Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:05

ik heb ze het liefst als 3,5 jarige zo uit de opfok........ heb ik het minste problemen mee. Ik hoef geen band Haha!

Ik heb zowizo nooit veel problemen met hengsten/merries of ruinen.......... over het algemeen voelen ze instinctief aan hoe de vork in de steel zit. Soms, heel soms moet ik wel eens een paard overtuigen, maar in de regel kijken ze me aan.......... en weten ze genoeg Haha! Haha! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:15

Ik de opfok voor een shet is lastig. Dan moet je zelf al een groep shetlanders hebben lopen.

Mijn 10 maanden oude merrie loopt hier lekker in de groep bij merries van 4, 5, 6 en 14(en ook af en toe bij een merrie van 8 en een hengst van 8). Vanmiddag gingen ze weer ff lekker uit hun dak met z'n alle.

Ik doe er bijna niets mee, ze krijgt gemiddeld 1x in de 2 weken een halstertje om en word dan door Dennis zijn verzorgmeisje gepoetst omdat zij dat zo leuk vind. Zelf doe ik er helemaal niets aan. Ze mag zelf lekker aan knoeien. Ik denk dat ze niet kan wachten als ze weet wat er uit Roos haar buik komt, dan heb ik 2 jonkies die samen de rest kunnen terorriseren Haha!.

Ik zeg ook, lekker op het land en verder niets/bijna niets mee doen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:54

gijsenkim schreef:
ik heb ze het liefst als 3,5 jarige zo uit de opfok........ heb ik het minste problemen mee. Ik hoef geen band Haha!

kijk das jou mening maar de mijne niet, ik iwl gewoon eerst een band voordat ik iets met een paard/pony wil gaan beginnen als hij 3 is.

met teun heb ik ook al een aardige band, zoal ook die wond toen.

maarja niet dat ik tegen de opfok ben maar ik zou mijn pony/paard veulen er nooit heen doen, het is gewoon het zeflde als hier ze lopen met leefdtijdsgenootjes vriendjes, en dat heeft hij hier ook wel, en af en toe lekker wandelen moet kunnen, hij heeft ook altijd zijn oortjes naar voren met een lekker tempo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:56

horsewisper schreef:
gijsenkim schreef:

kijk das jou mening maar de mijne niet, ik iwl gewoon eerst een band voordat ik iets met een paard/pony wil gaan beginnen als hij 3 is.

met teun heb ik ook al een aardige band, zoal ook die wond toen.

maarja niet dat ik tegen de opfok ben maar ik zou mijn pony/paard veulen er nooit heen doen, het is gewoon het zeflde als hier ze lopen met leefdtijdsgenootjes vriendjes, en dat heeft hij hier ook wel, en af en toe lekker wandelen moet kunnen, hij heeft ook altijd zijn oortjes naar voren met een lekker tempo.

En DUS heb JIJ de problemen..................... en ik niet Haha! Haha! Haha!

geeft niet hoor, ik heb er geen last van

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:13

Teun doet het nu trouwens al niet meer hoevaak moet ik het nog zeggen ??

hij heeft het zon 1,5 week tot 2 weken gedaan, en zelf happen durft ie niet meer Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:15

je hebt dit topic gestart op de 12de.......................

duh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:34

Zow *heeft het topic doorgespit*

Pfww ia wel veel hoor.. Ben het eigenlijk toch wel weer met gijsenkim eens. Maar nu las ik ook weer dat het lastig is een opfok te vinden voor shetveulens. He! denk je dat je een goede oplossing heb...

Ik las ook weer dat het nu over is..Teun lijkt wel een beetje op Lucky sommige tijden an het jaar gaat het zo goed is ghij zo braaf en sommige tijden mogen ze er ook wel een worst van maken Clown

Als Lucky mij bijt ofzo dan knijp ik echt heel hard in zijn lip. Ik zeg niet eerst foei ofzo nee ik knijp meteen. Hij geeft toch ook niet van te voren aan ik ga je nu bijten..

Teun ook je moet hem proberen voor te zijn en als hij alleen al een poging tot doet zou ik hem dus al een knal verkopen...

