waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:10

hmmm staat niks van bij of er een cap was gedragen
Ik kan het artikel ook niet zo snel vinden
maar dat weet ik nog wel want deze discussie word in elke stal wel gevoerd denk ik haha

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:15

hmmmm zijn jullie aan het nadenken hahaha

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:18

oh sorry - ik was afgeleid (werk )

Ik zat me af te vragen of runningkawa met al die ongelukken ( , trouwens) wel of geen cap op had. Want er staat nergens hoofdletsel in die opsomming.

?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:19

geen cap (die draag ik pas een paar jaar een )

*afkloppen* mijn kop daar ziet niet veel verstand is en is daarom niet topzwaar en heeft nooit de grond geraakt

En dat rijtje kan ik nog enorm veel langer maken, als je wilt....
Dit was het eerste wat ff in me op kwam

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:27

haha ja ik zal het van mij ook maar niet opnoemen
maar een gat in mijn hoofd zat er ook bij
Ik vie voor over van mijn paard af en kwam voor zijn hoef terecht ik had wel een cap op want het was met een springwedstrijd.
Mijn cap viel af en de hoef van mijn paard sloeg zo tegen mij hoofd ja hoor janken haha
Ik was toen 10 jaar en een cap zoals je nu hebt had je toen nog niet.
toen was het gewoon met een alastiekje om je kin.
En als ik die van nu had gedragen had ik waarschijlijk niet met een deuk in mijn hoofd gelopen.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:32

@ runnninkawa: Of je hebt gewoon een erg selectief geheugen gekregen

Ik zat me dat af te vragen omdat ik (bij de éne keer dat ik ooit van een paard ben gegooid) eerst op mijn achterste en toen op mijn achterhoofd terecht kwam - ik was best blij met die cap. Dat hoofd moet toch ook ooit beneden komen, immers. Maar daar heb jij dus altijd mazzel mee gehad.

Draag je nu dan wel een bodyprotector?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:34

Prrrr schreef:
@ Quellian: uhhh: we hebben wat problemen met het financieren van de gezondheidszorg? En dat zie ik echt wel terug op mijn loonstrook.

ik vind niks van jou, ik vind iets van je mening - jou ken ik verder niet, toch?

Ben wel benieuwd waar voor jou de grens ligt. Zou je bijvoorbeeld motor gaan rijden zonder helm? (maar dat is dan misschien off-topic)

@Moniek: in hoeverre is in dat onderzoek meegenomen dat ruiters meestal wèl iets op hun hoofd hebben?

Tja, moet de staat eens verstandiger gaan uitgeven. Meer geld aan de gezondheidszorg en minder geld in drempels enzo Scheelt ook weer ongelukken

Maar ik heb in de auto ALTIJD mijn gordel om en ik MOEST ook altijd van mijn moeder een cap op tot mijn 18e (owjee als ik dat niet deed!), maar nu zegt ze altijd: ' ik zie dat je jezelf dood wilt hebben? '

Maar ik heb rugklachten door een val, gescheurde pezen gehad in mijn arm door het longeren, hersenschuddingen toen ik met cap reed (vroeger, op de manege), gekneusde vingers doordat ik tussen de staldeuren zat, blauwe nagels doordat ik gebeten ben, gekneusde tenen doordat mijn lomperik op was gaan springen. Dus ja, waar houdt het dan op? Als ik naar alle gevaren kijk, dan KUN je je gewoon niet goed genoeg beschermen...

Maar ik geniet gewoon van mijn leven, zonder me druk te maken over dingen die weleens zouden kunnen gebeuren.

Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer...? Een mens heeft het meest te lijden onder het vrezen... oid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:35

Een oost indisch geheugen
Ja dat heb ik, maar dat is dus alleen wanneer het me uitkomt

Nee ik draag geen bp
Maar ik maak ondertussen ook geen paarden meer zadelmak of leid er geen meer op voor het springen.

Misschien dat ik het anders wel zou gaan doen.

Ondertussen heb ik op vreemde paarden of in het bos wel een cap op.

Waratje

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:12

Ja, het is eigen keuze of je een cap draagt of niet. Het geeft hoogstens aan of je wel of geen waarde hecht aan je hersens. Dat een cap je niet beschermd tegen gebroken tenen vind ik niet terzake doen, eerlijk gezegd riskeer ik ook liever een gebroken teen dan een gebroken schedel.

