Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
QuirA schreef:Nog even een vraagje he...
Moet agouti A zijn om van zwart bruin te maken of kan a zwart ook bruin maken?
Citaat:Dus als het EE/Ee AA/Aa is, is het dus bruin, dat is zeker... (toch?)
Citaat:En als het EE/Ee aa is, is het dus gewoon een zwarte of toch wel bruin omdat er 'a' inz it, of moet die 'A' zijn..??
Peterina schreef:QuirA schreef:Nog even een vraagje he...
Moet agouti A zijn om van zwart bruin te maken of kan a zwart ook bruin maken?
De aanwezigheid van een gene wordt aangeduid met een hoofdletter.
Dus 'A' betekend de aanwezigheid van agouti, en dit maakt van een zwart gekleurde een bruine.
Een zwart paard KAN alleen 'aa' zijn, want als het Aa of AA had dan was het bruin.Citaat:Dus als het EE/Ee AA/Aa is, is het dus bruin, dat is zeker... (toch?)
ja!Citaat:En als het EE/Ee aa is, is het dus gewoon een zwarte of toch wel bruin omdat er 'a' inz it, of moet die 'A' zijn..??
EE aa = homozygoot zwart
Ee aa = heterozygoot voor zwart en vos, maar heeft fenotype zwart
EE AA = homozygoot voor zwart EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
EE Aa = homoz. zwart, heterozygoot agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee AA = hetero.zwart en vos, homozy.agouti, maar heeft fenotype BRUIN
Ee Aa = hetero.zwart en vos EN agouti, maar heeft fenotype BRUIN
ee aa = is een vos (vosse zijn ALTIJD homozygoot vos)
ee AA/Aa = vos die drager is van agouti in homoz. of heteroz. vorm
QuirA
) met een veulen dat ook al wit was! Ik vond het een heel apart gezicht. Is dat veulen nou heel erg sabino of kan er nog een andere verklaring zijn?? In het blad stond alleen maar dat het een "opvallende verschijning" was oid want volgens mij wist de schrijver van dat stukje er ook geen naam aan te geven...

karoliena schreef:De kenners zeggen van wel.
Heb op de sabino pagina gekeken van Equi colors en daar staat bij sabino roaning een foto die zo van mijn pc zou kunnen komen. Zijn kont ziet er precies zo uit.

QuirA schreef:Voor een gewone vos vind ik hem wel veel veranderlijk, maar doordat die geen witte aftekeningen aan de benen heeft, of inieder geval niet hoog, leek het mij geen sabino..
Heeft die wel een vlek onder/op zijn buik?
Wel heeft die lichte haren in zijn lies enzo..
Ik zou hem eerlijk gezegd meer roan vinden dan sabino...