cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Arwennn

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:34

K rij bijna altijd met cap... alleen soms niet als die cap van mijn hoofd af zweet... maar eigenlijk rij ik altijd met cap.. heel soms niet.. ik vind het ook maar dom als mensen zeggen dat het niet mooi is ofzo.. alsof het mooi is als je in een rolstoel terecht komt ofzo.. of alsof het mooi is als je hersens beschadigt zijn Een cap hoort bij paardrijden net als een voetbal bij voetbal hoort Niemand die het raar vindt ofzo ?? het hoort er gewoon bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:36

mmm, een voetbal bij voetballen..

doe mij dan maar het paard bij paardrijden

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:38

hahahaha ja maar ik moest effe wat bedenken

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:46

Ik draag nooit een cap, ik heb er niet eens een. Ik weet het, het is stom, maar het is mijn keus.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:32

Joyckuh schreef:
Ik draag nooit een cap, ik heb er niet eens een. Ik weet het, het is stom, maar het is mijn keus.

Heb je niet een bepaalde verantwoordelijkheid tegenover je kind?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:36

altijd met cap.
en de kids ook, al zitten ze er maar eventjes op.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:52

Frank schreef:
Volgens mij zijn deze discussies al meer dan genoeg gevoerd.

Denk het dus niet, misschien voor jou wel, maar er is nog een hoop mensen over te halen. Gezien de anekdotes in dit topic is het gemiddeld gezien verstandiger met cap te rijden in plaats van zonder. Ik snap dat gemekker niet om caps, persoonlijk krijg ik pas na ca. 3 a 4 uur hoofdpijn van dan ding (of ben ik een uitzondering???). Het is ook een kwestie van gewenning.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:02

ik rij ALTIJD met cap, al is het even losrijden of uitstappen of zelf dressuren/springen/ het bos in.......
het is ieders keuze..... maar ik vind het gewoon dom als je zonder cap rijdt, en dan kan je hoog of laag springen om mij om te praten maar ik blijf dr bij..... het klinkt erg hard maar het lijkt wel of er eerst iets ergs moet gebeuren voordat mensen gaan nadenken dat het gevaarlijk is, al zitten ze op een 30 jarig paard wat nog nooit van zijn leven een pas verkeerd heeft gezet. het blijft een dier, hij kan struikelen,toch ergens van schrikken, noem het maar op..... ik bedoel iedereen weet wat er kan gebeuren....... voor mezelf neem ik zo weinig mogelijk risico... ik heb een goede cap, veiligheidsbeugels..... maar goed zoals ik al zei.... het is je eigen keuzen wat je doet.......

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:17

Ik rijd vrijwel nooit met cap. Op mijn eigen paard in de bak nooit, ook niet als ik eens een sprong maak.
Buiten heb ik hem wel op, hij kan nogal eens gek doen buiten, en asfalt komt toch iets harder aan. Ook op een jong paard zal ik hem in veel gevallen opzetten, maar ik moet zeggen dat caps bij mij de neiging hebben snel weer in de kast te verdwijnen...

Overigens ben ik van alle keren dat ik van een paard ben gekletterd welgeteld 1x op mijn hoofd geland (overigens had ik toen wél een cap op, die lag doormidden, ben met mijn hoofd tegen de bakrand gelanceerd ). Meeste keren ben ik op mijn rug geland of op mijn kont. BP zou in de meeste gevallen volgens mij meer schade voorkomen dan een cap...
Heb weleens mijn neus gebroken omdát ik een cap op had, ik landde op mijn gezicht, klep sloeg op mijn neus.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:26

Ik draag nu wel een cap omdat het moet bij ons op stal.
Hiervoor draagde ik nooit een cap .

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:45

Ik rij nooit met cap. Heb er niet eens een. Is mn eigen keuze lijkt me zo.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:16

Ik draag zelf altijd een cap; helemaal nadat ik er een paar jaar terug een hoop lol van heb gehad. Paard gaf een bokje en raakte met een achterbeen verstrikt in het afzetlint rond de bak: paard in paniek, ik stuiter er af, en krijg nog een hoef tegen mijn hoofd (geen voltreffer, anders zat ik hier niet, maar voldoende om sterretjes te zien).

Overigens is het bij ons op de manege voor volwassenen niet verplicht een cap te dragen (westernrijders vinden dat niet "cowboy" genoeg). Maar dat kan me persoonlijk niet zoveel schelen, ik heb een prima zittende cap, en ik rijd geen paard om er goed uit te zien, dus draag ik hem altijd. Wat andere mensen doen mogen ze van mij zelf weten, maar ik kan me goed voorstellen dat een manege een cap verplicht stelt voor haar klanten!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:21

Ik draag altijd een cap op buitenrit en met springen. Verder vind ik het in de bak niet nodig.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:45

