xSuusx schreef:hihih ja

dat gekke beest komt gewoon moeders lief even op me afgaloperen bokkend!en ik maar renne door het land
oke achteraf gelachen hahaha.
Misschien ben ik erg naief, maar ik begrijp niet wat er hier te lachen valt; dit is gewoon een linke situatie en getuigd van 0-rspect van de pony voor jou!
superpony schreef:... Het is geen schande om naar meer ervaren mensen te luisteren en nog vele jaren te leren...
Helemaal mee eens! Het is echter wel een schande als je adviezen van mensen die het wel weten, niet aan wilt nemen en daardoor zo´n beestje naar de klöte helpt
!
Ik kocht 2 jaar geleden een drachtige merrie. Ik had nog nooit een merrie gehad, laat staan een veulen!
Ik had in die tijd een stal samen met een vriendin, die ook geen verstand had van drachtige merries + veulens.
Om die reden, heb ik toen besloten om mijn merrie op een stal, een paar kilometer verderop te zetten, waar ze wel verstand van geboortes en veulens opvoeden hadden! Ben iedere dag nog blij dat ik die beslissing heb genomen; heb een nu bijna 2-jarige merrie, die super braaf en makkelijk in de omgang is!
Ik heb daar op stal geleerd, wat een konsekwente omgang met veulens betekend en ook hoe belangrijk het is, dat leeftijdsgenootjes samen op de paddock/wei staan. De drie meiden staan nu samen met een volwassen ruin, die het hun wel duidelijk maakt als ze te ver gaan
.
Volgende week komt er nog een jaarling-merrietje bij; die staat nu nog samen met de 3 jaarling-hengstjes, maar ze zal binnenkort voor het eerst wel hengstig worden
.
Dan hebben we dus nog de 3 hengstjes ... Op de stal waar mijn veulen is geboren, hadden we ook hengst-veulens en hielp ik wel eens mee die van de stal naar de wei te brengen. De eerste keer dat er daar eentje naast me begon te steigeren, schrok ik me dood en had het liefst losgelaten
. Gelukkig liep de staleigenaresse naast me en die greep direkt in. Naderhand legde ze me uit, hoe ik in zuke situaties het beste kan reageren.
Ik heb er dat jaar veel geleerd en vind het nu ook geen probleem om met de puberterende
jonge heerschappen te lopen.
Ik heb ogen voor, achter en opzij ontwikkeld en dat is vaak wel nodig ook; het gebeurd bijv. weleens dat er eentje bedenkt dat ´ie me wel even in een arm of schouder kan bijten. Ik zorg er dan voor dat mijn elleboog net even iets eerder omhoog schiet, dan dat hij kan bijten
. Doet absoluut geen pijn (meestal worden ze niet eens geraakt!), maar werkt geweldig
!
Ze hebben iig respekt voor me, zonder dat ik er ooit eentje heb moeten meppen of een trap heb moeten verkopen.
Om je laatste vraag te beantwoorden: verkopen dat hengstje en zorgen dat ´ie in capabele handen komt, die opfok als een goede opvoeding voor de rest van z´n leven zien!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 24-03-05 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt