In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:41

Lies, ik denk niet dat ik hezelfde had gedaan dan jij hebt gedaan. Maar je moet er zelf vrede mee hebben.

Ik zit nu zelf in de situatie, dat ik zal moeten kiezen. 1 ding staat vast, hij heeft pijn dit zal alleen maar erger worden. Ik zit nu alles te overdenken: inslapen, slachthuis. Ik denk dat het het slachthuis wordt, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:36

Ik vind dat dierenartsen paarden ook wel heel makelijk afkeuren. Mijn paard werd afgekeurd toen ik voor de derde keer in 2.5 jaar weer met kreupelheden bij de dierenarts kwam. Weer foto's gemaakt en weer niets op de te zien. Hij zei letterlijk: Ik weet niet wat hij heeft, maar ik keur hem af voor de sport ik heb hier de papieren liggen voor de verzekering ik kan ze zo invullen.
Ik stond aan de grond genageld...... Ik had dit niet verwacht. Ik heb het ook niet geaccepteerd mijn paard was nog te levenslustig, maar was licht kreupel.

Ik heb tegen mijn vriend gezegd hij gaat niet weg de ijzers gaan er onderweg en we kopen er een tweede paard bij. Gaat mijn paard niet beter lopen zonder ijzers!!! Ik heb er een Strassertrimmer erbij gehad... En die zei als ik zo bekapt ben dan ga ik ook kreupel lopen. Na een paar bekapbeurten was hij weer helemaal rad. En een jaar loopt hij een endurancewedstrijd uit van 58 km! Een tweede paard is er nooit gekomen.

Maar weer een jaar later glijd hij uit in het weiland en breekt zijn been. De dierenarts heeft hem een uit zijn lijden verlost...
Vaarwel lief dier....

mijn mening na deze ervaring is:
Ga niet snel op de diagnose van je dierenarts in en gebruik je gezonde verstand. Stel veel vragen...
Mocht het paard er zo slecht voorstaan doe wat je het beste lijkt. Ik kies voor de slager (mijn paard is niet verzekerd) en ik breng hem er zelf heen. En ik wil hem ook dood zien. Op halen door de verzekering geeft je het paard uit handen en je hebt er niets meer over je paard te zeggen de kans dat hij op transport naar Italie gaat is groot.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:05

Toch is dat moeilijker dan je denkt. Iedereen roept dat zo makkelijk, maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen als jij op dat punt zit en je moet een oplossing hebben, is niet zo simpel.
[/quote]
Dat denk ik ook, de wereld bestaat nu eenmaal niet uit mensen die een paard als grasmaaier zoeken.
En ook lang niet elk paard neemt daar genoegen mee...
[/quote]

Ik bedoelde vooral als een paard niet meer op top niveau kan springen of dressuur rijden is kan het paard misschien nog wel als recreatie paard of fokpaard gebruikt worden. De dood is heus niet de enige oplossing.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:17

yarrah schreef:
Ik vind dat dierenartsen paarden ook wel heel makelijk afkeuren.

Hier ben ik het niet eens, kijk maar eens bijvoorbeeld naar de situatie waarin Lundi heeft gezeten. Ook mijn paard werd niet zomaar afgekeurd door de DA.

Het ligt er ook aan of je paard als sportpaard of als recreatiepaard is verzekerd.

Sorry hoor maar het houdt een keer op. Ik heb ook van alles geprobeerd, maar tot op zekere hoogte. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard nu negentien is, en ik er geen bakken met geld meer tegenaan ga gooien. (hij heeft speciaal beslag, regelmatige controle gehad bij de DA: dit lag in mijn vermogen om te kunnen bieden aan mijn paard)

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:35

ik heb mijn paard in september met pijn in mn hart in laten slapen. We waren al 2 jaar aan t klooien met m om m steeds weer op de been te krijgen. Hij kreeg t een na t ander. Het eerste kreeg hij een peesblessure, die was verbeterd en we hebben weer opgebouwd (wel het springen e.d. afgeschaft natuurlijk), toen een hoop rottigheid tussendoor, en uiteindelijk nekte diezelfde peesblessure hem toch. De rek was er helemaal uit en het kon niet meer goedkomen. De dag dat k aan het rijden was en k hem niet goed voelde lopen wist ik het eigenlijk al, het is mis. ik heb toen 2 maanden rust gegeven en lekker stapritjes gemaakt en mei vorig jaar zijn we naar Utrecht gegaan. Daar vertelden ze me dat het inderdaad niet mee goed kon komen en dat hij pijn had. Ik had het geluk dat het zomerseizoen eraan kwam en heb hem nog 6 maanden lekker in het land kunnen zetten.

