Jippie schreef:Even een vraagje Phia, bij jullie is alles conform milieu regels gebouwd. Waar moet ik dan aan denken. Gelden er voor particulieren met paarden aan huis ook regels mbt mestwetgeving oid?
Toch ben ik nog steeds wel benieuwd wat nu dat omslagpunt is waarbij paarden aan huis echt voordeliger zijn dan op een pensionstal. Daar zou je dan bij moeten meerekenen dat je kunt overwegen om wat paarden van pensionklanten aan te nemen. Phia, je schijft dat je voor een pensionklant €210 zou vragen [het natuurlijk afwachten of mensen zo veel geld voor dat plekkie willen betalen]
maar hoe veel winst hou je daar nu per stal aan over?
Conform de milieu eisen is een mestbak van gewapend beton, dit geldt ook voor partikulieren. Stallen met een vloeistofdichte vloer, geldt ook voor partikulieren.
Betreft het stalgeld van 210 kan ik vragen en kan er ook pensionklanten mee krijgen en hebben die ook gehad. Uit Amsterdam kwamen ze zelfs. Stalgeld is incl. mesten, voer, hooi, stro, dekens op of af, in en uit het land/paddock halen en gebruik van alle faciliteiten.
We hebben eigen hooi en dat scheelt enorm. Toen de paarden nog op stro stonden haalde we stro van het land af aan de overkant van ons huis, dat scheelt ook meer dan de helft.
Ik hielt er wat aan over. Maar zoals je weet is er in de paarden niet veel te verdienen. Mijn paarden stonden vrij en alles kon betaald worden uit het stalgeld voor de paarden.
Waar vind je bij een partikulier een huis met 20.000 m2 eigen grond, 1000 m2 aan schuren en alles klaar voor de paarden?
Ik neem aan dat een onafhankelijk taxateur onafhankelijk taxeert. Ik neem ook aan dat een makelaar ook een taxatie heeft gedaan en als hij niet met het taxatie raport eens wat, dat hij dat wel zal zeggen.
We zijn over de makelaar niet tevreden. Hij doet er te weinig aan in onze ogen.