laten ruine of lekker hengst laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Re: laten ruine of lekker hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:32

karoliena schreef:
Ik kan hier zo boos over worden Boos!

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar ik vraag me af of de mensen die hier zeggen dat een hengst standaard geruind moet worden wel ervaring hebben met het werken met meerdere merries en meerdere hengsten. Als dat zo is dan zouden namelijk veel meer van jullie zeggen dat hengsten juist makkelijker in de omgang zijn dan merries.

Ik zou absoluut geen reden zien om een hengst die goed luisterd en zich netjes gedraagd te laten ruinen. Het ruinen kost net alleen veel geld maar brengt ook gevaar mee want ook met ruinen gaan wel eens paarden dood of worden ernstig ziek.

Ik heb met veel merries gewerkt en met veel hengsten.

Is een hengst goed opgevoed en heeft hij een consequente eigenaar dan kan je met een hengst fijner werken als met een merrie.

Het verhaal dat een merrie er last van heeft als ze hengstig is als er een hengst op stal staat is natuurlijk onzin. Ruinen die bij hengstige merries op stal staan hebben er ook last van. Dus dat is een rare redenering.

Het is wel duidelijk dat er nog steeds een hoop vooroordelen zijn over hengsten. Dat al mijn kennisen hengsten hebben die zich keurig gedragen zal dan wel aan onze vreselijke manier van opvoeden liggen. Het kan niet zijn volgens jullie dat er ook gewoon een hoop hengsten zijn die zich goed gedragen en netjes luisteren.

nee joh ho ekom je er bij die bestaan niet Tong uitsteken
ik maak me er niet boos meer over want ik ben niet goed voor mijn hengstje Lachen en ik weet wel beter

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:40

miriamrocky schreef:
oke de klante die er staan zijn gekommen terwel er AL EEN HENGST AAN WEZIG was

rocky is al 4

Nou en? Moet de staleigenaar meerdere klanten laten gaan omdat jij per se een hengstje wil? Dat laat 'ie dus een hoop inkomsten voorbij gaan.
In Nederland is het moeilijk hengsten houden, de meeste stallen zijn er niet op ingericht. Jij kiest hier zelf voor, moet je wat mij betreft ook gewoon niet zeuren.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:43

ArwenLune schreef:
miriamrocky schreef:
oke de klante die er staan zijn gekommen terwel er AL EEN HENGST AAN WEZIG was

rocky is al 4

Nou en? Moet de staleigenaar meerdere klanten laten gaan omdat jij per se een hengstje wil? Dat laat 'ie dus een hoop inkomsten voorbij gaan.
In Nederland is het moeilijk hengsten houden, de meeste stallen zijn er niet op ingericht. Jij kiest hier zelf voor, moet je wat mij betreft ook gewoon niet zeuren.

oke even uit leg
ik had ene merrie gekocht DACHTIG VAN ROCKY
ze was goedgekeurt van dierenarts maar na 2 dagen lag ze dood
in de wei waarom geen idee
dus ik die man opgebelt en gezegt wat er gebuurt was
hij zei je mag er 1 uit komen kiezen nou niet moelijk want rocky was 2e keus
en omdat ie de groste vriendin van lindy was
dus ik zei rocky is wel hengst oo was allemaal geen probleem dus ja waarom opeens nu en waarom niet meteen gezegt daar zit ik mee

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:32

Als ze daar geen hengst willen hebben, kan ik je alleen maar veel succes wensen met het zoeken van een nieuw plekkie Clown
Ik heb een ponybox met weidegang over, maar let wel, ik wel onder geen enkele voorwaarde een hengst op stal hebben en zeker niet van een minderjarige jongedame.

Waarom niet, omdat je alle wijze raad die ervaren mensen je geven in de wind slaat, hier een vraag stelt, waarvan jezelf al overtuigd bent, dat je het toch op je eigen manier gaat doen Haha!

Heel veel succes met het vinden van een andere stalling, zal je niet meevallen Clown

Oja, probeer ook je teksten eens na te lezen op schrijf en spel fouten, leest wat fijner Cool

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:51

Ik ben ook ervaren en snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over hengsten. Oke als het om een heel jong iemand gaat dan kan ik nog begrijpen dat je je afvraagd of de hengst de goede opvoeding gehad heeft en of daardoor geen problemen komen maar anders kan je altijd nog kijken hoe het beestje zich gedraagd. Op mijn werk staat een dekhengst. Die staat overdag in een paddock met daarnaast een ruin en een merrie. Het enigste wat tussen de paarden inzit is 1 stroomdraadje.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 23:12

geral schreef:
Als ze daar geen hengst willen hebben, kan ik je alleen maar veel succes wensen met het zoeken van een nieuw plekkie Clown
Ik heb een ponybox met weidegang over, maar let wel, ik wel onder geen enkele voorwaarde een hengst op stal hebben en zeker niet van een minderjarige jongedame.