Ik wilde erbij zijn, ik heb hem ooit beloofd dat ik bij hem zou blijven tot het eind en daar hield ik me aan.
27 september was het zover. Het leek alsof hij het wist, maar er vrede mee had. Hij zag de auto van de dierenarts en keek er naar maar hij vertrouwde me en liep rustig met me mee.
hij is op het gras ingeslapen. Bij het eerste spuitje ging ie al bijna liggen. Ik schrok toen hij viel maar toen hij eenmaal lag zag ik in zijn ogen dat ie al ver heen was, zo snel ging het. Ik heb nog een half uur bij hem gezeten en tegen m gezegd dat we op een dag weer samen zouden gaan rijden. Ik kon niet meer lopen van verdriet.

Het was de beste beslissing, maar mijn hart is nog nooit zo gebroken geweest. Zo trots was ik op hem en ben ik nog steeds. Mn mooiste bezit. Ik heb er alles aan gedaan om m steeds weer beter te maken, me kapot gewerkt voor de rekeningen maar het was gewoon niet voor ons weggelegd..
Hij had pijn en ik wilde hem niet een paar jaar in het land zetten. Jewel was een doe-paard en wilde graag leuke dingen doen, overal heen mee en lekker voor je werken, hij zou daar alleen maar wegkwijnen.

Ik heb ook getwijfeld tussen t slachthuis (wat is het toch een rotwoord) en inslapen. Ik heb er maanden over nagedacht en met veel mensen gesproken. Ik wilde erbij zijn en dan kon ik dat beeld van een pin door zn hoofd niet aan.
Ik zie m nog steeds voor me neus in elkaar zakken, soms kan ik er niet van slapen, maar het was enigszins vredig en ik kan het accepteren.
Ik denk dat dat ook belangrijk is. Je moet na dit verlies toch weer met jezelf kunnen leven en erachter blijven staan dat het de goeie beslissing was.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:39

Wennepen, wat moedig van je, dat je erbij bent gebleven. Ik sta binnenkort dus ook voor zo'n situatie. Helaas.
Mijn paard heeft een ook peesblessure voor de tweede keer aan hetzelfde been.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:53

paarden makkelijk afkeuren??? was het gvd maar zo'n feest...
jarenlange verzekeringspremies betalen en een voor sport verzekerd paard niet afgekeurd krijgen op een oude schoftbreuk, 3en op zn voorkogels en altijd pijn...
een voor sport verzekerd paard dat chronische bronchitus heeft, alleen onder bepaalde omstandigheden nog functioneerd en anders zichzelf zo doodhoest, wordt niet afgekeurd, kan niet... das dat snelle afkeuren zal meevallen. Daarnaast, afkeuren betekend verzekeringsgeld terug, niet meteen dood. (ik bedoel, koop m terug, lap m op en heb er plezier van zolang het nog kan)

maar ontopic:
ik ben ook voor, mits financieel mogelijk, een paard ook te houden als hij niet meer vol de sport in kan. Toch hebben we vorig jaar er 1 in laten slapen. Hij (van de gebroken schoft dus) kon en wilde echt niet meer onder het zadel, conditie ging achteruit enz... hij had echt nog wel levenslust, dus op wei gezet (met stal). Daar kreeg hij steeds opnieuw lichte koliek enz, en hebben we besloten dat het klaar was. Het was vreselijk, want hij had nog zoveel power, zoveel plezier, maar het kon gewoon niet meer. Wij wilden niet wachten tot hij een keer die fatale koliek zou krijgen en lijdend zou sterven, terwijl we dit konden voorkomen. Als we een eigen stalletje hadden gehad zou hij er nog zijn, dan hadden we alles zelf in de gaten kunnen houden, maar dat is dus niet zo...
Uiteindelijk was hij binnen een halfuurtje helemaal weg. Toen bleek dat de grote levenslust dus eigenlijk vooral nog schijn was. Makkelijk zal het nooit zijn, want hij had dus niet de doffe ogen, doffe vacht. Hij was nog mooi, en vrolijk, alleen het kon niet meer...

