Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:56

Tja de vergelijking met Salinero slaat natuurlijk nergens op. Je hebt een basissport paard hoor, geen Olymische topper. En als Salinero dagelijks 4-6 uur in de wei zou lopen zou die op een bevroren en beneewde wei z'n benen heus niet breken. Daar komt bij dat jou paard blijkbaar niet handig MAG worden, aangezien je hem aan elk mogelijk risico-tje niet wilt blootstellen. Ik durf te wedden dat jou paard in vorst/sneeuw voorzichtig wordt als hij werkelijk eens in die omstandigheden MAG lopen.

Het is namelijk raar dat al mijn paarden (lopen ook gewoon in de sport en staan hoog in het voer, zijn geen recreatie paarden zeg maar) dat wel zijn en die van andere mensen niet.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:50

manie schreef:
Tja de vergelijking met Salinero slaat natuurlijk nergens op. Je hebt een basissport paard hoor, geen Olymische topper.

En dus mag je niet zuinig te zijn op je paard?
Wat een onzin weer. Dat jij dat risico neemt moet je zelf weten, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een heleboel mensen dat niet doen.
Mijn man liep vrijdag ook even op zijn klompen door de sneeuw, hij verzwikte ook bijna zijn enkel door de sneeuwhoop die er onder kwam te zitten. En zo is dat met paarden met ijzers precies hetzelfde. Waarom zou je het op gaan zoeken als het niet nodig is?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:16

Alleen hebben paarden 4 benen, die verzwikken zich aanzienlijk minder snel. En tuurlijk mag je zuinig zijn op je paard, maar het gaat wat mij betreft te ver dat je je paard daarvoor als een gevangene in z'n box laat staan omdat de bodem misschien te hard of ongelijk of weet ik veel is. Bedenk dat een paard een paard is en zich goed redt zonder mensen, hiervan zijn vele voorbeelden zoals paarden in Namibie. Een paard heeft niet perse een dek nodig (mag natuurlijk wel), een paard kan heel goed op eigen benen lopen.

Er onstaan problemen doordat wij een paard op stal houden, hij er per dag een uurtje uit mag om in de krul rondjes te lopen. Vind je het gek dat zou dier op het moment dat die in de wei mag helemaal hiep-hiep-hoera-in-de-gloria is? En vanuit z'n enthousiasme z'n benen bijna breekt.
Als je paard elke dag een paar uur buiten loopt is die aanzienlijk minder gek dan wanneer hij alleen naar buiten mag bij mooi weer en prima bodemgesteldheid.

En hoe dacht je overigens hoe een eventing paard of een marathon-menpaard op de been blijft. Onze terreinen zijn afhankelijk van het weer soms bikkelhard (en ongelijk) of zuigende blubberpoelen. Het aantal blessures onder deze groep paarden nogal lager dan bij het gemiddelde dressuurpaard dat alleen op een perfecte bodem getraind wordt. Ik kan het alleen maar verklaren doordat deze paarden een zekere hardheid hebben die door de vorm van training en de wijze van houden is ontstaan.

Nogmaals je paard overmatig beschermen geeft gegarandeerd grotere problemen doordat je hem in z'n natuurlijke behoefte belemmert.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:29

Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

met mijn vorige paardje was ik ook altijd wat 'ruiger'.Mijn nieuwe was niet zo goedkoop, en heb ik héél hard voor moeten werken!

Met haar ben ik ook super voorzichtig, terwijl ze hiervoor 3,5 jaar lang gewoon in een loopstal heeft gestaan.

Gewoon verstandig zijn en even de sneeuw wegkijken

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:31

Ja, echt heel logisch om onze gedomesticeerde paarden te vergelijken met paarden in Namibie en ook je vergelijking met blubber raakt kant nog wal. Mijn paard kan ook prima zwemmen in de paddock, niets mis mee.

We hebben het hier over sneeuw!
Heb je wel eens het effect van sneeuw onder de hoeven van paarden met ijzers gezien vraag ik me werkelijk af.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:38

denk het niet Fitz
en het is ook onzin dat paarden die elke dag de wei op gaan niet meer zo achterlijk uit hun dak gaan zodanig dat ze blessures oplopen.

als een paard op ijsklompen loopt dan heeft dat niets meer met kuilen of blubber te maken. Dan is het gewoon naaldhakken-werk en geloof mij nou, daar kan ook slechts 2% van de bevolking op hardlopen (als het niet minder zou zijn)
dat heeft niets met overbezorgd zijn te maken, gewoon met logisch nadenken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:40

Hahahahahaha go Noukie!!!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:47

Van de week ging de merrie die ik rijd en bijna dagelijks buiten staat (alleen als het écht heel slecht is blijven ze binnen) toch heel flink uit d'r plaat buiten, stond er echt bij te kijken zo van 'denk om je beentjes alsjeblieft' . Het is dus echt niet zo dat paarden die dagelijks buiten komen niet gek doen hoor!

