wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:56

hehe.. dat heb ik ook ooit gehad!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:57

daantjuhhh schreef:
hehe.. dat heb ik ook ooit gehad!

Wat precies

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:59

Dat mijn pony de Z wel aankon maar ik niet.
Nu kan momenteel m'n paard de Z nog niet aan (heeft nog last van de rug)
en ik ook nog niet, maar ik kom dichterbij! hihihi

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:59

Volgens mij is het al laat voor jou of niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:01

daantjuhhh schreef:

Hoezo

Nou ehm tja...ben nog maar B ruiter, nog niet eens want ik start niet. Wil wel heel graag, maar ik zit met het probleem vervoer

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:06

Nou mijn mening is Je moet het maar kunnen z2 ! ¡

Ik wil ook ver komen maar zo ver kom ik er niet dat weet ik nou al.
En ik denk ook wel dat het aan het ras karakter te maken heeft.
Ieder paard is anders.

En het is het zelfde als bij mensen niet iedereen kan dockter worden !!¡¡!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:09

Ineke2 schreef:
daantjuhhh schreef:

Hoezo

Nou ehm tja...ben nog maar B ruiter, nog niet eens want ik start niet. Wil wel heel graag, maar ik zit met het probleem vervoer

Dat maakt je niet minder dan een Z ruiter hoor!
Jij zult ongetwijfeld ook kwaliteiten in huis hebben.
Alleen kan je dat momenteel nog niet laten zien.

@MissVanna: Inderdaad.
Ik zal NOOIT een Z2 ruiter worden
Ik heb er gewoonweg niet het talent voor.
Niet het paard (ieder paard kan Z worden maar niet met iedere ruiter)
Met mij dus niet of ik moet wel z'n geweldig meewerkend paard hebben wat mij er een beetje doorheen sleept als het ware.
Plus ik heb er de middelen niet voor.
(daarmee bedoel ik de begleiding!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:10

heeft niks met ras of karakter te maken, wel met de goede ruiter bij het juiste paard.

Iedereen kan docter worden, de ene doet er alleen 6 jaar over en de andere 60

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:12

Ja precies.
Ik denk dat het ene karakter wel voordeel op het ander heeft net als ras.
Alleen moet elk gezond paard het kunnen.
Alleen de een wat langzamer als de andere.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:16

Je kunt ook een goed paard hebben, maar jij als ruiter moet ook wat doen. Dat zal niet altijd gemakkelijk zijn, want problemen op de weg zijn er altijd.

De wil om iets te kunnen samen, uit het (soms) hele diepe dal komen om de top te bereiken...Dat moet vooral de ruiter hebben, dan werkt het paard zeker wel mee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:23

Dat ben ik met je eens!
Zonder een ruiter die correct rijd is een goed paard binnen now time een slecht paard!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:35

Verschil is gewoon dat bij gelijk rijdende ruiters de gene met een beter paard makkelijker in het Z komt. Maar een slechte ruiter kan wel Z worden met een goed paard. Zie je op ieder concour weer.

En ongeacht hoe goed een ruiter is, een slecht gereden paard veranderd niet spontaan als er een goede ruiter op komt te zitten. Of de wat minder extreme versie: een paard dat niet gewend is om heel hard te werken zal dat ook niet in een keer doen als er een goede ruiter op komt. Mijn instructeur is een paar keer op mijn paard gestapt. Ze werd daar zo opstandig van dat ze op een gegeven moment uberhaupt maar ophield met reageren op hulpen. Maar geef hem een paar weken en zij zou beter lopen dan ik ooit voor zou durven dromen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:36

precies, op termijn lukt alles

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:31

AMMieJLoveR schreef:
KiWiKo schreef:
elk paard kan z worden, elk paard

daar ben ik het niet mee eens
een paard/ pony moet echt wel een bepaald soort talent hebben om in het Z te komen.

De draver van mijn zus mag blij zijn als ze in de l2 komt

haha ik denk dat ik dit maar terug neem

we hadden vandaag les ( mijn zus en ik ) en toen was mn zus bezig om naar meer verzameling toe te rijden en toen ging ze door zitten en toen probeerde OVER ENTHOUSIASTE melody om richting de passage te gaan whaha
maar dat kost natuurlijk enorm veel kracht van de achterhand dus ze kan dat natuurlijk niet aan, maar dat was echt wel grappig om te zien.
en ze probeerde het telkens opnieuw

Het is een dravertje en mn zus heeft haar leren galopperen (want dat kon ze toen nog niet, toen we haar kochten) en nu probeert ze soms met de galop de achterhand er TE ver onder te zetten en dan valt ze uit de galop haha

ze is ZO OVER OVER OVER ENTHOUSIAST

echt leuk om te zien

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:40

daar ben ik het niet mee eens
een paard/ pony moet echt wel een bepaald soort talent hebben om in het Z te komen.

