Ervaringen: Praten met paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Re: Ervaringen: Praten met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:08

hehehe mexx2 .... volgens mij is dat het dus ook .. anders waren er al zoveel paardjes terug gevonden lijkt me wel grappig als een paard ineens zegt jaaaaaa daar en daar en ze hebben een luxe huis met jacuzzie ^^

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:09

zou wel makkelijk zijn

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:08

IK geloof er ook in dat dat kan, ik denk ook dat je het wel in je moet hebben om het te kunnen leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:22

Ik heb met Tess ook een consult laten doen bij DPB, en heb haar vrijwel niets over Tess verteld, en toch kwamen er zó veel dingen uit die DPB nooit had kunnen weten, en toch maar 'even' neerzet. Dus ja, ik geloof er wel degelijk in .

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:28

Ik ook ! haha

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:31

@Jenna: er zijn 2 tinkers gestolen zag ik op bokt.nl en op de site van pratenmetpaarden.nl nu heb ki een vraagje, zou jij geen contact kunnen zoeken met die tinkers om te vragen waar ze zijn. En of het goed met ze gaat, qua verzorging.(zoja is de eigenaar een stuk geruster) En misschien zie jij wel beelden van de pesoon die ze nu heeft, of de omgeving. (ik weet het niet hoor) En zou U mijn wat informatie willen sturen over dat 'praten' hoe dat precies gaat

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:09

Jenna ik heb je al een PBtje gestuurd maar ik ben zo blij met wat je voor mij en Thyra hebt gedaan!!!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:54

Jeetje jongens..sorry was dit topic een beetje vergeten

Dutske: Ja ik heb zelf wel eens met reptielen gepraat, met insecten niet. Zou ook niet goed zijn denk ik. Ben bang dat insecten dan een hekel aan me krijgen Met name muggen
Maar Penelope Smith heeft eens met vlooien gecommuniceerd, maar ze kwam niet verder dan 'Ik heb honger, ik heb honger, ik heb honger enz' Zij communiceerd ook met bomen, planten, mineralen en stenen. Daar heb ik zelf niet zoveel mee. Ik zie niet in hoe ik daar iemand mee kan helpen. Misschien als ik een eigen bloemenzaak had ofzo

Over de gestolen tinkers. Ik ga er niet te veel over vertellen aangezien het consult persoonlijk is. Maar ik kan wel vertellen dat ik, samen met een vriendin (Patricia!!) hard mn best heb gedaan om ze op te sporen. De paarden hebben ook een redelijk goeie beschrijving gegeven en verteld hoe ze zijn meegenomen, hoe diegene eruit zag die ze heeft meegenomen, hoe ze zich voelden enz. Vaak echt heel specifiek.
Maar hoe goed de paarden de omgeving kunnen beschrijven ze zullen bv niet zeggen ' Euhm we staan in Tilburg vanaf de snelweg de eerste weg recht dan links bij de koeienhoeve'.
We krijgen een beschrijving en helaas kunnen we niet meer doen.
Als het nou een weggelopen kat of hond is kan je het dier nog overhalen terug te komen als hij dat wil, maar met gestolen dieren is dat wat lastiger.
Heel erg jammer want we hebben er veel tijd en energie in gestoken. Maar dat is niet het ergste, het ergste is natuurlijk dat ze nog niet terug zijn en dat is gewoon verschrikkelijk voor Jolanda.

Kuiken..Graag gedaan hoor !

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:55

Jenna, doe je ook echt consults voor andere dieren, als katten en konijnen?
En moet je een 'echte' foto hebben of is een digitale ook goed?
En hoe lang is je wachtlijst nu?

fiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:54

Ik heb niet zo'n beste ervaring met mensen die praten met paarden, ik zou dus ook zeggen pas op met wat die mensen allemaal zeggen.

voorbeeld:
Een vrouw bij ons in de buurt was een bedrijfje begonnen die buitenritten verzorgde. Ze had 4 paarden, twee daarvan had ze nog niet afbetaald aan de oude eigenaar. Het bedrijfje liep niet zo goed, met als beste reden dat haar paarden gewoonweg niet in conditie waren en een lange buitenrit helemaal niet vol konden houden. Nu had één van haar paarden zijn pees afgescheurd, de vrouw zei dat ze hierna met haar paard had gepraat en die zij "ik heb zo'n pijn ik wil graag afgemaakt worden, maar ik wil niet in mijn eentje gaan, ik wil dat de pony die bij mij in het weiland dan ook afgemaakt wordt" Diezelfde avond belt de vrouw een handelaar op die de volgende avond die paarden op zou komen halen.
De vorige eigenaar van de paarden (die zijn geld nog niet had gezien) hoorde hiervan en probeert dit tegen te houden, maar hij komt te laat en de paarden zijn op transport gegaan.
Het laatste wat ik hiervan heb gehoord is dat hij de paarden heeft geprobeerd op te sporen, of dit ook gelukt is weet ik nog niet.
Bizar!!!!! vind je niet