Ik geloof ook best dat sommige mensen té zuinig zijn op hun paard, op zo'n manier dat het ten koste gaat van het 'paard zijn'. Ik zou ze pas binnen houden als het echt gevaarlijk wordt of verschrikkelijk vies weer, bijv. al spekglad op het pad of het weer van afgelopen vrijdag. Heb pas gewoon in de regen gereden en paard stond daarvoor in het land (wel waterdichte deken met hals).

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:08

Nog nooit van een sneeuw zooltje gehoort!! Blijkbaar niet (niveau penny denk ik). Is heel handig voor je peperdure paard in de wei zet. Ik heb medelijden met jullie zogenaamd ZEER dure paarden, koop maar gauw weer een leuk" setje", voor hem ik denkt dat dat z'n tekort aan paard zijn geheel compenseert. Dream on.

Die paarden uit Namibie zijn trouwens ooit eens gedomestiseerde paarden geweest.

Verder eindig ik mijn discussie jullie weten mijn mening inmiddels wel

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:18

manie schreef:
Nog nooit van een sneeuw zooltje gehoort!! Blijkbaar niet (niveau penny denk ik). Is heel handig voor je peperdure paard in de wei zet. Ik heb medelijden met jullie zogenaamd ZEER dure paarden, koop maar gauw weer een leuk" setje", voor hem ik denkt dat dat z'n tekort aan paard zijn geheel compenseert. Dream on.

het enige wat ik kan zeggen:
wie denk jij dat je bent om mij/ons te veroordelen naar aanleiding van 3 regels tekst...

maar, droom jij inderdaad lekker verder over hoe ik voor mn paard van 250.000 euro een nieuw anky setje koop en weer heel zielig met zn kin op zn borst getrokken ga trainen in de binnenbak zodat hij vooral geen paard kan zijn...
echt, heel dapper van je om op zo'n manier je discussie te eindigen, erg volwassen vooral ook.
owja, en ik denkt? zelfs die zogenaamde penny's kunnen nog beter tikken...

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:26

owja
had liever gehad dat je een degelijke uitleg had gegeven over sneeuwzooltjes.
daarmee kan je namelijk andere bokkers helpen, door mensen af te zeiken niet, krijg je alleen maar irritatie door...
ik heb nog nooit sneeuwzooltjes gezien (wel hoefschoenen, maar de verkopende ruitersport zaken vertelden mij dat die met sneeuw ook spekglad worden)

en verder is het een kwestie van ken je paard.
mijn 16 jarige is vorig jaar wel op een sneeuwlaagje de paddock in gegaan, zelfs met gewone ijzers.
mn 6 jarige niet, die krijgt gegarandeerd een blessure, geloof mij nou maar, daar ken ik hem lang genoeg voor.
Sommige paarden moet je, net als kinderen, wel eens tegen zichzelf beschermen.
En dan wacht ik liever 1 dag tot het erf sneeuwvrij is gemaakt om dan gecontroleerd te gaan stappen dan dat ik hem over een ijsplaat naar een bevroren en besneeuwde longeerbak laat glibberen, is dat zo vreemd?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:32

als sneeuw aan ijzer zou blijven plakken .. warom zit er dan ijzer onder een slee???
Als bevroren sneeuw aan ijzer blijft plakken waarom heeft een schaats dan een ijzer?

Aan de ene roept iedereen dat paarden sim zijn en handig.. maar ze zijn te dom om te voelen/herkennen dat sneeuw glad zou kunnen zijn....
en een duur paard.... tja wat ik duur vind kan een ander goedkoop vinden maar ook andersom, en om vanwege een prijskaartje te gaan redeneren vind ik ook een beetje ver gezocht... immers kan datzelfde dure paard zich ook verstappen tijdens de springtraining, trailerladen etc...

