Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:05

angela88 schreef:
Tja, en jij staat weer raar te kijken als je paard weer eens stalbenen heeft, of dat je de pezen super goed moet afspuiten omdat ze anders dik worden....en zo kan ik nog wel even doorgaan met de stal blessures....

Heb je mijn vorige post al gelezen? Schijnbaar toch niet goed genoeg:

VValar schreef:

Er zijn meerdere manieren om je paard beweging te geven dan op het land.

Mijn paarden zullen nooit zo snel last krijgen van stalbenen met dat betreft.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:06

runningkawa schreef:
Het volgend stukje, sloeg op een volgend bericht van Xono
Die vind uit de wei halen een hele klus blijkbaar Tong uitsteken

Kom jij het doen dan? Bij ons staan de paarden tenminste nog in grote paddocks en niet in een stal van 2,5x2,5m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:06

En idd de defenitie van sportpaard

De mijne met 5 jarige leeftijd M springen (en als ik het kon ook hoger, is daarvoor ook goed geld geboden omdat hij wel wat in zijn mars had Lachen )
Later Z dressuur is er ook geen.

En de springpaarden waar in het L al meer dan een ton voor werd geboden ook vast niet. Haha!

Misschien verder dromen over sportpaarden met die prijzen Tong uitsteken
En die liepen de hele dag in groepen in het land
Eng hè, met zo'n prijzen Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:07

VValar schreef:
Het gebruikersdoel van een edurance paard is weer heel anders dan die van een dressuurpaard. En deze verschilt weer in het doel waar een springpaard naartoe moet leven.

Scheer dan ook niet alle sportpaarden over een kam.

Maar wat maakt mijn endurancepaard dan zoveel anders dan andere sportpaarden als het om 'losgooien' gaat?

* Wil ik verder komen in de sport, dan kan ik mij ook geen blessures veroorloven. Maar die kan mijn paard net zo goed oplopen in zijn box of tijdens de training.

* Mijn paard mag zich ook niet volvreten in de wei. Dat komt zijn prestaties en conditie idd niet ten goede. En mijn vroegere pony heeft ooit heftige graskoliek gehad, dat hoop ik ook nooit meer mee te maken. Maar daar zijn heel diervriendelijke oplossingen voor te verzinnen: eerst de wei laten afgrazen door andere paarden (of maaien), een stukje van een groter land afzetten of een deel van de dag op gras en de rest op zand.

Kortom, ik zie geen reden om een spring- of dressuurpaard op dat gebied anders te behandelen dan een endurancepaard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:07

@ VValar, nee ik heb misschien niet al je vorige post gezien. Maar ik weet wel dat veel paarden mankementen krijgen (zoals stalbenen) doordat ze de hele dag op stal staan. Dat niet ieder paard daar last van heeft is waarschijnlijk de reden waarom er nog steeds veel te veel mensen zijn die hun paard liever opsluiten. Je maakt mij niet wijs dat een paard ECHT gelukkig is op stal. En een gelukkig paard presteerd echt beter....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:08

runningkawa schreef:
En dikke buik valt wel mee als ze dagelijks de hele dag buiten staan,ligt er gewoon aan in wat voor wei je ze zet Lachen
En ik merk wel dat je er veel aftraint, nu ik mijn eigen paard niet meer kan trainen, groeit hij idd dicht.

patos schreef:
Overigens begrijp ik dat het voor jou uit economisch standpunt wat betreft de verkoop van paarden verstandig kan zijn om ze binnen te houden. Maar het excuus 'anders kunnen ze een grasbuik krijgen' vind ik niet opgaan. Met een beetje onderhoud aan je wei kun je dat proces een heel eind sturen, op tijd maaien en desnoods een stukje afzetten doen wonderen. Patos staat hele dagen op de wei, wordt bij wijze van spreken al dik van de lucht, maar met een uurtje training op een dag ziet ze er nu perfect uit.

Klopt helemaal. De weide waar ze in staan scheelt ook enorm. Maar de weide waar die van mij in staan (jawel ze gaan zeker nog naar buiten) is gewoon té best. Tuurlijk wordt er gemaaid en wordt het land bewerkt maar hier kan ik het me niet perimenteren om ze de hele dag buiten te laten. Geloof me, ik heb het vaak geprobeerd. En dan helpt dat ene uurtje aftrainen ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:09

XoNo schreef:
runningkawa schreef:
Het volgend stukje, sloeg op een volgend bericht van Xono
Die vind uit de wei halen een hele klus blijkbaar Tong uitsteken

Kom jij het doen dan? Bij ons staan de paarden tenminste nog in grote paddocks en niet in een stal van 2,5x2,5m.

woow, grote paddocks
Ooit gehoord van hectares land?
Honderd meter lopen voor je je paard hebt
Goed voor de ruiter Ja

Het is niet om je aan te vallen, maar zoveel werk is een paard halen nu ook weer niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:11