De draver van mijn zus mag blij zijn als ze in de l2 komt
[/quote]

idd, daarom hadden we het ook over elk gezond, normaal gebouwd paard. die kunnen wel in het Z komen. zelfs een niet echt normaal gebouwd paard trouwens, die van mij is een volbloed, echt gewoon geen dressuurtype (maar een renpaardtype haha) dus maar ze heeft wel Z gelopen
[/quote]

vindt jij dan dat een draver niet normaal gebouwd is?

wat is er mis met een dravertje?

ze hebben misschien overal wat meer moeite mee en over het algemeen zie je maar hééé'l erg weing dravers in de Z.

maar dat wil toch niet zeggen dat ze NIET NORMAAL gebouwd zijn?!![/quote]

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:52

essy87 schreef:
Het is zeker waar dat een paard een bepaald soort aanleg moet hebben voor de hogere dressuursport. Een correct gebouwd paard zonder gebreken en een werkwillige instelling heeft natuurlijk een streepje voor. Niet meer dan logisch.

Ik vind niet dat men kan zeggen dat elk paard Z kan worden, want dat kan gewoon niet. Paarden die voor een geheel ander doeleinde gefokt zijn of gewoon hun bouw of instelling niet mee hebben zullen met de beste ruiter nog geen Z worden.

Een Z paard moet hoe dan ook naar de Z gereden worden.
Ook al is een pony nog zo mooi, overal zitten gaten in de weg. Iedere Z combinatie komt op het pad naar de Z problemen tegen waar ze samen uitkomen. Niet alleen de ruiter, niet alleen het paard, maar samen. Je hebt nog nooit een paard in het weiland voor de lol Z oefeningen zien doen, dit moet door iemand met talent en gevoel voor de dressuursport eruit gereden worden.
Het mooiste paard wordt alleen nog maar mooier met een goede ruiter op zn rug.

Als mensen naar aanleiding van het zien van een proef met een super mooi paard zeggen dat het vooral van het paard komt, moeten die mensen zich eens indenken hoeveel tijd een ruiter in de training en voorbereiding stopt om een combinatie te maken die werkt en door het vuur gaat voor elkaar.

Ja, ik heb een mooie topper onder mijn kont gehad, maar vanaf dat ze drie was is er niemand anders op haar rug gestapt om al die kunstjes te leren, dan ik. En die pony ging voor mij door het vuur.
Dat maakt de uitstraling, vertrouwen van de combinatie, dat maakt het totaalplaatje zo mooi, dat maakt de pony mooi.

Mijn pony is inmiddels verkocht aan een meisje dat ong. 6 jaar ervaring had. Ook een beetje met de intentie van; we kopen een Z pony en dan een beetje lessen en dan gaat het wel. Ze startten optimistisch aan de wedstrijden toen ze haar 4 maanden hadden, maarja de topper die een paar maanden daarvoor 230 punten in de Z liep, haalde nu maar amper 145 punten in de B.
Dit kan allemaal groeien en samen wordt de combi sterk, maar dit heeft wel tijd nodig, en talent van beide kanten. De pony heeft het, dat weten ze, en nu het meisje nog. Zo niet, wordt deze combinatie geen Z.

Als je een Z-geklasseerd persoon op een vreemd paard zet, zo van als jij het allemaal zo goed weet doe het dan maar even met die van mij..
Hou maar op, zo werkt het niet. Je moet eerst aftasten hoe de knopjes werken en hoe ruiter en paard op elkaar reageren. Het kan gebeuren dat het niet klikt, het zij zo. Een goede combi heeft tijd nodig.

Iemand die niet kan rijden valt ergens onderweg naar de Z door de mand. Dat kan in de L zijn of in de M, maar heb je geen talent dan kom je er niet, hoe mooi en perfect je paard ook is.

