[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

mcrielaard

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:19

SANEX schreef:
angelke schreef:
Waarom er meer menongelukken in de krant staan? Omdat er veel meer gemend wordt dan gefietst met een paard. Of mennen is toch een officiële sport met officiële wedstrijden enzo.Een kar is ook veel stabieler, zet je een fiets zonder poot neer, valt hij om. Doe je dat met een kar, blijft die gewoon staan. Dus daar hoef je dan je aandacht al niet bij te houden.
Ik dacht ook altijd (ben een leek op mengebied) dat er op de meeste karren een rem(met je voet dus) stond? Dan heb je dus nog steeds twee handen vrij (voor zover die dan nog helpen).
Bij mennen zit je ook op de kar, en dan moet je paard al wel héél raar doen wil je met kar en al onder je paard liggen Haha!.

Als je plots je voet op de rem drukt wanneer een paard er met de kar vandoor vliegt krijg je juist ongelukken, het is geen auto die dan meteen stilstaat. De kar blokkeert terwijl het paard nog doorlopen wil, je krijgt dan dat het paard nog meer schrikt omdat het een oplawaai krijgt, de wielen opzij slaan enz.
4wielige karren gaan nog wel, maar ik doel eigenlijk op de 2wielertjes, als het daar raar mee gaat stuiteren die zo om.
Je hoeft maar even met een wiel een paaltje,stoep of boom te schampen en daar ga je

Ik had altijd een 2wieler voor m'n Shet. We hebben er al de stomste dingen mee gedaan. En er is nog nooit wat gebeurd. Ik ben achter een boom blijven hangen. In volle galop door een kronkelig pad in het bos. Het is ook vaak genoeg gebeurd dat 1 wiel achter een boomstronk bleef hangen. En nog veel meer van dat soort dingen. (En het was idd niet allemaal even verstandig.. Bloos ) Maar er is nog nooit wat gebeurd. Het wagentje was heel licht en sterk. Ik ben er nog nooit mee omgevallen. En het is ook nog nooit bijna omgevallen ofzo..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:19

SANEX schreef:
Hoe denken jullie over mennen dan ? ( ik doel op de mensen die het levensgevaarlijk vinden ) Dan ben je ook op wieltjes, niet ernaast maar erachter. Ookal heb je een tuig en eventueel de noodstop-handeling, als een paard blind gaat dan gaat ie
Ik heb vaker krantenberichten zien staan van ongelukken met een kar erachter dan met een fiets ernaast....

Als jij een goede wagen hebt, zit er een goede rem op, waarmee je je paard goed terug kan nemen.
Je zit zelf 'stil', je hoeft je nergens aan vast te houden om overeind te blijven en kan je paard makkelijker terughalen.
Als je ment kijk je constant naar je paard, doe je dat niet ben je zowiezo al stom bezig, en zie je dus eerder als je paard wat wilt uitvreten en je kan je voorbereiden als er iets langs de weg staat waar hij van kan schrikken.
Een goede groom voorkomt dat de wagen 1, 2, 3 omkiepert.

Een stuk veiliger dus. Waarom je meer ongelukken aangespannen ziet? Omdat daar wedstrijden in worden gehouden op snelheid en behendigheid en omdat die een stuk vaker wordt uitgeoefent dan het fietsen naast je paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:23

SANEX schreef:
Als je plots je voet op de rem drukt wanneer een paard er met de kar vandoor vliegt krijg je juist ongelukken, het is geen auto die dan meteen stilstaat. De kar blokkeert terwijl het paard nog doorlopen wil, je krijgt dan dat het paard nog meer schrikt omdat het een oplawaai krijgt, de wielen opzij slaan enz.
4wielige karren gaan nog wel, maar ik doel eigenlijk op de 2wielertjes, als het daar raar mee gaat stuiteren die zo om.
Je hoeft maar even met een wiel een paaltje,stoep of boom te schampen en daar ga je

Als je bij de marathonwagen je rem in drukt staat hij stil, de wielen gaan niet opzij en het maakt nauwelijks lawaai. Hoe wil jij anders een keer in een hindernis bijremmen en je kar vliegt ineens uit de bocht?
Zowiezo hoor je te weten, dat je niet in een klap op de rem moet drukken.
2-wielertjes zijn inderdaad een stuk gevaarlijker, tenzij je weer een goede stevige wagen hebt. Maar met sulky's door het bos rijden is naar mijn idee ook vragen om moeilijkheden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:26

Sjonniej schreef:
SANEX schreef:

Als je bij de marathonwagen je rem in drukt staat hij stil, de wielen gaan niet opzij en het maakt nauwelijks lawaai. Hoe wil jij anders een keer in een hindernis bijremmen en je kar vliegt ineens uit de bocht?
2-wielertjes zijn inderdaad een stuk gevaarlijker, tenzij je weer een goede stevige wagen hebt. Maar met sulky's door het bos rijden is naar mijn idee ook vragen om moeilijkheden.

