Je pony/paard een schop geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

Re: Je pony/paard een schop geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:39

judith_slu schreef:
Ik heb nog geen paard hoeven schoppen, maar als een paard me schopt zou ik zker wel wat terug doen. We hebben nu wel een veulen op stal die erg aggressief is en slaat altijd met zijn voorbenen. Dus misschien wordt het binnenkort nog menens. Hij valt ook aan. }:j

ALs een paard een ander paard schopt kan hij ook een schop terug verwachten of niet ? Knipoog

Jeetje een veulen dat nu al aggressief is?? , met verkeerde beentjes uit mama gestapt Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:51

Gelukkig heb ik met mijn paard nooit meegemaakt dat hij slaat of alleen de dreiging ertoe heeft. Maar reken maar dat mijn paard dan een paar giga harde schoppen krijgt. Ik moet dat gelazer niet hebben. Ik heb een haflinger beleerd die aan de longeerlijn gericht op je afkwam en je op elk mogelijke manier wilde raken, nou reken maar dat die de zweep en mijn voeten heeft gevoeld, wat een akelige rotzak. Nu gaat het al stukken beter, we hoeven alleen maar te stampen op de grond en ze reageert al weer goed. Daarbij komt dat als mijn paard gewoon aan het kloten is of gevaarlijk gedrag vertoont hij gerust een schop meekrijgt. Wat maak ik hem met mijn gewicht tegenover zijn 500 kilo? Hij gaat er heus niet dood aan. En het is gewoon 1x en dan klaar, maar als een paard slaat of dreigend gedrag vertoont, dan heeft die aan mij echt de verkeerde...

*Ik ga nu vast menig bokker over me heenkrijgen, maar maak het maar eens mee dat er 500 kg op je afstormt met doel je te pakken...mij niet gezien hoor, dan met alle mogelijke manieren erop af!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:25

Ligt dus wel aan voorafgaande situatie en type paard en of t een doelbewuste schop was naar jou of een foutje.
Doelbewuste schop gelukkig nog nooit mee gemaakt, foutje wel eens, stond ik ff op t verkeerde moment op de verkeerde plek, dan ga ik ze niet straffen

4jarige bij ons heeft nog wel eens neiging om kontje te draaien en te dreigen naar je dus als ik die moet gaan halen ofzo heb ik wel een touw in mn hand waar ik een keer mee uithaal hoor!

En mn E-pony heb toen 1 keer zo'n ongelooflijke kick onder zn kont gehad! Maar dat was ff nodig. Hij liep altijd te k*tten met de trailer op gaan en (t was echt geen angst) toen kwam iemand een keertje helpen. En die had houten klompen aan......... Gestoord
Hij liep daarna altijd keurig de trailer op Schijnheilig

Maar als ik doelbewust geschopt zou worden en ik kan nog staan enzo dan kunnen ze er zeker 1 terug verwachten!
Kom nou, ze moeten wel respect hebben voor ons anders kunnen er nog veel gevaarlijkere dingen gebeuren!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:07

als mijn paard gericht naar mij schopt kan die van mij een schop terug verwachten!! ik laat me door niemand schoppen! ik vind dat iedereen een eigen mening mag hebben hierover maar vind het raar als je niks terug doet als een paard je schopt. (ligt wel aan de situatie zoals oscar al zei) paarden schoppen elkaar ook in het wild en onze schopjes vallen daarbij in het niet. dus zo zielig is het niet. door niet te reageren op een schop of als je niet duidelijk genoeg straft komen er in mijn ogen veel meer problemen van zoals het geen respect hebben van paard naar mens. nee hoor duidelijkheid vind ik erg belangrijk en als er duidelijkheid is is er ook respect.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:14

Hermesdeux schreef:
Gelukkig heb ik met mijn paard nooit meegemaakt dat hij slaat of alleen de dreiging ertoe heeft. Maar reken maar dat mijn paard dan een paar giga harde schoppen krijgt. Ik moet dat gelazer niet hebben. Ik heb een haflinger beleerd die aan de longeerlijn gericht op je afkwam en je op elk mogelijke manier wilde raken, nou reken maar dat die de zweep en mijn voeten heeft gevoeld, wat een akelige rotzak. Nu gaat het al stukken beter, we hoeven alleen maar te stampen op de grond en ze reageert al weer goed. Daarbij komt dat als mijn paard gewoon aan het stinkmodder is of gevaarlijk gedrag vertoont hij gerust een schop meekrijgt. Wat maak ik hem met mijn gewicht tegenover zijn 500 kilo? Hij gaat er heus niet dood aan. En het is gewoon 1x en dan klaar, maar als een paard slaat of dreigend gedrag vertoont, dan heeft die aan mij echt de verkeerde...

