Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Re: Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:53

Nog even een vraagje he...

Moet agouti A zijn om van zwart bruin te maken of kan a zwart ook bruin maken?

Dus als het EE/Ee AA/Aa is, is het dus bruin, dat is zeker... (toch?)
En als het EE/Ee aa is, is het dus gewoon een zwarte of toch wel bruin omdat er 'a' inz it, of moet die 'A' zijn..??

QuirA

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:47

QuirA schreef:

De aanwezigheid van een gene wordt aangeduid met een hoofdletter.
Dus 'A' betekend de aanwezigheid van agouti, en dit maakt van een zwart gekleurde een bruine.
Een zwart paard KAN alleen 'aa' zijn, want als het Aa of AA had dan was het bruin.

Citaat:

ja!

Citaat:
En als het EE/Ee aa is, is het dus gewoon een zwarte of toch wel bruin omdat er 'a' inz it, of moet die 'A' zijn..??

EE aa = homozygoot zwart
Ee aa = heterozygoot voor zwart en vos, maar heeft fenotype zwart
EE AA = homozygoot voor zwart EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
EE Aa = homoz. zwart, heterozygoot agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee AA = hetero.zwart en vos, homozy.agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee Aa = hetero.zwart en vos EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
ee aa = is een vos (vosse zijn ALTIJD homozygoot vos)
ee AA/Aa = vos die drager is van agouti in homoz. of heteroz. vorm

QuirA
[/quote]

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:50

Peterina schreef:
QuirA schreef:

De aanwezigheid van een gene wordt aangeduid met een hoofdletter.
Dus 'A' betekend de aanwezigheid van agouti, en dit maakt van een zwart gekleurde een bruine.
Een zwart paard KAN alleen 'aa' zijn, want als het Aa of AA had dan was het bruin.

Citaat:

ja!

Citaat:

EE aa = homozygoot zwart
Ee aa = heterozygoot voor zwart en vos, maar heeft fenotype zwart
EE AA = homozygoot voor zwart EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
EE Aa = homoz. zwart, heterozygoot agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee AA = hetero.zwart en vos, homozy.agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee Aa = hetero.zwart en vos EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
ee aa = is een vos (vosse zijn ALTIJD homozygoot vos)
ee AA/Aa = vos die drager is van agouti in homoz. of heteroz. vorm

QuirA

[/quote]

oke ik snap het, dus 'a' geeft aan dat het niet aanwezig is en AA/Aa geeft aan dat het of homozygoot aan wezig is of hetrozygoot aan wezig is...

en een EE/Ee aa is altijd zwart en EE/Ee AA/Aa is altij bruin..

oke denk dat ik het snap

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 06:02

Ik weet niet of iemand hier ook de "In de Strengen" heeft/leest, maar in die van afgelopen vrijdag zag ik bij een verslag van een Centrale Keuring een foto van een schimmel merrie (althans, ik ga er van uit dat ze schimmel is, ze was op de foto iig wit ) met een veulen dat ook al wit was! Ik vond het een heel apart gezicht. Is dat veulen nou heel erg sabino of kan er nog een andere verklaring zijn?? In het blad stond alleen maar dat het een "opvallende verschijning" was oid want volgens mij wist de schrijver van dat stukje er ook geen naam aan te geven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 07:32

Ik lees IDS niet, heb de foto ook niet gezien, maar het kan ook een roan zijn. Die worden in die kleur geboren en veranderen nagenoeg niet.

Afbeelding

Of is het een cremello? Als de moeder palomino of valk is geweest maar ook het cremegen draagt, is de moeder gewoon wit, maar kan ze het cremegen wel gewoon doorgeven.

Had het veulen blauwe ogen of gewoon donkere ogen? Bij extreem Sabino zijn de ogen blauw.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:28

Mijn paardje is dus sabino vos. Hij staat ter dekking en zou iemand mij wat meer over die kleur kunnen vertellen en hoe hij dat op zijn nakomelinge kan vererfen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:53

Sabino behoort tot de overogenen en is autosomaal recessief. Er is weinig over bekend hoe het patroon doorgegeven wordt. Kans is erg groot dat, als je er mee gaat fokken, de nakomelingen het niet krijgen. Voor zover bekend is het Sabinogen niet gekoppeld aan het OLWS gen. Heb je je paard laten testen op OLWS?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 08:55

Jimmy El Caliento

Als het ide is, ik denk niet dat het sabino is...
Toch?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:58

De kenners zeggen van wel.

Heb op de sabino pagina gekeken van Equi colors en daar staat bij sabino roaning een foto die zo van mijn pc zou kunnen komen. Zijn kont ziet er precies zo uit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:07

karoliena schreef:
De kenners zeggen van wel.