Maargoed het gaat nu weer goed, mocht het weer beginnen heb je in ieder geval heel veeeeel tips en advies gehad om het te bestraffen!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:08

horsewisper schreef:
SANEX schreef:
Dit geklooi is niet pas sinds de laatste weken, een hele poos geleden vertelde je mij op msn al dat Teun vervelend was tijdens het wandelen, niet door wilde lopen of juist naar voren schoot. Dáár is het geklooi al begonnen, toen had je er al bij moeten zijn.

Zoals ik opmaak ben je niet duidelijk genoeg in je commando's / afstraffingen en weet Teun niet wat hij aan je heeft.
Volgens mij zie je niet duidelijk ongewenst gedrag, wat jij spelen noemt kan misschien wel spelen zijn, maar dat doen ze dan maar met andere paarden, een paardengebit richting of in een mens is altijd fout, speels of niet.

Als je niet kan opmaken wanneer een paar ongewenst gedrag vertoont, kun je ook niet goed consequent zijn, Teun snapt immers niet dat iets de ene keer wel mag en de andere keer niet.
Daar moet je duidelijk in zijn
Bijten mag niet, niet hard, niet zacht, vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, nooit.
Stijgeren, wegtrekken, wegdrukken netzo, dat mag gewoon niet, maakt niet uit waarom ze het doen, al staat er een brullende tijger voor ze, een paard hoort koste wat kost de leider te volgen, en dat ben jij.
Ben jij geen duidelijke leider ( en een leider is niet alleen een straffende boeman, maar ook steun en toeverlaat van een kuddedier ) dan zal Teun geen duidelijke seinen van jou krijgen, en dus niet weten wat wel en niet kan en wanneer.

dat was tijden geleden dat was al weer een hele poos gewoon goed dat ie weer braaf liep, dit doet hij echt pas sinds 2 weken en nu trouwens al niet eens meer ! dus

Wat wil je daarmee zeggen ? Met dus... dus dat betekent dat het nu weer goed is en goed blijft, en dus zijn de adviezen hier nu weer overbodig ? Dus je kan het nu allemaal zelf wel weer ?
Ik verwacht dat Teun nog vaak streken zal gaan uithalen en het hier niet bij blijven zal

Gijsenkim schreef:
2,5 is nog geen hengst............ jaar of 5/6 dan worden ze pas echt hengst............ nu is het nog een slungel op een scooter die stoer moet doen tegenover de meisjes, maar nog net even teveel puisten heeft om zelfverzekerd te zijn

Geweldig juiste verwoording Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:09

En over die band krijgen... die krijg je niet met een paard doordat je 'm vanaf veulen hebt, zou wat zijn zeg. Ik heb met Bas ook een band, en die heb ik pas vanaf zn 4e.
Met Maffick en Amber had ik ook een band, die kreeg ik ook op oudere leeftijd.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:12

Ja ik denk dat je tog een pubertje begint te krijgen!
Niet veel aan te doen, vooral als je hem zeker niet wilt laten castreren (kan je reden ook wel begrijpen).
Wat ik deed als mijn welshje welleens ging steigeren (maar dan bij mij onder het zadel) een (best harde) tik TUSSEN de oren, dan denkt hij dattie z`n kop stoot, en elke keer weer doen, dan doet die dat na een tijdje niet meer.
nouwja veel succes er mee en doe hem maar de groetjes! Knipoog

Kussie!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:14

Je kan binnen een uur een geweldige band hebben met een paard.............

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:30

Nee tuurlijk niet zeg ik dat ? ik heb teun alweer bijna een jaar, en tuurlijk kan je met een ouder paard ook een band krijgen.
maar ik wil me pony graag op zien groeien en zo en dan een band opbouwen is daar iets mis mee.

En tuurlijk zeg ik niet dat teun nu opgehouden is en de reacties overbodig zijn, ik kan er echt wat mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:31

silverxxhein schreef:
Ja ik denk dat je tog een pubertje begint te krijgen!!!

pubertijd rond een jaar of 4 a 5 ............. nee hoor het is nu nog gewoon een PEUTER

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:39

horsewisper schreef:
Nee tuurlijk niet zeg ik dat ? ik heb teun alweer bijna een jaar, en tuurlijk kan je met een ouder paard ook een band krijgen.
maar ik wil me pony graag op zien groeien en zo en dan een band opbouwen is daar iets mis mee.

En tuurlijk zeg ik niet dat teun nu opgehouden is en de reacties overbodig zijn, ik kan er echt wat mee.