Waarom niet, omdat je alle wijze raad die ervaren mensen je geven in de wind slaat, hier een vraag stelt, waarvan jezelf al overtuigd bent, dat je het toch op je eigen manier gaat doen Haha!

Heel veel succes met het vinden van een andere stalling, zal je niet meevallen Clown

Oja, probeer ook je teksten eens na te lezen op schrijf en spel fouten, leest wat fijner Cool

minderjarige jongedame?

en ik wil ook niet eens in lieren staan haha

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 23:13

karoliena schreef:
Ik ben ook ervaren en snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over hengsten. Oke als het om een heel jong iemand gaat dan kan ik nog begrijpen dat je je afvraagd of de hengst de goede opvoeding gehad heeft en of daardoor geen problemen komen maar anders kan je altijd nog kijken hoe het beestje zich gedraagd. Op mijn werk staat een dekhengst. Die staat overdag in een paddock met daarnaast een ruin en een merrie. Het enigste wat tussen de paarden inzit is 1 stroomdraadje.

dat kan niet joh 1 stroom draatje dat gaa tnooit die hengst ontsnapt echt wel in dek sezoien Tong uitsteken:P

haha bij rocky zitten er 2 want aders gaan de schelanders er onder door hahaha

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:15

Ja minderjarig, je wou toch niet zeggen dat je een volwassene bent, zeker niet gezien je schrijffouten Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:16

Die hengst staat het hele jaar door achter 1 stroomdraadje. Hij gaat er nooit doorheen. Hij staat ook direct aan de dressuurbak en nog nooit problemen met merries gehad omdat daar een hengst naast stond.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:26

sorry als er fouten in mijn berichten zitten ben worden blind en zie du sdie fouten niet sorry daar voor

ok ik heb ook dislexy , maar een klein beetje je best doen komt beter over dan dit regeltje in je onderschrift wat zo klein is gemaakt dat er geen hond naar kijkt

zitten een hoop slordigheids foutjes in buiten de dislexy foutjes

en het "haha"na bijna elke tegen reactie wekt ook niet echt een positief
beeld op

komt erg kinderachtig over ,..

ach waar maak ik me druk om je wilt toch alleen horen wat in je straatje ligt

ik heb zowel hengsten als ruinen en ze staan aan huis
ik huur zelf een weiland , geen boer of pensionstal wil graag een
'hengst ,.. dus succes met zoeken naar een plekje

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 23:29

nickyu schreef:
sorry als er fouten in mijn berichten zitten ben worden blind en zie du sdie fouten niet sorry daar voor

ok ik heb ook dislexy , maar een klein beetje je best doen komt beter over dan dit regeltje in je onderschrift wat zo klein is gemaakt dat er geen hond naar kijkt

beeld op

ik hoef geen gezeik over mijn fouten oke
jij weet niet wat ik wel en nie kan en daar gaat dit niet over iedereen kan en begrijpt wat ik typ

en nu weet ik wel dat ik een k u t wi jf ben en ben slecht voor me paardje bla bla bla

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:43

karoliena schreef:
Die hengst staat het hele jaar door achter 1 stroomdraadje. Hij gaat er nooit doorheen. Hij staat ook direct aan de dressuurbak en nog nooit problemen met merries gehad omdat daar een hengst naast stond.

Dan neem je IMO dus bewust het risico op een dekking. Dat kan ik ook bijna geen 'ongelukje' meer noemen dan. Als de eigenaren van alle merries in de buurt accoord gaan met die situatie, prima. Doen ze dat niet dan heb je je hengst maar in een fatsoenlijk beveiligde hengstenweide te houden en ALLE mogelijke maatregelen te nemen tegen uitbreken.

Het leven zit vol met "Jee, dat heeft 'ie nou nog NOOOOOIT gedaan!"

Dekt de hengst in deze situatie een merrie dan ben je als hengstenhouder verantwoordelijk voor alle onkosten en risico's, en wat mij betreft een schadevergoeding voor het praktisch gezien onbruikbaar zijn van de merrie voor een vol jaar. En als het mijn merrie was zou ik je erop verhalen ook.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:58

ik zou hem laten ruinen...

Je zegt dat hij 4 is..dan zal hij dat 'show' nog wel inzich hebben...
ook al laat je hem ruinen..

Maar je wilt show's met hem gaan lopen ? Dat kan toch niet met een pony zonder papier... (of ben ik gek?)

Zelf sta ik op het punt om mijn hengst te laten ruien...

