Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:01

jemig.. dat lijkt mij idd ook niet zo goed, veel te jong!! Zo'n jong dier moet niet aan het werk, die moet gewoon lekker in de wei buiten spelen en een beetje sociaal worden tegenover andere paarden. Bovendien is een paard van 1,5 jaar nog volop in de groei en tijdens deze fase is het heel slecht om 'm al hard aan t werk te zetten heb ik gehoord. Lijkt mij dus echt niet goed!! Maar ja.. als die mensen hun paard willen ********* en er maar heel kort plezier van willen hebben....

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:53

Als we het gaan hebben over hoe slecht of goed we in en voor de sport met onze paarden omgaan, dan kan ik zeggen dat het niet uitmaak of je nu springt, dressuurt, ment, draaft of rent. In alle diciplines worden paarden in toenemende mate overbelast. Beweging en sport is niet erg, top prestaties ook niet allen we staren ons steeds meer blind op presteren. Dit doen we al in ons dagelijks leven en we zijn het ook gaan projecteren in onze vrijetijdsbestedingen. Veel dieren en niet alleen paarden zijn hier vaak de dupe van. De enige sport in de paardenwereld waar ze nog het meest humaan met paarden omgaan is, voor zover ik dat kan zien, de endurance sport. Hierbij wordt tijdens de wedstrijden het paard regematig vterinair gekeurt. Het welzijn van het paard staat in deze sport meer centraal dan in de andere diciplines.

Mijn paard heb ik zel f voor een doel, plezier voor 2. Ik rij in geen enkele dicipline wedstrijden oa (hoofdzakelijk) van wege de wijze waarop de diciplines met paarden omgaan. Dus kritiek tegen niemand persoonlijk, maar tegen de sport.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:10

het is niet goed nee maar wat ga je eraan doen?
mijn paard is op haar 2 opgeleerd en staat nu op rust om uit te groeien...

ArabStables

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:46

ruitje schreef:
Sorane schreef:

De drafsport gaat niet om geld, dat is een geweldig vooroordeel.

Ach, kom op zeg! De draf (en rensport) gaat niet om geld....
Laat me niet lachen.

Paarden inrijden voor hun 3/3,5 jaar vind ik gewoon dierenmishandeling. PUNT.
En die foto's van dat veulen aan de lange lijnen daar word ik gewoon misselijk van. Geef me die website maar dan zal ik eens even een berichtje achterlaten in hun gastenboek. Je zou ze toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:26

ik heb een jaar of 13 geleden op een drafstal/trainingscentrum gewerkt, werd er kotsmisselijk hoe ze daar met paarden omgaan. er was 1 merrie waar ze de rug al stuk van hadden gereden door het vastzetten, de merrie wouden ze naar de slager brengen, ik heb ze gevraagd mij een kans te geven met haar, ik heb haar heel voorzichtig met veel geduld en tijd weer helemaal goed gekregen, heeft een tijd geduurd, ze ging de baan weer op en werdt 1e!!~ze hebben me nooit 1x bedankt hiervoor...
drafsport niet om geld? waar gaat het dan om? niet om liefde voor dieren of hobby, wordt eens wakker....

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:48

ik viond het gewoon zielig:( Zoals hier al eerder in het topic wrd aangegeven worden renpaarden in engeland al op hun 2 ingereden. ik heb ook de boeken serrie volbloed gereden en daar hebben ze het steeds over eenpaard: wonder. hij is daar de beste 2 jarige op de renbaan. en in de penny staat wel eens een strip over de renbaan en dan trainen ze met 2 jarige. En kinderen die niet heel veel verstand van paarden hebben lezen dat en denken dat et zo hoord. Maar dan willen die boeken wel natuurlijk het goe3de voorbeeld geven nou daar zijn ze dan ook goed mee bezeig hoor:(...

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:23

Lang leve de paardenSPORT

niet dus........