Dit is dus absoluut niet arrogant of uit de hoogte bedoeld, maar mijn visie op deze discussie. Niemand aangevallen...

helemaal mee eens

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:57

Ineke2 schreef:
daantjuhhh schreef:

Hoezo

trailer huren

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:08

Het ligt voornamelijk aan de ruiter vind ik. En ik wil niet zeggen dat je met elk paard even makkelijk is, maar het is echt niet zo dat als een paard al Z gelopen heeft bij een ander, dat iedereen hem even zo na rijdt. Zet er een onervaren ruiter op en hij zal van links naar rechts slingeren, scheef lopen, enz, dus mijn mening is dat je echt wel een beetje moet kunnen sturen om zo'n dier zelf ook naar de Z te rijden.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 08:32

Nou, ik ken een meisje die heeft minimaal 1 paard op stal staan die meerere tonnen heeft gekost. het is een dekhengst en heeft ZZL gelopen voordat hij bij deze mensen kwam. ze rijdt er nu Z1 of Z2 mee maar ik krijg van vrienden van me alleen maar te horen dat ze het hele beest in de prak rijdt. haar instructeur gaat er altijd op zitten als ze het moeilijk krijgt en niet op kan lossen, kennelijk om elk wissewasje dus en ze heeft ook altijd les. (iedere dag geloof ik) maar omdat ze niet weet hoe je een jong paard moet rijden, kan ze deze ook niet goed rijden. ze weet de basis gewoon niet, heeft altijd pony's en paarden gehad die barsten van het talent (of gewoon al een hoger niveau hebben gelopen) en waar je alleen maar netjes voor hoeft te zitten om makkelijk een paar wpen te halen. (en dus het Z te halen)

(dit is dus een levend bewijs van dichtbij)

maar dressuur is en blijft ook een jurysport he, sommige juryleden hebben door dat het meisje weinig doet en dat het paard het meeste werk doet maar anderen hebben dat niet door en geven haar gewoon die bergen met wpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:42

AMMieJLoveR schreef:
trailer huren

Wahaha dat is wel makkelijk gezegd. Daar ligt het probleem ook niet...
Ik heb geen chauffeur

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:03

Mijn pony heeft ook Z1 gelopen, met 1 wp, maar dat betekent nog niet dat ik ermee door de klasses heenvlieg!
Het is innde B ook wel makkelijker, en in de L ook nog wel, maar ik zit nu innde M1, en merk toch echt wel dat het wel echt moeilijk word!
ik vind het gewoon ect knap dat je in de Z2 zit, of het nou een goed paard is ofniet, want iedereen in de Z2 heeft een goed paard, is dan ofzo niet knap meer?

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:03

Mijn paard heeft hiervoor M2 gelopen, alle oefeningetjes kent hij dus wel. Maar dan.. Ten eerste is hij een btje lui en om hem te laten swingen moet je alles uit de kast halen. Ten tweede kan hij zich erg sterk maken en gaan hangen in je hand. Om hem dus mooi opgericht en licht te krijgen ben je ook al een tijdje bezig. Verder zit hij erg moeilijk, vooral als hij echt gaat sjouwen

Kijk het totaalplaatje ziet er natuurlijk mooi uit, omdat hij super gangen heeft, een middendraf waar je u tegen zegt en gewoon een mooie uitstraling. Maar om hem echt super te laten lopen moet ik veel moeite doen en heel hard trainen.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:35

Ineke2 schreef:
AMMieJLoveR schreef:
trailer huren

Wahaha dat is wel makkelijk gezegd. Daar ligt het probleem ook niet...
Ik heb geen chauffeur

ja ...... hmm.... chauffeur huren
Laatst bijgewerkt door AMMieJLoveR op 04-09-05 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:44

anydale schreef:
Mijn paard heeft hiervoor M2 gelopen, alle oefeningetjes kent hij dus wel. Maar dan.. Ten eerste is hij een btje lui en om hem te laten swingen moet je alles uit de kast halen. Ten tweede kan hij zich erg sterk maken en gaan hangen in je hand. Om hem dus mooi opgericht en licht te krijgen ben je ook al een tijdje bezig. Verder zit hij erg moeilijk, vooral als hij echt gaat sjouwen

Maar om hem echt super te laten lopen moet ik veel moeite doen en heel hard trainen.

heb ik ook

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:36

AMMieJLoveR schreef:
ja ...... hmm.... chauffeur huren

Hoor ik een vrijwilliger?