Dat deed ik dus. Met een sulky door het bos. Het was zelfs nog een eigengebouwde ook. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
En als je idd niet remt in een marathonparcours heb je wel een probleem.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:37

4 woorden: Ik hoef niet dood Vork

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:13

Omgaan met paarden blijft altijd een risicoafweging. Ik heb er twee waar je prima mee kan fietsen en 1 waar je dat beter niet mee kan doen. Dat kost je nl. een fiets. Sowieso raad ik aan om het met een oude fiets te doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:22

door dit topic was ik weer op een idee gebracht, ik heb heerlijk met m'n paard gefietst vanmiddag, die rotwind was eindelijk weg en het was heerlijk, de galop weer even opgepakt, hij was helemaal moe toen we terug kwamen Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:00

Sjonniej schreef:
SANEX schreef:

Dat weet ik, maar uit de tekst van degene waarop ik reageerde maakte ik op dat ze bedoelde dat je zo op de rem kon gaan staan, vandaar dat ik reageerde met "als je plots op de rem gaat staan, gaat het mis"

Rustig remmen gebeurd idd niks mee, en met hindernissen zoals waterbakken,hellingen etc moet je idd bijremmen, maar dat is wat anders dan plotsklaps op de rem staan, en daar doelde ik op Knipoog

Goede stevige wagen is altijd fijn, maar dat is met alle tuigage e.d materialen om paarden heen prettig Knipoog

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:12

Ik bedoelde niet ineens om de rem gaan staan, lijkt me inderdaad niet zo prettig. Maar als je gelijkmatig afremt, dan sta je uiteindelijk toch stil, of niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:13

angelke schreef:
Ik bedoelde niet ineens om de rem gaan staan, lijkt me inderdaad niet zo prettig. Maar als je gelijkmatig afremt, dan sta je uiteindelijk toch stil, of niet?

Tenzij je paard sterker is dan je rem...
De kleine marathonwagen doet niet veel, die doet nauwelijks iets als ze echt op tempo zijn. Maar de grote tweespan-wagen krijgen ze echt niet van hun plaats als je daar goed de rem van indrukt.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:57

ik heb een paar maanden lang elke dag gedaan en ik heb het als zeer positief ervaren, ik hoefde zelf niet te trappen dat beviel me wel goed Slapen . bovendien ben je verplicht continu streng tegen je paard te zijn als het naast je loopt omdat je zo afhankelijk bent vanwege groot valgevaar. En mijn pony was ook weer een stukje energie kwijt. ook over de harde weg wat weer goed is voor je pezen
de keerzijde van het verhaal was dat mijn een keer schok en opzij sprong, raakte de fiets heel iets, en toen had mijn pony een peesblessure van 2 maand
als je mij nu zou vragen of ik het weer zou doen zou ik wel ja zeggen maar alleen met bescherming. ik ben zelf niet zo'n persoon en mijn pony ook niet zo'n pony die gaan borstelen, vlechten en doen en zo een band scheppen. nee bij ons was crossen met de fiets iets meer gewenst

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:01

Ik doet het wel...als je paard het eenmaal kent is het veilig...
Maar je moet het ze toch leren, ik ga nooit gelijk de weg op om het te leren...eerst op de oprit of een op een rustige pleintje...
Ik denk niet dat een paard zomaar een hoef tussen de spaken doet...
Een paard kan zelf wel nadenken...en loopt vast niet in 7 sloten tegelijk...tenminste de Shets waarmee ik fiets zeker niet Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:15

smurf schreef:
door dit topic was ik weer op een idee gebracht, ik heb heerlijk met m'n paard gefietst vanmiddag, die rotwind was eindelijk weg en het was heerlijk, de galop weer even opgepakt, hij was helemaal moe toen we terug kwamen Haha!