Hier een aatal voordelen:
-hij kan makkelijker met anderen paarden naar buiten
-Hij wordt rustiger en makkelijker in omgang
-hij heeft geen last meer van overtollige hormonen.

Kwa stalling is het idd moeilijk te vinden... (ik heb een prima stal voor hem tussen de merrie's )

ik zou hem laten ruinen..vaak is het zo gebeurt..en hebben ze er zelf niet echt besef van !!

Denk aan je pony !!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 00:16

miriamrocky schreef:
nickyu schreef:

beeld op

jij weet
niet
wat ik wel en nie kan en daar gaat dit niet over iedereen kan en begrijpt wat ik typ

en nu weet ik wel dat ik een k u t wi jf ben en ben slecht voor me paardje bla bla bla

zo ga je lekker ?!

heb ik dat gezegd ?? nee dat maak je der zelf van !!

en blablabla komt heel volwassen over , keep it up girl

ben je irl ook zo ?

en waarom ik het zei betreffende de dislexy en de fouten die je maakt
is omdat je NIET consequent bent in je fouten je maakt ook een aantal fouten die zeker te voorkomen zijn

maar blijf jij maar lekker in je ik heb gelijk ik ben zielig hoekje zitten
dan red je het zeker wel !!

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 01:21

Dames,

houd het hier een beetje gezellig, en respecteers elkaars mening een beetje alstublieft.

En dyslexie is niet voor iedereen hetzelfde.. de ene heeft er meer last van, dan de andere, dus laten we niet zo bot op iemands zwakheid in hameren. Het gaat om een centrale discussie omtrent het castreren, en niet zo zeer of iemand een typfoutje maakt.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 01:24

miriamrocky schreef:
nickyu schreef:

beeld op

jij weet niet wat ik wel en nie kan en daar gaat dit niet over iedereen kan en begrijpt wat ik typ

Ik denk dat je het hier beter bij kunt laten, zo te zien heb je al een beslissing genomen Lachen
Het wordt een beetje triest allemaal, dat ze je afzeiken om je leeftijd (geen idee hoe oud je bent).
Je moet gewoon doen wat voor jou het beste voelt, en laten castreren kan altijd nog, als het gebeurt is kun je niet meer terug.
Mensen vergeten nog weleens, mijn da wees mij daar ook op toen mijn paard ruim 4 jaar oud was, dat zijn karakter al gevormd is, en dat je makkelijk kans hebt dat hij als hij gecastreerd is, zich als een hengst blijft gedragen en als ruin toch niet met merries in de wei kan.
Ook zijn de risico's van de operatie wat groter als je hem op oudere leeftijd laat castreren, grotere kans op bloedingen bijvoorbeeld.
En als ik jou pony zo zie, dan heeft hij bij de paarden van pensionklanten weinig kans om te dekken, of zijn dat ook pony's?
Negen van de tien keer komt de hengst er het slechts van af als hij tussen de merries terecht komt Blauw oog

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 08:41

ik wil niet naar show,s maar wedtrijden Lachen

wie heeft ervaring met sperma invriesen ??

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:12

gijsenkim schreef:
miriamrocky schreef:

maar even als we nu ALLE hengsten zonder papier laten ruinen

DAT zou nou een goed begin zijn om het enorme overschot aan papierloze ponies die over het algemeen maar een einbestemming hebben en dat is via de markt naar Italie..... eindelijk een keer aan te pakken.

Ik ga absoluut en unaniem met Tessebes mee......

Niet goedgekeurd als dekhengst = is niet dekken = ballen eraf !

Hoef ik nog niet eens een halve seconde over na te denken.

Veel paardvriendelijker voor het paard en makkelijker voor jou.

Hengsten in Nederland hebben geen leuk leven.

Amen Tessebes en Gijsenkim.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:11

karoliena schreef:
dat veel hengsten een eenzaam leven hebben, omdat ze dan niet op de wei kunnen met vriendjes.

- Mijn hengstjes leven net zo als merries omdat ik dus twee hengsten heb. Ze staan lekker op de wei of in de bak overdag en kunnen als het regent in een stal gaan staan. Dus ze zijn niet eenzaam.

Jouw hengst wel ja, maar er zijn genoeg hengsten die dat niet kunnen. Die gewoon weg ieder paard aanvallen ofzo. En idd als de paarden in de zomer met zijn allen de wei opgaan, kan hengstjelief echt niet mee of je moet veulens willen.

Citaat:
Ze hebben allerlei hormonen door hun lichaam gieren, die er niet uit mogen, dus dat kroppen ze allemaal op.

- Als merries hengstjg zijn hebben ze ook allemaal hormonen door hun lichaam gieren die ze niet kwijt kunnen. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een hengst last heeft van zijn hormonen en daardoor ongelukkig is geworden of ziek.

