Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:18

en ik begon met bovenstaande op 11 !! jarige leeftijd
Dus er werd echt niks betaald door thuis, ook geen les op een manege

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:19

runningkawa schreef:
en ik begon met bovenstaande op 11 !! jarige leeftijd
Dus er werd echt niks betaald door thuis, ook geen les op een manege

tja , misschien andere tijden??? ik word nog 26 dit jaar...jij bent denk ik wel ouder dan ik? dan komt er ook nog bij of het financieel haalbaar is binnen een gezin om dergelijke dingen te betalen.
mijn vader had zeker wel een redelijke baan en kon dus lesgeld e.d. betalen, maar voor een eigen paard hadden wij geen geld...dus een bijrijdpaard/ verzorgpaard was voor mij een hele leuke oplossing...de gemakken van een eigen paard met mindere kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:22

Ik heb het juist altijd meer verantwoording gevonden dan mijn eigen paard

Veel banger dat er wat gebeurt met het paard en de spullen van een ander, dan mijn eigen zooi

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:24

runningkawa schreef:
31 ben ik een paar maandjes terug geworden, dus scheelt niet zo veel

En mijn moeder had dat geld niet.
Mijn vader was helaas te vroeg overleden

haha, nee scheelt weinig, maar ja de andere zaken kunnen daar ook een impact op hebben. maar begrijp je wat ik bedoel?

ik had dan wel een verzorgpaard waar ik een kleine tegemoedkoming in had, maar had wel alle gemakken ervan. mocht er alles mee doen wat ik wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:24

31 ben ik een paar maandjes terug geworden, dus scheelt niet zo veel

En mijn moeder had dat geld niet.
Mijn vader was helaas te vroeg overleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:30

Ik mocht ook alles doen
en de eigenaar was blij dat hij minder werk had

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:30

Tessebes schreef:
Ik weet niet of ik dat zou zijn als ik er (fors) voor zou moeten betalen. De eigenaar staat dan in dienst van mij, ik betaal om op z'n paard te mogen rijden, dan heeft ie maar te zorgen dat alles in orde is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het geld wat ik van mijn bijrijdster krijg, gaat naar een spaarrekening, waar ik mee kan zorgen dat als mijn zadel/hoofdstel stuk is, er meteen een vervanging voor kan komen, en als er een nieuw shabrak moet komen of nieuwe poetspullen dan haal ik die ook daarvan. Dat is wel het minste wat ik kan doen natuurlijk.

Tessebes schreef:
nog een paar maandjes wachten en dan is mijn eigen Xara groot en sterk en kan ik het bijrijden hopelijk voor altijd achter me laten.

Leuk vooruitzicht he? Moet je eerlijk zeggen, eigen paardje gaat boven alles hoor denk dat ik het zelf ook heel moeilijk zou vinden om over te stappen naar een bijrijd paard als je al zo lang een eigen paard gewend bent...
(even voor de duidelijkheid, ja, ik zou wel bereid zijn om te betalen voor een bijrijdpaard, daar verwacht ik dan wel enige vrijheid voor terug als buitenritten maken en wedstrijdjes rijden etc)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:31

runningkawa schreef:
Ik mocht ook alles doen
en de eigenaar was blij dat hij minder werk had

tja, daarom gaf ik al aan dat ieder een andere keuze maakt of heeft...ik had die keuze niet in mijn geval...het meebetalen kwam al snel ter sprake...alleen was het onze keuze om ermee akkoord te gaan, omdat wij (paps en ik) het erg logisch vonden en nog...zo had ik voor iedere dag een eigen paard maar met mindere kosten dan dat het daadwerkelijk mijn paard was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:31

Ik heb terwil ik Kawa al had, wel paarden gereden van een ander
Maar denk niet dat je dat bijrijd paard kunt noemen
Dus die overstap viel wel mee

En tessebes, jij gaat echt genieten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:33

runningkawa schreef:
En hier in de buurt was het heel onlogisch

Daar werd gezegt dat je al betaalde in natura

tja, maar ik hoefde verder niks te doen, alles werd gedaan.
hoefde enkel paard te grijpen en te rijden...luxe he??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:35

En hier in de buurt was het heel onlogisch
(hier werd dat namelijk nergens gedaan)

