Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:12

Klopt
Ik kan me daarom ook heel goed voorstellen in wat jippie er van vind.
Die vind duidelijk andere dingen belangrijk en waardevol dan ik.

Gelukkig maar
Wat zou het leven saai worden anders

En idd, alles laten doen is veel te duur.
Mijn vriend vind het heerlijk omdat in en om het huis te knutselen.
Anders hoef je er bijna al niet aan te beginnen.
Of je moet idd die staatsloterij winnen, zodat het allemaal nieuw is

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:19

Misschien is goedkoper dan ook eigenlijk niet meer de vraag , maar vooral wat wil je graag wat betreft wonen en de paarden. Kan het met je werk of het werk van je partner. Ben je aan een gebied gebonden. Reis je al veel voor je werk ja of nee. Hoe wil je je hobby bedrijven. Wil je graag veel sociaal contact of een zeer proffesionele accomodatie. Heb je graag ruggespraak direct voor handen. Ben je zelf handig naast het rijden. Wil je er extra uren en mankracht insteken voor eigen onderhoudt.

Het is maar net wat je wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:20

Ik denk dat dat idd betere vragen zijn

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:47

sjakie schreef:
Misschien is goedkoper dan ook eigenlijk niet meer de vraag , maar vooral wat wil je graag wat betreft wonen en de paarden. Kan het met je werk of het werk van je partner. Ben je aan een gebied gebonden. Reis je al veel voor je werk ja of nee. Hoe wil je je hobby bedrijven. Wil je graag veel sociaal contact of een zeer proffesionele accomodatie. Heb je graag ruggespraak direct voor handen. Ben je zelf handig naast het rijden. Wil je er extra uren en mankracht insteken voor eigen onderhoudt.

Het is maar net wat je wilt

En dan lijkt het ineens heel erg op de vraag: wat vind jij belangrijk aan een pensionstalling

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:22

ik denk dat die vraag al heel vaak gesteld zijn .
Je hebt wat betreft wonen-werk-hobby-relatie met heel veel factoren te maken. Het ene voordeel weegt niet altijd op tegen het andere.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:24

Ik vind de vergelijking van Jippie ook niet erg reeel. Want zij doet nu net alsof het allemaal veel geld kost om het aan te laten leggen en dat geld in een bodemloze put verdwijnt.. Dat kost het natuurlijk ook wel, MAAR als je je spul weer verkoopt leveren je investeringen ook allemaal zijn geld weer op.
Paardenliefhebbers zat die in een kant-en-klare paardenaccommodatie willen stappen.
Daarom reken ik dat ook niet mee als kosten. Als ik hier weer uit ga en het spul te koop zet, weet ik zeker dat ik in die tijd veel goedkoper heb gezeten dan bij een vergelijkbare pensionstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:40

Dat is ook weer zo

Ik hoop er alleen pas uit te gaan als het weer helemaal versleten is

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:29

@ fitzroy: als voor jippie dat een belemmering is om paard aan huis te zetten kan ik me ook voorstellen dat dit een reden is om het niet te doen. Ook daarvoor geld dat het maar net is waar je de voordelen van in ziet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:30

Straks nog met een aantal mensen deze discussie gevoerd in de auto

Het punt is dat je wel kunt zeggen dat de waarde stijgt van het hele object.
Dat klopt.
Maar hoeveel mensen zoeken een huis met een stal?

Veel mensen zouden wellicht je huis wel willen (en kunnen betalen) maar de stallen er bij is niet nodig.
De verkoop zal daardoor wellicht wat langer op zich wachten.

Er staan best een aantal pandjes met stallen te koop maar waarvan de eigenaren het gewoon domweg niet verkocht krijgen.......

Hoe kijken jullie daar tegen aan dan?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:33

Een kant en klaar perceel is vaak gewoon duur en lastiger voor de gemiddelde mens om te kopen. Ook al zou je het bedrag maandelijks kunnen missen je krijgt er lang niet altijd de hypotheek voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:48

Een netjes afgemaakt perceel wil iedereen
Ook al willen ze koeien, schapen of wat ook
Omheining heeft namelijk iedereen nodig.

