dus madam mag nog lekker tot haar 4e jaar blijven klieren...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:40

oke nu hebben we het alleen nog maar over het longeren. weten jullie hoeveel mensen hun paard van 2,5 voor de kar zetten omdat dat beter zou zijn dan inrijden? en weten jullie hoe slecht dat wel niet is? dit hebben ze dus ook tegen mij gezegd. aaah joh zet d'r toch voor de kar dat is minder belastend dan dat je erop gaat zitten. mja peins er niet over ik ga er niet op en zet ze zeker nog niet voor de kar. de borst en billen zijn nog helemaal niet ontwikkeld met 2,5 jaar en als je dan uit rijden gaat met een kar rij je je beest helemaal kapot! het moet immers trekken met de borst en kracht zetten met de billen.
maar goed dit ff terzijde want de topic gaat over wie wat doet met hun enter/ twenter.
als ik ze aan de longe heb is het niet zoals hier gezegd word rondjes slingeren. lekker saai ook. ik ben bezig met het wegsturen naar je toe laten komen het halthouden op afstand om laten draaien op afstand wijken voor druk en ja ook het stappen draven en een kort galopje tussendoor maar dat is meer voor de stem commando's als dat ze daadwerkelijk tig rondjes moet lopen. gaat ze in galop als ik het zeg oke dan mag ze stoppen. het is meer het contact dat je maakt met je paard dan het werken want werken kan ik het niet eens noemen als je er 10 min. mee bezig bent 1x in de 2 mnd. en verder is het lekker tutteren. gewoon de aandacht geven die ZIJ ook graag wilt.
ik vind het soms wel eens zielig als ik alweer die ouwe meeneem en zij staat te schooien of ze ook mee mag. dit doet ze dus niet om maar met die ouwe mee te mogen hoor want als ze allebei meegaan loopt die ouwe achterop en die jonge ziet haar van de mist niet staan. als we dan terug komen en ze weet dondersgoed de weg naar huis loopt ze zo de dijk voorbij zo van ik was nog niet klaar dus we gaan nog een rondje.
dus egt veel doe ik er nog niet mee. ik denk dat zij wel meer zou willen, maar ik vind ze nog te jong en wat ik nu met haar doe is genoeg.
verder word er ook nog gezegd dat als je vroeg begint met dingen te leren dat ze daar psygische problemen mee kunnen krijgen. wat een flauwekul zeg! als ze dingen vroeg leren iedere keer ietsje meer zodat dat ook opgenomen kan worden in dat koppie en normaal word voor ze lijkt mij neter dan dat je alles in 3 mnd tijd moet gaan leren. dan krijgen ze egt van niets naar alles! op wedstrijden ook helemaal trots ja de mijne is nu 5 mnd ingereden en we rijden al wedstrijden goed he en dan zie je later ( een jaar of 2 ) dat er niks mee te beginnen is dat ze zich gaan verzetten en noem maar op. ik zal nu niet gaan zeggen dat die van mij dat niet gaat doen hoor maar ik denk dat die van mij psygisch wel meer aankan dan een paard wat ff in 3 mnd is ingereden.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:51

Ik wil er nog even over zeggen dat mijn longeren niet werken is. Daar versta ik iets heel anders onder. Het paard leert spelenderwijs stappen en draven aan de longe. Galloperen doe ik er aan delonge niet mee. (alleen als tie eens wegsspurt). Het gaat erom dat ie de stemhulpen leert. Hij vindt het beslist niet saai want staat al te hinneken als ik met het hoofdstel aan kom. het gaat er absoluut niet om dat ze snel onder het zadel moeten omdat ik zo nodig moet rijden. Als ze het nodig heeft qua groeien gaat het zadel er pas met 4 op. Maar dat is per paard zo verschillent per paard. Maar ik vindt dat een paard op 2,5 jarige leeftijd best wat mag leren en daarnaast moeten ze natuurlijk ook lekker in de wei kunnen spelen. En trouwens die van mij gallopeert en bokt zo gigantisch ind ewei. dat de kans op blijvende blessures zeer groot is. Dat kan hij beter eerst even aan de longe zodat de ergste stalmoed weg is. Staat trouwens elke dag buiten dus dat is het probleem niet. Maar hij heeft het gewoon nodig vandar ook het DA advies daar hij anders te snel blessures op de weide heeft. Zo heeft hij namelijk al eens een gescheurde spier opgelopen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:01

mijn 1,5 jarige is met de trailer vanuit Duitsland gekomen dus is trailermak, kan netjes meelopen, hoefjes geven/poetsen en hoefsmid is no problem maar om eerlijk te zijn is het wel leuk dat hij het al kan maar doe ik niks met hem, hij staat in het land met zijn vreind van 6 die ik dus wel rij maar die kleine heeft nog alle tijd om groot te worden en tegen die tijd pak ik de draad wel op met dingetjes kunenn en moeten doen. maar dat is een persoonlijke keuze.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:41

Het ging net even over bekende paarden. Ik ken iemand die regelmatig bij Fred Vlaar komt in wijdenes. En daar gaan de jonge paarden 's winters allemaal in de stapmolen. En Krack C is toch alles behalve aan het einde van z'n carriere met z'n 13 jaar.