Daar werd gezegt dat je al betaalde in natura
en dat vind ik dan weer logisch

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:37

runningkawa schreef:
yep heel luxe
(al ben ik dan weer zo'n eigenwijze dat me dat niks lijkt)

ach ik hielp vaak zat ook mee...maar het hoefde niet. ik deed het graag zelf...was ook weer eigen keuze..beetje discipline-kwestie denk ik.
verschilt per mens denk ik ook...de een vind het wel best en de ander toont eigen initiatief en helpt netjes mee aan alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:37

yep heel luxe
(al ben ik dan weer zo'n eigenwijze dat me dat niks lijkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:43

Ik vond dat idd ook altijd leuk om te doen.
Hoort erbij vind ik.
En vaak leerzaam, want merk nu met een eigen paard aan huis, dat het allemaal van zelf gaat

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:51

runningkawa schreef:
Ik vond dat idd ook altijd leuk om te doen.
Hoort erbij vind ik.
En vaak leerzaam, want merk nu met een eigen paard aan huis, dat het allemaal van zelf gaat

inderdaad was het best leuk om mee te helpen, bovendien wordt je een soort handig..bijna klusjesvrouw, haha!!

so I totally agree!!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:06

Bijrijdster meldt zich

Ik rijd 2 paarden, mag er alles mee van buitenrijden tot wedstrijden, en ik betaal er niets voor

Het hele bijrijdster verhaal kan 2 kanten op, de een denkt:
* Die bijrijdster heeft de mazzel dat ze mijn fijne paard mag rijden (ipv bijv.een manegepaard)
* Ik bof maar met zo'n fijne bijrijdster, want het scheelt mij weer een aantal dagen dat ik niet naar stal hoef.

Het mens snijdt aan 2 kanten over het algemeen
Maar er zit een groot verschil in paardeneigenaar en bijrijdster.

Ik heb ontzettend geboft met de paarden en vooral eigenaren

In het verleden reed ik paarden tegen een zakcentje, ook vanwege mn opleiding (Paardenhouderij) inmiddels rijd ik voor de hobby. En geniet ik van deze paarden die ik voor de hobby rijd

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:33

Het lijkt me ook afhankelijk van het rijpaard.

Zou ik een ZZ zwaar paard hebben staan, dan zou ik eerder geneigd zijn daar geld voor te vragen van een basisruiter dan voor het rijden van een paard wat net een B proefje rond kan lopen.

Sterker nog, ik heb de privelessen van mijn bijrijder betaald toen ze op mijn groene ponyhengst reed. Dit omdat ik die lessen een onderdeel van zijn "basisopvoeding" vind en dus voor mijn rekening.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:40

runningkawa schreef:
En tessebes, jij gaat echt genieten

Ik hoop het ja. 't Zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar bijrijden vind ik ook alles behalve ongecompliceerd. Ik heb toch altijd het idee dat ik meer dan mijn best moet doen voor een paard van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:55

Dat idee heb ik ook tess

En ik heb idd de lessen ook altijd gekregen.
Investering in mij, maar wat wel ten goede kwam aan hun paard.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:24

Tja ik rijd mijn paardjes ook allemaal voor niets. Bij de ene krijg ik weleens wat toegestopt, en betaal ik zelf mijn lessen. Bij de andere wordt alles voor me betaald, en betaal ik gewoon zelf mijn dekjes, bandages etc. Er zijn wel voldoende spullen voor handen, maar ik investeer graag ook zelf in mijn toekomst en mijn paarden. En ja, ik snap dat als je een paard hebt je er geld voor wilt hebben, maar ik denk dat wat jij iemand te bieden hebt ook een deel uitmaakt van de kosten. Ik denk ook dat het in jouw geval (een pony van 1.30 zal idd wrs door een klein meisje gereden worden) misschien beter is om een kleine vergoeding (5 euro ) en iedere maand een zakje snoep voor de pony of zoiets. Ook moet ze eens in de 2 weken lessen ofzo. Ze steekt dan geld in haar en in de toekomst van de pony..

maar goed het is uiteindelijk jouw pon, ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, maar ja, ik sta aan de andere kant van de lijn!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:09

runningkawa schreef:
Ik heb het juist altijd meer verantwoording gevonden dan mijn eigen paard

Veel banger dat er wat gebeurt met het paard en de spullen van een ander, dan mijn eigen zooi

Dat bedoel ik, iedere situatie, iedere mens is anders. Je hebt ook mensen die er niet zo mee om gaan, die juist nonchalant zijn met het paard van een ander. Ik heb eens een bijrijdster gehad die een groot stuk over de weg ging rijden met mijn paardje, mijn paard had geen ijzers en de hoeven waren enorm afgesleten. Maar denk maar niet dat ze er mee zat. Het hele eigenaar en bijrijder gebeuren blijft appels met peren vergelijken, omdat er zoveel aspecten aan zijn. Je kan er niet op een forum uit komen, maar moet er onderling uit komen. Wanneer je meningen gaat vragen, krijg je zulke uiteen lopende meningen en adviezen. Er komt ook simpel gevoel bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:11

Daar heb je wel gelijk in

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:24

Ik rijd ook een paard van een ander. Ben alleen geen bijrijder, omdat ik de enigste ben die het paard rijd.