Wel vindt ik dat mensen er bij stil mogen staan dat als je van je paard stort en je hersens net niet helemaal aan gort zijn, wij via onze premies van de ziektenkostenverzekering en nog een paar verplichte verzekeringen (sociaal noemen ze die ) daaraan mogen meebetalen. Minder schade bij ongelukken (met of zonder paard) zou de premies wel eens schrikbarend kunnen doen zakken.

Verder is het wel zo dat hersenletsel potentieel sneller ernstig is, dan schade aan de romp. Als hersenen beschadigd raken is de kans dat je een relatief normaal leven kunt leiden vele malen kleiner dan bij beschadiging van organen in de romp. Organen in de romp zitten over het algemeen ook iets beter weggestopt in buffermateriaal. En dat je armen en benen kunt breken, tuurlijk, maar daarbij heb je niet zo gauw het risico dat je voor de rest van je leven aan een machine mag hangen en geen paard meer in het echt tegenkomt. Er is een gezegde in Nederland over appels en peren, kennen jullie dat? Dat is hier namelijk wel van toepassing....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:14

Dus je rug of nek breken vind jij niet gevaarlijk?

idd, appels en peren
met het een zit je in de rolstoel, met het ander ook

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:17

Quellian schreef:
Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer...? Een mens heeft het meest te lijden onder het vrezen... oid

De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest

Enne, schoenen met stalen neuzen kunnen heel practisch zijn in de buurt van lompe paarden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:14

ik heb echt een probleem met een cap dragen./. ik wil er 1 dragen en als het moet doe ik het ook echt, maar ik heb migraine en altijd als ik een cap op heb krijg ik meteen hoofdpijn... kan geen lossere opdoen want dan valt ie weer af

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:38

Leiniej schreef:
Als je er toch geen last van hebt om 'm op te hebben..
En als je een cap op hebt met springen en buitenritten, waarom dan met dressuren niet? Tuurlijk vergroot je je risico's met springen en buitenritten, maar om 'm alleen dan op te doen?!
Gezeur vind ik het niet, meer goed bedoelde adviezen..
Heb 'm zelf áltijd op, al is 't met 30 graden wel heel erg vervelend.. maar dat liever dan 1x verkeerd terecht komen...
Volledig mee eens .

Bij mij gebeurd het zelden of nooit dat ik em neit op heb. Als ik em niet op heb, voel ik me kaal . ik heb ook al een keer een goede smakkerd gemaakt, spierscheur in m'n kuitspier. Was niet te voorkomen door cap, maar die spierscheur heb ik overleefd.

Mocht ik m'n cap niet op hebben gehad, weet ik niet of ik het kon navertellen, want ik ben met m'n hoofd op een springbalk gevallen en zelfs met cap! stond er een buil op m'n achterhoofd.

Toch vind ik dat ieder voor zich moet kiezen, maar of idie keuze verstandig is .

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:41

ik haaat mijn cap,maar tog heb ik hem elke keer trouw op,moet van mijn mama
in onze les reed iedereen zonder cap,totdat ik hem weer ging opzetten,toen volgde er een paar
maar ja,ik zie nu in dat je het eigenlijk gewoon moet doen,stel dat je een keer valt
ik voel me ook een stuk veiliger/zekerder met een cap dan zonder

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:47

Ik heb altijd een cap op als ik rij, maar dat is voornamelijk omdat ik een paard rij wat op de manege staat, en daar is het gewoon verplicht.

Heb er wel een hekel aan, als ik een ander paard rij wat ik niet ken , doe ik voor de zekerheid een cap op en als ik t bos in ga ook, maar als ik bij Gipsy zelf de keuze mocht maken ging ik toch zonder....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:07

Waratje schreef:
Ja, het is eigen keuze of je een cap draagt of niet. Het geeft hoogstens aan of je wel of geen waarde hecht aan je hersens. Dat een cap je niet beschermd tegen gebroken tenen vind ik niet terzake doen, eerlijk gezegd riskeer ik ook liever een gebroken teen dan een gebroken schedel.

Wel vindt ik dat mensen er bij stil mogen staan dat als je van je paard stort en je hersens net niet helemaal aan gort zijn, wij via onze premies van de ziektenkostenverzekering en nog een paar verplichte verzekeringen (sociaal noemen ze die ) daaraan mogen meebetalen. Minder schade bij ongelukken (met of zonder paard) zou de premies wel eens schrikbarend kunnen doen zakken.