Heb op de sabino pagina gekeken van Equi colors en daar staat bij sabino roaning een foto die zo van mijn pc zou kunnen komen. Zijn kont ziet er precies zo uit.

O oke, het kan wel hoor

Voor een gewone vos vind ik hem wel veel veranderlijk, maar doordat die geen witte aftekeningen aan de benen heeft, of inieder geval niet hoog, leek het mij geen sabino..

Heeft die wel een vlek onder/op zijn buik?

Wel heeft die lichte haren in zijn lies enzo..

Ik zou hem eerlijk gezegd meer roan vinden dan sabino...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:11

weet je trouwens de kleur van de moeder, want het roan gen of sabino gen kan niet van de vader af komen en ook niet van de vader van de moeder, aangezien die allemaal vos zijn...

Aangezien roan of sabino in directe lijn verorven wordt en dit in dit geval alléén via de moeder kan, maar aangezien de moeders vader dat ok niet is, wordt de kans al weer veel kleiner...

edit: Whow wacht, ik lees weer eens niet...

dus je weet ook niet de kleur van de vader??

want via de moeder kan het dus niet..

Sorry

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:18

sabino is recessief, dus kan een paar generaties overslaan. Roan is dominant, dus een roan veulen moet ten minste een roan ouder hebben, hoe miniem het gen ook tot uiting komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:24

QuirA schreef:
Voor een gewone vos vind ik hem wel veel veranderlijk, maar doordat die geen witte aftekeningen aan de benen heeft, of inieder geval niet hoog, leek het mij geen sabino..

Heeft die wel een vlek onder/op zijn buik?

Wel heeft die lichte haren in zijn lies enzo..

Ik zou hem eerlijk gezegd meer roan vinden dan sabino...

Die vlek onder de buik kan de uiting zijn van het frame-overo gen, dat een Paint naast het Sabinogen kan dragen en dat ook naast het Sabino gen tot uiting komt. Puur alleen Sabino is moeilijk van roan te onderscheiden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:25

Zijn hele moederlijn is vos met 1 bruin paardje. Vader was een gewone vos zeiden ze maar van hem heb ik geen papieren gezien dus dat weet ik niet zeker.

Hij heeft geen vlek onder zijn buik wel een rare op zijn onderlip

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:39

ik dacht dat sabino ook dominant is, niet dus is dus recessief..

Dan kan het wel generatie overslaan...
Maar sabino heeft alleen een vlek onder zijn buik als het overo gen aanwezig is?

Maar is dit dan een sabino of roan?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:44

Haha als jij eht weet dan weet ik het het ook. Hii.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:58

phenotype van roan en sabino lijkt erg op elkaar, maar een roan heeft doorgaans een donkerder hoofd, terwijl sabino meer verdeeld wordt over het hele lichaam, het hoofd wit is en het paard doorgaans blauwe ogen heeft. Een Sabino kan ook hoge witte aftekeningen aan de benen hebben die doorlopen tot onder de buik. Een enkel paard kan roaning vertonen zonder dat witte hoofd of die witte aftekeningen aan de benen.

Afbeelding

The sabino pattern is nearly as common in Paints as the frame overo and tobiano patterns. The sabino pattern is usually the one called "overo" in South America, so terminology is confusing at best.

The term "sabino" in literal Spanish means pale or speckled, and in Mexico and Argentina this term is used to describe fleabitten grey horses, or other mottled patterns. In Europe, and increasingly in the United States, sabino is used to describe a unique and interesting pattern of white spotting in horses.

Sabino horses usually have four white feet and white legs. The white usually extends up the legs in ragged patches, and then extends onto the horse's body from the belly. The head is usually fairly white, and the eyes are commonly blue.

Many sabino horses have eyes that are partially blue and partially brown. Flecks, patches and roan areas are common on sabinos, in contrast to the frame overos that are usually more crisply marked.

Sabino occurs in a large number of breeds worldwide, including Paints, Thoroughbreds, Clydesdales and many others. The sabino pattern is the usual culprit when spotted foals appear in breeds that frown on them, such as the British pony breeds and the Quarter Horse.

The sabino pattern is also a great imitator, and some of these horses are nearly perfect mimics of tobiano or frame overo. This adds to the confusion of the sabino pattern. When the sabino pattern is minimally expressed, the horse usually has four white socks and a blaze. Usually there is some betrayal of the fact that these are not the usual white marks on horses, due to some ragged edge or narrow and long extension up the leg.

Some sabinos will also have odd white patches on the knee or hock, removed from the main portion of the lower white mark. A few sabinos do have a dark foot or two, although most have four white feet. Minimally marked sabinos are easily confused with truly nonspotted horses.

