Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)
, trouwens) wel of geen cap op had. Want er staat nergens hoofdletsel in die opsomming.
)

Prrrr schreef:@ Quellian: uhhh: we hebben wat problemen met het financieren van de gezondheidszorg? En dat zie ik echt wel terug op mijn loonstrook.
ik vind niks van jou, ik vind iets van je mening - jou ken ik verder niet, toch?
Ben wel benieuwd waar voor jou de grens ligt. Zou je bijvoorbeeld motor gaan rijden zonder helm? (maar dat is dan misschien off-topic)
@Moniek: in hoeverre is in dat onderzoek meegenomen dat ruiters meestal wèl iets op hun hoofd hebben?
Scheelt ook weer ongelukken 

) daaraan mogen meebetalen. Minder schade bij ongelukken (met of zonder paard) zou de premies wel eens schrikbarend kunnen doen zakken.
Quellian schreef:Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer...? Een mens heeft het meest te lijden onder het vrezen... oid
Leiniej schreef:Volledig mee eensAls je er toch geen last van hebt om 'm op te hebben..
En als je een cap op hebt met springen en buitenritten, waarom dan met dressuren niet? Tuurlijk vergroot je je risico's met springen en buitenritten, maar om 'm alleen dan op te doen?!
Gezeur vind ik het niet, meer goed bedoelde adviezen..![]()
Heb 'm zelf áltijd op, al is 't met 30 graden wel heel erg vervelend.. maar dat liever dan 1x verkeerd terecht komen...
.
. ik heb ook al een keer een goede smakkerd gemaakt, spierscheur in m'n kuitspier. Was niet te voorkomen door cap, maar die spierscheur heb ik overleefd.
.
Waratje schreef:Ja, het is eigen keuze of je een cap draagt of niet. Het geeft hoogstens aan of je wel of geen waarde hecht aan je hersens. Dat een cap je niet beschermd tegen gebroken tenen vind ik niet terzake doen, eerlijk gezegd riskeer ik ook liever een gebroken teen dan een gebroken schedel.
Wel vindt ik dat mensen er bij stil mogen staan dat als je van je paard stort en je hersens net niet helemaal aan gort zijn, wij via onze premies van de ziektenkostenverzekering en nog een paar verplichte verzekeringen (sociaal noemen ze die) daaraan mogen meebetalen. Minder schade bij ongelukken (met of zonder paard) zou de premies wel eens schrikbarend kunnen doen zakken.
Verder is het wel zo dat hersenletsel potentieel sneller ernstig is, dan schade aan de romp. Als hersenen beschadigd raken is de kans dat je een relatief normaal leven kunt leiden vele malen kleiner dan bij beschadiging van organen in de romp. Organen in de romp zitten over het algemeen ook iets beter weggestopt in buffermateriaal. En dat je armen en benen kunt breken, tuurlijk, maar daarbij heb je niet zo gauw het risico dat je voor de rest van je leven aan een machine mag hangen en geen paard meer in het echt tegenkomt. Er is een gezegde in Nederland over appels en peren, kennen jullie dat? Dat is hier namelijk wel van toepassing....

Citaat:Tja, moet de staat eens verstandiger gaan uitgeven. Meer geld aan de gezondheidszorg en minder geld in drempels enzo Scheelt ook weer ongelukken
Maar ik heb in de auto ALTIJD mijn gordel om en ik MOEST ook altijd van mijn moeder een cap op tot mijn 18e (owjee als ik dat niet deed!), maar nu zegt ze altijd: ' ik zie dat je jezelf dood wilt hebben? '
Maar ik heb rugklachten door een val, gescheurde pezen gehad in mijn arm door het longeren, hersenschuddingen toen ik met cap reed (vroeger, op de manege), gekneusde vingers doordat ik tussen de staldeuren zat, blauwe nagels doordat ik gebeten ben, gekneusde tenen doordat mijn lomperik op was gaan springen. Dus ja, waar houdt het dan op? Als ik naar alle gevaren kijk, dan KUN je je gewoon niet goed genoeg beschermen...
Maar ik geniet gewoon van mijn leven, zonder me druk te maken over dingen die weleens zouden kunnen gebeuren.
Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer...? Een mens heeft het meest te lijden onder het vrezen... oid
runningkawa schreef:Dus je rug of nek breken vind jij niet gevaarlijk?
idd, appels en peren
met het een zit je in de rolstoel, met het ander ook