De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amon_

Re: De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:47

xKatleentjex schreef:
smurf schreef:
ik gebruik zelf nooit een praam, maar ik ben veel in Oostenrijk geweest om paarden te kijken en bij veilignen geweest en daar gebruiken ze alleen maar oorpramen, als wij dan zeiden dat zij dat op de neus gebruikten, keken zeons aan alsof ze water zagen branden en dat vonden zij dan weer "zielig".......

ik heb juist een gelezen dat om de oor binden onder mishandeling valt, vreemd dat dat dan in Oostenrijk de gewoonte is Verward

Euhmm, ik heb vier jaar in oostenrijk gewoond, zat dag en nacht in de stallen, ging mee naar de smid, maar heb nog nooit daar een oorpraam gezien hoor, wist niet eens dat dat bestond.
Als er een praam gebruikt werd ging die gewoon om de lip. Misschien dat dat in andere delen van het land gedaan wordt, maar in Tirol zeker niet. En als dat wel zo is, dan is het zeker geen algemene oostenrijkse gewoonte.
Sorry moet wel een beetje mijn tweede Heimat verdedigen. Haha!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:45

Waar haal je zo'n ding eigenlijk? Tong uitsteken
gewoon bij de ruitersportzaak?

hmmmmm... vraag ik me ook nog af: als jullie hem bij de hoefsmid gebruiken, hebben jullie die praam dan zelf of heeft de hoefsmid er 1 bij zich?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:55

Ruitersportzaken hebben ze vast wel, maar het is ook eenvoudig zelf te maken.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:59

We zijn nog nooit zo'n ding nodig geweest. Zelfs onze nieuwe aanwinst stond bij de hoefsmid mooi rustig. Was voor dat ze bij ons kwam, nauwelijks in handen geweest. Wassen, bekappen of wat dan ook, ze staan gewoon rustig stil die van ons...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:02

Ik gebruik hem bij het manen trekken (paard komt omhoog, springt je omver ect) en als ze een spuitje moet (springt weg en daardoor al wel paar keer verkeerd geprikt, geen pretje).

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:10

Wij gebruikten hem ook altijd ook weleens bij het dekken van merrie's. die waren dan wel heel erg goed hengstig maar trapten de hengsten wel helemaal kapot.
Oorpramen deden wijook niet maar ik heb wel vaak aan het oor getrokken Haha! zodat de aandacht verplaatst werd naar de pijn die ze voelden in het oor en niet meer naar de hengst. Dit was alleen als we geen praam bij de hand hadden.

Zal nu wel zielig zijn maar haflingersmerries zijn echt niet de makkelijksten met dekken, en liever de merrie even pijn dan dat ze de hengst in gort schoppen.

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:11

Ik ben op zich geen voorstander van een praam, maar soms is het inderdaad gewoon veiliger en veiligheid voor alles. Alleen mijn pony kan niet tegen een praam.....ze gaat helemaal door het lint. Ten eerste krijg je hem amper om, begint al te steigeren als ze zo'n ding ziet. Als het touwtje dan toch om haar neus zit, lijken er geen 'rustmakende' stoffen vrij te komen...Ze blijft aan de gang en reageerd echt overstuur! Zo is ze bijvoorbeeld al twee keer over de opvoelbox bij de dierenarts heengesprongen, van het raspen van de tanden heeft de dierenarts nu nog de bibbers....dit alles met praam en al...... (Even voor de duidelijkheid: dierenartsen, hoefsmeden, hengstenhouderijen......verschillende mensen hebben het geprobeerd; ligt dus niet aan het juiste gebruik van een praam).

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:47

We hebben hem één keer gebruikt toen we de korstjes bij zn mok plek weg moesten halen. Hij stond alleen maar te steigeren. :S

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:18

Ik ben juist een groot voorstander van de praam. Met een praam maak je namelijk gebruik van het natuurlijke vermogen van het paard om een rustgevend stofje aan te maken en dat vind ik persoonlijk prima.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:20

Wij gebruiken em ook.. Maar alsnog een trap gehad

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:32

Met manen trekken, scheren en dergelijke heb ik geen ervaring, dus daar kan ik moeilijk mijn mening over geven. Maar ik snap niet echt dat je de praam zelfs bij het bekappen moet gebruiken. Sommige van onze jaarlingen die nauwelijks nog in handen waren geweest deden bij de eerste keer bekappen afentoe dus echt enorm lastig, tot gevaarlijk aan toe, maar de hoefsmid heeft het gebruik van een praam zelfs nog nooit voorgesteld (laat staan van kalmeringsmiddelen, zoals ik al zei ben ik daar echt huiverig voor). Maar misschien is onze hoefsmid wel een bijzonder dappere man Knipoog Hoe lang het ook duurt, hij trekt er alle tijd voor uit, wat voor truukjes ze ook gebruiken, ontsnappen is onmogelijk Haha!

Hij is wel al een paar keer door een paard aan gort getrapt (niet door een van de onze, gelukkig Haha! ), maar aan de andere kant is er het voordeel dat ze de volgende keer veel eerder doorhebben dat verzet geen zin heeft omdat "die gemene man" ze dan toch niet met rust laat Extreme duivel . Geen enkele van onze volwassen paarden heeft een trauma van de smid.

Onze huidige fokmerrie, heel "toevallig" uit Nederland, kochten we 6 jaar terug ook met de gebruiksaanwijzing dat ze heel braaf was, maar dat haar linkerachterbeen alleen bekapt kon worden als ze een praam ophad (en dan nog scheen het haast onmogelijk te zijn). Waarschijnlijk toen ze jong was een keer raar gevallen ofzo? Dit vertelden we onze hoefsmid, maar die vond het belachelijk. Dus de eerste keer dat we haar linkerachterhoef bekapten sloeg ze gericht en steigerde en dreigde constant met op hol slaan etc., maar de smid hield vol en vandaag laat ze al haar hoeven gemakkelijk bekappen!!! Ze is er gewoon niet meer bang voor!

