Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:32

merrieveulen schreef:
Akke schreef:
De pest is alleen dat je niet naar de winkel rent om even een karretje vol bitjes mee naar huis te nemen. Dan kan je ze wel lenen van een stalgenoot maar wil je er echt wat van merken moet je er wel een paar weken mee rijden. Paard wordt ondertussen ook niet gelukkiger van al dat ijzer wat ie ziet komen en gaan.

Ik baal er dan ook flink van dat ik mijn gebruiksaanwijzing van mijn paard kwijt ben

ik heb ze helaas stuk voor stuk gekocht, en idd, je moet er wel een poosje mee rijden om het resultaat goed te kunnen beoordelen. heeft een boel geld gekost, maar dat maakt bij niet uit. ik vind mijn paard het belangrijkste, en ik ben blij dat hij nu een bit heeft wat hij fijn vindt. mijn paard heeft geen problemen gehad met het uitproberen van de bitten, hij heeft er niet onder geleden laat ik het zo zeggen. ik heb wel duidelijk opluchting gemerkt toen hij eidelijk zijn huidige bit mocht uitproberen. daarom is de keuze ook op dat bit gevallen.

Ik huur die myler ook eerst. Kost 3,5 euro per week, vind ik een nette prijs

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:35

Maroush schreef:
Alane schreef:
Myler heeft een proefperriode...
ik heb een level 1 en die was iets van 60 euro. Ik mocht hem 2 weken uitproberen, beviel ie niet kon ie terug tegen 10 % minder dan het aankoop bedrag.

En waar moet je dat bit dan bestellen ??

Gewoon bij de ruitersportzaak opgehaald, kan ook wel extra service zijn... geen idee.

Myler/toklat ken ook een rental program weet alleen niet of die ook vor nederlanders geldt.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:41

3,5 euro per week of 10% van het aankoopbedrag zijn nette prijzen idd. Heb het alleen bij Divoza nog nooit gezien dat ze zoiets deden of bij een andere ruitersportzaak hier in de buurt ...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 02:45

Ik heb ook echt vanalles geprobeerd Begin dit jaar heb ik alles in 1 koop verkocht

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:26

Quellian schreef:
Ik heb ook echt vanalles geprobeerd Begin dit jaar heb ik alles in 1 koop verkocht

wat voor bit had je eerst, en op welke ben je uitgekomen?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:43

Ik heb geprobeerd: dikke bustrens, dikke watertrens, dunnere bus- en watertrens, rubberen stang, happy mouth pessoa, rolletjesbit, dubbelgebroken, dubbelgebroken met koperen tussenstukje en verder kan ik er zo even niet opkomen.

Ik rij nu mijn pony met hackamore (en soms met touwhalster), want hij mag niet meer met bit gereden worden van de DA.

Mijn paard reed ik eerst op een dubbelgebroken met koperen tussenstukje en nu met een kopie van de K&K en gaat heerlijk

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:23

leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die durven te exprimenteren, de kasnis dan zoveel groter dat je uiteindelijk op het bit uitkomt dat je paard het fijnst vindt. zo zie je maar weer, de 'standaard bitten die 'zacht' genoemd worden' hoeven niet altijd het fijnste te zijn voor je paard.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:29

Veel mensen roepen dat het ijtechnisch op te lossen is.. en dat klopt maar soms of vaak is het niet meer of minder dan murw rijden van het paard dat zich geheel gaat over geven/ zich erbij neerlegd...
Wat ik bijv. bij dit plaatje mis
Afbeelding
De ruimte voor het bit.
Het bit is een bustrens die eigenlijk meer ovaal is, die geeft een andere werking dan een watertrens in dezelfde mond omdat het mondstuk weer rond is.

Veel mensen hebben het over een passend zadel en het erbij halen van een zadelmaker.. maar niemand heeft het over een zadelmaker als het gaat over een bit... dan is alles bijna standaard (op de beedte na)

Dan lees je over de ongebroen trensen (die bijna altijd dunner zijn dan de ongeboken en de bustrensen) die zijn zachter... maar ook dunner.. Idem voor de fulmer en de knevel.

