Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLaus_

Re: Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:11

veel te groot die onderste moet veel verder naar voren voor loopt ze gewoon op de hoef in plaats van op het ijzer en aan de achterkant steekt het ijzer helemaal uit

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:20

was je smid dronken ofzo?

ziet er echt beroerd uit!
zeker het achterijzer is veel te ruim gezet

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:31

dit paard heeft er speciale ijzers onder zitten
deze ijzers worden ook wel "klap ijzers"genoemd
bij de achterhoeven houden ze aan de voorkant een stukje ruimte over waardoor als het paard met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen aan "trapt"niet het ijzer ertegen aan komt maar gewoon de hoef zeg maar
De klap ijzers worden wat ruim beslagen waardoor je er langer mee kunt doen
Ook de achterkant van het hoefijzer die op de achterhoeven zit is ietsjes langer, dit dient voor een betere grip op bijv. gras
Groetjess...!!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:34

dit paard heeft er speciale ijzers onder zitten
deze ijzers worden ook wel "klap ijzers"genoemd
bij de achterhoeven houden ze aan de voorkant een stukje ruimte over waardoor als het paard met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen aan "trapt"niet het ijzer ertegen aan komt maar gewoon de hoef zeg maar
De klap ijzers worden wat ruim beslagen waardoor je er langer mee kunt doen
Ook de achterkant van het hoefijzer die op de achterhoeven zit is ietsjes langer, dit dient voor een betere grip op bijv. gras
Groetjess...!!

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:36

Even voor de mensen die zeggen dat ze een achterijzer op de voorhoef hebben zitten... dit komt van de pagina van www.hoofcare.nl

De trend of modegril die nu bezig is met deze soorten hoefbeslagen vooral het hoefbeslag met dubbel lippen op de voorvoeten kun ondanks de mooie verhalen meer schade berokkenen dan je denkt en
wij u erop moeten wijzen dat wij met onze 32 jarige ervaring u moeten
waarschuwen: laat dit uw paard niet aandoen!

Jammer dat wij moeten constateren dat hoefsmeden die dit beslag aanleggen geen kennis hebben van de anatomie en de werking van de voeten en dat deze lieden verhalen vertellen zijn die belangrijker zijn dan de problemen die zich zeker voor gaan doen.

--------------
Verder kan je op deze pagina eisen voor een goed beslag zien hoe het hoefmechanisme werkt en waarom ijzers er ruimer onder worden gelegd

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:20

lorelei schreef:
............en heb je de smid al gebeld om te vragen om uitleg?

Ik vraag me ook af hoe dit afgelopen is

De tweede foto ziet er idd niet echt goed uit. Ik had iig mijn smid nooit zo weg laten gaan. Ook mijn paard werd koud beslagen..ik heb één keer meegemaakt hij ze er niet goed onder kon krijgen (aangepast beslag maakt het wat preciezer) de volgende dag is ie teruggekomen om het aan te passen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:23

eergister is mijn pony alleen voor beslagen..
en die ijzers zien der precies uit als op de eerste foto..
maar ik heb het aan paar mensen op de manege gevraagt en die zeggen dat het is om de hoeven te laten groeien enzo en dat het over een paar weken niet meer is;)

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:28

hoi
Mijn smit doed mijn pony ook ongeveer zo. het komt omdat ie dan meer zijn benen op gaat tillen. mijn pony glee vaak als of ie aan het skien was, en hij wilde nog wel eens struikelen dus heeft ie ze ook een stukje meer naar achter geplaatst .maar niet zo heel ver hoor!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:30

Ik heb niet zoveel verstand van hoe het er precies allemaal hoort uit te zien, maar dit slaat nergens op!! Het lijkt veels te groot joh vanachter!
Ik zou echt een andere smid nemen...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:55

Koekiesgek schreef:
Even voor de mensen die zeggen dat ze een achterijzer op de voorhoef hebben zitten... dit komt van de pagina van www.hoofcare.nl

De trend of modegril die nu bezig is met deze soorten hoefbeslagen vooral het hoefbeslag met dubbel lippen op de voorvoeten kun ondanks de mooie verhalen meer schade berokkenen dan je denkt en
wij u erop moeten wijzen dat wij met onze 32 jarige ervaring u moeten
waarschuwen: laat dit uw paard niet aandoen!

Jammer dat wij moeten constateren dat hoefsmeden die dit beslag aanleggen geen kennis hebben van de anatomie en de werking van de voeten en dat deze lieden verhalen vertellen zijn die belangrijker zijn dan de problemen die zich zeker voor gaan doen.