Een nette schuur, daar is ook niemand vies van, al gebruik je het maar als opslag.
Zitten er stalwanden in, zijn er die ook nog ff gewoon uit te halen en krijg je een mooie open ruimte.
Dus voor alle doeleinden beschikbaar.

Met een rijbak kunnen ze niet veel als het geen paardenliefhebbers zijn.
dat zou dan zo ongeveer de enigste investering zijn, die zijn geld niet opbrengt.

En als je het bedrag kunt missen, krijg je ook de hypotheek.
Als je niet oplet krijg je zelfs zoveel dat je maar amper kunt leven, omdat je het eigenlijk niet kunt missen

En uiteraard, staat een huis in een hogere prijsklasse langer te koop.
Daar zijn nu eenmaal minder mensen voor, dus minder markt.
Maar als je geen fantasie prijs vraagt, is het ook weer zo weg.

Het huis wat we zelf gekocht hebben, heeft ook maar heel erg kort te koop gestaan.
Maar was ook alles behalve een fantasie prijs

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:13

ik denk dat je dit moet zien als : het is een investering voor later . wij hebben onze wei opgeknapt naar helemaal paarden gebeuren . Het is ook zo gedaan dat het lang mee gaat en dus als het ooit verkocht moet worden ook nog geld opbrengt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:59

Dimple schreef:
Er staan best een aantal pandjes met stallen te koop maar waarvan de eigenaren het gewoon domweg niet verkocht krijgen.......

Hoe kijken jullie daar tegen aan dan?

Ik denk dat het er maar net aan ligt, waar het ligt en wat ervoor gevraagd wordt.
In deze buurt valt het wel mee. Er zijn zelfs al mensen geweest die vroegen hoe wij in dit dorp wat hadden kunnen kopen met grond, want er stond hier nooit wat te koop!
Ik ben er niet bang voor dat wij in het hart van de Veluwe, midden in een op en top recreatie- en wedstrijdgebied dit niet meer kwijt kunnen.

Wij hebben dit overigens zelfs zonder tussenkomst van een makelaar gekocht, alleen door een tip van Ilindra.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:40

Ons huis met 2 ha land, 6 stallen, 2 paddocks, 1000 m2 schuren (opslag voor 1000 kleine balen hooi/stro), zadelkamer, spuitplaats (warm/koud water) werkplaats met werkbank en op 3 plaatsen 380 krachtstroom en ruim 1 1/2 ha land staat te koop. Alles is volgens de huidige milieu eisen.

We hebben elke week wel 1 of 2 kijkers. De meeste zijn nieuwsgierig en soms heb je echt een serieus iemand tussen. We zijn wel met mensen bezig, maar die hebben hun huis net te koop staan. We hebben van hun nog geen bod ontvangen. We denken dat er ruim 70 kijkers zijn geweest en daarvan 5 of 6 die serieus waren.

Bij ons is voor de paarden alles af. De kosten om van een kas met damwandprofiel een stal te bouwen valt reuze mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aanleg van de bak en de paddocks vielen ook mee. Je moet gewoon goed informeren en de kosten vergelijken. Een loonwerker uit ons dorp heeft de bak en de paddocks aangelegd. De bak is na 7 1/2 jaar nog steeds zeer goed en de onderhoudskosten is een beetje diesel voor de trekker en om de 2 jaar een laag houtsnippers. De paddocks moet ik om de 3 jaar laten bijvullen met zand. Die kosten vallen ook mee.

Afbeelding

Afbeelding

De stallen kunnen ook nog wel een jaar of 20 mee. De mestbak van 16m3 gaat ook nog tientallen jaren mee. Al met al vielen de kosten mee.

Degene die ons huis koopt, kan meteen de paarden stallen en rijden. Aan het huis hebben we nog niks gedaan. Henk heeft wat aan zijn rug en kan niet veel meer. Na het VU ziekenhuis van voor tot achter te hebben gezien en de mededeling van je moet er mee leren leven, heeft ons besloten om kleiner te gaan wonen. Daarom staat het te koop.

