Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:42

runningkawa schreef:
Maar vergeet niet dat slachten ook wel eens mis gaat. (zoals 3x moeten schieten)
Maar omdat daar veel minder mensen bij blijven hoor je het minder vaak.

Dat heb ik dus ook gehoord. Ik heb het hier al gezegd: in je hersenen zitten heel wat plaatsen waar een staaf doorheen mag zonder dat je sterft.
Euthanasie of slacht, ik denk dat ze beide rot of goed kunnen gaan.

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:47

ik zeg niet dat ze het makkelijk vinden.. ik zeg alleen dat ze er zo makkelijk ov er praten! net of ze het echt helemaaal niet erg vinden?!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:58

ik heb 3 weken geleden een paard van kennissen naar de slager moeten brengen, hij heeft zijn laatste week bij ons op het land gestaan...en de eigenaar had het er veel te moeilijk en besloot degene waar ik voor groom, het paard weg te brengen!! en ik vond het zielig voor het paard om daar alleen heen te gaan dus ben ik meej gegaan!! het paard was er heel rustig onder!!! we kwamen daar aan en hij was zoooooow rustig!! nou toen zei die man haal m maar van de wagen..... dus ik heb hem van de wagen gehaald, dikke knuffel gegeven.... en hem aan die man gegeven, het paard liep naar binnen en nog voor zijn laatste voetje binnen stond was het al gebeurd....ik schrok me wezeloos van die klap..... en draaide me dus om,..... op dat moment zag ik m vallen...... en toen was hij overleden!! ik kende het paard absoluut niet, maar nu ik dit zit te typen heb ik weer de tranen in mn ogen.... dus wie enigzins wil zeggen dat het ons helemaal niks doet omdat we er zo makkelijk over praten zal het wel nog nooit hebben meegemaakt!!!!!!
voor het paard is dit denk ik de vriendelijkste manier!!!!! om je paard nouw langzaam te laten stikken dat lijkt mij nouw niks.... 9 van de 10 keer gaat zo'n slachting gewoon goed......het is niet fijn voor de eigenaar das waar, maar het gaat hier in principe om het paard..... dat die zo weinig mogelijk pijn heeft!!!!!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:08

Kan je je paardje ook bijvoorbeeld laten cremeren of begraven eigenlijk..? ik hoor hier alleen maar de keuze:op laten eten of ergens gedumpt worden..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:50

ja,tot ong 1,55m kan je cremeren in nederland,daarboven nog niet

je kan hem ook individueel op laten halen door de rendac,dat kost net zoveel als cremeren,maar dan gaat hij niet die kiepbak met kadavers in...

uiteindelijk worden de kadavers verbrandt,dus ook een vorm van cremeren...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 18:11

jee.. nooit verwacht dat ik zoveel steun en antwoorden kreeg.
Anita: Leuk dat je ook op bokt zit.
Tis echt jammer.. Minouschje.. zo'n mooie merrie.
Vandaag ging het weer beter, been dun, liep weer, maar het zijn allemaal illusies..
Heb het gehoord van Manex.

Minousch zal altijd in mijn hart blijven, en als ik mijn kleine veulentje zie, zal ik altijd aan dr denken.

Ik hoop dat het goed gebeurd allemaal.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:42

Ik heb het topic een beetje gevolgd en zelf had ik altijd gedacht dat als er wat zou gebeuren met mijn paardje dat ik haar gewoon zou laten inslapen. Nu ik sommige verhalen heb gelezen van dat sommige paarden nog half wakker worden enz zou ik toch ook meer neigen naar de slager. Hier is ie in 1 klap dood als alles goed gaat. Alleen lijkt het me een heel akelig idee om je paard zo te zien vallen en (ook al zie ik het niet) dat ie daarna opgehangen zou worden en opengesneden enz.
Maar het paard is dan wel al dood.

Ik zou hier echt nog eens heel rustig over nadenken...

In ieder geval heel veel sterkte ermee! Ach gut

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:44

Wat een moeilijke keuze, het liefst zou ik mijn paard begraven in mijn eigen tuintje of in de weide. Scheve mond
Maar die regels. Rolleyes

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:59

hoe gaat dat eigenlijk met die pin? wordt er een kap op hun hoofd gezet omdat het paard ook los staat. je kunt toch ook kiezen dat je paard niet wordt geslacht(dan kost het jou geld ipv dat jij geld krijgt toch?)
hoef gelukkig de beslissing nog niet te nemen, maar slachten lijkt mij fijner voor zo'n paard als een spuitje. mijn paard heeft zo'n mega hekel aan spuiten, moet je voorstellen dat hij er nog een stuk of 3 moet krijgen en dan langzaam stikt. maar hij is ook niet zo makkelijk met dingen bij zn hoofd, dus bv. een kap zou hij denk ik ook niet zo fijn vinden.. gelukkig is hij nu nog maar 3 en gaat hij als het goed is nog lang mee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:03