@ XoNo, goed dat je je paard in ieder geval niet in een stal opsluit. Het is een begin!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:13

Ik sta op de pensionstal van mijn oom, en daar heb je per 2 paarden een eigen landje, die je in de zomer mag gebruiken als hij niet te nat is. Degene met wie ik het landje gebruik zet Janine 's ochtends buiten 's avonds buiten. Ideaal dus Lachen

En al zou ze op hectares land staan, ze komt toch naar me toe *LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:33

Ik vind jullie toch wel erg primitief hoor Tong uitsteken Het is een begin?! Haha! Zoveel land hebben we in Nederland ook weer niet. We hebben bijna 30 paarden op stal staan en er is gewoon geen ruimte voor hun allemaal om op het land te lopen. Bovendien, als je met zijn drieën 12 paarden per dag rijdt/longeert of wat dan ook, dan gaat de lol er wel vanaf. Grote paddocks zijn niets mis mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:37

Met "het is een begin" wil ik ook niet zeggen dat je ze in een paar hectare weiland moet zetten, ik wil zeggen dat het tenminste weer 1 iemand meer is die zijn paard niet de hele dag op stal zet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:41

Dat zijn er maar 4 per dag?
Ach ja, is maar wat je gewend bent denk ik dan maar.
Hier in de regio ben ik niet anders gewend dan dat je je paard uit een grote wei moet trekken Haha!
Ook toen ik er 4 tot 6 per dag deed Lachen Sávonds had ik dan geluk, dan stonden ze binnen Lachen (behalve in de zomer)

Maar idd, beter in een flinke paddock, dan alleen maar op stal Lachen
Daar ben ik het helemaal mee eens Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:11

Die stelling klopt wel ja, dat zie ik bij mij op stal ook. Buiten dat er een aantal gewoon te lui zijn om hun paard naar buiten te doen.

Ik moet een half uur lopen voor ik bij het land ben (en dus ook weer terug)

Maar toch staan ze zo lang mogelijk iedere dag 24/7 buiten en rijd ik ze minimaal 4x per week allebei.

Ik rijd (nog) geen wedstrijden, maar dat is in de toekomst wel de bedoeling. Ook dan gaan ze gewoon naar buiten, zoveel mogelijk.
Mijn pony's worden niet sloom van buiten staan, eerder het tegenovergestelde. Ze willen graag werken en zijn vrolijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:19

Buiten, 24 uur rond. Liever een papperig paard dan een psychisch dood paard. We hebben hier drie paarden staan waarvan twee sportpaarden. Misschien lopen ze meer kans op blessures maar dat zij dan zo. De hele dag in een glazen kooitje met watten opsluiten dat doet ze minder goed dan een blessure.

Kort door de bocht he? Yep, wat dit aangaat wel. Als ik ze niet bij huis had zouden ze op pension minimaal een uur of 6 naar buiten moeten maar nu? Nu staan ze 24 uur rond buiten. Zoveel mogelijk. Alleen bij zwaar onweer gaan ze naar binnen.

Overigens ben ik van mening dat een paard sterker wordt als hij gewoon buiten kan zijn dan als hij in dat glazen kooitje wordt opgesloten.

Buitend us, zoveel mogelijk, en zoveel mogelijk een dressuurtraining belonen met... JAWEL lekker even buiten het bos in. Ik wil geen dooie knollen maar gelukkige paarden die lekker in hun vel zitten.

Het spijt me als ik hard overkom. Ik respecteer ieder zijn keuze maar de mijne zal het niet zijn en nooit worden ook.

Wat betreft het papperig worden, een paard is met een paddock en wat hooi ook heel blij Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:23

Karin schreef:
Scheer dan ook niet alle sportpaarden over een kam.

Maar wat maakt mijn endurancepaard dan zoveel anders dan andere sportpaarden als het om 'losgooien' gaat?

* Wil ik verder komen in de sport, dan kan ik mij ook geen blessures veroorloven. Maar die kan mijn paard net zo goed oplopen in zijn box of tijdens de training.

* Mijn paard mag zich ook niet volvreten in de wei. Dat komt zijn prestaties en conditie idd niet ten goede. En mijn vroegere pony heeft ooit heftige graskoliek gehad, dat hoop ik ook nooit meer mee te maken. Maar daar zijn heel diervriendelijke oplossingen voor te verzinnen: eerst de wei laten afgrazen door andere paarden (of maaien), een stukje van een groter land afzetten of een deel van de dag op gras en de rest op zand.

Kortom, ik zie geen reden om een spring- of dressuurpaard op dat gebied anders te behandelen dan een endurancepaard.

Waarom maak jij er weer van dat ik alle paarden over één kam scheer? Dat heb je mij nooit horen zeggen.