en dus hebben wij idd voor hem besloten, maar schuldig voel ik me niet. Omdat ik weet dat wij hem in het leven niet meer konden bieden wat nodig was. En ik denk dat daar de grens ligt, zowel financieel als emotioneel.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:29

sweetheart schreef:
Toch is dat moeilijker dan je denkt. Iedereen roept dat zo makkelijk, maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen als jij op dat punt zit en je moet een oplossing hebben, is niet zo simpel.

Dat denk ik ook, de wereld bestaat nu eenmaal niet uit mensen die een paard als grasmaaier zoeken.
[/quote]

Ik bedoelde vooral als een paard niet meer op top niveau kan springen of dressuur rijden is kan het paard misschien nog wel als recreatie paard of fokpaard gebruikt worden. De dood is heus niet de enige oplossing.
[/quote]
En wie kan je garanderen dat een nieuwe eigenaar toch niet (al dan niet vanwege een gebrek aan ervaring) de dingen van het paard gaat vragen die hij niet aan kan?
Mensen praten vaak heel mooi, maar als het er op aan komt....

Het is anders als je hem zelf kunt en wilt houden, maar als hij verkocht (moet) worden, dan zou ik echt eerder overwegen om hem naar de slacht te doen.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:25

Bij mij ligt de grens bij wel of geen pijn. Een paard dat niet meer geschikt is voor de sport blijft gewoon, een paard dat pijn heeft laat ik inslapen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:37

Morris schreef:
yarrah schreef:
Ik vind dat dierenartsen paarden ook wel heel makelijk afkeuren.

Hier ben ik het niet eens, kijk maar eens bijvoorbeeld naar de situatie waarin Lundi heeft gezeten. Ook mijn paard werd niet zomaar afgekeurd door de DA.

Het ligt er ook aan of je paard als sportpaard of als recreatiepaard is verzekerd.

Sorry hoor maar het houdt een keer op. Ik heb ook van alles geprobeerd, maar tot op zekere hoogte. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard nu negentien is, en ik er geen bakken met geld meer tegenaan ga gooien. (hij heeft speciaal beslag, regelmatige controle gehad bij de DA: dit lag in mijn vermogen om te kunnen bieden aan mijn paard)

zulke verhalen heb ik idd meer gehoord, zelfs een paard gezien wat niks aanwijsbaars had om m op af te keuren, maar met al die kleine probleempjes kon je m ook niet door laten leven..

hangt denk ik ook heel erg van de da af, hoesnel die een dier afkeurd.

en met verzekeringen.. bij de meeste mag je zelf je paard wegbrengen, en ik ben nu op zoek naar 1 voor mijn paard en sommige hebben zelfs geen innameplicht.. of te wel ik kan daarbij kiezen voor slager/ of inslapen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:41

Morris schreef:
Lies, ik denk niet dat ik hezelfde had gedaan dan jij hebt gedaan. Maar je moet er zelf vrede mee hebben.

Wat zou je niet hetzelfde gedaan hebben? Die pony kopen om haar nog een pensioen te gunnen of een halve week laten lijden?

Wij vonden het ook erg moeilijk hoor. We moesten snel beslissen of we haar zouden kopen, de trailer was al onderweg om haar op te halen. Ze stond met zware koliek, dus de d.a. zou gelijk moeten komen, als we haar kochten. We vonden het verschrikkelijk zielig om een pony met zoveel pijn op de trailer te zetten en daarom hebben we de knoop doorgehakt om haar te kopen. Het was dus wel een iets impulsieve beslissing, hoewel ik er nog steeds geen spijt van heb.