Countrygurl schreef:
Ik heb het topic een beetje gevolgd en zelf had ik altijd gedacht dat als er wat zou gebeuren met mijn paardje dat ik haar gewoon zou laten inslapen. Nu ik sommige verhalen heb gelezen van dat sommige paarden nog half wakker worden enz zou ik toch ook meer neigen naar de slager. Hier is ie in 1 klap dood als alles goed gaat. Alleen lijkt het me een heel akelig idee om je paard zo te zien vallen en (ook al zie ik het niet) dat ie daarna opgehangen zou worden en opengesneden enz.
Maar het paard is dan wel al dood.

Ik zou hier echt nog eens heel rustig over nadenken...

In ieder geval heel veel sterkte ermee! Ach gut

Maar mogen we daar vanuit gaan? Ik ben er namelijk niet zo zeker van. Dood zijn ze zker niet meteen, het hart moet nog wel een minuutje kloppen opdat het bloed eruit kan. Maar zijn ze onmiddellijk buiten bewustzijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:06

Dat is idd een vraag die je je af mag vragen
Iemand die uit coma ontwaakt zegt ook vaak genoeg alles gehoord te hebben.

Ik dnek dat aan beide manieren voors en tegens zitten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:27

Ik ben vorig jaar meegeweest met een kennis, hun paard naar de slager brengen. Er was een afspraak gemaakt bij de slager, zodat de merrie gelijk vanaf de wagen, afgemaakt kon worden.
Ik nam de merrie meem we liepen naar binnen. Daar nam de slachter haar over, zette een soort van pistool tegen haar hoofd en schoot daarmee de pin de hersens in. Doordat de hersens beschadigd worden, voelen de dieren niets meer en gaan er geen signalen meer naar bv longen. het hart komt vrij snel tot stilstand, daarom wordt de keelsnede het liefst ze snel mogelijk na het pinschot uitgevoerd, zodat het bloed vloeibaar blijft. de merrie werd aan een ketting aan haar achterbenen omhooggetakeld, zodat ze leegbloedde. Ze was dus al hersendood!

Het is mij heel erg meegevallen en ik heb na dit besloten mijn paarden, als het nodig is, en indien het nog mogelijk is, te laten slachten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:45

Maar het kan dus idd ook dat de pin doel mist zeg maar?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:18

Ik denk dat als je je paard bij een goede, erkende slager laat slachten die kans echt heel erg klein is. Deze mensen weten waar ze mee bezig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:31

IK ben ook zoekende naar info hierover, Trammelant (28) heeft ook het eeuwige leven niet meer. Ik heb heel wat nuttige dingen gelezen hier.

Lieneke, jij kunt helemaal niet oordelen hoe makkelijk of moeilijk iemand hierover doet. Trammelant is al 25 jaar bij ons, en ik vind dat we de plicht hebben om ook op het laatst goed voor hem te zorgen, los van je eigen gevoelens erbij.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:58

Needje schreef:
Ik denk dat als je je paard bij een goede, erkende slager laat slachten die kans echt heel erg klein is. Deze mensen weten waar ze mee bezig zijn.

Inderdaad..

Vaak staan deze slachterijen goed aangeschreven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:05

Ik zou mn paard toch altijd nog liever laten inslapen dan laten slachten. Ten eerste omdat ik dus ook wel eens heb gehoord dat ze enit helemaal geod hadden geschoten en het paard nog bewoog aan de haak. Daarbnaast omdat mijn eerste pony si ingeslapen in utrecht en ik dit heel mooi gegaan vind. Je mag afscheid nemen van je paard, vervolgens komt hij in een grote stal met een dikke laag stro met lieve mensen eromheen. Vervolgens kreeg ie een slaapprik zeg maar en toen hij rustig was werd hij ingeslapen. Ik denk dat het een prettige manier is voor je paard.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:41

poes schreef:

Maar mogen we daar vanuit gaan? Ik ben er namelijk niet zo zeker van. Dood zijn ze zker niet meteen, het hart moet nog wel een minuutje kloppen opdat het bloed eruit kan. Maar zijn ze onmiddellijk buiten bewustzijn?