*Ik ga nu vast menig bokker over me heenkrijgen, maar maak het maar eens mee dat er 500 kg op je afstormt met doel je te pakken...mij niet gezien hoor, dan met alle mogelijke manieren erop af!

Kan ik het helemaal in vinden hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:25

Soms wel ja Haha! Haha! Haha!

Als een paard naar mij trapt, trap ik zo hard ik kan terug, en is hij niet snel genoeg weg dan krijgt ie naar alle waarschijnlijkheid er nog een achteraan ook Haha! Haha! Haha! Eigenlijk kan ik al een trap geven bij dreigen.........

Gelukkig is het haast niet nodig omdat de meeste paarden feilloos aanvoelen wat voor een vlees ze in de kuip hebben Haha! Haha! Haha! Maar die enkele stommeling die denkt wel over me heen te kunnen walsen......... tja die heeft dan wat pech zegmaah Haha! Haha! Haha!

Wat ik ook nog wel eens doe, is als je zo een lompe boer hebt die je meetrekt naar een graspolletje Haha! Haha! Haha! en dan daar ook nog eens aan gaat eten....... nou kan ik dat met mijn lijfelijke gewicht niet echt tegen houden en zo een behoorlijke lompe bok die dan ook niet reageert op zo een onwijze ophouding en me meetrekt kan ook rekenen op een gedoseerde trap tegen de kaak.......... DAT vind ik bijna nog erger dan naar me slaan, me meetrekken naar iets............ Ik moet me dan echt inhouden om niet voor de voluit te gaan, maar echt gedoseerd, goed gemikt even mijn neus van de schoen tegen de kaak te planten....

Krijgt een paard een trap in zn pens dan doe ik dat waar ik m maar raken kan en met de wreef van mijn voet........... voelen ze in principe niet echt veel van.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:06

Ik had een keer zoiets met mijn 1e paard. Stond zijn staart te kammen achter hem (moet kunnen vind ik) en toen gaf hij mij uit het niets een trap. Dus ik geef hem een trap maar blijkbaar niet hadr genoeg want ik kreeg er nog 1 terug Boos! Dus ik een hardere trap terug en hij heeft het nooit meer gedaan. Ik weet niet hoe ik in nieuwe gevallen zou reageren maar denk hetzelfde. Als iemand mij pijn doet dan word ik flink kwaad.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:55

Zozo, hier zijn dus echt heel wat verschillende meningen over.

Ik kan zelf niet zeggen dat ik nooit een paard heb geschopt, maar natuurlijk is dat afhankelijk van de situatie wanneer..

Wanneer iemand flink uithaalt om te schoppen keur ik dat niet goed, lees; wanneer iemand ervoor gaat staan om even flink de punt van zijn voet in de buik wil porren als straf! Dat vind ik fout.

Wat ik nog wel eens doe is een knietje geven. Stel ik sta op 10 cm afstand naast een paard en hij wil over mij heen op zij lopen, mooi dat ik dan een knietje (ook weer uit reflex dus best zachtjes maar hard genoeg om te laten merken dat ik daar niet van gediend ben) geef. Maar dat is op zo korte afstand dat ik geen ruimte en tijd heb om flink uit te halen, dus gewoon zo zacht als nodig is om het idee duidelijk te maken.

Slaan doe ik nooit, een paard ziet dan al aan je hele arm wat je van plan bent. Zo krijg je naar mijn mening telkens nadat hij iets doet wat niet mag bij elke zwaai met je arm een ontwijkende reactie opzij.