De einschuss en bevangenheid kwamen op een woensdag geloof ik, en dat leek in eerste instantie met medicijnen wel op te lossen. De d.a had op zich redelijk veel hoop, maar durfde absoluut geen zekerheden te geven omdat ze al zo zwak was van haar koliek, 3 weken eerder. In het weekend werd ze heel slecht. De d.a zei dat ze wrs zelf zou overlijden, dat inslapen niet zoveel zin had. Maandagochtend was ze overleden.

Sterkte met jouw beslissing.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:25

Oscar schreef:
Nu we het er toch over hebben, zou ik hier graag nog een vraag willen stellen.
Ik ben nl. erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Als jullie paard niet aan huis gestald staat, hebben jullie dan afspraken gemaakt met de stalhouder wat hij in een noodgeval gaat doen?

Bij ons op stal is een stukje ruimte in het stalcontract opengelaten waar je aan kon geven wat er in zulke noodgevallen moet gebeuren.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:48

Fleurtje100 schreef:
Het is gewoon niet makkelijk zo'n paard nog jaren te onderhouden, al helemaal niet als daar tegenover staat dat je zelf al die tijd niet meer kan rijden.

Klopt, bij mij is het hetzelfde verhaal. Toch zou ik niet meer met mezelf kunnen leven als ik mijn paard zou afdanken en inruilen voor een 'rijdbaar' exemplaar. Mits het paard nog een prettig leven kan hebben natuurlijk. Het is iets wat ik vooraf ingecalculeerd heb eigenlijk. In principe blijft een dier levenslang bij mij (of andersom Knipoog ).
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:12

wendytjeG schreef:
sweetheart schreef:

[/quote]
En wie kan je garanderen dat een nieuwe eigenaar toch niet (al dan niet vanwege een gebrek aan ervaring) de dingen van het paard gaat vragen die hij niet aan kan?

Het is anders als je hem zelf kunt en wilt houden, maar als hij verkocht (moet) worden, dan zou ik echt eerder overwegen om hem naar de slacht te doen.
[/quote]

Tuurlijk kan het niet gegarandeerd worden.. maar je hoeft je paard dan ook niet aan een beginnende ruiter te verkopen er zijn ook mensen met veel ervaring die gewoon een recreatie paard zoeken en je moet niet altijd het slechte van de mens denken... ik geef toe... niet iedereen is goed voor een paard, maar ik blijf erbij dood is niet de enige oplossing.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:08

[/quote]

[/quote]

Tuurlijk kan het niet gegarandeerd worden.. maar je hoeft je paard dan ook niet aan een beginnende ruiter te verkopen er zijn ook mensen met veel ervaring die gewoon een recreatie paard zoeken en je moet niet altijd het slechte van de mens denken... ik geef toe... niet iedereen is goed voor een paard, maar ik blijf erbij dood is niet de enige oplossing.[/quote]

Natuurlijk moet je niet altijd het slechte van de mens denken. Maar mijn ervaring met Grace (uitsluitend geschikt als grasmaaier en super betrouwbaar knuffelpaard, zelfs voor de fok ongeschikt) is dat ze haar altijd zo gratis willen hebben. Dan zeg ik dat ik liever heb dat ze in mijn bezit blijft, en ik daarom ook best wil betalen voor voer, smid, DA etc. En dan laten ze niks meer horen! En dat is echt niet een paar keer voorgekomen. En dat blijf ik toch vreemd vinden, vooral omdat de advertenties vaak zo nobel klinken. Ik snap het probleem nooit zo, toch fijn dat alle kosten nog betaalt worden en je geen risico loopt op hoge veearts kosten?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 10:47

Ik wil ook nog even een voorbeeld geven. Iemand die ik vroeger kende, had een vierjarige pony die op een boerderij stond bij kennissen. De pony had daar een box en vanuit die box kon hij zo de wei in. De eigenaar zei toen dat die pony iets had waardoor hij misschien over een tijd steeds moeilijker zou gaan lopen en uiteindelijk misschien verlamd zou raken en op een dag niet meer zou kunnen opstaan. Het zal wel iets met het zenuwstelsel zijn ofzo, ik vond het in ieder geval een raar verhaal want je zag niets aan die pony, hij was vrolijk en had nog veel zin in het leven. Toen is die pony afgemaakt (ik was er bij), terwijl hij op dat moment nog kerngezond was! Die pony was doodsbang toen de dierenarts kwam en vocht tegen het spuitje. Zijn beste vriendje, die op 20 meter afstand alles kon zien gebeuren maar er niet bij kon komen, was helemaal overstuur. Het was vreselijk om te zien!!!