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:21

Ach, kom op zeg! De draf (en rensport) gaat niet om geld....
Laat me niet lachen.

Paarden inrijden voor hun 3/3,5 jaar vind ik gewoon dierenmishandeling. PUNT.
En die foto's van dat veulen aan de lange lijnen daar word ik gewoon misselijk van. Geef me die website maar dan zal ik eens even een berichtje achterlaten in hun gastenboek. Je zou ze toch...
[/quote]

Kom eens met een zinnige opmerking dan alleen met laat me niet lachen!
Het gaat niet om het geld, een paard in training zetten kost zo'n 600 euro per maand.( exclusief hoefsmid, een keertje DA , vervoer enz) Een eerste plek is tegenwoordig 300 euro. Er zijn maar héél weinig paarden die twee keer per maand winnen.
Uitkomen in de kosten doe je alleen als je in het buitenland goed mee kan doen om daar topkoersen te winnen (wat maar voor weinigen geld ) .
Ik kan je eerlijk zeggen dat het in de sport die ik beoefen niet om het geld gaat. Mijn vader en ik trainen thuis 5 dravers. Waarvan er nu 1 koerst en redelijk kan meedoen. Maar als je gaat optellen hoeveel je per maand kwijt ben, dan kan je maar beter stoppen . Als het om t geld gaat zitten er in de drafsport een hoop mensen die niet kunnen rekenen ![/quote]

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:24

phannie schreef:
ik heb een jaar of 13 geleden op een drafstal/trainingscentrum gewerkt, werd er kotsmisselijk hoe ze daar met paarden omgaan. er was 1 merrie waar ze de rug al stuk van hadden gereden door het vastzetten, de merrie wouden ze naar de slager brengen, ik heb ze gevraagd mij een kans te geven met haar, ik heb haar heel voorzichtig met veel geduld en tijd weer helemaal goed gekregen, heeft een tijd geduurd, ze ging de baan weer op en werdt 1e!!~ze hebben me nooit 1x bedankt hiervoor...
drafsport niet om geld? waar gaat het dan om? niet om liefde voor dieren of hobby, wordt eens wakker....

Ik heb liefde voor mijn dieren en het is ook zeker hobby. Dat jij op zo'n stal heb gewerkt wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. Het is wel diep triest dat ze daar een paard kapot hebben gereden!
Ik heb je trouwens een PB tje gestuurd

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:27

Citaat:

phannie schreef:

Wow, wat goed van je ! Jeetje... wat een poedersuiker zeg !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:30

Sorane schreef:
Dan ben ik bang dat je toch maar heel erg boos moet gaan worden inderdaad. Ik ben inderdaad van mening dat jij niet (genoeg) om je paard geeft daar je hem niet de kans geeft te genieten van een zorgeloze jeugd.

Het spijt me, verder ben je vast een leuke meid maar op dit punt begrijp ik je echt niet.

Geeft niet, we zijn het gewoon niet eens over dit onderwerp . Kan gebeuren toch.

Ik denk dat ik onder een zorgeloze jeugd gewoon iets anders bedoel dan de meeste mensen. De dravertjes staan bij ons altijd buiten( ook in de winter hebben komen ze buiten) en er wordt hoogstens een uur per dag wat mee gedaan. Op een rustige manier, maar niet tuttelen zoals ik vaak zie met jonge paarden. ( lees bijv het topic van het veulen en de fiets maar ) . Ik vind een half uur voor de lange lijnen minder erg dan een uur poetsen/op de weg lopen/ enz, . 4 jaar op het land lopen zou ook niet eerlijk zijn voor het paard, omdat je er een topprestatie van vraagt en de pezen moeten toch opharden in die tijd. Als een paard 4 is en je moet hem dan gaan beleren en klaarmaken voor de koers kan hij misschien als 6/7 jarige koersen. Terwijl merries maar mogen koersen tot en met hun 12e. Zoals ikzelf al eerder zei: ik ben het totaal niet eens met het beleid van het stamboek. Zorg ervoor dat er zo laat mogelijk geld te verdienen is ipv als 2 jarige.