Hahaha! Wat leuk! OK dan! Ben gisteren niet op internet geweest en ik moest meteen 2 pagina's bijlezen... Ik blijf het leuk vinden, al die berichten.
Heb vandaag gewandeld met m'n knollie omdat ik toch wat twijfelde bij het fietsen maar ik denk dat ik heel hard ga oefenen op de boerderij en op een doodlopend stukje weg en als ik mij zeker genoeg voel ga ik denk ik toch proberen stukken te fietsen. Ik hoef nl. niet persé langs een drukke weg. Dat scheelt en ze is ook niet heel bang uitgevallen gelukkig. Niettemin was ze met wandelen wel heel vervelend bij een speelplaats met van die skate banen en een voetbalveldje... dus dat gaan we eerst maar eens overwinnen! Clown Het lijkt mij in ieder geval wel heel leuk om te doen.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:21

Sjonniej schreef:
angelke schreef:

De kleine marathonwagen doet niet veel, die doet nauwelijks iets als ze echt op tempo zijn. Maar de grote tweespan-wagen krijgen ze echt niet van hun plaats als je daar goed de rem van indrukt.

Ik heb altijd geleerd dat een paard voor de marathonwagen eerst een keer geoefend moet worden met de rem. Ze schrikken er namelijk van, tenminste dat is mij verteld. En als ze er vandoor gaan rennen ze zeker weten door de remmen heen... dat is een vriend van ons een keer overkomen... op de openbare weg ging het span ineens aan de kletter omdat één van de knollies iets tegen z'n been kreeg van achteren. En mooi niet dat die rem ook maar iets heeft uitgehaald (bij hun dan) .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:25

Bacannie schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard voor de marathonwagen eerst een keer geoefend moet worden met de rem. Ze schrikken er namelijk van, tenminste dat is mij verteld. En als ze er vandoor gaan rennen ze zeker weten door de remmen heen... dat is een vriend van ons een keer overkomen... op de openbare weg ging het span ineens aan de kletter omdat één van de knollies iets tegen z'n been kreeg van achteren. En mooi niet dat die rem ook maar iets heeft uitgehaald (bij hun dan) .

Denk je nu echt dat die weerstand van 2 stilstaande achterwielen 2 paarden in volle galop wat doet?? Nee echt niet.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:39

Sjonniej schreef:

Bloos Sorry, dan heb ik dit verkeerd begrepen... ik dacht al, die remmen zijn toch niet zó sterk?

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:55

Citaat:
Zoals hierboven staat; een paard is een vluchtdier... het maakt echt niet uit of het nou een shet is of een shire van weet ik veel hoe groot... ze kunnen allebei schrikken en als ze goed schrikken dan springen ze zo "in" je fiets en dan ben je nog verder van huis!

Oftwel: Nee nooit van mn leven zou ik mn paard naast de fiets meenemen!

Heb het topic niet helemaal gelezen ( alleen bladzijde 1 )
Onder het zadel kan je paard ook verschieten e.d. Daar wil ik mee zeggen onder het zadel is het net zo goed een vluchtdier, als langs je fiets.
Als je langs je paard staat, hij verschiet en springt opzij, dan ben je ook plat * bij wijze van spreken Plingaar wil ik alleen mee zeggen, er kan altijd iets gebeuren met paarden om je heen, of zeg ik nu iets heel raars? Een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier, wil je zeker veilig zijn dan moet je gewoon niks met paarden te maken hebben, er kan altijd iets gebeuren Pling

De meeste geven al aan dat ze nog nooit gefietst hebben met hun paard, en dit ook nooit zullen gaan doen, maar ze weten wel dat ze dan geen controle hebben, beetje sterk verhaal...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:41

chiquee schreef:
Heb het topic niet helemaal gelezen ( alleen bladzijde 1 )
Onder het zadel kan je paard ook verschieten e.d. Daar wil ik mee zeggen onder het zadel is het net zo goed een vluchtdier, als langs je fiets.
Als je langs je paard staat, hij verschiet en springt opzij, dan ben je ook plat * bij wijze van spreken Plingaar wil ik alleen mee zeggen, er kan altijd iets gebeuren met paarden om je heen, of zeg ik nu iets heel raars? Een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier, wil je zeker veilig zijn dan moet je gewoon niks met paarden te maken hebben, er kan altijd iets gebeuren Pling

De meeste geven al aan dat ze nog nooit gefietst hebben met hun paard, en dit ook nooit zullen gaan doen, maar ze weten wel dat ze dan geen controle hebben, beetje sterk verhaal...