Al was dat verhaal waar, dat die pony later misschien problemen zou krijgen, dan vind ik dus dat je dan nog steeds niet het 'recht' hebt om hem nu maar vast af te maken om het later lijden te besparen. Want het is wel een dier dat nu gezond is en nu plezier heeft. Ik vind dan dat je moet wachten tot het inderdaad zo is dat hij geen plezier meer zou hebben in zijn leven. Maar goed, dat is mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:00

Wij denken het erzelfde over Jura Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:03

Ik heb mijn pony van 20 destijds (9 jaar geleden) ook moeten laten afmaken. Ze is naar het slachthuis gegaan. Achteraf heb ik daar wel spijt van gehad maar ik kon toen niet de beslissing nemen. Mijn vader dus wel!!
Een half jaar daarna is mijn paard afgekeurd. Ze had verbening van het hoefkraakbeen en zou steeds slechter gaan lopen. Ook zij is opgehaald door de slager. Heb ik ook spijt van omdat ik nu niet zeker weet of ze wel dood is. De slager die bij ons in de buurt de paarden ophaalt voor de verzekering is wel betrouwbaar maar toch.

Mijn huidige paard heeft in 2000 een peesblessure opgelopen. Zij loopt nu nog steeds bij ons in de wei. Inmiddels heb ik 2 veulentjes uit haar gefokt en gaat het goed met haar. Als ze veel heen en weer rent dan is ze weer kreupel maar dat is dan een dag later wel weer over.
Wat ik met haar ga doen als het niet meer gaat??
Ik weet het nog niet. Ik wil er nog niet over nadenken

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:02

Jura schreef:
Ik wil ook nog even een voorbeeld geven. Iemand die ik vroeger kende, had een vierjarige pony die op een boerderij stond bij kennissen. De pony had daar een box en vanuit die box kon hij zo de wei in. De eigenaar zei toen dat die pony iets had waardoor hij misschien over een tijd steeds moeilijker zou gaan lopen en uiteindelijk misschien verlamd zou raken en op een dag niet meer zou kunnen opstaan. Het zal wel iets met het zenuwstelsel zijn ofzo, ik vond het in ieder geval een raar verhaal want je zag niets aan die pony, hij was vrolijk en had nog veel zin in het leven. Toen is die pony afgemaakt (ik was er bij), terwijl hij op dat moment nog kerngezond was! Die pony was doodsbang toen de dierenarts kwam en vocht tegen het spuitje. Zijn beste vriendje, die op 20 meter afstand alles kon zien gebeuren maar er niet bij kon komen, was helemaal overstuur. Het was vreselijk om te zien!!!

Al was dat verhaal waar, dat die pony later misschien problemen zou krijgen, dan vind ik dus dat je dan nog steeds niet het 'recht' hebt om hem nu maar vast af te maken om het later lijden te besparen. Want het is wel een dier dat nu gezond is en nu plezier heeft. Ik vind dan dat je moet wachten tot het inderdaad zo is dat hij geen plezier meer zou hebben in zijn leven. Maar goed, dat is mijn mening...

Mijn paard kon ook nog gewoon lopen, rennen enz. Maar hij had constante pijn, en zou binnen nu en een jaar verlamd op de grond zou liggen. Waar jij overpraat is Ataxie, dit is een aandoening op het ruggenmerg (waarschijnlijk wervels die verkeerd zitten) hierdoor raakt het paard met vlagen verlamd, eerst een been, volgende dag weer over, week erna twee benen enz enz en het wordt alleen maar erger. Dit wat bij mijn paard ook al het geval ( door die drie gebroken nekwervels), hij heeft 1 keer een aanval gehad in de week dat ik wist dat hij die wervels gebroken had. Ik heb de angst in zijn ogen gezien, ik wilde niet dat hij dit nog eens moest meemaken. Nogmaals de dag erna stond hij weer te springen en vrolijk te doen. Maar stel dat je hem eens vind 's morgens op de grond en hij kan zich niet meer bewegen, vraag je je dan maar eens af hoelang dat hij al zo ligt, helemaal in paniek ( in zijn hoofd hij kan zich immers niet meer bewegen!)