Ik was ook huiverig om de paardjes op de weide te laten met al die sneeuw.... maar toch gedaan, hetzij met de nodige bescherming en weggelopen toen ze op de weide waren.. en alles is goed gegaan... ze snapten het allemaal dat ze kalm aan moesten doen.... zowel die met als die zinder ijzers... slim he die paardjes

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:37

nou, de sneeuw plakt ook niet aan het ijzer, maar vormt ijsklompen in de ruimte tussen het ijzer...
en die klompen worden dan zo hoog dat ze uiteindelijk op de klompen lopen en niet op het ijzer.
lijkt me duidelijk dat je dat zelf ook wel kan begrijpen en dat het dus niet nodig is om te doen alsof hier een stel debielen zitten.

daarnaast redeneer ik persoonlijk niet naar prijskaartje, maar gewoon naar dat ik niet wil dat ze zich blesseren.
mijn paarden gaan met trailer laden ook altijd rondom in transport bandages overigens (nadat er idd 1 een tijdje kreupel is geweest door verstapping)

verder heb ik 's winters nou niet bepaald de luxe van een wei en zullen ze het met een paddock/longeerbak moeten doen. Een vlak bevroren weiland of paddock vind ik prima, ja, dat is hard, maar daar redden ze zich wel.
Een longeerbak, hobbelig opgevroren enz en dan sneeuw erover? nee, dat dus niet.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:47

Manie, ik heb zeer zeker van sneeuwzooltjes gehoord, maar die moet je er dan de laatste keer met beslaan wel net onder hebben laten zetten.
En wees reeel: hoe vaak sneeuwt het nu in Nl.?
Die paar dagen per jaar (als het er al een paar zijn over een gemiddelde van 10 jaar gesproken) dat ze op stal moeten blijven overleven ze echt wel hoor.

Verder heb ik geen duur paard maar een afgekeurd paard en koop ik ook nooit setjes. Overigens snap ik niet wat dit met de discussie te maken heeft. Het gaat er gewoon om dat er mensen zijn die zuinig zijn op hun paard. Ik zag in jouw profiel dat jouw paard al 3 jaar met een blessure staat. Jij hebt dan het geluk dat je nog 3 andere beesten hebt waar je wat mee kunt doen, maar voor de meesten onder ons gaat dat niet op. Die hebben 1 paard waar ze het mee moeten doen en zijn daar dus zuinig op. Dat jij dat niet bent is jouw keuze.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:49

manie schreef:

Die paarden uit Namibie zijn trouwens ooit eens gedomestiseerde paarden geweest.

Kunnen we de discussie even op een normaal niveau voortzetten? Zwart/wit denken en mensen veroordelen heeft erg weinig zin.

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:42

Noukie schreef:
nou, de sneeuw plakt ook niet aan het ijzer, maar vormt ijsklompen in de ruimte tussen het ijzer...
en die klompen worden dan zo hoog dat ze uiteindelijk op de klompen lopen en niet op het ijzer.
lijkt me duidelijk dat je dat zelf ook wel kan begrijpen en dat het dus niet nodig is om te doen alsof hier een stel debielen zitten.

daarnaast redeneer ik persoonlijk niet naar prijskaartje, maar gewoon naar dat ik niet wil dat ze zich blesseren.
mijn paarden gaan met trailer laden ook altijd rondom in transport bandages overigens (nadat er idd 1 een tijdje kreupel is geweest door verstapping)

verder heb ik 's winters nou niet bepaald de luxe van een wei en zullen ze het met een paddock/longeerbak moeten doen. Een vlak bevroren weiland of paddock vind ik prima, ja, dat is hard, maar daar redden ze zich wel.
Een longeerbak, hobbelig opgevroren enz en dan sneeuw erover? nee, dat dus niet.

Ik denk dat bij Manie een andere sneeuw valt dan bij ons..... sneeuw die niet plakt

Noukie, dat is dus precies wat ik bedoel.

Grappig dat je door sommigen hier veroordeeld wordt omdat je wilt dat je paard langer mee gaat dan vandaag. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat zou gebeuren.... Anderen halen dan blijkbaar hun schouders op en kopen gewoon een nieuw paard }>

japke

Re: Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:14

als er echt een laaag sneeuw ligt is het gevaarlijk voor een paard om met ijzers daar doorheen te gaan glijd uit kan ook over de weg gaan is meestal voor de autoos sneeuwvrij gemaakt

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:54

Ik heb gelukkig de luxe van 2 binnen bakken en een buitenbak op een paar meter afstand van de stal, en de stapmolen ook.
Verder valt er in Den Haag niet zo snel sneeuw , en staat Rien alleen voor op ijzers.
Toch toen er vorig jaar bij ons sneeuw lag deed ik heel voorzichtig met haar... want er zit zo een bal sneeuw vast onder de hoeven.
Toen het glad was had ze dus ook een dag boxrust.