Ik mag max 7 dagen per week komen, het paard meenemen op vakantie, wedstrijden rijden, lessen rijden etc. Dat doe ik dus ook allemaal. Ik betaal zelf mijn spullen zoals hoofdstel ed. Maar dat zijn luxe producten. de eigenaar heeft het allemaal zelf thuis liggen, maar ik had nog veel spullen over van mijn oude pony en mijn oog wil ook wat Hoefsmid, entingen, veeartskosten ed zijn allemaal voor de eigenaar. Hij heeft ze aan huis staan met nog zo'n 13 paarden. En als ik wil, mag ik ze allemaal wel gaan rijden, tegen dezelfde voorwaarden

Het gaat hierbij om een keurmerrie, met goede afstamming en cijfers bij de EPTM merrietest. De eigenaar vindt het geweldig dat dit paard wordt uitgebracht in de sport en hoeft er dus geen geld voor van mij. Ik vind het geweldig dat ik dit paard mag rijden, kan er heel veel van leren, heb een fantastisch paard tot mijn beschikking én heb niet al die extra kosten die een eigen paard wel heeft.

De enigste deal die we hebben is dat ik af en toe wat doe in en om stal. Dat betekent dat ik daar de keuringspaarden/ veulens invlecht (hooguit 3 x per jaar), af en toe daar de veestapel voer als ze weg zijn en Nina haar stal uitmest. Maar dat is amper werk aangezien ze hele dagen buiten staat.

Daarentegen hebben we zelf thuis ook een Haflinger en twee Dartmoorponys. Twee meisjes, van acht, komen 1 keer per week om ze te verzorgen. Ze komen dan 1.5 - 2 uur per keer. Ze hebben nog heel weinig ervaring met poetsen en rijden, dus moet ik er altijd bij zijn en hun helpen met poetsen, opzadelen en rijden. Hier vraag ik wel een kleine bijdrage voor, omdat ik er per keer wel zo'n 2.5 uur werk mee heb (voorbereidingen, opruimen) en ik geen goedkope kinderoppas ben Het bedrag stelt niets voor, maar het gaat mij om het idee en voor dat geld kan ik weer een keer starten op wedstrijd

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:14

Nou black-white kan er geen woord meer tussen krijgen

Wij hebben 2 pony's en ik heb 2 keer een bijrijdster gehad en we hebben nu een bijrijdster voor mijn vriend zijn pony.Wij hebben nooit om geld gevraagd ik ga dat ook nooit doen.Ik ben allang blij dat ze lekker extra beweging krijgen.Mijn vriend zit nu 4 weken in Amsterdam voor een cursus en belde zijn bijrijdster om te zeggen dat hij even niet meer komt rijden maar dat zij wel gewoon mocht komen nu is ze uit zich zelf meer dagen komen rijden daar gaan we toch zeker geen geld voor vragen voor zo'n lieve meid die met ons mee denkt.{zij hoeft echt niet vaker te komen want ik kan haar ook beweging geven}

Verder vind ik dat je wel heel veel geld wil vragen voor een kleine pony waar dus alleen maar een kind op kan rijden en die lekker op het land loopt zoveel kosten heb je dus niet.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:09

Tessebes schreef:
TabeR: Heb jij gevraagd om die manege? Als je op een super de luxe manege staat, maar je kunt het je eigenlijk niet veroorloven, waar ben je dan mee bezig. Ik ben ook een keertje bij zo'n grietje wezen kijken hoor. "Ja, ik zoek een bijrijder, want ik kan het gewoon niet meer betalen". Tja... je kunt ook naar een andere stal gaan waar je 100 euro per maand minder betaald.

ik gaf maar een voorbeeld..
en ik rijd nu al 3 kwart jaar daar..! en ik heb het nog steeds naar men zin.. ik heb zelf gekozen om dat paardje te verzorgen..

en ik heb er indd wel eens over na gedacht.. wat als het nu te duur word..
zo ben ik al eens eerder een verzorgpaard kwijt geraakt en dat laat ik me niet nog een keer gebeuren..