Hoe snel kun je op pad als beginner.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boktor1

Re: Hoe snel kun je op pad als beginner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:34

Ik was in Oostelijk Niedersachsen, daar was een groot rijgebied voor paardenliefhebbers die van boerderij tot boerderij gaan. Eindje rijden is geen probleem, heb een lekkere reisauto.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:36

boktor1 schreef:
Jullie vrouwen zijn gewoon vanaf de geboorte al paardrijders, wij mannen niet.

Dat is niet mijn ervaring hoor

Hoe beroerd ik het ook vind om toe te geven, de mannen deden het altijd beter. :D:D

Er is dus nog hoop voor jou

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:37

Boktor zou kunnen beginnen met het boekje KV, de Man Van

Over de man van een paardrijmevrouw geweldig hilarische en zeer herkenbare artikeltjes

Mijn ervaring is dat juist mannen op latere leeftijd veel sneller en makkelijker leren paardrijden dan vrouwen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:38

Er zijn veel paardrijdende mannen waar we als vrouwen heel trots op mogen zijn!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:39

Ik denk dat vrouwen in het paardrijleerproces sneller tegen worden gehouden doordat ze angstiger zijn.. (is mijn ervaring)

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:43

Ja maar kuiken, mannen zijn roekelozer. En specifiek in mijn geval : ik ben slungelig, onhandig en roekeloos. In combinatie met een paard lijkt me dat niet echt een geweldige combinatie..

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:44

Uh naja ik rijd 8 jaar en heb in juli in Duitsland een ongeluk gehad tijdens het buitenrijden daar...

Ik zou als ik jou was, niet zomaar gaan rijden daar in het bos/bergen. Paarden kunnen overal van schrikken en als je kan rijden blijf je toch iets beter zitten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:46

Ik rij al 26 jaar en ben een maand geleden met paard en al onderuit gegaan waardoor ik 4 weken uit de running was............. En dit was voor de verandering eens een heel braaf paard

houd altijd een risico in

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:47

Ik weet niet waar je woont, Boktor maar volgens mij geven ze bij Jan Dolfing (in Vries, Dr.) ook les aan 'oudere beginners'
Of dat ook alleen aan mannen is weet ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:48

Mannen kennen wellicht minder angst .

Ik ken toch echt een paar mannelijke ruiters die elke week blij naar het strand gaan en waar ik niet naar moet kijken als ze rijden .

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:49

Maar dat roekeloze zorgt er wel voor dat je er eerder op stapt en niet teveel aan het nadenken bent over wat er allemaal wel niet met je kan gebeuren..
Slungelig en onhandig is misschien niet helemaal makkelijk in het begin maar geen remming om het om die reden niet te gaan proberen..
Als je er ook maar een klein beetje handigheid in krijgt en jezelf weet te redden op een paard gaat er een wereld voor je open.

Te paard in bv een natuurgebied is veel intenser, bosdieren lopen nl niet weg voor paarden.. Heel gaaf!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:56

Mijn vriend ging na een paar lessen volgens mij al binnen een paar maanden naar buiten.
En dat met een paard wat heel graag hard wil.
Ik denk dat het goed te doen is, net als wat de anderen zeggen eerst een paar lessen en zitvlees opbouwen.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:57

KiWiKo schreef:
op een manege waar ik vroegah een paard gestald had, hadden ze een speciale mannenles MET een biertje tijdens en na de les

Hé volgens mij weet ik op welke manege dat is! Daar hebben ze destijds Jos ook voor proberen te strikken! Toen ik daar zelf ook nog reed.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:32

Kuiken schreef:
Te paard in bv een natuurgebied is veel intenser, bosdieren lopen nl niet weg voor paarden.. Heel gaaf!

Yep, dat is de essentie.
Misschien een beetje stomme vraag: maar helpt fietsen op een leren zadel?

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:33

sflj schreef:
Ik weet niet waar je woont, Boktor maar volgens mij geven ze bij Jan Dolfing (in Vries, Dr.) ook les aan 'oudere beginners'
Of dat ook alleen aan mannen is weet ik niet.