Is hij nou wel of niet opgehouden Verward
Of bedoel je met die zin; en natuurlijk zeg ik niet; nu teun opgehouden is, de reacties overbodig zijn, ik kan er echt wat mee...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:40

ja dat bedoelde ik wat je zegt Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:42

horsewisper schreef:
ja dat bedoelde ik wat je zegt Lachen

Ok ik dacht al huh Lachen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:00

gijsenkim schreef:
je hebt dit topic gestart op de 12de.......................

duh

OEPS

Whahaha Tong uitsteken

Maar goed, ben het met Gijsenkim eens!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:09

ik weet niet of dit al gezegd is, heb geen zin het hele topic te lezen.. maar wat ik zou doen: pony op het land met andere pony(s), en laten staan tot hij 3/3.5 jaar oud is.. en dan pas weer er mee bezig gaan, en rustig aan beleren..
in de tussentijd lekker nog even veulen laten zijn.. Ach gut
Hij heeft zin in spelen (logisch tis een jaarling Rolleyes ) en daarvoor word ie vervolgens afgestraft met de zweep.. natuurlijk moet ie naar jou luisteren, maar dat kan als hij ouder is ook nog wel..
laat hem nog even lekker jong zijn.. dus hup, in de wei ermee, en er niet meer aankomen tot ie 3 is..

maargoed, dat zou ik doen.. is natuurlijk jou keuze, maar ookal is het een hengst, het is en blijft een veulen wat lekker de hele dag wil spelen met andere paarden..

en nouja, eigenlijk komt het op mij over alsof je dat wandelen het meest voor jezelf doet Bloos ik denk dat je er voor Teun beter aan doet om hem lekker zn gang te laten gaan Lachen
niet aanvallend bedoeld hoor, helemaal niet, het is maar een tip Lachen

succes Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:11

dit is volgens mij de eerste LoVuHuHuRtjUh waar ik het mee eens ben Haha! Haha!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:32

gijsenkim schreef:

Nou maar hopen dat de TS het er ook mee eens is Knipoog
maar heb net de rest van het topic gelezen, en ik vrees van niet

tjah mn naam (tenminste ik denk dat je daarop doelt? Haha!)
als ik eens wist hoe ik die moest veranderen Rolleyes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:44

PePpeRL0vE schreef:
gijsenkim schreef:

Nou maar hopen dat de TS het er ook mee eens is Knipoog
maar heb net de rest van het topic gelezen, en ik vrees van niet

tjah mn naam (tenminste ik denk dat je daarop doelt? Haha!)
als ik eens wist hoe ik die moest veranderen Rolleyes

een heel lief peebeetje naar Heike sturen

ik ben het inderdaad met jou eens

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 19:47

En ik niet op het land gooien oke maar niets mee doen. het is en blijft mijn pony en of ik er mee wandel maak ik zelf wel uit.

een paar keer moet kunnen zoveel gaan we niet eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:50

horsewisper schreef:
En ik niet op het land gooien oke maar niets mee doen. het is en blijft mijn pony en of ik er mee wandel maak ik zelf wel uit.

een paar keer moet kunnen zoveel gaan we niet eens

en daarom heb jij het probleem Pling Frusty

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:53

Horsewisper, ik vind het een beetje raar.
Je zegtd at het oppeens veel beter gaat al 2 weken, hoewel dit topic nog geen eens 2 weken bestaat.
Dus dat vind ik erg raar..

Verder ben ik het met de rest eens dat je hem maar lekker met rust moet laten, en hij nog nog gewoon ondeugend en speels, duh het is een jaarling! Dat moet je niet meteen afleren, laat hem gewoon lekker genieten in het weilandje.
Af en toe borstelen en in het bakje gooien kan geen kwaad!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:00

Brechtje schreef:
Horsewisper, ik vind het een beetje raar.
Je zegtd at het oppeens veel beter gaat al 2 weken, hoewel dit topic nog geen eens 2 weken bestaat.
Dus dat vind ik erg raar..

Verder ben ik het met de rest eens dat je hem maar lekker met rust moet laten, en hij nog nog gewoon ondeugend en speels, duh het is een jaarling! Dat moet je niet meteen afleren, laat hem gewoon lekker genieten in het weilandje.
Af en toe borstelen en in het bakje gooien kan geen kwaad!

Ja en ? ik strarte het topic toen teun het net een klein week deed. Lachen
en sinds paar dagen doet hij gewoon weer heel normaal.