Tuurlijk zijn er overeenkomsten voor elk sportpaard. Maar ik snap gewoon niet dat jullie het overduidelijke niet (willen) zien. Een dressuurpaard moet gewoon goed aan je hulpen zijn. Met dat betreft meer dan bijv een endurance paard. Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:24

Oh jij dacht dat een endurance paard niet aan de hulpen moet zijn?

En paarden die te lang op wei lopen zijn niet meer goed aan de hulpen?

Compliment, je bent de eerste die me zo snel bij een discussie doet afhaken bij wijze van spreken.

Onvoorstelbaar.
Laatst bijgewerkt door Faas op 05-06-05 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:25

En wanneer mijn paarden buiten gaan, staan ze op een stuk land van minimaal 1 hectare waar ze volop kunnen genieten van hun 'vrijheid, blijheid'. Dat is weer eens wat anders dan een paddock van 10 bij 10.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:25

Faas schreef:
Oh jij dacht dat een endurance paard niet aan de hulpen moet zijn?

En paarden die te lang op wei lopen zijn niet meer goed aan de hulpen?

Compliment, je bent de eerste die me zo snel bij een discussie doet afhaken :N

Onvoorstelbaar.

Mooi zo. Aan dat kort door de bocht hebben we hier niets aan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:26

Zullen ze van genieten als ze er maar een uur of misschien twee mogen staan Verward

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:27

Sorry VValar, maar ik denk dat je met je opmerking de fanatieke endurance ruiters toch behoorlijk tekort doet. Een dressuurpaard moet voldoende pit hebben om een traininkje van een uur of anderhalf vol te houden, maar wat dacht je van een endurance paard dat 120 km moet afleggen? Ik denk niet dat je het dan redt met een sukkelende knol. Een dressuurproefje afleggen met een licht vadsig paard moet te doen zijn, anderzijds vele kilometers afleggen lijkt me minder vanzelfsprekend.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:29

runningkawa schreef:
Sorry, maar dat weide paarden minder aan de hulpen zijn, ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik vind juist dat veel beter voor je werken.
Het gestuiter is er idd af (bij de meeste), dus kunnen ze met volle concentratie aan het werk. Dus juist beter voor je been zijn.
Ipv elke gelegenheid gebruik te maken om te bokken, gek te doen enz.
Ook merk ik dat ze duidelijker soepleren zijn dan wanneer ze veel op stal hebben gestaan. Maar dat is misschien ook omdat dit zelden voorkwam en de paarden dat ook niet gewend waren en ik met rijden dus ook niet Lachen

En tja over de grote van weides, kijk maar ff op mijn site, dan weet je dat ik het iig niet over paddocks heb Tong uitsteken

Sterker nog, ik denk dat je bij weide-paarden goed zult kunnen zien welke paarden nu écht goed aan de hulpen staan, of dat ze gewoon een beetje stalmoed hebben wat dan wordt betiteld als temperament of pittig.

Anoniem

Sorry, maar dat weide paarden minder aan de hulpen zijn, ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik vind juist dat veel beter voor je werken.
Het gestuiter is er idd af (bij de meeste), dus kunnen ze met volle concentratie aan het werk. Dus juist beter voor je been zijn.
Ipv elke gelegenheid gebruik te maken om te bokken, gek te doen enz.
Ennuh, wegvliegen uit frissigheid voor het been, heeft niks met aan het been zijn te maken (ff bijgevoegd ter verduidelijking)

Ook merk ik dat ze duidelijker soepleren zijn dan wanneer ze veel op stal hebben gestaan. Maar dat is misschien ook omdat dit zelden voorkwam en de paarden dat ook niet gewend waren en ik met rijden dus ook niet Lachen

En tja over de grote van weides, kijk maar ff op mijn site, dan weet je dat ik het iig niet over paddocks heb Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-05 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Faas schreef:
Zullen ze van genieten als ze er maar een uur of misschien twee mogen staan Verward

Dan genieten ze des te meer Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:31

VValar schreef:

Dan genieten ze des te meer Knipoog

Als je nou flink wilt zijn, laat je dan 23 uur opsluiten in een cel en sta toe dat ze je er 1 uur uitlaten per dag. Dat een jaar lang. Dan heb ik diep respect voor je. Maar ik neem aan dat je dat niet zult doen

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:32

VValar schreef:

Tuurlijk zijn er overeenkomsten voor elk sportpaard. Maar ik snap gewoon niet dat jullie het overduidelijke niet (willen) zien. Een dressuurpaard moet gewoon goed aan je hulpen zijn. Met dat betreft meer dan bijv een endurance paard. Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.

mijn "endurance"paard staat ook 24/7 buiten... en heeft genoeg pit.... ze is ook nog enes goed aan de hulpen zoals je dat beschrijft....

ik ben ook van mening dat een paard zoveel mogelijk buiten moet kunnen zijn, en buiten met andere paarden, het zijn kuddedieren... ze moeten lekker kunnen rennen en spelen met andere p[aarden, daar worden ze alleen maar harder van!!