Ik zet altijd men cap op! Kan nadeel of voordeel zijn, maarja. You never know...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 06:14

inderdaad mensen moet eerst een ongeluk krijgen voor dat ze nadenken, mijn vriendin viel van der paard, ze had een nieuwe veiligheidscap , door de val schoot ie naar voren en had ze der neus gebroken, ongeluk zit in een klein hoekje, dan zou ik heel de dag met beschermers en cap moeten lopen, zo ongelukkig ben ik aangelegd, ben te vaak gevallen van me paardje, ze hadden in mijn optie een goede bilstuitje beschermer mogen uitvinden daar had ik wat aan gehad, nee voor mijn geen cap, zie het niet zo zitten tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt, maar dan ken je overal wel alles op doen, loop smorgens de ochtendkrant en heb 4 keer al een aanrijding gehad met een andere bezorger die net zo hard de hoek omcroste, had toen overal pijn, vind het ieder zijn eigen keus en heeft zo voordelen en nadelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 06:52

Ik rijd nooit met cap tenzij verplicht (ORUN bv.) of springles.
Eigen verantwoordelijkheid vind ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:07

Even een vraagje aan iedereen die roept dat het eigen verantwoordelijkheid is. Vind je niet dat je rekening moet houden met ouders, man, kinderen enz.?
Ik zou het bijvoorbeeld mijn vriend nooit vergeven als er iets gebeurde terwijl hij te hard met de auto reed en geen gordel om had. Andersom vind ik dus ook dat ik me zo goed mogelijk moet beschermen met paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:38

Katja schreef:
Even een vraagje aan iedereen die roept dat het eigen verantwoordelijkheid is. Vind je niet dat je rekening moet houden met ouders, man, kinderen enz.?
Ik zou het bijvoorbeeld mijn vriend nooit vergeven als er iets gebeurde terwijl hij te hard met de auto reed en geen gordel om had. Andersom vind ik dus ook dat ik me zo goed mogelijk moet beschermen met paardrijden.

Ik begrijp je punt wel, maar blijf toch bij eigen keuze/verantwoordelijkheid. Natuurlijk kan het zonder cap rijden ooit een keer verkeerd aflopen, maar die kans is zo verschrikkelijk klein. De kans dat je met de fiets verongelukt is mijns inziens veel groter en ik zie toch nooit volwassenen met fietshelmen. Ik rijd overigens nooit gevaarlijke paarden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:41

Ja je moet een cap dragen
Nee je mag niet door rood rijden
Nee je mag niet harder dan de max. toegestane snelheid
Ja je moet stoppen voor een zebrapad
Ja je moet een gordel dragen...

Nog ff doorgaan???

Zijn zoveel dingen die moeten. Maar zolang het in dit geval om mij gaat, dat het niet VERPLICHT is.. zoek ik het lekker zelf uit!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:44

Katja schreef:

Draaf je nu niet een beetje door?
Misschien moet ik maar thuisblijven vandaag. Als ik in de auto stap kan ik verongelukken en dan ziet m'n man me nooit weer...
Laat ik ook maar boven blijven, wat als ik van de trap val, wie moet er dan koken vanavond??

Ik rijd zonder cap, behalve tijdens de verenigingsles, dan is het verplicht.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:45

Altijd.
Als ik in de auto m'n gordel niet om heb voel ik me "naakt", paardrijden zonder cap voelt net zo.

Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik 'm toch een dagje afgelaten heb toen laatst de mussen zo van het dak vielen. Maar dat voelde ergens toch niet ok.

Tja, eigen verantwoordelijkheid.... Ik ben zuinig op "mu eigûh" ja

Wat een ander doet moet 'ie zelf weten, ik vind het niet mijn taak om met een vingertje te wijzen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:50

Katja schreef:

Ik ik jou was zou ik hem zijn rijbewijs afnemen en laten fietsen over de toeristische route door het bos.

En als ik hém was zou ik jou paard gelijk verkopen en je laten dammen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:51

CCCCorine schreef:
Ik rijd overigens nooit gevaarlijke paarden.

Misschien ervaar ik het anders omdat ik een opngeluk heb meegemaakt van dichtbij dat waarschijnlijk heel anders was afgelopen met cap op. Dit was ook het braafste paard van stal en die gleed uit in de bocht. Gevolg is dat zijn berijdster voor de rest van haar leven verzorgd moet worden omdat ze het verstand heeft van een kind van 7.

Natuurlijk snap ik dat je niet alles kunt voorkomen maar ik snap niet wat de moeite is om een helm op te zetten of idd je gordel om te doen.

CGJ12 schreef:
Ik ik jou was zou ik hem zijn rijbewijs afnemen en laten fietsen over de toeristische route door het bos.

Hier in het bos wil je niet je vent laten fietsen, dan kan hij beter met 160km/u over de snelweg rijden met zijn hoofd uit het raam.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:53

Dus Katja... mocht hij komen te overlijden door een autoongeluk waarbij hij te hard heeft gereden en geen gordel om had... dan blijf je roepen 'eigen schuld'
Of zal het verdriet dan toch groter zijn?

Weet je dat je ook zittend in een stoel een hartinfarct kan krijgen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:54

Katja schreef:
Heb je niet een bepaalde verantwoordelijkheid tegenover je kind?

Ga ik gelijk een stpaje verder.........
Stop je gelijk met paardrijden als je 16 dagen zwanger bent? 99% rijdt gewoon veel langer door. Dat zou dan ook verboden moeten worden. Het ongeboren leven kan niet voor zichzelf opkomen..........