Het hoeft niet persé mannen alleen te zijn. Beginners is ok.
Maar ik denk dat de meeste oudere beginners toch mannen zijn. Als stoere koter begaf je je niet op een paard.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:35

Zal er misschien voor zorgen dat je zitbeenknobbels niet snel zeer gaan doen..
Om je spieren eraan te laten wennen kan je gaat skeeleren..
Lukt dat met je roekeloosheid e.d.?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:44

Lichtrijden moest ik ooit oefenen op een omgedraaide stoel, om je beenspieren sterker te maken.
Maar als je al veel sport zal dat niet nodig zijn.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:50

oefenen op een omgedraaide stoel kan ik hier al doen! ahah.
Voor skeeleren ben ik te buigzaam kuiken.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:53

Oefenen op een omgedraaide stoel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:55

boktor1 schreef:
Ja maar kuiken, mannen zijn roekelozer. En specifiek in mijn geval : ik ben slungelig, onhandig en roekeloos. In combinatie met een paard lijkt me dat niet echt een geweldige combinatie..

Haha, maar je zult dan ook niet snel je paard in de blinde paniek trekken. Hoeveel paarden flippen niet omdat vrouwtje flipt en denkt dat paardje bang zal gaan worden. Vaak kijken ze naar hun 'leider' of deze ook bang is en als die bang is dan gaan de remmen los. Vaak weten die knollen dan niet eens waarvoor, maar voelen dat het kennelijk wel heel erg eng moet zijn.

Ik heb best vaak die slungels die nergens naar keken dingen met paarden zien doen, waardoor juist die paarden zich heel voorbeeldig gedroegen, moeilijke zeikerds werden juist bave borsten. Konden lekker uit galoperen ipv angstig bij elkaar getrokken te worden omdat het zo een zeikknol is.

Mijn paard heb je binnen 10 minuten knettergek als je alles angstig bij elkaar trekt en paniekerig in het zadel gaat zitten.

Niet te veel nadenken, lekker gaan zitten en een betrouwbaar paard onder je en dan komt het wel goed. Voor recreatief rijden moet je wat handigheid hebben en zeker gewoon wat lef. Niet te snel bang zijn en goed kijken waar je je paard door heen stuurt, betrouwbare paden en ruimte zodat ze zich niet kunnen bezeren. Paarden trekken bij weerstand juist door, dus als iets te smal is en uitsteeksels zullen ze juist als het vast komt te zitten los gaan trekken en dat kan gevaarlijk zijn.

Verder gewoon lekker genieten!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:56

Yep, tegen de achterkant aan zitten en dan sta-zit-sta-zit
Reken maar dat je bovenbenen zeer gaan doen, maar je spieren worden er sterker van.
Hat gaat erom dat je ook controle over je bovenlijf moet houden, anders zit je tegen de achterkant van de stoel aan(keukenstoel dan ofzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:57

Je kunt een skippybal kopen en lichtrijd oefeningen gaan doen. Zeker weten dat je je spieren gaat voelen.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:36

russel schreef:
Niet te veel nadenken, lekker gaan zitten en een betrouwbaar paard onder je en dan komt het wel goed. Voor recreatief rijden moet je wat handigheid hebben en zeker gewoon wat lef. Niet te snel bang zijn en goed kijken waar je je paard door heen stuurt, betrouwbare paden en ruimte zodat ze zich niet kunnen bezeren.
Verder gewoon lekker genieten!

Hey, niet te veel nadenken kan ik goed! Lekker zitten is geen probleem! Ik ben niet bang aangelegd: dat zien we dan wel als we op de grond liggen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:00

De spieren die je gebruikt bij paardrijden komen ook aardig overeen met 'skie-spieren'. Heuveltjes op en af lopen zou wellicht ook kunnen helpen.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 14:52

En het zag er zoooo comfortabel uit.... Maar ik had al een vermoeden dat het nogal pijnlijk kon zijn.