Ook gaat iedereen zo in op het "voorzichtig zijn met het sportpaard" maar ik denk dat de mensen die hier zo negatief op reageren erg kortzichtig bezig zijn.
Ik denk dan Nimmerdor, noukie e.a. daarmee willen duidelijk maken hoe belangrijk het paard voor ze is.
Want bij hun raakt immers niet alleen hun "vriend" het paard kreupel of gewond, maar ook hun "atleet" en zonder deze kunnen zij de sport niet voortzetten. Dan zit je er dus twee keer zoveel mee wanneer er wat gebeurt... en van een paar dagen op stal gaan ze heus niet dood hoor.
Zelf ben ik er ook geen voorstander van, maar liever een paard op stal dan een paard gewond toch?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:53

ehm mischien handig om eens uit de doeken te doen hoeveel sneeuw waar is gevallen en waarover we praten naast de prijskaartjes van de paarden/pony's
Ik praat over bijna/ruim 50 cm sneeuw (even afhankelijk van de plaats bij omns op het terrein) en toch gaat de meut naar buiten de weide op.... en ook de 2000 euro + pony van mijn dochter met ijzers vierkant........zonder sneeuwzooltjes en de pony is in training voor de sport (= 6 dagen minimaal in training)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:12

Beste mensen ik had zelf met deze discussie willen stoppen, maar ik voel met toch geroepen een aantal dingen nader toe te lichten (is waarschijnlijk wel ff nodig, ik was misschien een nogal kort door de bocht en daardoor bot sorry )

Niemand hoeft van mij onverantwoorde risico's met z'n paard te nemen. Dat doe ik zelf ook niet. Mijn paarden krijgen in de sport of op de trailer ook beschermers om en hebben nu een deken op. Maar ik ben van mening dat een paard toch handiger en slimmer is dan veel mensen hier denken.

Mijn ervaring is dat een paard dat dagelijks een paar uurtjes zich zelf mag vermaken (in binnenbak, paddock of weide), dat die dieren toch minder jolig zijn dan hun collega's die die vrijheid niet gegund wordt. Natuurlijk denk ik ook wel eens o griezels als dit maar goed gaat, maar het gaat gelukkig tot dusver altijd goed. Als ze daarna uitgeraasd zijn ben ik blij dat ik mijn paarden deze lol gegund heb. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit soort vrijheid je paard blij en gelukkig (geestelijk stabiel zeg maar) houdt.

Nu komt het probleem van het topic SNEEUW. Ik kies ervoor als er meer dan een dag sneeuw ligt mijn paarden toch naar buiten te doen. Ook ik ben bekend met het probleem van klompen sneeuw onder de hoeven (je hebt dit trouwens alleen bij sneeuw rond het vriespunt. Bij -10 bijvoorbeeld gaat sneeuw niet plakken. Goed-sneeuwballen-sneeuw = slecht-paarden-naar-buiten-sneeuw ). Mijn oplossing is een sneeuwzooltje. Niet door een hoefsmid gezet, maar zelf gemaakt. Dit is heel eenvoudig, je knip uit plastic (bijv deksels van emmers) een zooltje. Dit steek je tussen de hoef en het ijzer of je maakt het vast met van die platte widia-stiftjes in de schroefgaten. Dit stukje plastic zorgt ervoor dat de sneeuw niet blijft zitten tussen de hoeven en het ijzer. Het werkt perfect.
Voor een ongelijke bevroren bodem ben ik niet zo bang. Ze gaan echt voorzichtig lopen als ik ze een bevroren weide opstuur.

Er is maar een soort weersomstandigheid dat ik doodeng vind en dat is ijzel. Op zo'n ijsbaan laat ik mijn paarden echt niet lopen. Vorig jaar hadden we hier zo'n ijsbaan. Na flink zout gestrooid te hebben konden ze de volgende dag toch nog even dollen in de wei.

Verder vind ik de disussie over dure en niet-dure paarden onzinnig. Ook het feit dat ik 4 paarden/pony's heb betekent niet dat ik niet baal er er eentje geblesseerd is (ik heb ze alle 4 even lief). Door die blessure heb ik al die tijd niet kunnen rijden, want het betrof mijn rijpaardje, de anderen zijn menpony's.

Maar mijn punt blijft laat een paard aub een paard zijn en gun hem z'n vrijheid, met een beetje creativiteit en af en toe je hart vasthouden lukt dat heel aardig.