Ook neusriemen worden te pas en te onpas gebruikt, staat zo stoer of leuk...
Ooit iemand gevraagd waarom er verschillende diktes neusiemen zijn? Waarom er aansnoerneusriemen zijn (en de meesten kennen niet eens de juiste namen van de neusriemen ?
en waarom de sperriem sperriem heet?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 01:39

Ik denk hier dus wel allemaal aan, puur omdat ik bang ben mijn paarden zeer te doen. Dat is ook lange tijd de reden geweest dat ik niet wilde rijden Aansnoerriem heb ik bij mijn merrie, verdeelt imo de druk beter dan zo'n iel snijdend ding. Alleen snoer ik m niet aan

Anoniem

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:22

Alane, daarom geloof ik in mijn Myler confort snaffle, heb ik de neusriem te los volgens bartje en zit de sperriem ook zodat hij met gemak een appeltje kan eten. Zo een dubbele aansnoer neusriem vind ik een rot idee, waarom dat toch in de handel is, nog harder aantrekken?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:42

mijn opmerkingen waen meer in het algemeen bedoelt
Quellian je hebt ook brede engelse neusriemen.

aansnoer/bonfire of zweedse neusriem is "uitgevonden" voor paarden met een zware kaak. doordat deze neusriem uit 2 delen bestaat valt het kin gedeelte netjes op de plaats waar het hoort.
Zou je een engelse neusriem gebruiken dan wordt de voorkant omhoog getrokken en als het leer goed soepel is of de engelse neusriem langer gebruikt krijg je er zo'n raar knikje in (snap je wat ik bedoel? )

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:33

Nee, ik snap niet wat je bedoelt

Maar t peerd doet het er prima op, ook zonder sperriem.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:42

Ik rij met een brede engelse neusriem die zo los zit dat hij er eigelijk meer voor spek en bonen aan hangt, zonder sperriem.

Of ik rij zonder neusriem. Ik merk geen verschil. Ik ben wel van mening dat een neusriem er niet voor is om de mond dicht te houden.

Zou iemand me uit kunnen leggen wat het verschil is qua werking tussen een bus- en een watertrens?

Eigelijk zouden zulke dingen gewoon op de manege waar de meeste mensen leren rijden uitgelegt moeten worden. Net als goed poesten en opzadelen, zelfs dat leer je op de meeste maneges niet meer.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:21

Een bustrens ligt dacht ik wat stabieler, maar volgens mij maakt het uiteindelijk niet zoveel verschil met een watertrens hoor ...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:43

Ik heb een K&K Ultra erin liggen, mét aansnoerneusriem die niet aangesnoerd wordt en een sperriem die maar net vast zit . Ze loopt hier heel fijn op, neemt 'm heel goed aan en een fijn schuimmondje.

Stap weleens op een andere merrie met zowiezo al een lastigere mond (waar normaal een 'gewone' dubbel gebroken in ligt) en dan gebruik ik mijn hoofdstel en heb het idee dat ze op dit K&K bit beter loopt.

Verder hou ik de Myler bitten ook wel in de gaten, maar heb nu niet een reden om over te stappen of te proberen, totaal geen negatieve dingen aan dit bit op het moment.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 18:46

Waar komt het woord aansnoernesuriem eigelijk vandaan? Het is imo absoluut niet bedoelt om aan te snoeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:54

Nou heb net het myler bit in gehad, ze liep wat onwennig te kauwen maar na een tijdje was dat over. Heb er toen teugels aan gedaan en lichte druk omlaag gevraagd, ze kwam gelijk naar beneden dus toen druk eraf. Had ze wel snel door. En toen ik m uit deed had ze al schuim