In the middle range of expression sabino horses are fairly distinctive and are usually difficult to confuse with other patterns. Most have white extending from the belly. Most have roan and flecked areas in addition to white areas. A few, though, will be nearly entirely roan without patches of white. These could be confused with true roan horses, although the facial and leg white usually gives these away, and they do not have dark heads typical of true roans.

Another extreme is the sabino that is patched, but not roaned. These can easily be confused with frame overos, especially if they have a dark foot or two. Most patched sabinos have smaller, more ragged patches than typical of frame overos. In some cases it is impossible to distinguish between horses that are truly sabinos and the frame overos that also happen to have white markings on their feet in addition to the frame overo pattern.

The whitest of the sabinos are nearly or entirely white. Some retain color only on the ears. Others are indeed white all over. One of the whiter ranges of expression includes color on the ears, chest, and tail base. These are the medicine hat Paints of the native tribes from the Great Plains. Most sabinos that are largely white are very speckled and roaned, and some can be confused with Appaloosas.

Some sabinos are quite white and survive, which points to this being entirely different from the frame overo that results in lethal white foals when homozygous. Sabino, by itself, is not associated with lethal white foals.

The sabino pattern is confusing genetically. In many, or most, families it appears to be transmitted as a polygenic trait rather than as a single gene. Many horses appear to transmit it roughly in the percentage that they are themselves white. That is, a sabino medicine hat is likely to produce a higher percentage of spotted foals (or at least foals registerable as spotted) than is a minimally marked sabino.

Breeding for the sabino pattern has a few interesting quirks. In many breeds it is desirable to have flashy white marks, but not body spots. This includes the Clydesdale, Shire, Welsh Pony, Arabian, and even the Quarter Horse (for some breeders).

Clydesdale breeders especially like the white marks, but most prefer a bay body color. The general rule that many Clydesdale breeders use is to mate horses with four white feet (and usually roany bodies, resulting from the sabino pattern) to horses with one dark foot. What this tends to result in is the mating of horses with too much sabino expression to those with too little expression. On average, the resulting foals come out with fairly minimal expression. In the Clydesdale, this means few body spots and relatively few roans, which pleases most breeders and buyers of this breed. They still do get the occasional medicine hat, though.

Some horses that lack body spots, but have the high white socks that creep up toward the body, are indeed sabinos and can be useful in Paint breeding programs. The sabino pattern is a great pretender, but is also responsible for some very attractively marked horses.

The sabino pattern is probably the most common "cropout" from the Quarter Horse and Thoroughbred breeds. In many cases, an investigation of the cropout's parents reveals horses with extensive white markings. These are probably minimally marked sabinos, and occasionally produce foals with more sabino expression, that are therefore recognizable and registerable as Paint spotted horses.

A few instances of cropouts, including nearly white ones, have very dark parents, or even parents with no white marks. These are clearly not sabinos, and these raise the question that there may be mechanisms that can mask the expression of the sabino pattern.

If the sabino pattern is merely an extension of "normal white marks" then this means that an occasional solid-colored horse (with no white marks) may be able to mask both white marks and the sabino pattern. The practical consequence of this is that such horses make poor choices for an outcross breeding program, because they can decrease the percentage of spotted foals.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:01

Als ik het zo lees is die van mij toch echt een sabino omdat hij te weinig wit heeft voor een roan. Maar hij lijkt kwa kleur wel op een roan. Heeft weinig wit aand e benen enz.

Als ik het zo lees over de vererving is het ds zo hoe meer wit het paard heeft hoe groter de kans op een veulen met stipjes/vlekjes toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:14

Als je extreme sabino's met elkaar kruist lijkt het er idd wel op ja. Bij de andere overo genen werkt het weer anders.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:16

Ohh. Maar als mijn hengstje een vos merrie dekt is er dan wel kans op een veulen met wat wit of helemaal niet? Zo ja kan je ook ongeveer zeggen hoeveel procent kan op een egale merrie en op een merrie die al wit heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:21

Ik zou zo zeggen dat er geen kans is op wit. Niet als de merrie geen breeding stock is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:13

Wat is een breeding stock?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:15

Breeding stock is een Paint (gevlekt paardenras) zonder witte vlekken op de vacht. Ze tonen het phenotype (vlek) niet maar dragen het (genotypisch) wel, en kunnen het aan hun nakomelingen doorgeven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:17

Het gaat om een minipaardje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:54

Ook minipaardjes kunnen vlekken vertonen. Als er in de voorouders van de merrie gevlekte paarden hebben gezeten (overo) kan de merrie dat ook doorgeven.
Maar ik denk dat bij minipaardjes de vlekken hoofdzakelijk van de topianogenen komen en dat er minder met overo gedekt wordt.
Als de merrie tobiano voorouders heeft maar zelf geen (tobiano)vlekken heeft, zal ze de vlekken ook niet kunnen doorgeven.