normaal voor een opfokstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:46

Ik denk dat nieuwsgierigheid geen keuze is. Ik denk dat het in de aard van het beestje zit. IEDER mens en IEDER dier is nieuwsgierig

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:47

Dat is zeker waar, maar ik denk dat je wel aan je veulen merkt als ie geen zin meer heeft. Die van ons is 2,5 en die longeren we 1 keer in de maand. In het begin vindt ie het leuk, is ie er helemaal bij, maar op een gegeven moment merk je dat ie afgeleidt wordt en gaat tegewerken, dan is het tijd om te stoppen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:50

Maar dat is met mijn 3,5 jarige merrie ook. En ook met mijn 7-jarige Haarbalpoownie

Als ze het zat zijn, dan hou ik er ook mee op.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:50

laten we aannemen dat nieuwschierigheid geen keuze is. maar vanuit nieuwschierigheid ga je wel weer keuze's maken ( bv om iets te studeren). hoe weet je dan zeker wanneer het paard iets wel of niet doet uit nieuwschierigheid?

en doen we eigelijkniet heel veel vanuit nieuwschierigheid, ook omdat we het leuk vinden om meer te leren?

* edit: ik ga nu naar school, ben benieuwd wat voor reacties er nog komen!*

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:52

Omdat ik denk dat een jong paard puur zijn intuïtie volgt --> zijn nieuwsgierigheid. Een baby zal ook een rammelaar in de mond nemen, maar niet zo makkelijk al besluiten psychologie te gaan studeren.

Ik ga zo paardjes pesten, dus ben ook ff off.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:53

Quellian schreef:
Maar dat is met mijn 3,5 jarige merrie ook. En ook met mijn 7-jarige Haarbalpoownie

Als ze het zat zijn, dan hou ik er ook mee op.

Tuurlijk bij oudere paarden is dat ook wel zo, alleen kunnen die vaak een stuk langer hun aandacht erbij houden. Bij Rick merk je dat ie na 10 a 15 minuten er niet meer bij is, dus dan houden we op, maar van een haarbalpoownie van 7 mag je wel verwachten dat ie iets langer kan opletten dan 1 van 2,5 toch?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:56

Niet van mijn haarbalpoownie

Mijn 3,5 jarige is het met een 30 min. ook aardig zat

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:58

3,5 jaar is toch ook nog best jong?! Gaat net alles leren enzo....

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:03

Ja, wordt nu pas echt consequent gereden...

KarinvdM

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:04

vamp schreef:
Quellian schreef:

Ik zie hele jonge kinderen die lekker met andere kinderen mogen spelen, zonder -om paps en mams een plezier te doen- elke dag een stukje moeten voorlezen terwijl ze pas 2 zijn

daar heb je gelijk in. maar ook het opvoeden van kinderen gebeurt continu. zelfs op die jonge leeftijd!

Een kind wordt opgevoed door soortgenoten, in dit geval door de ouders.
In de opfok wordt het jonge paard ook opgevoed door soortgenoten.
Daar zit een groot verschil in, opvoeding door soortgenoten of opvoeding door een ander "soort", namelijk een mens.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:04

mmm dit wordt intressant..
maar (ga ik weer..sorrie ) een evulen kan toch duidelijk laten merken als hij het zat is en daardoor worden dingen niet zo snel opgedrongen?
tenminste, die van mij laat duidelijk merken of ze het ergens mee eens is of niet.
en ze komt uit zichzelf naar mij toe ( maar dat is weer die natuurlijke nieuwschierigheid
die van mij kent het poetsen al vanaf dag 1 en wandelen vanaf dag 4, dus wat dring je dan precies extra aan zo'n beestje op?

edit: en wat als je de opvoeding door beiden laat doen? soortgenoten EN mensen? ( opfok en bezoeken staat daar gelijk aan)

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:07

lowara schreef:
mmm dit wordt intressant..
maar (ga ik weer..sorrie ) een evulen kan toch duidelijk laten merken als hij het zat is en daardoor worden dingen niet zo snel opgedrongen?
tenminste, die van mij laat duidelijk merken of ze het ergens mee eens is of niet.
en ze komt uit zichzelf naar mij toe ( maar dat is weer die natuurlijke nieuwschierigheid
die van mij kent het poetsen al vanaf dag 1 en wandelen vanaf dag 4, dus wat dring je dan precies extra aan zo'n beestje op?

edit: en wat als je de opvoeding door beiden laat doen? soortgenoten EN mensen? ( opfok en bezoeken staat daar gelijk aan)

HOE heeft jouw veulen jou wijsgemaakt dat ze wil wandelen? Heeft ze het op het whiteboard gezet?

Ik heb mijn merrie in korte tijd (nadat ze was afgespeend) wat dingen geleerd: vaststaan, voetjes geven, meelopen. Toen is ze de opfok in gegaan en heb ik er niet meer naar omgekeken (ja, ik ben er ook zo 1 die geen paard verdient ) en ben ik 2x per jaar gaan kijken of alles er nog op en aan zat.