Ik kan jullie dus best begrijpen, alleen jullie doen niet zoveel moeite om mij te begrijpen, en dat is jammer.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:41

Citaat:
Ik kan jullie dus best begrijpen, alleen jullie doen niet zoveel moeite om mij te begrijpen, en dat is jammer.

Ik denk dat je niet kan zeggen dat wij geen moeite doen om het te begrijpen. Ik begrijp best waarom je het doet... maar zou het zelf nooit doen. En daar liggen gewoon de meningsverschillen....

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:48

Ja maar als ik met iemand van mening verschil ga ik niet meteen lopen schreeuwen dat de ander het om het geld doet, of dat het niets geeft om haar dieren . Ik vind sommige mensen die met slof ofzo rijden ook stom bezig, maar ik ga er altijd maar vanuit dat ze het beste willen voor hun paard, hoe moeilijk dat ook te combineren is met sport

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:50

Mmm... ik snap je denk ik wel,, maar ik denk niet dat alle mensen het beste voor het paard willen. De meeste zullen dit wel willen en gewoon uit onervarenheid ofzo de verkeerde dingen doen, maar ik dnek dat sommige echt niet verder de portomonee kijken!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:32

ruitje schreef:
Zoals ikzelf al eerder zei: ik ben het totaal niet eens met het beleid van het stamboek. Zorg ervoor dat er zo laat mogelijk geld te verdienen is ipv als 2 jarige.

Ik vind het wel gemakkelijk om de schuld aan het stamboek te geven. Als je het er niet mee eens bent, kan je natuurlijk ook gewoon je paard pas op z'n zesde uitbrengen. Door een paard op z'n tweede al uit te brengen wordt het gewoon een loze kreet om jezelf vrij te pleiten.

Stephanie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:07

Mijn draver is ingereden toen ze 2 en een half was door ***
edit xkatleentjex: naam verwijdert

echt een goeie actie geweest hoor! echt geweldig "NOT "

als ik dat mens nog een keer zie

Maar ja ik hoop dat het nog goed komt met haar rug..en zo niet..dan hou ik der ff goed!! want door zo een trut niet weet hoe oud een paard moet zijn om ingereden moet worden ...
Maar ja als je mensen leert kennen ga je vanzelf van dieren houden
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 29-10-05 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam uit post gehaald

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:19

Zoals dus al eerder gezegd, Stephanie, is het niet per se slecht om een 2 1/2 jarige in te rijden, zolang er verder maar rustig aan mee wordt gedaan. Ik weet natuurlijk niets van de medische geschiedenis van je paard maar het lijkt me niet verstandig om dit zoort opmerkingen op Bokt te maken met namen en al erbij.

merrie_k

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:19

egt zielig, je laat iemand van 10 tog ook geen 100 kilo dragen!!!!

Arnoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:14

Het is wel perse slecht en 2 jarige in te rijden, daar is allang medisch wetenschappelijk bewijs voor.

Iemand afkraken op bokt vind ik ook niet kunnen. Mij is het ook overkomen zonder dat ik wist wat ik die persoon had aangedaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:38

een twee EN EEN HALF jarige wordt regelmatig al wat zadelmak gemaakt - met name jonge hengsten en toekomstige sportpaarden.
Zoals ik al eerder op ik-weet-niet-hoeveel-topics en waarschijnlijk ook op dit topic heb gezegd ga jij echt niet zomaar op een vierjarige hengst zitten die veel hengst is en waar nog niks mee is gedaan... gemakkelijker is dan als hij twee en een half is zadelmak maken, terug de wei op en na een klein jaar weer terug oppakken.
Zo gebeurt dat op vrijwel alle stallen en de paarden hebben daar ook echt niet onder te lijden. Een anderhalfjarige is waanzin, vind ik zelf. Maar goed, ik heb nog een vierjarige hengst staan waar nog niks mee is gedaan en die zeer veel hengst is en niks anders doet dan op zijn achterbenen staan en met zijn voorbenen klauwen, zelfs gewoon op stal, dusse... ga je gang zou ik zeggen. Ik kijk wel