Verder is het wel zo dat hersenletsel potentieel sneller ernstig is, dan schade aan de romp. Als hersenen beschadigd raken is de kans dat je een relatief normaal leven kunt leiden vele malen kleiner dan bij beschadiging van organen in de romp. Organen in de romp zitten over het algemeen ook iets beter weggestopt in buffermateriaal. En dat je armen en benen kunt breken, tuurlijk, maar daarbij heb je niet zo gauw het risico dat je voor de rest van je leven aan een machine mag hangen en geen paard meer in het echt tegenkomt. Er is een gezegde in Nederland over appels en peren, kennen jullie dat? Dat is hier namelijk wel van toepassing....

Ik heb niet alle 5 de pagina's gelezen (alleen 1 en 5), maar mijn eerste gedachte staat hierin perfect beschreven. Ik heb geen zin om voor al die onnozelen te betalen, ik die wel trouw altijd met cap rijdt en er alles aan doet om risico van (blijvend) letsel te vermijden. En ik zal het ook ten zeerste toejuichen als de staat (let op, de staat, heb het nu niet over de verzekering!) ooit nog eens beslist om geen cent nog te gaan betalen aan deze mensen in wat voor subsidie of uitkering dan ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:11

En dan ga ik lekker niet betalen als jij een gescheurde lever hebt omdat je geen bp aan had

En al die onnozele betalen ook de praktijken van zichzelf. Of denk jij dat die nooit verzekeringen enz betalen?

Die nnozele betalen de fietsers die door rood fietsen zonder helm wat niet goed gaat
de skeelers zonder handschoenen
en de motorrijders met alleen maar een helm, maar geen veilig pak.
Terwijl dat misschien dingen zijn die ze zelf wel netjes doen

Denk dat we ineens weinig hoeven te betalen

lekker kort door de bocht reaktie dus

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:42

De automobilisten die te hard rijden.
De mensen die te hard werken en te veel stress hebben.
De mensen die roken, te veel drinken, ongezond eten.
De mensen die niet genoeg bewegen en/of weinig buitenkomen
De mensen die te vaak in de zon liggen zonder zonnebrand of veel onder de zonnebank gaan.

Het wordt heerlijk rustig dan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:44

Juist schadow
Jij begrijpt mijn berichtje

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:59

In principe ben ik van mening dat iedereen het zelf moet weten.
Maar waar ik iedere keer tegenaan loop zijn die mensen die zeggen: 'Had ik maar...' en zielig gaan doen met hun verwondingen en van mij verwachten dat ik dan ook nog eens meeleef.
Dat kan ik gewoon niet goed opbrengen op zo'n moment...

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:01

Citaat:
Tja, moet de staat eens verstandiger gaan uitgeven. Meer geld aan de gezondheidszorg en minder geld in drempels enzo Scheelt ook weer ongelukken

Maar ik heb in de auto ALTIJD mijn gordel om en ik MOEST ook altijd van mijn moeder een cap op tot mijn 18e (owjee als ik dat niet deed!), maar nu zegt ze altijd: ' ik zie dat je jezelf dood wilt hebben? '

Maar ik heb rugklachten door een val, gescheurde pezen gehad in mijn arm door het longeren, hersenschuddingen toen ik met cap reed (vroeger, op de manege), gekneusde vingers doordat ik tussen de staldeuren zat, blauwe nagels doordat ik gebeten ben, gekneusde tenen doordat mijn lomperik op was gaan springen. Dus ja, waar houdt het dan op? Als ik naar alle gevaren kijk, dan KUN je je gewoon niet goed genoeg beschermen...

Maar ik geniet gewoon van mijn leven, zonder me druk te maken over dingen die weleens zouden kunnen gebeuren.

je kan je inderdaad niet goed genoeg beschermen en dat bleek afgelopen woensdag bij ons op de manege maar weer.