Ik wil met dit verhaal maar zeggen dat je erg op moet passen met mensen die met paarden kunnen praten (dit bedoel ik niet beledigend) maar er lopen er enkele tussen die niet helemaal goed wijs zijn

nog een verhaal:
Paard heeft gronische diaree, de eigenaar wil er niets aan doen, omdat haar paard zou hebben gezegt dat hij het niet erg vind dat hij diaree heeft en hij er toch al aan gewent is diaree te hebben

paarden hebben een geheugen van 3 seconden en onthouden niet veel, het paard is dus helemaal niet in staat om te herinneren dat het de vorige keer ook al diaree had

Dus zoals je al gelezen had, ik geloof het niet zo dat je met paarden echt kunt praten

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:59

Sorry Fiders maar dit is een verhaal wat ik niet geloof..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:21

fiders schreef:
paarden hebben een geheugen van 3 seconden en onthouden niet veel, het paard is dus helemaal niet in staat om te herinneren dat het de vorige keer ook al diaree had

je hele verhaal klinkt als klinklare onzin,maar dit zinnetje is dus absoluut niet waar!!!!

het paard va nmijn schoonzus heeft altijd met 2 belgen op stal gestaan,paar weken geleden na 3 jaar,komt een van die belgen op die nieuwe stal,en paard van mijn schoonzus flipt dus helemaal van bijdschap,omdat ze dat trekpaard dus gewoon nog kende!!

mijn kwpnmerrie kwam na een jaar ergens anders op de wei te staan (revalidatie) terug op stal,en zag haar oude maatjes weer,en een daarvan heeeft een dag niet anders gedaan,dan hinneken en gek doen,totdat ze bij elkaar in de wei stonden,als dat geen herkeening is ,weet ik het ook niet meer,en voor herkenning is toch echt geheugen nodig!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:25

Ik denk dat ze in de war is met goudvissen... Hoewel ik persoonlijk denk dat ook goudvissen een geheugen hebben van langer dan 3 seconden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:34

Als een paard maar een geheugen van 3 seconden zou hebben, zou het ook geen zin hebben om erop te rijden. Hij is dan elke keer vergeten wat een zadel ook al weer was, om het over de hulpen maar niet te hebben...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:52

oei miran,daar zou ik toch niet aan moeten denken!!
elke keer helemaal opnieuw beginnen,ppppfff!

fiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:21

lees Steven Budiansky, De aard van het paard
Hier staat in hoe paarden leren en onthouden.

Paarden leren door verbanden te leggen, ze associeren dingen. wanneer ze bijv voor een suikerklontje hun been moeten optillen zullen ze het suikerklontje met de hoef associeren.
Ze onthouden dingen niet lang.
Voorbeeld: Stop voedsel in één van drie dozen en laat het paard toekijken in welke doos het zit, enkele seconden later kan hij dit vinden, maar wanneer je hem een minuut laat wachten voor hij het mag pakken dan is het meer toeval dat hij het vind.
"paarden hebben een uitstekend geheugen voor een aangeleerd verband, maar ze hebben er moeite mee om een verband te leggen wanneer de tijdsinterval te groot is tussen oorzaak en gevolg."

Paarden leggen dus verbanden tussen oorzaak en gevolg en het is dus niet zo dat ze echt nadenken.

En het verhaal over dat paard dat gezegt zou hebben dat hij afgemaakt zou willen woren en dat de pony die bij hem in de wei stond dan ook mee moest, is waar
Daar om had ik er ook onder gezet "Bizar" omdat ik het zelf eerst ook niet geloofde dat je zo stom kunt zijn om dat te doen.

fiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:24

Verder staat ook in het boek dat paarden in experimenten even goed leren als tropische aquariumvissen, cavia's en octopussen, en het is wetenschappelijk bewezen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:54

hoe verklaar je dan dat ze andere paarden na 3 jaar nog kennen?
daar krijgen ze geen suikerklontje van,met die belg heeft ze zelfs nooit in de wei gestaan,dus kan ze ook niet associeren met lekker kribelen,ofzo!?

