Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskia23

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:23

Mariek87 schreef:
Saskia9 schreef:
dus jij denkt aan jezelf en niet aan het paard,

wat maakt het paard nu uit of hij met een iets lelijkere vacht wedstrijden op top nivo loopt?

Niet de hoofdzaak, maar wel degelijk iets waar je rekening mee houdt als je serieus in de sport rijdt.
Ik erger me altijd kapot aan mensen die hun paarden slecht in de vacht hebben, niet opscheren, lelijke manen niet vlechten e.d.
Je gaat toch ook niet op concours zonder je paard even netjes te wassen enzo, waarom mag hij dan wel een lelijke vacht hebben?

Wat zou ik jou dan eens graag op een wedstrijd tegen willen komen. De vacht is dan wel verkleurd maar ik verschijn wel met een blij paard!!
Kom op zeg

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:47

sassie22 op wie bedoel je dat?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:16

Saskia9 schreef:
Mariek87 schreef:
Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard er geen behoefte aan heeft om buiten te lopen, maar veel paarden hebben er absoluut geen behoefte aan om de hele dag buiten te lopen.
Die van mij bijvoorbeeld vind het super om een paar uur per dag te mogen spelen buiten, maar die staat daarna ook vooraan het hek net zo lang te schreeuwen totdat ik haar op stal haal, en in de regen buitenstaan hoeft al helemaal niet van haar.

Niet alleen de omstandigheden zijn veranderd, maar de paarden ook.

en hoe weet jij dat je paard het naar zijn zin heeft binnen?
kan jou paard praten?

Mijn paard kan niet praten, maar iedereen die bewust met paarden bezig heeft, begrijpt zijn lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:17

Een paard is een gewoonte dier en daarom vind hij het niet fijn.
En een gewoonte duurt soms lang om te doorbreken.
Maar ken er ook, die het eenmaal doorhadden, die je voortaan als laatste uit de wei kon gaan halen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:19

sassie22 schreef:
Mariek87 schreef:
Niet de hoofdzaak, maar wel degelijk iets waar je rekening mee houdt als je serieus in de sport rijdt.
Ik erger me altijd kapot aan mensen die hun paarden slecht in de vacht hebben, niet opscheren, lelijke manen niet vlechten e.d.
Je gaat toch ook niet op concours zonder je paard even netjes te wassen enzo, waarom mag hij dan wel een lelijke vacht hebben?

Wat zou ik jou dan eens graag op een wedstrijd tegen willen komen. De vacht is dan wel verkleurd maar ik verschijn wel met een blij paard!!
Kom op zeg

Wat een stelletje aanstellers hier bij elkaar zeg, mijn paard staat een aantal uren per dag buiten, in de winter flink onder de dekens zodat hij goed in zijn vacht blijft, dus ik zorg ervoor dat mijn paard er goed uit ziet ja, wat is het probleem?

OOK IK VERSCHIJN OP CONCOURS MET EEN BLIJ PAARD, hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen.
Daarbij is het ook een broodje aap verhaal dat alleen een paard die veel buiten staat fysiek/psychisch gezond kan zijn.
Het is echt niet waar dat mensen op handelsstallen waar er minder mogelijkheid is tot weidegang er niet alles aan doen om hun paarden optimaal in conditie te houden, dus ook psychisch.
En ik moet zeggen, het lukt ze aardig zonder die weidegang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:21

Ik denk dat het zonder weidegang niet lukt
Met een paar uur kom je denk ik al een heel eind.
Dan heeft hij toch ff kunnen rollen, rennen, rollen of wat hij ook graag wil doen
En ik ben dan ook van mening dat elk paard elke dag ff zonder ruiter, longeerlijn of wat ook zijn ei kwijt moet kunnen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:24

runningkawa schreef:
En ik ben dan ook van mening dat elk paard elke dag ff zonder ruiter, longeerlijn of wat ook zijn ei kwijt moet kunnen

Dat vind ik ook. Maar dat kan ook in een paddock en daar heeft hij geen hele dag voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:27

padoc noem ik ook weide gang
Want als je zeit op een grote stal hoeveel gras er in een weide staat is het gewoon een grote padock

Ik geef wel heel eerlijk toe, dat mijn voorkeur dus echt naar de hele dag uitgaat.
ook voor een sportpaard.
Maar als ik hoor dat er sommige stallen nooit een paard los komt, krijg ik echt buikpijn.
En ik kan me niet voorstellen dat daar een uurtje niet te realiseren valt.
Ook in de winter moet dat overal in het land te doen zijn.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:28

In principe ben ik het met jou eens, maar ik moet wel zeggen, dat ik in de winter mijn paard vrijwel altijd op stal heb staan, want ik durf het echt niet aan om mijn beesten op een aangevroren bodem zich flink uit te laten leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:30

recht gesleept is er niks aan de hand

het moet natuurlijk geen puinzooi zijn, maar dat is te voorkomen (moet de pensioneigenaar wel werk voor willen doen en op een plek waar dat niet is, bye bye )

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:31

runningkawa schreef:
recht gesleept is er niks aan de hand

het moet natuurlijk geen puinzooi zijn, maar dat is te voorkomen (moet de pensioneigenaar wel werk voor willen doen en op een plek waar dat niet is, bye bye )

Ja dat is het probleem, het is bij mij thuis in het weiland geen doen om het vlak te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:32

een klein stukje ook niet?
is echt goed te doen hoor
Zeker als je een stukkie geel zand laat storten

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:35

De buitenbak wil vaak wel, die kan ik recht slepen met de shovel, maar wij hebben geen trekker o.i.d. ter beschikking, dus ze kunnen gelukkig vaak nog wel los in de bak, maar verder is het vaak problematisch 's winters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:36

Makkelijk is anders, dat klopt
Maar als je wilt kan het zonder teveel risico
Dus het is maar net wat je dan wilt
en ik wil dat ze naar buiten kunnen

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:49

Huertecilla schreef:
ingeborg schreef:
Ik denk dat dit een utopie is en niet haalbaar op dit moment.