Liggen en niet meer kunnen opstaan is een hel voor een paard, om de simpele reden liggen is doodgaan, staan is leven. Misschien is die man voorbarig geweest, maar ik vind dat we mekaar in zijn waarde moeten laten en ieder zijn eigen beslissing moeten laten nemen, wat hij/zij het beste vind.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:11

Minou schreef:
[ Waar jij overpraat is Ataxie, dit is een aandoening op het ruggenmerg (waarschijnlijk wervels die verkeerd zitten) .
[/quote]

ik heb stage gelopen bij een gespecialiseerde paardenkliniek, en ataxie is een veel voorkomend probleem, als het paard bv. niet helemaal de controle over zn benen heeft (aantikken, raar neerzetten, ongelijke pas) kan die daar nog prima mee leven, en soms nog een aardig eindje in de sport komen, alleen de grens is lager.

in sommige gevallen is t idd beter t paard af te laten maken, ondanks dat t lijkt of t nog prima gaat... op t moment dat t dan misgaat gaat t ook goed mis, en lijd een paard dubbel.

en meegeven aan de verzekering/slager... bij heel veel verzekeringen mag je zelf je paard wegbrengen naar een door hun goedgekeurde slager, dus als je over de betrouwbaarheid twijfeld... is dat mss een optie

(offtopic.. vriendin van mij heeft ook een paard wat als veulen geslacht had moeten worden (zeer ontbetrouwbaar/vals paard, maar t is echt de grootste sul die je je kan voorstellen), is alleen viavia bij hun gekomen, toen ze m wouden chippen kwamen ze dr achter dat er al 1 in zat)

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:28

Om een paard af te laten maken moet het voor mij aan 2 criteria "voldoen".
* het paard heeft pijn
* En er is geen kans op verbetering.

Pijn is zoals al eerder gezegd moeilijk te zien. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik mijn paarden goed genoeg ken om een beslissing te kunnen nemen. En daarnaast kan de DA ook wel een indicatie geven. Maar als ze tijdelijk pijn hebben dan krijgen ze ook de tijd om weer te herstellen (gebroken been, peesblessures etc.)

Helaas heb ik al heel wat paardjes ongelukkig met pijn gezien die niet werden afgemaakt omdat de eigenaar er niet aan toe was. Het beste voor hebben met je paard betekend ook er op tijd afscheid van kunnen nemen. Het is echt geen pretje om een paard 200m verderop aan te zien komen strompelen terwijl de rest van de groep naar binnen is gegaloppeerd toen je riep.
Paard in paniek en het probeerde zich zo snel mogelijk te bewegen wat resulteerde in 3 valpartijen op een kort stukje.
Helaas vond de eigenaar het zielig om het paard af te maken, want hij was pas 5. Tja moet je zo een paard nog pakweg 15 jaar doorlaten strompelen?

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:03

Ik zit nu midden in die beslissing om mijn paard wel of niet te laten inslapen.
Ik heb hem al 7 jaar en ook al van veulen af aan en hij heeft zijn hele leven altijd wel wat gehad.
Nu is er vorig jaar eindelijk vastgesteld dat hij hoefkatrolontsteking 3 heeft. Toen dacht ik ik geef hem nog een zomer op de wei. De ijzers gingen eraf en gestopt met rijden, alleen nog af en toe een buitenritje.
En toen werd het september en ik kon hem niet laten in slapen. Hij is wel kreupel, maar niet zo kreupel dat hij niet kan lopen. Hij loopt gewoon niet rad. Hij heeft zijn goede en zijn slechte dagen, maar hij ziet er goed uit. Hij speelt en rent in de wei, zit goed in zijn vacht enz.