--------------
Verder kan je op deze pagina eisen voor een goed beslag zien hoe het hoefmechanisme werkt en waarom ijzers er ruimer onder worden gelegd

Niet alle paarden zijn hetzelfde... Mijn paard heeft ook dubbele lippen bij de voorijzers, en dat gaat super. Ze heeft platvoeten, en met gewone normale 1-lipsijzers klappen haar wanden te veel naar buiten, waardoor ze nog platter op de voeten gaat staan!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 01:13

Er van uit gaant dat hij het met een rede gedaan heft, bij mij zou hij niet meer terug komen, als er wat gebeurt gaat het in overleg!
En soms word er wel eens een maat groter hoefijzer gebruikt met redenen, maar dit vind ik er wel extreem uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 07:56

Peachy schreef:
de boevenste is trouwens een voorijzer en de onderste een achterijzer

Goed gezien

Zit zeker niet goed, gauw eraf halen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:30

roxje21 schreef:
Ik heb niet zoveel verstand van hoe het er precies allemaal hoort uit te zien, maar dit slaat nergens op!! Het lijkt veels te groot joh vanachter!
Ik zou echt een andere smid nemen...

Ja dat lijkt mij ook

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:38

die ijzers zitten er zeker niet goed onder, dat is 1 ding wat zeker is, bij bijde foto's lijkt het of de hoef te ver naar voren geplaats is zeg maar, en het ijzer is in beide gevallen veel ste groot... en het lijkt gewoon net of jou hoefsmit heel de vorm van dat ijzer niet aan jou paard zijn hoef aanpast.. maar er gewoon iets onderslaat... beslaat hij trouwens koud of warm???

en hoe loopt je pony er eigenlijk op???
ow.. en dat voor een 8er ijzer gezet word, is opzicht niet egr hoor, word meestal gedaan bij paarden die absurt platvoeten hebben enzo... orisse had dat eerst ook, nu heeft ze n andere smit, en nu kan ze opeens wel gewone ijzers voor hebben.. dus ik zou me niet druk maken om het fijt van achterijzers voor, ik zou me eerder druk maken om hoe die ijzers eronder zitten...

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:56

Pascha schreef:
Niet alle paarden zijn hetzelfde... Mijn paard heeft ook dubbele lippen bij de voorijzers, en dat gaat super. Ze heeft platvoeten, en met gewone normale 1-lipsijzers klappen haar wanden te veel naar buiten, waardoor ze nog platter op de voeten gaat staan!

Klopt, niet alle paarden zijn hetzelfde.
Ik geef alleen maar door wat ik op die site las.
Wellicht helpt het bij jouw paard heel erg goed en jouw hoefsmid heeft uitgelegd over het hoe en waarom, sommige smeden doen dit dus duidelijk niet, dat blijkt wel uit dit topic.

Daarom de melding om niet zomaar vertrouwen in je smid te hebben en alles toe te staan.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:51

Diana_14 schreef:
Ik wou ook even weten hoe jullie dit ijzer eronder vinden zitten?
Afbeelding

Ik weet dat en verzameltopic niet mag, maar om hier een tweede topic voor te openen vind ik ook zoiets

Deze zit beter.. Is het van dezelfde pony dan of ben ik dan blond?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:20

Dit is niet van de zelfde pony

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:25

Ik zou een andere hoefsmid nemen, vooral omdat het blijkbaar niet mogelijk is om je twijfels en vragen hierover met hem te bespreken!
Vraag eens aan mensen in de buurt, die wel goed beslagen paarden hebben, wie je kunt nemen.
Succes!

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:27

het lijkt mij niet goed vooral de onderste foto
vraag eens mening aan een andere smid misgien dat die kan helpen??

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:31

k heb de foto's thuis ook laten zien
en zit egt niet goed!!!
k zou een andere hoefsmid zoeken!!
veel succes!!
xxx

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:38

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:40

zou een second opinion vragen aan meerdere andere hoefsmeden want het kan best zijn dat elke hoefsmid er een ander idee over heeft.

ik vind het alleen onverantwoord dat sommigen hier de reactie "neem een andere hoefsmid" plaatsen. Vraag eerst eens naar zijn uitleg en ook al zou hij in dit geval zijn werk niet goed hebben gedaan, dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn en ik kan me niet voorstellen dat ieder wie de bovenstaande reactie geeft de betreffende persoon en zijn werk kent. nooit bij voorbaat iemand zwart maken

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:03

mijn hoefsmid geeft uitleg terwijl hij de ijzers zet!
ik kan heel goed begrijpen dat mensen die reactie dr op zetten
het is wel een dier waarmee je te maken hebt waar je natuurlijk veel om geeft en liever niet in deze situaties terecht komt!