Ik blijf de praam een prima middel vinden, beter dan eerst met je paard worstelen en dan opgeven (of jij of je paard raakt gewond Boos! ), dan ben je al helemaal ver van huis.

-x- Nouska
Laatst bijgewerkt door Nouska op 27-05-05 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:45

Het ligt gewoon aan het paard, die van mij heeft dus echt een hekel als haar achterhoeven bekapt worden.

Manen trekken, benen scheren ed heeft ze daarintegen geen problemen mee.
Dat van de achterhoeven is sinds ze last heeft gehad van die hoeven, sinds die tijd is het een drama en word het steeds erger.
Uithalen doet ze niet, steigeren, hangen, voet niet willen optillen, uit alle macht weer neerzetten wel.

Wat ik er maar mee zeggen wil, kijk naar het paard.
De een heeft het wel nodig bij het bekappen/beslaan, de ander niet.
Die heeft het misschien juist wel nodig bij het scheren, terwijl de eerste daar misschien weer keurig bij stil staat.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:41

Bij hoefsmid en da is m´n paard zo mak als een lammetje alleen niet toen ze op iets gesprongen was en gehecht moest worden, toen kreeg ze én verdoving én een praam, moest dr hoofd omhoog houden omdat ze dr gewicht niet op dr voorhand mocht krijgen maar vond t wel een zielig gezicht zo´n weerloos paard.
En toen de hechtingen dr uit moesten weer eentje, dit keer vond ik het minder zielig, ze probeerde alsnog de dierenarts de stal uit te trappen...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:13

Ik heb een paar weken geleden voor het eerst een praam gebruikt toen ik de oren van mn paard uit ging schreren, ik kan dr overal schreren alleen de oren vind ze niet leuk en blijft ze wel staan maar gaat ze heel de tijd schudden...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:17

vind het niet de ideale manier, maar als het niet anders kan, dan wel, ze hadden een keer bij mijn paardje zo strak de praam aangedraaid dat ie een snee van het touw op zijn neus kreeg, hij durfde sindsdien nooit meer naar de smid of bij een man in de buurt te komen, en mijn andere paardje pikte het niet dat iemand der lip pakte en sloeg zo een praam tegen de smid zijn oog aan, gelijk zijn wenkbrouw was gescheurd, tja als je hem niet goed gebruikt eigenschuld dikke bult, heb inmiddels andere smid, die veel rust uitstraalst en waarbij ze superlief zijn. Bloos

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:33

toen de DA moest komen toen er een pony was verwond(bleek minder erg dan het was) kreeg die ook een praam om.
Weet niet meer precies waarom ze die omkreeg.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:00

Ik heb zelf geen praam, maar is bij Ivanka ook niet nodig. Vorig jaar toen ze opgevoeld werd en geinsemeneerd, deed de DA er voor de zekerheid wel een praam op, maar die was achteraf ook niet nodig geweest. Toen mijn eigen DA haar kwam scannen een keer, ging die er gewoon achter staan en scannen maar. Ivanka stond rustig te eten van het blok kuil naast haar en de DA en ik waren naar een Ivanka JR. aan het kijken Haha!.

Verder gebruik ik het dus niet. Maar mocht het bij Ivanka nodig zijn, dan zou ik die ook echt wel aanschaffen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:02

de DA kwam scannen op dracht...(en ze is drachtig!!)
zie hier een DA in actie met praam:
Afbeelding
en ze had er echt geen last van hoor.. misschien in het begin eventjes,maar hier op de foto stond ze half slapend aan de praam te likken..

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:10

Ik Heb wel van de winter nog gebruikt voor mijn pony toen we dr gingen scheren.
Ze was heel rustig alleen bij dr hoofd daar ging ze steeds schudden ( Jeuk van Alle Losse haren ) en we waren bang dat dat scheerapparaat straks in dr Ogen KwWam OfZO....
Dus Daar heb iK HeM Voor GEbRUikt..

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:18

Ik gebruik hem ook als het nodig is.
Als ik moet kiezen tussen uren stoeien (met al dan niet gevaar voor eigen leven Tong uitsteken ), of praam erop en snel klaar, dan weet ik het wel hoor....

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:29

Die praam van de foto vindt ik er wel eng uitzien hoor. Als ik een praam zie gebruiken is het altijd een houten met een touwtje. En hij zit er dan ook op een andere manier op. Dit doet me eerder denken aan een soort tang Haha!

-x- Nouska

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:16

@nouska, ja dat vond ik ook al die ik een keer gebruikt heb was gewoon een touwtje aan een plastic ding.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:31

Mijn ervaring met een praam is prima. Blijkt alleen dat hoefsmeden en dierenartse ed. 'm steeds minder graag gebruiken.

Woensdag komt er een nieuwe hoefsmid, dan zal ik ook hem vragen een praam te gebruiken. Is veel rustiger voor het paard en minder gevaarlijk voor de smid. Kan ik gelijk haar oren en baard eens goed toiletteren!

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:29

ik heb het laatst nog moeten gebruiken omdat me verzorgpony in een hek was gevallen of iets.. ja vraag me niet hoe maar hij had ze benen helemaal kapot dus we moesten het afspuiten want er zat allemaal zand in en een tuinslang vind hij echt doodeng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:33

mijn paardje moet komende week geënt. zal de va maar ff afraden om een praam te gebruiken voor ie weer doordraait. verder heb ik niks tegen op de praam zolang ze er goed op reageren.