Ik heb een onwijs vriendelijk en leergierig dier. Nergens en nooit het idee dat ik haar heb achtergesteld.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:17

ik heb de mijne gewoon vanaf dag 1 alles geleerd. maar als ze iets niet wilt, doet ze het niet. nooit gehoord van staken of wegrennen? de mijne liet het duidelijk merken als ze iets niet leuk vond, niet alleen lichamelijk overduidelijke, maar ook gewoon hoe ze zich gedroeg.
als je zo'n beestje vanaf de allereerste minuut kent kom je heel wat te weten gewoon door naar het gedrag te kijken.

als ik pas na het afspenen was begonnen met bv meelopen en vastzetten had ik nu een zwaar getraumatiseerd paard gehad. niet vanwege het later aanleren ( bv naar jou toe ) maar omdat ze in een kliniek heeft gestaan en dus al vanalles moest ( trailer in en uit, vaststaan,meelopen, blijven staan voor onderzoeken etc etc)
had ze dit van tevoren nog niet geleerd, dan denk ik dat ze nu niet zo was geweest als ze nu is.
jong geleerd is oud gedaan ( mits met mate)

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:18

lowara schreef:

Als ik naar ons hengstje ga kijken, ga ik KIJKEN. Ik doe niets met hem. Ik wil af en toe alleen weten hoe hij eruit ziet en of hij nog heel is.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:20

De beide jonge merries die thuis staan, daar doe ik naast 1x per 1-2 weken een borsteltje over halen, voetjes leren geven en leren vast staan helemaal niets mee.

Wat is het nut van wandelen?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:25

verkeersmak worden misschien? tenminste, ik merk een duidelijk verschil hier met de paarden die dat op jonge leeftijd niet hebben geleerd en degenen die dat wel hebben

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:33

Verkeersmak maken kan wel als ze onder het zadel lopen.
Mijn ruin het vroeger ook in opfok gestaan, maar die is superverkeersmak, daar heb ik niets voor hoeven doen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:34

Beide reacties van KarinvdM ga ik in mee

Ik heb ook niet eerder de kans gekregen om Q. wat kleine dingetjes te leren, want ze is niet geboren bij mij

Duke

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:42

@Fielychi, je verhaal is mij geheel duidelijk Maar ik heb dan ook dezelfde mening. Overigens ook dezelfde als Quellian en KarinvdM.

En nu even over het wel of niet op tijd aangeven van het veulen of ze het zat zijn. Een veulen krijgt veeeeel meer indrukken dan wij denken. Vijf minuten in de hand stappen is een ontzettende vermoeiende stroom van indrukken voor het veulen (praktisch vergelijkbaar met een uur zeer intensief dressuur rijden met een volwassen paard. Ik changeer een beetje.) Dat hebben jij en ik niet zomaar door. Als je door hebt dat het veulen er genoeg van heeft of dat het teveel is, dan ben je al te laat. Iedere handeling met een veulen is veel intensiever dan wij denken. Houdt daar alsjeblieft rekening mee als je met zo'n veulen aan de gang gaat. Het al uit de kudde halen (waar dit topic eigenlijk over begon) is een mega-inbreuk op de dagelijkse gang voor zo'n jong beestje. Dat wordt door sommigen hier echt onderschat.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:09

maar daar is volgens mij nog nooit een paard slechter van geworden, Duke. laat je jaarling paard zijn, en ga er niet teveel mee sjorren, die dingen leert die ook wel als die 3 is. Hoe doen grote stallen dat dan? die gaan echt niet met alle 70 jaarlingen dagelijks oefeningen doen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:18

Op de handelsstalletjes waar ik voorheen reed
is gebleken dat de paarden waar het minst mee gefrut was
dat wil zeggen, ze kende als veulen voetjes geven, aangeraakt worden en geaaid worden, de makkelijkste waren.
Als ze dan na de veulentijd het land in gingen en er werd alleen maar het hoog nodige mee gedaan
Zoals smid en enten.
dat dat de fijnste paarden waren op zadelmak te maken.

Zoals eerder gezegd, ze zijn blanco

De probleem paarden die daar kwamen, waren 9 van de 10 keer, paarden waar teveel mee gedaan was.

En als je dan op bokt leest, heeft iedereen die op stallen heeft gereden waar veel paarden zadelmak werden gemaakt, die ervaring.

De enige tegenstanders zijn de mensen die zelf 1, 2 paardjes hebben
Die ook zelf hooguit een paar paarden zadelmak hebben gemaakt.

Voor mij zegt het genoed aan welke ervaring ik meer waarde hecht.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:21

runningkawa schreef:

Ik denk dat je dat niet zomaar kunt zeggen. Ik ken geen van de boktpersonen persoonlijk en heb geen idee welke ervaringen ze hebben, dus ik zou niet zomaar zulke opmerkingen plaatsen.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:24

@ duke -> KLOPT!
Dat bedoelde ik dus ook... he, jij kan het beter uitleggen!

En daarnaast, ben ik vrij conseqeunt in wat ik wil van een paard, pony of veulen.
* even goed lezen dit stukje, anders krijg ik hier commetaar op *
Ik stop voordat het dier aangeeft dat het teveel is en ik stop voordat een dier zich gaat vervelen. Maar heeft ie gewoon geen zin meer = het zat zijn (imo!), dan mag ie nog wel een 2 uur doorlopen.
Moet ie later ook maar aan wennen; als ie geen zin heeft, maakt ie maar zin! Ik moet ook werken en de baas zegt tegen mij ook niet: oh, geen zin? Laat maar dan.
Er is een tijd van werken en een tijd van ontspanning. Lijkt míj erg logisch..

Dáárom kies ik ook voor: eerst mooie tijd in de wei, dan rustig iets oppakken (voetjes geven, longeerlijn lopen, evt. zadeltje op), dan weer terug de wei in (half jaartje) en dan gaan we rustig aan het werk en alles opbouwen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:24

gianlucka schreef:
runningkawa schreef:

Ik denk dat je dat niet zomaar kunt zeggen. Ik ken geen van de boktpersonen persoonlijk en heb geen idee welke ervaringen ze hebben, dus ik zou niet zomaar zulke opmerkingen plaatsen.

na 4 jaar bokt durf ik dat dus wel te zeggen

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:44

Dan ben ik de uitzondering op deze regel: Ik heb inderdaad 2 paardjes en een twee paardjes zadelmak gemaakt en beleerd en ik ben dus voorstander van het vooral met rust laten van jonge paarden