Ik zeg niet dat het goed is, maar om nou meteen te zeggen dat je een paard kan afschrijven met 10 jaar? Het ligt er denk ook net aan hoe het paard zelf is. De 1 is er met 2.5 jaar al klaar voor om wat te gaan doen en de ander pas veel later. Maar als iemand op advies van de DA een 2.5 jarig paard longeerd vind ik het raar dat er gezegt wordt dat dit niet goed is. Ik mag toch aannemen dat een DA wel weet wat hij/zij zegt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:46

nah, je hebt ook heule domme dierenartsen hoor

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:55

Nou je hoord het Xox... jij hebt echt een domme dierenarts.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:58

Tjeutje zeg en dat zeg ik WAAR precies?????

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:58

hij had overigens beter kunnen zeggen dat het dier 24 /7 het land op te doen, heefttie ook geen last van stalmoed

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:06

Winkie schreef:
Het ging net even over bekende paarden. Ik ken iemand die regelmatig bij Fred Vlaar komt in wijdenes. En daar gaan de jonge paarden 's winters allemaal in de stapmolen. En Krack C is toch alles behalve aan het einde van z'n carriere met z'n 13 jaar.
Heb je die molen daar weleens gezien, dat is echt in niets te vergelijken met werk aan de longe hoor. De jonge dieren krijgen daar in de winter de extra beweging aan de molen die ze normaal in het land zelf nemen.
De bodem is daar mooi stevig en gelijkmatig en de cirkel is groot. Dat vind ik echt een heel ander verhaal dan longeren in de gemiddelde rij/longeerbak...

Citaat:
Maar als iemand op advies van de DA een 2.5 jarig paard longeerd vind ik het raar dat er gezegt wordt dat dit niet goed is. Ik mag toch aannemen dat een DA wel weet wat hij/zij zegt.

En mijn dierenarts is daar juist fel tegen. Dierenartsen zijn het onderling al net zo slecht met elkaar eens als het paardenvolk zelf

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:09

Xox begrijpt ook niet dat het niet gaat om het wel of niet aan het werk, maar dat het gaat om de draaicircel die het paard moet maken aan de longeerlijn

Je kan er nog beter opstappen en lange lijnen rechtuit rijden

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:10

Winkie dat bedoelde ik nou ook.

KIwiko: Mijn paard loopt van s'morgens tot s'avonds op de wei. het zijn niet allemaal van die slaaprtabletten. Maar als je mijn dierenarts slecht vindt.......... Ze komt van het overbekende Landgestüt Celle. (Heel veel hengsten die met 2,5 jaar na de keurig gaan, weltmeyer, escudo I, stakkato , fabriano. Allemaal nu kapot natuur;ijk)
Ook doe ik dit in overleg met de Tierkliniek Hochmoor. Eén van de bekendste klinieken voor paarden in Duitsland.

Tevens heb ik een 13 jarige merrie die ook vroeg beleerd is. Die hebben we op 10 jarige leeftijd laten röntgenen voor de fokkerij. We kregen nog een complimentje van Jan Greve. Hij zag niet vaak zulke benen op die leeftijd. Totaal in orde

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:12

KiWiKo schreef:
Xox begrijpt ook niet dat het niet gaat om het wel of niet aan het werk, maar dat het gaat om de draaicircel die het paard moet maken aan de longeerlijn

Ah ja. Dat is heel gezond. Mijn paard is 1.63m en ik weeg 85 kilo. Lijkt mne zeer gezond.

En dat op de cirkel lopen is minder belastent als slidingd stops voor een wijdehek en andere gallopeer en bok partijen in een winterse wei. die nat en glad zijn

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:17

KiWiKo schreef:

Wat ik dus altijd doe met de jonge paarden(als ze 3 zijn hoor, voor iedereen op zijn achterbenen staat ).
Hooguit 1-2 weken aan de lijn en dan lopen ze meestal braaf onder de man de bak rond

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:17

ik heb nergens gezegd dat ik JOUW dierenarts slecht vind maargoed dat terzijde. Overigens ken ik de hele persoon of kliniek niet

De enkeling die wel goed blijft zijn de uitzonderingen.......... heb je enig idee hoeveel er door de achterdeur weg gaan????

maargoed, je blijft erbij dat je makkelijk met een jonkie aan het werk kan, en ik blijf erbij dat dit niet zo is.

Ik vind het absoluut niet goed, en zal het ook nooit goed vinden.

Citaat:
Ah ja. Dat is heel gezond. Mijn paard is 1.63m en ik weeg 85 kilo. Lijkt mne zeer gezond.

euh het gaat toch om het paard zn welzijn???? dit snap ik niet

Citaat:
En dat op de cirkel lopen is minder belastent als slidingd stops voor een wijdehek en andere gallopeer en bok partijen in een winterse wei. die nat en glad zijn

Op een of andere manier hebben onze jaarlingen, tweejarige EN driejarige die gewoon in de kudde buitenlopen 24/7 hier geen last van. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze niet op stal staan

@ gomir, ik ook hoor, ik heb ze zo kort mogelijk aan de lijn