Ben benieuwd morgen met rijden

edit: ik heb haar trouwens aan het bit laten wennen zonder neusriem. Rij morgen wel met neusriem maar zonder sperriem!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:01

ik rij mijn paard zonder neusriem, maar met kinriempje. kinriempje zit er lekke los aan, zou pas inwerken als ik flink aan de teugels trek, maar ik rij altijd met waslijntjes (western/ freestyle), of zonder teugels. mijn pony, die nu 2,5 is, heeft ook al een paar keer een bitje ingehad, ook zonder neusriem maar met kinriempje. ik merk geen verschil met of zonder neusriem. ik heb met mijn paard ook dressuur gedaan, met een hoofdstel met 'kussentjes' onderlegd in neusriem, frontriem en kopstuk. er zat een aansnoerneusriem aan, maar die naam ervoor vind ik zó fout! ik gebruikte hem lekker losjes, vooral omdat ik mijn paard ook vaak zonder neusriem reed. de reden dat ik een aansnoerneusriem heb genomen, is dat hij mooier recht zat, en vanwegen het zachte kussentje onder de kin. ik heb ook bij een dressuurstal gewerkt, en daar moest ik zo strak mogelijk aansnoeren, óók de kinketting! niks voor mij, ik heb daar drie keer gewerkt en toen niet meer (had met meer te maken dan alleen met de neusriemen hoor...)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 20:21

Ik heb nu een myler bit kunnen lenen van iemand om hem eens te proberen. Kon vandaag niet rijden omdat de bak een zwembad was, dus ga hem morgen proberen.

Maar er zitten twee gleufjes in de ringen. Moet aan de een het bakstuk en de ander de teugels of kan je de teugels en het bakstuk ook gewoon aan de ring doen? Als dat allebij kan heeft het dan nog verschil qua inwerking?

Anouar vind het geloof ik niet heel vervelend. Het zat er wat op te kauwen. Alleen toen ik hem om deed zater de bakstrukken wat los en ging hij het bit de hele tijd ronddraaien. Heen en weer
Toen ik de bakstukken wat strakker deed was dat over (niet heel strak, maar gewoon)

Ik heb morgen les, dus dan kan ik het bit mooi proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:39

Anouar15 schreef:
Ik heb nu een myler bit kunnen lenen van iemand om hem eens te proberen. Kon vandaag niet rijden omdat de bak een zwembad was, dus ga hem morgen proberen.

Maar er zitten twee gleufjes in de ringen. Moet aan de een het bakstuk en de ander de teugels of kan je de teugels en het bakstuk ook gewoon aan de ring doen? Als dat allebij kan heeft het dan nog verschil qua inwerking?

Anouar vind het geloof ik niet heel vervelend. Het zat er wat op te kauwen. Alleen toen ik hem om deed zater de bakstrukken wat los en ging hij het bit de hele tijd ronddraaien. Heen en weer
Toen ik de bakstukken wat strakker deed was dat over (niet heel strak, maar gewoon)

Ik heb morgen les, dus dan kan ik het bit mooi proberen.

Ik heb exact dezelfde en de bedoeling is inderdaad door de bovenste het bakstuk en de onderste de teugel

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:52

Oke, dank je.
Ik ga er vanmiddag mee rijden. Ben heel benieuw hoe Anouar erop reageerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:54

De myler met gleufjes is op wedstrijd niet toegestaan
Door de gleufjes krijg je een beetje ee nhefboom werking.
Het is weinig, maar wel merkbaar

Dus wil je voor zachter gaan, zou ik de bakstukken en teugels niet in de gleufjes doen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:02

Maar als ik hem niet door de gleufjes doe draait Anouar het bit steeds om aan een kant.

Ik probeer wel gewoon wat fijner is. Heb toch les, dus m'n instructrice kan ook mooi kijken.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:12

runningkawa schreef:
Afbeelding

ik heb een bit mee gaatjes , zeer licht voor het paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:16

Wat voor een bit heb je?
Bedoel je een fluitbit?

En wat heeft dat plaatje van mij erme te maken?