Ja je kan wel zeggen dat je dan niet met paarden om moet gaan, maar je kan het ook gevaarlijker maken dan nodig is.
Geen cap op je hoofd zetten, op de kop op je paard gaan staan en dan in volle galop over straat gaan, ach ja omgaan met paarden is toch al gevaarlijk..
Een raar voorbeeld, maar ik vind het niet echt ergens op slaan wat jij zegt.

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:43

Sorry maar er staat niets dan de waarheid Pling
Verder ben ik wel zo verstandig om die voorbeelden van jou niet uit te voeren....

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:54

De waarheid, maar je kan hem zo interpreteren als je zelf wilt.
IMO is fietsen met je paard gewoon jezelf onnodig in onveiligheid brengen.
Mijn fiets en ik hoeven nog niet kapot, dus mijn paard die gaat maar lekker zich uitleven in het weiland ofzo Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:59

vreemd genoeg leeft mijn paard zich aan de fiets niet uit, hij gedraagt zich vele malen beter dan aan de hand of onder het zadel, dàn leeft ie zich uit met schrikken en wegspringen, aan de fiets nooit

marieke87 je bent uitgenodigd om eens met mijn zware koudbloed te komen fietsen in een verlaten polder, dan zal je zien hoe het ook kan, ter vergelijking mag je de terugweg met hem wandelen aan een halster Clown

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:01

@ mariek nogwa: Wandelen met je paard, buitenrijden, springen, dressuren dan ook.
Ik werk voor een handelaar dus altijd andere paarden, als ik ze niet vertrouw ga ik ook echt niet fietsen, maar als het wel kan dan doe ik het ook, is gewoon leuk om te doen, en zeker net zo veilig als rijden en wandelen niet dus Pling Ik hoef ook nog niet kapot, maarja kan morgen ook net zo goed zijn dat siets me dr af bokt en dat ik aarig val, of dat ze me om ver wandelt Haha!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:13

Vandaag:
Ik dacht "veilig" te gaan lopen met mijn paard Nadiem...
nog geen 10 meter verder was ik tegels aan het happen en had ik 1 kapotte pols, 2 kapotten schenen, 1 kapotte knie, een zeer bekkenbot en een gat in mijn rijbroek...
Zover voor het woord veilig ernaast lopen...

Later wilde ik ook nog even met Whoopy gaan lopen, maar dat lopen deed best wel zeer...dus pakte ik de fiets.
Ik heb denk ik zo'n 5 km. met hem aan de fiets gedraafd en dat ging zeer goed, hij vond het zelfs geweldig Lachen (en ik vond het goed voor zn dikke buik...Tong uitsteken)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:31

Mariek87 schreef:
Ja je kan wel zeggen dat je dan niet met paarden om moet gaan, maar je kan het ook gevaarlijker maken dan nodig is.
Geen cap op je hoofd zetten, op de kop op je paard gaan staan en dan in volle galop over straat gaan, ach ja omgaan met paarden is toch al gevaarlijk..
Een raar voorbeeld, maar ik vind het niet echt ergens op slaan wat jij zegt.

Maar als jij heel goed op je kop kan staan en je paard geleerd heeft wat hij dan precies moet doen is dat voor jou niet veel gevaarlijker als gewoon rijden voor een ander met een ander paard misschien is.

Ik kan bijna alles op de fiets zonder uit evenwicht te raken dus dat is voor mij minder snel gevaarlijk. Rijden daarintegen kan ik niet dus als ik op Eli de weg op zou gaan is voor mij pas gevaarlijk.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:43

Ik fiets wel eens(heb nu weinig tijd) met een Shet aan de fiets. Maar dan wel met het zadel van de fiets op z'n laagst, zodat ik met mn voeten bij de grond kan. Ik ben dan wel bang dat ik bijna een oog uitsteek met het stuur(nooit gebeurt en nooit in de buurt daarvan gekomen, maar toch). Verder heb ik nog nooit echte problemen gehad, zelfs niet toen mijn pony dacht dat we maar weer naar huis moesten gaan Schijnheilig Knipoog