En als ik zo stom ben geweest om achter een paard dat trapt te staan, dan laat ik het om terug te trappen. Niets dommer dan je als bulls eye op te stellen achter het paard en dan alsnog je paard een reden om nog eens te mikken geven!! Ten eerste voorkom ik om erachter te staan, maar sta ik altijd opzij dan. En mocht ik verkeerd staan en het gebeurt. Veiligheid boven alles!!!(zodra ik ernaast sta en hij trapt, dan reageer ik wel maar dan ben ik buiten bereik en geen schietschijf).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:18

Een paard kan ook opzij schoppen, dus dat betekent niet dat je daar ook altijd veilig staat.

Als ik een show of keuring heb, zal ik toch echt achter zijn kont moeten gaan staan om zijn staart te doen.

En als ik de staart van mijn paard moet wassen, sta ik er gewoon achter en ga ik niet moeilijk lopen doen aan de zijkant.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:31

Ik had een tijd geleden oppeens mijn pony op mijn rug...
(ik heb hem al 2 jaar, hengst nu 4 jaar) en hij heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan)

Maar toen heeft hij toch echt schop gehad... en heeft het nooit meer gedaan !!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:49

Bienotje schreef:
En als ik zo stom ben geweest om achter een paard dat trapt te staan, dan laat ik het om terug te trappen. Niets dommer dan je als bulls eye op te stellen achter het paard en dan alsnog je paard een reden om nog eens te mikken geven!! Ten eerste voorkom ik om erachter te staan, maar sta ik altijd opzij dan. En mocht ik verkeerd staan en het gebeurt. Veiligheid boven alles!!!(zodra ik ernaast sta en hij trapt, dan reageer ik wel maar dan ben ik buiten bereik en geen schietschijf).

Een paard heeft niet naar mij te slaan, ik moet bij wijze van spreken tussen zn achterbenen kunnen staan............ nee hoor! Ik ga het ook niet uit de weg.... Ben wel wat oplettender bij een slaander maar ik doe gewoon mijn dingetje hoor, tilt ie een pootje op dan heeft ie er al wel een te pakken........ das niet zo moeilijk

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:21

Het hangt wat mij betreft van de situatie af.
Toen we onze pony net hadden was ze wat angstig en moeilijk benaderbaar. Zadelen was een drama. Iemandd die ons daarbij een keer hielp heeft haar een schop verkocht, waar ik het helemaal niet mee eens was. (Het hielp dus ook niet) We hebben bewust al het negatieve gedrag genegeerd en het goede gedrag beloond. Binnen enkele weken was het ineens een lieverdje naar mensen geworden...... Alleen nu vindt ze dat wij haar mensen zijn en jaagt ze andere ponies uit de buurt..... Verward

Mijn paard heb ik pas een paar maanden en dus probeert hij een beetje uit tot hoe ver hij kan gaan. Daarbij is er dus geen sprake van negatief gedrag negeren. Integendeel, dat is meteen afstraffen. En dat werkt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:45

Als jou (manege-)paard jou schopt, schop je toch zeker terug???!!!!!!! Zou lekker zijn als hij dat ongestraft kon doe zeg!! Het ligt natuurlijk aan de situatie hoe of wat je hem straft. Gaat het per ongeluk of uit angst, mag het best in wat mindere maten. Maar afstraffen moet sowieso vind ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:47

ligt eraan..... als een paard uit angst een keer een trap geeft........ kan ik hem negen van de 10 keer geneens ongelijk geven

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 14:44

ik ben het met jullie eens, nog steeds.. vooral met jou, Gijsenkim! ik moet gewoon achter een paard langs kunnen lopen zonder een trap te krijgen..

een paard dat uit angst trapt krijgt waarschijnlijk een schreeuw van "hee, denk je erom" en dan ist meestal over..