We hebben 6 stallen. Zou je zelf 2 paarden hebben, dan kan je de andere 4 verhuren. Je eigen paarden staan dan vrij en je verdient er ook nog wat aan. Ik zou nu 210 euro per maand All-in vragen. We hebben stallen leeg endie blijven leeg. Stel dat er een koper komt, en mijn pensionklanten moeten wegwezen dan vind ik dat niet leuk. Vind dan maar een stal. We hebben nog 1 pensionpaard die hier al 5 jaar staat. Hij is op pensioen.

Ik heb op maneges en pensionstallen gestaan. Ik zou nooit meer terug willen. Ik kan zelf bepalen wat voor voer te krijgen, deken op of af, hoe lang naar buiten en wanneer de gaan rijden. Mijn eigen zadelkamer met mijn eigen spullen.

Van dat ene pensionpaard kan ik in de zomer maanden alles van betalen. We hebben zelf nu 3 paarden en 2 pony's. Ons veulen staat in de opfok in Belgie. Hij kost meer, dan ik nu voor onze 5 paarden/pony's kwijt zijn aan voer, hooi en vlas.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:27

En hoelang staat het al te koop dan PhiaB? (als ik vragen mag )

Want je zou denken dat het zo weg zou zijn. Toch?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:44

Het staat 1 1/2 jaar te koop. Tegenwoordig staat een rijtjes huis al een jaar te koop. We hebben het ook niet echt getroffen met de makelaar. We dachten een goede te hebben. Om van hem af tekomen, ben je een smak geld kwijt en daar heb ik geen zin in. We moeten hem regelmatig wakker schudde, dat het nog niet verkocht is .

De meeste kijkers bellen aan of lopen achterom om te vragen of ze mogen kijken. Natuurlijk mag dat. We zijn al expers geworden in rondleidingen. Daar hebben we geen makelaar meer voor nodig.

Niemand uit onze paardenvriendenkring begrijpt niet waarom het nog niet verkocht is. Ze noemen het hier een paardenparadijs. Het is rustig, midden in de Wogmeerpolder, vlak bij Hoorn, Heerhugowaard en Alkmaar. 5 min. van de A7 en 10 min. van de A9, 35 km boven Amsterdam.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:48

Als je bv. in Amsterdam werkt of daaronder is het al niet aantrekkelijk. Er staat iedere dag om 6.30 uur 's morgens al file op de A7.
Buiten dat zijn er bij jullie ook weinig uitrijmogelijkheden.

Ons rijtjeshuis was overigens binnen 4 maanden verkocht.

Vragen jullie misschien niet te veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:52

Onze 2 onder ik kap woning binnen een week
Het huis wat we gekocht hebben binnen een paar weken
Het is dat de eerste mensen het (gelukkig voor ons) financieel niet rond kregen, anders was het eerder weg geweest

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:19

Wij vragen niet te veel. Het is getaxeert door een onafhankelijk taxateur. De prijs is dus door een expert vastgesteld. Wij schrokken ook van de prijs. We zijn al flink gezakt. Mensen durven niet meer of denken voor hetzelfde geld iets beters te vinden. Er zijn een aantal al 2 of 3 x geweest. Ze gaan vergelijken.

Huis van de buren staat ook te koop. Iets meer land, maar het huis kan je al slopen, de stallen zijn barakken, de bakbodem is nu grasland, niks is volgens de milieu eisen. Het land is 30 meter breed en weer ik veel hoe lang. Je moet ook nog overpad verlenen.

Als je dat koopt, dan komt het op neer dat je alleen grond koopt. Je moet echt alles vernieuwen. Het is goedkoper dan dat van ons. Tel dan een nieuw huis erbij, stallen, mestput en een nieuwe bodem in de bak. Als je dan gaat rekenen, dan kom je duurder uit dan als je ons huis zou kopen. Hier is alles klaar en volgens de milieuregels.

Veel komen bij ons als ze daar zijn geweest. Ze schrikken van de rotzooi en smerigheid in en rond het huis. Ik kan zeggen dat het hier er altijd netjes en verzorgt eruit ziet. Iedereen kan onverwachts komen kijken.

Niet iedereen hoeft de Coentunnel of ze Zeeburgertunnel door om naar zijn werk te gaan.
Jullie hebben geluk gehad met een snelle verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:50

Even een vraagje Phia, bij jullie is alles conform milieu regels gebouwd. Waar moet ik dan aan denken. Gelden er voor particulieren met paarden aan huis ook regels mbt mestwetgeving oid?