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:00

Ik heb even ergens een naam uit een post gehaald. Ongeacht wat de persoon gedaan heeft, het is niet de bedoeling iemand op een openbaar forum voor tienduizenden mensen zwart te maken, terwijl de persoon in kwestie zich niet kan verdedigen.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:11

degene die een paard in rijd van 1,5jaar is niet goed bij zijn hoofd!! Ze zitten nog in de groei, ontwikkeling enz. Zo rijd je een paard juiste naar de klote!! Heb medelijden met dat beest!

Ik heb zelf een 2,5 jarige ruin van 1,70 nou daar wacht ik zeker tot volgend jaar winter voorjaar 2006-2007. Die zit zekers ook nog in de groei, als je daar te vroeg op gaat rijden, rij je zeker z'n pezen naar de klote, nou daar heb ik dus absoluut geen zin in!!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:22

Belachelijk dierenbescherming bellen..? met 1,5 een paard inrijden nee dat kan niet hoor. Heb je wel echt alle feiten gechekt en weet je zeker dat ze er op rijden of heb je het alleen van horen en zeggen? En weet je zeker dat het paard 1,5 is?

Stephanie4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:45

Urielle ,de dierearts had al bevestigd dat het komt omdat mijn draver veeeeel ste vroeg is ingereden..en dat het de vorige eigenaarressen daar verantwoordelijk voor is...
het mooiste is eigelijk nog dat ik mijn paard van 1.70 had geruild met die van haar..zodat we allebij hadden wat we wilden..2 dagen later kreeg in een mailtje van haar dat ze een vergoeding wolden van mij,omdat mijn paard van 1.70 zogebaande rugklachten had nou ze neelden uit der nek ..want 1 maand later had iederdaad een paard het aan zijn rug !! haar ouwe pony dus
sorry hoor maar ik he geen goed woord over mensen die niet ff kunnen w8ten tot dat een paard/pony 3 jaar is..nee ze moeten zo een paardje al verpesten omdat ze geen geduld hebben
En daarna beland zo een pony bij de slacht omdat je er niet meer op kunt rijden.....

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:18

Urielle schreef:
een twee EN EEN HALF jarige wordt regelmatig al wat zadelmak gemaakt - met name jonge hengsten en toekomstige sportpaarden.
Zoals ik al eerder op ik-weet-niet-hoeveel-topics en waarschijnlijk ook op dit topic heb gezegd ga jij echt niet zomaar op een vierjarige hengst zitten die veel hengst is en waar nog niks mee is gedaan... gemakkelijker is dan als hij twee en een half is zadelmak maken, terug de wei op en na een klein jaar weer terug oppakken.
Zo gebeurt dat op vrijwel alle stallen en de paarden hebben daar ook echt niet onder te lijden. Een anderhalfjarige is waanzin, vind ik zelf. Maar goed, ik heb nog een vierjarige hengst staan waar nog niks mee is gedaan en die zeer veel hengst is en niks anders doet dan op zijn achterbenen staan en met zijn voorbenen klauwen, zelfs gewoon op stal, dusse... ga je gang zou ik zeggen. Ik kijk wel

Ik ken zat hengsten (IJslanders) die met hun 4,5 of 5 jaar zijn ingereden! Bij IJslanders gebeurt dat altijd (je hebt natuurlijk uitzonderingen). Maakt niet uit hoeveel hengst ze zijn. Maar de meeste mensen voeden hun IJslander anders op dan "normale" paarden (ik zeg niet dat dat slecht is).