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:04

mijn pony heeft nog nooit gericht naar mij getrapt alleen moeilijk doen met een voetje geven (achtervoet ) toen heeft hij wle een trap gehad en hij heeft het sindsdien nooit weer gedaan

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:48

royena waagt het gelukkig niet om te schoppen,
ik ben vroeger wel eens gemept door een shet dat ik wat jonger was (iets van 15 was ik toen) de shet stond op n stand en trapte naar zijn buurman, en daar liep ik tussen door, tja dan krijg je n mep Koe toen ben ik wel even boos geworden en heb m (uit snelle reactie) een schop en een mep gegeven, tja hij mag mij niet schoppen, om wat voor reden dan ook...

als royena zou schoppen zou ik toch ten eerste een schop trug geven, puur om haar even te laten weten dat dat echt niet kan zomaar schoppen....
maar als ik makkelijker kan slaan sla ik, daar heeft ze niet meer of minder last van hoor.... (naar mijn weten)
paarden zijn immers ook tegen elkaar aan t slaan en schoppen tijdens het spelen, nou ik durf te wedden dat alleen zo'n bijd van een paard veeeel harder is als mijn handje of schoen (al hoewel stale neuzen... auw haha)

maar ik zou het dus wel doen, schoppen of slaan..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:52

myn pony heeft het nog nooit gedaan (en zal het ook maar niet hoeven te doen Tong uitsteken Koe ) maar idd, eerst kijken of het écht gemeen is.. ik zal wel terug een schop geven (natuurlijk niet op te gevoelige plekken ofzo) , dat geeft wel een teken, want in een wilde kudde doet de leider dat tog ook ?!! ik zal het wel doen hoor, en als ik er niet aan denk geef ik wel een tik(je) op de neus! succes Ach gut Pling

miesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:21

ik heb me paard nog nooit geschopt en zou het ook nooit doen .
als ie mij zou schoppen zou ik hem een harde tik geven maar schoppen ...neej
een knietje vind ik inderdaad ook een ander verhaal .

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:39

Ik ben gelukkig nog nooit geschopt door een paard. Hoeft die ook niet te proberen ook niet!
Als het gericht is dan kan het paard wel een schop terug verwachten! en niet zo zacht ook niet

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:51

Missbambie schreef:
judith_slu schreef:
Ik heb nog geen paard hoeven schoppen, maar als een paard me schopt zou ik zker wel wat terug doen. We hebben nu wel een veulen op stal die erg aggressief is en slaat altijd met zijn voorbenen. Dus misschien wordt het binnenkort nog menens. Hij valt ook aan. }:j

ALs een paard een ander paard schopt kan hij ook een schop terug verwachten of niet ? Knipoog

Jeetje een veulen dat nu al aggressief is?? , met verkeerde beentjes uit mama gestapt Tong uitsteken

jazeker hij word vogende week een jaar en word zo gauw mogelijk gecastreerd, hopen dat het dan beter word. Vooral met eten is hij gauw aangebrand. Vork

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:34

ik denk dat ik wel even zal laten merken dat hij echt fout zit maar niet op die manier dat kan ik niet egt aanzien Frusty

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:25

Ik schop liever, dan dat ik sla, dus dat doe ik dan ook met enige om een paard even terug op z'n plek te zetten. Gewoon met de wreef van m'n voet tegen z'n pens, voelt hij in principe weinig van, maar hij weet wel even dat ie fout is geweest. Als een paard, al dan niet gericht, trapt dan kan hij een wat hardere trap terug verwachten.

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:59

Belli schreef:
Schoppen???? dat vind ik volledig verkeerd. Terecht straffen niet , maar dat kan ook op andere manieren.

Een paard heeft een hoge pijngrens.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:28

Ik blijf erbij met wat ik al eerder zei, ik zorg er wel voor dat ik niet achter een paard ga staan waarvan ik weet dat ie trapt! Tuurlijk mag ie nooit trappen, maar als ie het wel doet ben ik niet van plan om hem direct een trap te verkopen terwijl ik nog steeds achter hem sta, want voordat ik het weet heeft hij een tweede uithaal erachteraan!

Tuurlijk kan een paard ook opzij trappen, dat weet ik. Daarom voorkom ik het bij twijfel om achter de achterbenen van een paard te komen als ik het beestje niet ken of niet vertrouw en blijf ik op mijn hoede.

Ben het er mee eens dat je in principe overal rondom een paard moet kunnen staan, zonder problemen. Degene die ik rijdt zal dan ook nooit en nooit trappen en die vertrouw ik. Als ik een paard niet/ minder vertrouw dan ben ik gewoon voorzichtiger..

Maar een paard een schop geven heb ik dus geen problemen mee, mits ie het verdiend en als het corrigerend is. Uit woede of iets anders het paard bewust pijn doen tijdens het trappen vind ik onterecht.