Wat níets verandert aan de welzijnseisen.

Ja ik schiet wel in de verdediging.. ik vind het jammer dat je een zin van mij eruit pikt terwijl uit de rest van mijn verhaal blijkt dat ik het met je eens ben. Maar ik probeer alleen door de ogen van een groot deel van paarden-NL naar je voorstel te kijken... en door radicale voorstellen verandert er den ik weinig, je wordt waarschijnlijk in een hoekje geplaatst met mensen met 'gekke' denkbeelden. Een harde revolutie zie ik op dit gebied niet gebeuren maar een zachte is misschien wel mogelijk, gezien het feit dat veel mensen wel vatbaar zijn voor redelijke argumenten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:58

Bij mij in de bibliotheek hebben we een heel erg mooi boek getiteld "natuurlijk paarden houden" daar staat (zonder direct aan te vallen) mooi beschreven hoe het paard op de meest ideale manier gehouden zou moeten worden.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:00

crazycactus schreef:
Bij mij in de bibliotheek hebben we een heel erg mooi boek getiteld "natuurlijk paarden houden" daar staat (zonder direct aan te vallen) mooi beschreven hoe het paard op de meest ideale manier gehouden zou moeten worden.

Hartstikke leuk, en is het voor de grap ook eens geschreven door iemand die er enigszins verstand van heeft?
Want ik wordt altijd zo moe van die eersteklas kneuzen die een uitgever gevonden hebben en dan een boek over paardenhouden gaan schrijven

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:05

Mijn paardje staat ook 24/7 buiten, Ik ben van mening dat een paard dat buiten staat ook veel gezonder is als een die altijd binnen staat.
Groetjes...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:05

Nee het is echt een heel goed boek. Pat Parelli heeft er ook zijn medewerking aan verleend en dat doet 'ie niet zomaar.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:18

[/quote]

Prettig voor jou zeg dat jouw paard lekker in zn vel zit, waar ik mij meer aan stoor t.a.v jouw reactie is dat jij je zo ergert aan paarden op concours met een 'lelijke' vacht.
Laat lekker iedereen in zijn waarde!

Wat een stelletje aanstellers hier bij elkaar zeg, mijn paard staat een aantal uren per dag buiten, in de winter flink onder de dekens zodat hij goed in zijn vacht blijft, dus ik zorg ervoor dat mijn paard er goed uit ziet ja, wat is het probleem?

OOK IK VERSCHIJN OP CONCOURS MET EEN BLIJ PAARD, hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen.
Daarbij is het ook een broodje aap verhaal dat alleen een paard die veel buiten staat fysiek/psychisch gezond kan zijn.
Het is echt niet waar dat mensen op handelsstallen waar er minder mogelijkheid is tot weidegang er niet alles aan doen om hun paarden optimaal in conditie te houden, dus ook psychisch.
En ik moet zeggen, het lukt ze aardig zonder die weidegang!
[/quote][/quote]

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:18

Nou, bovenstaand bericht is er niet duidelijker op geworden maar het fdeel onder de 1e quote is dus van mij

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:21

sassie22 schreef:
Prettig voor jou zeg dat jouw paard lekker in zn vel zit, waar ik mij meer aan stoor t.a.v jouw reactie is dat jij je zo ergert aan paarden op concours met een 'lelijke' vacht.
Laat lekker iedereen in zijn waarde!

Ik was niet degene die begon over een vacht, ik reageerde daar alleen even snel op, en ik had er zelfs nog bij staan dat de vacht slechts bijzaak is in dit onderwerp voor mij, maar oke, die zin laat jij in je quote rustig achterwege.
Geeft niets hoor, maar lees alsjeblieft wat iemand bedoelt voordat je er tegenin gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:22

Mariek87 schreef:
crazycactus schreef:

Hartstikke leuk, en is het voor de grap ook eens geschreven door iemand die er enigszins verstand van heeft?
Want ik wordt altijd zo moe van die eersteklas kneuzen die een uitgever gevonden hebben en dan een boek over paardenhouden gaan schrijven

hey hey, we gaan niet mijn boeken afkraken he

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:27

Urielle schreef:
Mariek87 schreef:

hey hey, we gaan niet mijn boeken afkraken he

Oh, hehe sorry, maar ik mag graag alles beter weten

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:37

@ Mariek87, mijn laatste reactie omtrent dit topic is dat ik precies jouw woorden gequoted heb. Dat dat van die vacht bijzaak is voor jou heb je er bijgezet maar mijn quote gaat dus over dat jij je er erg aan irriteert. ( Wat letterlijk in je verhaal is terug te vinden)