er was een vrouwtje aan het rijden.nog even voordat de ponylessen zouden beginnen....omdat het druk was en er veel kinderen in de kantine waren viel er waarschijnlijk 1 tegen het raam,aangezien de kantine uitzicht geeft op de bak was dat daar erg goed te horen.....
het paard schrok en ging aan de kletter.............de vrouw had een cap op omdat dit bij ons verplicht is......ook 18+ ...hij ging zo hard dat ze de macht verloor en van haar paard afknalde,zo tegen de bekrand met volle vaart,het resulteerde in gebroken ribben,gebroken been EN een geperforeerde long waaraan ze ter plekke is ge-opereerd...............nou waar blijf je dan met je cap op je hoofd.....................tuurlijk is het goed een cap te dragen maar ga maar eens na.als je valt,val je meestal op je rug of zijkant,je beschermd nl in een reflex altijd je hoofd.kijk maar naar springruiters die voorover gaan.hun hoofd is altijd op hun borst gebogen.
met of zonder cap..........wij zijn de idioten die op een paard stappen hoor................het zijn en blijven beesten en die hebben een vlucht-instinct....wij niet.......dus alle bewegingen die een paard doet is voor ons raar en onverwacht..........ik rijd overigens wel met cap....altijd.........het is een gewoonte....net als mijn handschoenen en laarzen............

doei

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:05

runningkawa schreef:
Dus je rug of nek breken vind jij niet gevaarlijk?

idd, appels en peren
met het een zit je in de rolstoel, met het ander ook

Als je je rug of nek breekt zit je waarschijnlijk in een rolstoel, ja. Als je hersens van de vloer moeten worden opgeveegd is de kans groot dat je lijf op een bed ligt met allerlei machines eraan en dat je uiterst beperkt bent in het kunnen uiten van je gedachten, zo je die dan nog hebt. Vindt ik toch een verschil.

Natuurlijk moet je voor jezelf een afweging maken van wat voor risico's je loopt (of denkt te lopen) en wat je zou kunnen doen om die risico's zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind persoonlijk dat je het risico op hersenbeschadiging relatief gemakkelijk drastisch kunt verkleinen door het dragen van een cap. Als je een goede uitzoekt merk je nauwelijks dat je hem op hebt en mocht het per ongeluk toch eens gebeuren dat je met paard en al onderuitschuift en met je hoofd op de weg komt, voorkomt het de nodige schade.
Om een nek of rug te beschermen tegen breken lever je soepelheid in je beweging in, wat op zichzelf het risico kan vergroten van ongelukken. Dat is dus een aparte afweging. Net zo goed als dat het een aparte afweging is of je veiligheidsbeugels, veiligheidsschoenen, bodyprotector, etc. gebruikt. Elke maatregel kun je per stuk bezien in wat je inlevert en wat het je oplevert (kan opleveren).
Maar als je alle risico's op letsel door paardrijden wilt vermijden, kun je er natuurlijk voor kiezen om niet meer in de buurt van een paard te komen

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:11

Dat 'gezeur' over een cap vind ik persoonlijk erg terecht!
Zelfs Anky valt nog wel eens van haar paard, dus het is echt niet zo dat je er geen meer hoeft te dragen omdat je al goed genoeg kan rijden.
Ook al val je nooit VAN je paard, je kan ook MET paard vallen.
Als het ergens glad is, of als hij struikelt.

Mijn moeder heeft 2 boeken geschreven over mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en die heeft het al zo vaak meegemaakt dat mensen een ernstig hersenletsel opliepen door paardrijden, dat wij ECHT niet zonder mogen.
En als ik die mensen zie, dan WIL ik niet eens meer zonder.

Het is toch een kleine moeite om dat ding op je hoofd te zetten? Je trekt toch ook je rijbroek en rijlaarzen aan?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:31

[quote="_Aise_"]Mijn moeder heeft 2 boeken geschreven over mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en die heeft het al zo vaak meegemaakt dat mensen een ernstig hersenletsel opliepen door paardrijden, dat wij ECHT niet zonder mogen.
En als ik die mensen zie, dan WIL ik niet eens meer zonder.

quote]

Ik denk dat maar weinig mensen iemand kennen die daadwerkelijk hersenletsel heeft opgelopen door een paardrij ongeval.
Als je de mensen die zonder cap willen rijden zou verplichten om een dagje mee te lopen met zo iemand of ze zou verplichten de boeken van je moeder te lezen dan weet je beter waar je voor kiest.

Wil je dan nog zonder cap ja dan moet je het zelf maar weten.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:36

Ik denk altijd maar zo; als je niet de hersenen hebt om te bedenken dat een cap op je hoofd wel heel verstandig is, wat heeft het dan voor nut om dat te beschermen, niets te verliezen toch?