Toch ben ik nog steeds wel benieuwd wat nu dat omslagpunt is waarbij paarden aan huis echt voordeliger zijn dan op een pensionstal. Daar zou je dan bij moeten meerekenen dat je kunt overwegen om wat paarden van pensionklanten aan te nemen. Phia, je schijft dat je voor een pensionklant €210 zou vragen [het natuurlijk afwachten of mensen zo veel geld voor dat plekkie willen betalen] maar hoe veel winst hou je daar nu per stal aan over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:19

taxateurs zijn gek
vooral omdat een paar jaar terug een huizen gekte was, maar die is al een paar jaar over.

Mijn schoonmoeder had vorig jaar ook haar huis te koop
getaxeteerd en daar kwam het dan ook de verkoop voor in.
Het eerste wat ik zei dat ze het daar nooit voor kwijt kreeg.
Nog bijna herrie met mijn schoonzus, want het was getaxeerd bla bla
Ik zei heel hard, je moet blij zijn als je x bedrag krijgt
Dus let maar op bij het bouwen van het nieuwe huis, dat je daar rekening mee houd ipv dadelijk in het begin al een extra hypotheek moet nemen, omdat je oude huis niet opleverde wat er verwacht werd.

Na bijna een jaar is het verkocht, voor het bedrag wat ik zei.
Er waren in het hele jaar maar 3 mensen komen kijken.

Zo ken ik nog enkele voorbeelden, alleemaal te maken met de huizen gekte
Huizen die dan ook een jaar te koop stonden of zelfs nog staan.
Maar dat zijn zotte bedragen voor als je eerlijk kijkt wat een huis waard is tegenover andere huizen.

Wij hebben ons huis zelf verkocht, zonder makelaar.
En een bedrag in ons hoofd genomen wat een net bedrag was en daar waren we het dan ook binnen een week voor kwijt.
En ik kan je zeggen, voor een simpel 2 kappertje, was het echt niet weining.
Maar ook niet van die zotte prijzen.
Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee.

(hoe kom je erbij dat ik al veel verhuisd ben in mijn leven en zo
doende teveel van de huizenprijzen weet)

Voor hobby waren er nog geen milieu eisen
daar gaat wel verandering in komen.

Als ik nu een nette bak erbij zou hebben liggen, zou ik in deze regio zo'n 180 euro kunnen vragen.
Zal uitkomen op 100 euro voor het werk, want dan heb ik er royaal het voer afgetrokken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:30

Jippie schreef:
Even een vraagje Phia, bij jullie is alles conform milieu regels gebouwd. Waar moet ik dan aan denken. Gelden er voor particulieren met paarden aan huis ook regels mbt mestwetgeving oid?

Toch ben ik nog steeds wel benieuwd wat nu dat omslagpunt is waarbij paarden aan huis echt voordeliger zijn dan op een pensionstal. Daar zou je dan bij moeten meerekenen dat je kunt overwegen om wat paarden van pensionklanten aan te nemen. Phia, je schijft dat je voor een pensionklant €210 zou vragen [het natuurlijk afwachten of mensen zo veel geld voor dat plekkie willen betalen]
maar hoe veel winst hou je daar nu per stal aan over?

Conform de milieu eisen is een mestbak van gewapend beton, dit geldt ook voor partikulieren. Stallen met een vloeistofdichte vloer, geldt ook voor partikulieren.
Betreft het stalgeld van 210 kan ik vragen en kan er ook pensionklanten mee krijgen en hebben die ook gehad. Uit Amsterdam kwamen ze zelfs. Stalgeld is incl. mesten, voer, hooi, stro, dekens op of af, in en uit het land/paddock halen en gebruik van alle faciliteiten.

We hebben eigen hooi en dat scheelt enorm. Toen de paarden nog op stro stonden haalde we stro van het land af aan de overkant van ons huis, dat scheelt ook meer dan de helft.
Ik hielt er wat aan over. Maar zoals je weet is er in de paarden niet veel te verdienen. Mijn paarden stonden vrij en alles kon betaald worden uit het stalgeld voor de paarden.

