wat doen jullie met jullie oudjes (18-20+)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Re: wat doen jullie met jullie oudjes (18-20+)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:43

Suus25 schreef:

wat een leuke foto's van zo'n oudje. hij lijkt heel veel op mijn merrie qua hoofdje, die is net 17 en ook zo lekker wit. heeft helaas last van lichte artrose maar loopt door er goed rekeing mee te houden met rijden best prima! en is lekker fit!

wat voor ras is je paardje?

Mirk heeft ook lichte artrose maar hij loopt er M dressuur mee. Inderdaad, je moet er rekening mee houden... maar hij is beter dan ooit ter voren.

Wat voor ras weet ik niet. er zitten geen papieren bij. Ik weet wel dat hij uit Rusland geexporteerd is. Ze denken dat het iets arabisch x lipizaner is...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:57

die E- pony die ik verzorg.... is 20+..... en die ziet er nog super goed uit.. is verder kerngezond.. behalve dan.. dat hij steeds moeilijker... en stijver gaat lopen.. waarsijnlijk dus artrose of iets dergelijks... dus hij geniet gewoon van z'n ouwe dagje... staat in t weiland.. en we gaan weleens buiten lekker met hem stappen.. maar soms trekt ie zelf nog weleens n sprintje hoor Clown Tong uitsteken dus nu zijn we hem ook trucjes aan het leren zoals voetjes geven en steigeren op commando.. buigen..enz.... en dat vind hij super leuk... je moet toch iest doen om m bezig te houden... Knipoog

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:41

Mijn paard is ook 19. Helemaal zeker weten we het niet, maar hij is toendertijd op ong. 7-jarige leeftijd geschat door de DA.
Hij is wel al echt wat ouder in zijn manier van bewegen, spat gehad en wat artrose, maar in zijn bolletje is ie een jonge vent! Het is wel een echt karakterpaard met veel natuurlijk overwicht.
Hij staat op een fijne pensionstal, hij heeft daar een buitenbox, ik vind dat het einde, hij ook. Hij ziet graag alles om zich heen en ook voor zijn gezondheid is veel frisse lucht beter. Hij heeft ooit longproblemen gehad,maar nu geen kuchje meer. Hij gaat in het voorjaar overdag het land op in zijn eigen harem. Ja, hij is de heer van het merrieland, de dames zijn gek op hem en hij houdt de orde erin!Zomers staat ie dag en nacht buiten.
Elke dag krijgt meneer zijn beweging : rijden in de bak, van dressuur oefenen tot en met springen. Veel buitenritten en dan nog even een heuveltje pakken en flink in galop door de polder stuiven!In de winter heeft hij het moeilijker met bewegen, we kijken dan steeds wat er haalbaar is. Elke dag eruit , anders wordt hij stijf!
Zoals je ziet ben ik vrij aktief met hem bezig.
Ik vind wel dat je altijd goed naar je paard moet blijven kijken, een ouder paard kan specifieke probleempjes hebben, wat betreft beweging, voedselvertering. Pas je daaraan aan. Dan heb je nog lang plezier van je oudere vriend!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:33

Ik heb een fjord van 20 en die is echt nog super fit .
Ik rijd hem iedere dag 30 min en daarna nog stukje buiten .
Je ziet niet dat die 20 is .
Afbeelding
Hij heeft nog ongelofelijke streken en alstie echt wilt dan beukt die overal door heen .
Afbeelding
Hooplijk vinden jullie distel ook een leuke fjord . Haha!

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:53

ik had eerder in dit topic al gereageert en zit het nu nog eens door te lezen.
de hoeveelheid 20+ paarden die al met pensioen zijn vind ik eigenlijk wel erg hoog.. ik bedoel ik had het niet verwacht, het is niet aanvallend bedoelt ofzo want er zijn gewoon paarden die het niet meer aan kunnen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 01:08

Sinds kort mag Pasja bij ons van haar pensioen genieten. Ze wordt geschat op zo'n 27 jaar. Ze is nog niet lang bij ons, dus hebben we haar eigenlijk alleen nog maar in de wei gehad.
Maar misschien dat onze dochters haar nog wat kunnen rijden. Ik denk het wel. Ze ziet er wel oud uit, maar ze is best nog heel fris.

Afbeelding

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 03:42

Geweldig zeg al die oudjes, nu is Solide nog een baby (6 jaar jong).
Zelf heb ik ook een oudere pony gereden. Toen ik ermee begon was hij 18 jaar oud/jong.
In principe kon ik nog heel veel met hem, alleen springen was moeilijker ivm blessures.
Zelf heb ik er toen nog intensief mee gereden incl minstens om het weekend wedstrijden.
Dit zeker tot zijn 21e en daarna ben ik met hem gestopt.
Toen ik met hem bij de ponyclub kwam vonden de meeste hem wel oud.
Ze moeten dit topic eens lezen, dan was Tammal gewoon nog hartstikke jong Haha!

Hierna heeft Lenn (op bokt) hem nog gereden en zij heeft hem tot zijn dood gehad.
Jammer genoeg is hij op jonge leeftijd (dacht 23) aan koliek Verward overleden.

Vind dit echt een geweldig leuk topic *LOL*

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 06:24

Mijn oude pony (31) is 2 maanden geleden gestorven.. zomaar opeens. Ze had een darmdraai en veel pijn, dus hebben we haar laten gaan.
daarvoor werd ze elke week 2 uur gereden, en kwam ze op de wei. Ze sprong nog gewoon, ook ging ze er regelmatig in volle rengalop vandoor. Ze kon nog alles, en zag er ook niet uit als een pony'tje van 31 jaar..

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:44

Mijn ventje wordt 25 juli maar liefst 20 Haha!
Maar oud past beslist niet bij hem hoor.
Hij staat op een pensionstal met weidegang.
Hij krijgt elke dag beweging,of van mij,of van mijn bijrijdster.
Zelf rij ik recreatief plus met hem,
en mijn BR gaat hem starten in de dressuur.
Springen kan ie als de beste!

En met een bosrit is ie zo enthousiast dat het soms lijkt of je een jong paard onder je kont hebt Clown
Het leuke is dat mensen die zijn leeftijd het hjoren het bijna niet geloven.
De meesten schatten hem op de helft van zijn leeftijd Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:54

Iris is 17, word dit jaar 18, echt oud vind ik het nog niet, maargoed Lachen
Ik doe gewoon precies hetzelfde als met een paard van 10 jaar.
Ik rijd dressuur, ik spring, ik rij recreatief er word met haar gemend ik longeer, echt gewoon alles wat je met haar kan doen doe ik Lachen
tis echt een doepaardje, als je niets met haar doet word ze chagerijnig.
En al is ze dan "al" 17, ze gedraagd zich nog als een puber en heb nog af en toe de grootste moeite met haar om haar bij me te houden Lachen

en geef toe, ziet ze eruit als 17 bijna 18 Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

Lachen

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:39

wij hebben 2 oudjes van 20 en 22 die lopen gewoon de hele dag tussen de jongere paarden in de wei. Die van 22 is 4 jaar geleden bijna niet meer overeind gekomen nadat ze haar laatste veulen had gekregen zo'n pijn had ze in haar benen maar dat is helemaal over want ze springt weer vrolijk rond! Die van 20 is nog net een veulen zo gek is die!