Dat is idd juist, zoals ik al eerder zei, de reden dat de keel wordt doorgesneden (en de eigenaren/begeleiders snel weg moeten als de pin erin zit) is dat het hart nog klopt, wat nodig is om het bloed te "verwijderen" Het paard is dus (hopelijk) klinisch dood, door de pin. Dit heb ik zelf vaak gezien bij noodslachtingen. De kans bestaat anders dat het vlees afgekeurd wordt.

1 keer was het te laat bij een stier waar wij bijstonden terwijl hij doodging (beest was afgeschoten door een politie agent omdat het uit de wei ontsnapt was-in de longen dus was niet gelijk dood) De DA heeft op het moment dat de stier doodging heel snel zijn mes gehaald en de keel doorgesneden, er kwam echter geen druppel bloed meer uit, omdat het dier al dood was. Het was dus te laat voor een noodslachting, ondanks dat mijn DA allerlei formulieren in moest vullen om aan te geven dat het om een gezonde stier ging, zou het vlees toch afgekeurd worden, vanwege het feit dat het bloed niet uit het lijf was.

Slachten.............mijn paarden NOOIT !!!!!!!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:47

Maar het paard van kimmie261 heeft ik weet niet hoeveel spuiten gehad voor dat ze ingeslapen was, toch fem?
Dat is ook niet fijn.
Dus voor mij wel slachten.. ik ben er nu helemaal uit door jou antwoord, mist!!

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:56

ik denk er ook niet aan om mijn paard te laten slachten.
ik vind het een afschuwelijk gedacht dat ik nog eens geld ga in ontvangst nemen van mensen die hem in stukken rijten en lekker oppeuzelen.

ik denk ook dat de meeste 'inslapingen' wel goed verlopen, maar dat je hier alleen de negatieve verhalen te horen krijgt.
ik heb er zelf verder geen ervaring mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:23

Nu rijst mij de vraag of het ook mogenlijk is je paard te laten afschieten door de slager maar vervolgens niet geslacht wordt en dus door de rendac wordt opgehaald.

Het afschieten zelf zou ik niet zo veel moeitete mee hebben maar juist het gene wat er daarna komt zal mij nacht merries bezorgen.

Bij inslapen ben ik bang dat het te lang duurt(tenzij paard doodziek is).

Het is jammer dat afschieten op de wei niet meer mag want dat zou mijn keuze zijn.

Mocht ik mijn paard weg moeten brengen dan zou ik daar door iemand laten doen die ik 100% vertrouw.
Ik zal dan afscheid nemen in de wei , dat zou voor mij een beter beeld geven dan afscheid nemen op het erf van de slager.

Verder zal de keus ook sterk afhangen van de toestand waarin het paard verkeert.
Een dier met een gebroken been of zeer zware koliek zet je niet meer op de trailer naar het slachthuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:45

poes schreef:
Maar het kan dus idd ook dat de pin doel mist zeg maar?

Ja, dat kan
Bij een door de verzekering erkende slager.

Tot 3 keer was het nodig.

Als ze bij een groot opgewonden paard niet bij kunnen, word het meteen een stukje moeilijker.

Vandaar dat ik zeg, bij inslapen blijft iedereen erbij, bij de slacht veel minder en daar hoor je dan de horror verhalen niet van, maar ze bestaan wel degelijk.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:38

Het aller belangrijkste is dat het paard geen pijn heeft en dat het niet lang duurt.

Wees eerlijk tegen over je dier dat is het belangrijkste!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:54

Slachten, inslapen... Het heeft alletwee zijn voor en nadelen, geen een van de twee is beter.
De slacht kàn mislopen en de spuit kàn mislopen.
En wat er naderhand gebeurd tja.. Of het lichaam word met de grijper in een vrachtwagen gesmeten en verbrand, of het paard zijn keel wordt opengesneden en hij wordt opgegeten...alletwee niet erg leuke gedachten, maar het paard is dood, de ziel is weg en het is alleen het lege omhulsel van het lichaam dat achterblijft. Hij zal het zeker en vast niet kwalijk nemen als iemand dat vlees, dat toch ooit zal vergaan, opeet of opbrandt. Het is maar wat je voor eigen gevoel van eigenaar het fijnstje vind, dat je moet doen. Ik ben meer geneigd om mijn paard naar een slager te brengen, iemand anders wilt het liever laten inslapen, ieder zijn keus Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:12

horselover21 schreef:
Maar het paard van kimmie261 heeft ik weet niet hoeveel spuiten gehad voor dat ze ingeslapen was, toch fem?
Dat is ook niet fijn.
Dus voor mij wel slachten.. ik ben er nu helemaal uit door jou antwoord, mist!!

dan heb je het niet goed gelezen !