Waar vind je bij een partikulier een huis met 20.000 m2 eigen grond, 1000 m2 aan schuren en alles klaar voor de paarden?

Ik neem aan dat een onafhankelijk taxateur onafhankelijk taxeert. Ik neem ook aan dat een makelaar ook een taxatie heeft gedaan en als hij niet met het taxatie raport eens wat, dat hij dat wel zal zeggen.
We zijn over de makelaar niet tevreden. Hij doet er te weinig aan in onze ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:36

dit geldt ook voor partikulieren
Dit is zeker niet zo, of je moet veel paarden hebben

Mijn schoonmoeder was ook ontevreden over de makelaar, maar daar lag het probleem niet
het probleem was de prijs. Dan kan de makelaar doen wat hij wil. Elke makelaar.
Als mensen dan komen kijken hebben ze voor dat geld een verwachtingspatroon van een huis.
Als ze dan mooie stallen aan treffen vinden ze dat leuk.
Maar voor een bepaalde prijs verwachten ze dan ook een nieuwe badkamer en keuken, ipv alles donkerbruin om maar ff een voorbeeld te geven.
Of alles dubbel glas of dat soort dingen.

Pas toen mijn schoonmoeder zakte naar een prijs die bij dat huis hoorde, was er ook direct een gegadigde, die echt serieus was en de koop was rond.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:50

Alles is hier dubbel glas, incl. 1 deel van de stal.

Mensen die komen kijken denken dat ze nog 100% kunnen lenen bij de bank en dat is niet zo.

Elke gemeente heeft zijn eigen regels en hier zijn de regels dat wij verplicht waren om een mestbak aan te schaffen en dat de vloeren vloeistof dicht waren. Dit geldt dus hier dus echtwel voor partikulieren.
We hebben een vergunning voor de buitenbak. Vergunningen geven ze hier ook niet meer zo snel af. In de Beemster krijg je al geen vergunning meer voor een bak.

Ik denk dat een paar tegels en een behangetje bij de Gamma veel goedkoper is dan het aan laten leggen van een buitenbak, paddocks en stallen. Denk je ook niet
Ik vind blauw mooi en laat alles blauw tegelen en een ander komt en die vind het spuug lelijk. Wij inversteren dat voor niks, want die ander sloopt het er weer uit. Ik gebruik dan het geld liever voor het andere huis. Er is altijd wel iets dat je niet mooi vind als je een huis koopt. Een huis 100% helemaal naar jouw smaak en stijl is onmogelijk om te vinden.

Van kijkers krijgen we te horen dat ze raar werden behandeld door de makelaar. 1 heeft een maand moeten wachten op een bezichtiging???? Wij zijn altijd thuis, dus aan ons ligt het niet. Dan vertellen dat ze geen bezichtiging doen op zaterdag en dat soort rare dingen. De makelaar is weldegelijk een flinke min punt in de verkoop.

Mensen verwachten tegenwoordig een huis met gouden kranen en alles super de lux. Als ze dat willen, dan zit daar een ander prijskaartje aan. Iedereen wil toch voor een duppie op de eerste rij zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:35

PhiaBink schreef:
Ik hielt er wat aan over. Maar zoals je weet is er in de paarden niet veel te verdienen. Mijn paarden stonden vrij en alles kon betaald worden uit het stalgeld voor de paarden.

Dat denk ik ook. Op pensionstalling worden ook geen grote marges gewonnen. Je betaald vaak enkel voor het werk dat een pensionhouder heeft aan onderhoud van de accomodatie en een deel van de verzorging van je paard.
Jij bent zelf een beetje bedrijfsmatig bezig geweest met pensionstalling aan huis. Dan zul je heel goed weten hoe het zit met al je kosten, investeringen en afschrijving, daar moet je per slot van rekening ieder jaar een opgave over doen aan de belasting. [Mijn lief heeft ook een eigen bedrijf dus ik weet er inmiddels alles van ] En zoals je zelf al zegt, door pensionklanten aan te nemen stonden jouw paarden vrij. Ik ben alleen benieuwd of je dan alleen telde wat je kwijt bent aan onderhoud voor je paarden of telde je ook het onderhoud aan de accomodatie en afschrijving aan stallen, paddocks, buitenbak eetc. hierin mee?