Nu zijn we een jaar verder en vorige week werd hij ineens heel kreupel. Toen zag ik dat hij echt pijn had. Op dat moment dacht ik ik laat hem inslapen. Maar wat bleek hij had 'maar' een hoefzweer..
Ik heb toen wel gelijk een gesprek met de dierenarts gehad. Ik hem aan hem gevraagd wanneer ik hem nu moet laten inslapen. Ja die keuze moet ik dus zelf maken. Ik ken het paard het beste en ik weet wanneer die pijn heeft.
Tja... Ik studeer in Tilburg en ik wil nu graag op kamers, maar dat betekent dat ik mijn paard in september moet laten inslapen. Hijn staat namelijk thuis en ik verzorg hem helemaal zelf.
Dat kan ik dus niet, want hij geniet nog wel, dat weet ik zeker. maar ik ben wel doodongelukkig in deze situatie. Ik heb een paard aan huis staan waar ik eigenlijk al een jaar helemaal niks meer mee kan en ik zelf kan geen kant op...
Ik weet het niet, echt niet Verdrietig

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:50

marlon7 schreef:
Ik zit nu midden in die beslissing om mijn paard wel of niet te laten inslapen.
Ik heb hem al 7 jaar en ook al van veulen af aan en hij heeft zijn hele leven altijd wel wat gehad.
Nu is er vorig jaar eindelijk vastgesteld dat hij hoefkatrolontsteking 3 heeft. Toen dacht ik ik geef hem nog een zomer op de wei. De ijzers gingen eraf en gestopt met rijden, alleen nog af en toe een buitenritje.
En toen werd het september en ik kon hem niet laten in slapen. Hij is wel kreupel, maar niet zo kreupel dat hij niet kan lopen. Hij loopt gewoon niet rad. Hij heeft zijn goede en zijn slechte dagen, maar hij ziet er goed uit. Hij speelt en rent in de wei, zit goed in zijn vacht enz.

Nu zijn we een jaar verder en vorige week werd hij ineens heel kreupel. Toen zag ik dat hij echt pijn had. Op dat moment dacht ik ik laat hem inslapen. Maar wat bleek hij had 'maar' een hoefzweer..
Ik heb toen wel gelijk een gesprek met de dierenarts gehad. Ik hem aan hem gevraagd wanneer ik hem nu moet laten inslapen. Ja die keuze moet ik dus zelf maken. Ik ken het paard het beste en ik weet wanneer die pijn heeft.
Tja... Ik studeer in Tilburg en ik wil nu graag op kamers, maar dat betekent dat ik mijn paard in september moet laten inslapen. Hijn staat namelijk thuis en ik verzorg hem helemaal zelf.
Dat kan ik dus niet, want hij geniet nog wel, dat weet ik zeker. maar ik ben wel doodongelukkig in deze situatie. Ik heb een paard aan huis staan waar ik eigenlijk al een jaar helemaal niks meer mee kan en ik zelf kan geen kant op...
Ik weet het niet, echt niet Verdrietig

He meis,

wat verschrikkelijk voor jou en je paard! Ik weet precies hoe je je voelt!!

Ik heb in februari mijn liefste in moeten slapen hij was pas 9 jaar waarvan hij al 7 jaar bij mij was. Hij heeft een goede schuiver gemaakt op de weide nu 4 jaar geleden. De da toen heeft hem nagekeken en er kwam uit dat hij het kapsel van zijn sprongewricht had gescheurd, dit zou met veel rust wel weer goed kunnen komen. Voor de rest verzekerde de Da dat alles in orde was. Hij is inderdaad beter geworden na een half jaar. Nu was ik vanaf september vorig jaar meer dressuurmatig gaan rijden en lessen. Mijn instructeur viel op dat hij zich niet buigde mee met de figuren (voltes & bochten), hij sneed alles vierkant af! Ik ben toen op advies van mijn instructeur naar een kraker gegaan die zich verbond met een da in de buurt. Hij heeft een aantal proeven met hem gedaan en kwam tot de conclusie dat van zijn nek foto's gemaakt moesten worden want daar durfde hij niet aan te komen. De foto's zijn gemaakt, hieruit bleek dat hij 4 jaar geleden met die val 3 nekwervels gebroken had en die waren nu scheef aangegroeid! Hierdoor ontstond een soort van Ataxie, hoewel hij nog geen verlammingsverschijnselen had, zouden die wel snel komen. Ik heb hem nog tien dagen bij me gehad, we hadden samen met mijn ouders nog een afspraak gemaakt om de mogelijkheden door te spreken. Volgens 2 da's en de kraker was er absoluut geen mogelijkheid dat hij pijnvrij op de weide kon staan. Carnevalsmaandag 2005 had hij een verlamming aan zijn linkervoorbeen, zijn uitdrukking in zijn ogen zal ik nooit vergeten; wat was dat beestje bang!! Diezelfde vrijdag hadden we de afspraak, waar ook duidelijk werd dat pijnstillers een optie was, maar hij zou binnen jaar helemaal verlamd zijn. Dit was voor mij reden genoeg om hem de eeuwige rust te geven.