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:32

fiders schreef:
Ik heb niet zo'n beste ervaring met mensen die praten met paarden, ik zou dus ook zeggen pas op met wat die mensen allemaal zeggen.

nog een verhaal:
Paard heeft gronische diaree, de eigenaar wil er niets aan doen, omdat haar paard zou hebben gezegt dat hij het niet erg vind dat hij diaree heeft en hij er toch al aan gewent is diaree te hebben

Dus zoals je al gelezen had, ik geloof het niet zo dat je met paarden echt kunt praten

Met dit soort dingen moet je inderdaad erg oppassen.
Mijn ervaring is dat dieren soms wat luchtig over hun kwalen kunnen doen om hun personen niet ongerust te maken.
Een dierentolk kan je een eind op weg helpen.
Dieren weten vaak erg goed wat voor medicijnen of kruiden ze nodig hebben.Maar het is natuurlijk geen vervanging voor een dierenarts.

Ook kan je natuurlijk niet aan elke wens voldoen,zoals het eerste voorbeeld dat het paard niet alleen wilde gaan.
Ik kan het natuurlijk niet precies beoordelen maar
waarschijnlijk heeft die vrouw een beeld van het andere paard erbij gezien en hieruit geinterpreteerd dat het paard niet alleen wilde gaan.
Zoals ik het lees wilden ze alleen maar afscheid van elkaar nemen.

Communiceren met dieren is soms puzzelen en ik denk inderdaad dat niet iedereen daar even goed mee om kan gaan.
Als een paard had gezegd dat het iedere dag een doos suikerklonten had willen hebben doe je dat toch ook niet zomaar Bijvoorbeeld elke week wat klontjes geven omdat het paard dat nou eenmaal ontzettend graag wil.En er is best te onderhandelen

Jammer dat je zo,n slechte ervaring hebt,in elk vak heb je nou eenmaal vakmensen en beunhazen
Maar ik weet zeker je met paarden kunt communiceren,soms krijg je van die verhalen dan denk ik....zo,n rijke fantasie kan ik echt niet hebben

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:41

haha, ja helemal gelyk

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:53

Ik heb Jenna gister een Pb gestuurd en ik hoop dat ze snel reageert.

Ik heb een hond met mogelijk een gezondheidsprobleem. We hebben al van alles geprobeerd, maar we kunnen er nog steeds niet de vinger opleggen waar de klachten vandaan komen.

Ik heb echt het idee dat ie soms ongelukkig erdoor is, hij kijkt ons soms zo vragend aan en hij piept ook veel uit het niets.

We zijn nu ook bij de DA, maar waarschijnlijk kan die ook weinig voor ons doen. Hij heeft nu een medicijnenkuur, maar of die werkt wist de DA ons ook niet te vertellen. Dan moet ie ermee leven, maar denk niet dat hij daardoor erg gelukkig wordt.

Hij is nog maar 10 maanden oud.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 08:54

ik zit met een aantal vragen:

hoe reageerden jullie paarden na het consult, waren ze anders in de omgang?
heeft er hier iemand een paard dat overleden is waar hij.zij een consult bij heeft laten doen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:17

Ijslandertje: ja mijn paard reageert anders na het consult. ik heb en chronische ziekte en wou graag dat dat aan hem verteld werd. ik kan niet zo goed rijden door de ziekte, vandaar. er werd mij verteld dat mijn paard allang wist dat ik die ziekte heb. verder heb ik niet gevraagt of ze hem kon vragen of hij wat rustiger wou doen. toch doet hij dat. en toevallig: op de dagen dat ik me helemaal niet goed voel, houdt mijn paard echt rekening met me.

ook is mij verteld dat mijn paard soms nogal idioot omdat hij graag wil dat ik niet zo bezorgt kijk. ik ben nogal een bezorgt typje, ook niet zo vreemd: mijn paarden zijn alles voor me. mijn paard vertelde dat hij, als hij ziet dat ik bezorgt ben, 'clownesk' gaat doen, om mij te laten lachen. ook dat merk ik heel erg na het consult. ook omdat je er op gaat letten natuurlijk, maar ik merk heel duidelijk dat hij blij is als ik weer lach. dat wist ik van te voren ook wel, dat hij het fijn vind als ik lach. maar ik wist niet waarom.

en zo zijn er wel meer dingen verandert. ik heb er al met al heel veel aan gehad.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:50

bedankt voor je antwoord

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:25

Wow, ik begin heel erg te twijfelen. Heb namelijk net een 3,5jarige Haflinger gekocht en wil graag weten wat er met hem is gedaan vroeger. Lijkt me ook leuk om te weten hoe hij het hier vind Misschien doe ik het nog wel een keer!