Nu (na dit enorme verhaal) sluit ik mijn bijdrage aan deze discussie definitief. Veel succes met jullie paarden

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:21

mijn paard heeft rondom ijzers, als het sneeuwt probeer ik hem wel altijd naar buiten te doen. het verschilt ook per sneeuw want de ene keer heeft hij in een mum van tijd klompen onder zn ijzers en de andere keer niet. als hij net in het land staat kijk ik even of hji klompen krijgt, zo nee mag die lekker even buiten staan, maar krijgt hij wel klompen en dan heb ik het over dat hij zwikt enzo ja dan gaat ie weer lekker naar binnen.

ik vind het namelijk gevaarlijk die klompen, mijn paard heeft altijd zulke erge dat er bijna 10 cm klomp onder zit, nee dan maar op stal, dat is dan beter dan zijn benen aan gort te helpen. maar ik probeer hem zoveel mogelijk naar buiten te doen, en ja soms kan hij echt niet naar buiten, dat is dan pech, maar hij heeft geen hekel om binnen te staan.

die opmerking van:maar het gaat wat mij betreft te ver dat je je paard daarvoor als een gevangene in z'n box laat staan omdat de bodem misschien te hard of ongelijk of weet ik veel is. vind ik nergens op slaan, hoezo gevangen op stal, sommige paarden komen nooit in de wei. en mijn paard is het buiten lopen altijd snel zat, gewone dagen mag die lekker de hele dag buiten, maar als het niet kan moet hij binnen blijven, maar je kan het natuurlijk ook gezellig maken op stal bvb radio aan die van mij heeft een speelbal en bla bla bla en het verschilt ook per paard de ene kan moeilijk op stal staan maar de ene makkelijk, zoals die van mij!

xx

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:38

Een paard dat al nooit losloopt in wei of paddock zal waarschijnlijk minder moeite hebben met een paar dagen 'boxrust' vanwege sneeuw dan een paard dat gewend is iedere dag los te komen.

Mijn paard loopt iedere dag minstens een paar uur in de wei of paddock. Als ik die een dag helemaal binnenhoud (dus ook niet ga rijden of longeren) dan wordt hij nogal onrustig. Als ik hem meerdere dagen binnenhoud, dan gaat hij volledig uit zijn dak als hij eindelijk weer los mag - en geef hem eens ongelijk. Ik heb dan liever dat hij met sneeuw toch iedere dag een uurtje los loopt. Voor hem is dat 'normaal' en hij zal zich dan ook 'normaal' gedragen, met minder risico's.

Overigens ben ik nu extra voorzichtig met hem aangezien hij net is hersteld van een peesblessure. Ook daarmee heeft hij in de wei gestaan, aan boxrust heb ik niet gedaan, hij heeft gewoon een half jaar dagelijks in de wei gelopen en de scan van afgelopen woensdag zag er 'superstrak' uit volgens de DA. Vorige week met de sneeuw heeft hij dagelijks van 9 tot 5 op de (vlakke) wei gestaan en daar houdt hij zich rustig. Maar aan een aangevroren paddock met allerlei kuilen waag ik me nog liever niet, dat komt wel weer als hij op volledige sterkte is.

Ik kan me dan ook best voorstellen dat mensen voorzichtig zijn met hun paarden, alleen gaat het mij te ver om dat te relateren aan de prijs van een paard. En een paard volledig op boxrust zetten (dus helemaal geen beweging, ook niet wandelen) vind ik paardonvriendelijk. Daar moet IMO wel een heel goede reden voor zijn (breuk, open wond). Het weer is dat voor mij niet. Hooguit ijzel, zoals Manie al zegt. Maar met ijzel blijf ik zelf al nauwelijks op de been, laat staan mijn paard op zijn ijzertjes.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:36

we zorgen ervoor dat de stapmolen sneeuwvrij is zodat ze daar in kunnen lopen....
en we zorgen ervoor dat de wei kleiner wordt gemaakt, zodat ze niet de kans krijgen om hard te kunnen gaan rennen...
helaas beschikken wij (nog) niet over een binnenbak, maar zo proberen wij dat op te lossen....

als ze in de stapmolen gaan, doen we soms de pessoateugel ook om, zo zijn ze toch aan t werk!
en we zorgen ervoor dat ze een uurtje buitenlopen, dan hoeven ze niet dagenlang op stal te staan.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:34

bij ons krijgen ze s'winters ook maar een halve wei, maar is de wei echt niet te doen, dan pak ik mn paard en dan maak ik een ommetje over de straat zweetdeken over het zadel en gaan, zo komt ie toch even buiten.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:41

XchantjuhX schreef:
Ik denk dan Nimme
r
dor, noukie e.a. daarmee willen duidelijk maken hoe belangrijk het paard voor ze is.

Ik zag btw net een mooie spelfout van me

Natuurlijk moet dat Nimmedor zijn...