Het enige wat ik tegen je kan zeggen is dat je moet doen wat je het beste lijkt voor het paard. Daarbij komt dat je er nooit klaar voor bent om hem te laten inslapen, de pijn die je daarvan hebt is onbeschrijfelijk. Je kan je hierop niet voorbereiden, ik zat in een roes. Maar ben wel bij hem gebleven tot hij helemaal weg was, dit heeft me heel goed gedaan. Ik heb gekozen voor inslapen bij de da omdat als je het thuis laat doen ze het paard pas drie dagen later komen ophalen als je pecht hebt. Bij de da ga je naar huis en thuis is het neutraal, je wordt wel geconfronteerd met een lege stal maar dat is dan ook alles. De slager vond ik geen optie maar dat natuurlijk ieder voor zich. Heel veel sterkte met je keuze!!

showdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:15

maar je moet je hierbij wel bedenken dat een paard waar je niks mee kan wel de kosten met zich meebrengt. ok mss kun je een goedkopere stal vinden, maar juist zo'n paard moet dagelijks naar buiten.. en soms is zo'n plek niet 123 te vinden.
[quote]

Tuurlijk kost een paard waar je niks meer mee kan geld. Maar goed, dat weet je toch van tevoren? Moet zo'n dier dan maar weg omdat jij te beroerd bent om geld aan 'm uit te geven omdat je er zelf toevallig niets meer mee kan? (Het paard kostte echt nog meer geld toen je er nog wel wat mee kon....) Snap wel dat het feit dat je dan niet meer kan rijden als je je geen 2e paard kan permitteren erg teleurstellend is, maar vind echt dat dat niet ten koste van dat andere paard mag gaan... Dat zijn dingen die je je m.i. gewoon moet incalculeren voordat je eraan begint...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:23

ellenlouise schreef:
Fleurtje100 schreef:
Het is gewoon niet makkelijk zo'n paard nog jaren te onderhouden, al helemaal niet als daar tegenover staat dat je zelf al die tijd niet meer kan rijden.

Klopt, bij mij is het hetzelfde verhaal. Toch zou ik niet meer met mezelf kunnen leven als ik mijn paard zou afdanken en inruilen voor een 'rijdbaar' exemplaar. Mits het paard nog een prettig leven kan hebben natuurlijk. Het is iets wat ik vooraf ingecalculeerd heb eigenlijk. In principe blijft een dier levenslang bij mij (of andersom Knipoog ).
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

mijn pony kost me hnden vol geld en is al jaaaren onbruikbaar, toch blijf ik haar Tildren en cortaflex geven zodat ze zo lang mogenlijk nog bij me kan blijven

mn 2e paard is inmiddels ook afgekeurd, ook hij kost het nodige qua behandelingen maar is danop wedstijden na) wel weer volledig bruikbaar

mn 3e paard is pas 2 en hoop dat die helemaal gezond blijft!

heb het geluk dat ales aan huis staat en ik naast hoge DA rekeningen ook niet nog eens hoge stalkosten heb!

zolang ze geen pijn hebben mogen ze blijven van mij!

zo ook paard nr 4 die van mn moeder is, beestje is 20 e nog kerngezond, maar ook die houdt er eens mee op, maar ook zij blijft zolang ze geen pijn heeft bij ons

ik koop een dier voor het leven, en dank hem niet af wanneer hij onbruikbaar is voor de sport!!

maar ik snap wel dat ik in een luxe positie zit met stallen thuis...