Ja, maar bij een hengst kan er dus enigszins een einde gemaakt worden aan dat lijden. Bij een merrie kan dat niet. Waarom een paard onnodig ergens mee laten zitten?

Citaat:
En ook er zijn veel mensen die niet met hengsten om kunnen gaan, maar ze alleen maar willen hebben omdat ze dat stoer vinden. En dan krijg je allemaal van die onopgevoede hengsten, die dus gevaarlijk worden. Heb je bij ieder paard kans op, maar een hengst probeert toch meer de grenzen te verleggen.

- Dit heeft dus met de persoon te maken en niet met de craag of je een hengst moet ruinen of net.

Daar ben ik het helemaal met je eens. Maar zij wil hem ook hengst houden voor de show... dus indirect heeft het er wel iets mee te maken Knipoog

Citaat:
En als je een papierloze hengst hebt, dan heb je kans dat hij losbreekt en een merrie dekt en dan heb je weer een ongewild papierloos veulentje, en op het moment ligt de paardenmarkt nogal plat, dus die raak je bijna niet kwijt.

- Ik zorg ervoor (net als iedereen hoort te doen) dat mijn paarden niet kunnen uitbreken en verkeersongelukken kunnen veroorzaken wat ik dan belangrijker vin als dat ze epr ongeluk een merrie dekken.

Ja maar het kan wel ooit gebeuren. en inderdaad je hebt gelijk dat iedereen daar voor zou moeten zorgen en toch zijn er van die knuppels die een hengst achter een stroomdraadje zetten. Maar als een hengst een hengstige merrie ruikt, moet hij wel héél lief zijn wil hij daar niet gewoon doorheen rennen.

Citaat:
Plus dat het ook nog kan zijn dat de merrie er niet van gediend is om bezoek te krijgen van een hengst en dan nogal gericht trapt.

- Hengsten die spelen met elkaar trappen ook wel eens gericht en daar hebben ze bij mij nog nooit blijvende schade aan over gehouden

Ja maar de kans dat het fout gaat is er wel. Dat het tot nu toe niet fout is gegaan wil niks zeggen. En btw spelend trappen is anders dan echt gemeend trappen zeg maar...

Ook ik niks tegen jou Knipoog maar zo kijk ik dan weer tegen jouw antwoorden aan. Het is denk ik ook een beetje hoe je het bekijkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:15

Inderdaad ik respecteer jouw mening maar ik denk dat er helaas teveel hengsten zijn die niet goed opgevoed zijn en daardoor de hele reputatie van hengsten hebben verpest. Mijn pony's zijn netjes opgevoed en gedragen zich keurig ook met hengstige merries en ik heb nooit problemen en ik weet ook zeker dat de oudste geen last heeft van zijn hormonen.

Kijk krijgt een hengst last van zijn hormonen en gaat egt gevaarlijk doen dan vind ik dat een goede rede om te ruinen of als je echt anders geen stal kan vinden. Anders zie ik het nut er niet van in. Mijn beestjes zijn gelukkig en dat is voor mij belangrijker als dat ik me druk ga maken of ze hengst moeten blijven of geruind moeten worden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:54

karoliena schreef:
Inderdaad ik respecteer jouw mening maar ik denk dat er helaas teveel hengsten zijn die niet goed opgevoed zijn en daardoor de hele reputatie van hengsten hebben verpest. Mijn pony's zijn netjes opgevoed en gedragen zich keurig ook met hengstige merries en ik heb nooit problemen en ik weet ook zeker dat de oudste geen last heeft van zijn hormonen.

Kijk krijgt een hengst last van zijn hormonen en gaat egt gevaarlijk doen dan vind ik dat een goede rede om te ruinen of als je echt anders geen stal kan vinden. Anders zie ik het nut er niet van in. Mijn beestjes zijn gelukkig en dat is voor mij belangrijker als dat ik me druk ga maken of ze hengst moeten blijven of geruind moeten worden.

Ik ben het helemaal met je eens wat je nu zegt. En tsja... als ik hengsten zou hebben en ook zo zou kunnen houden, misschien zou ik ze dan ook wel hengst laten. Iig kan ik jouw mening heel goed begrijpen! Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:44

Nou, hier dan ook even mijn mening.
Ik heb zelf 2 (jawel, papierloze) hengstjes staan.
1 van 3 jaar en 1 die dit jaar 6 wordt.
De 6 jarige heeft nu 2x gedekt, is een wereld pony, zet geen stap scheef en luistert perfect! Is ontzettend lief en trouw van aard, lijkt in de omschrijving eigenlijk wel op jouw pony.......en toch had ik 2 weken geleden de pony in mijn nek hangen, doetie anders nooit hoor Tong uitsteken maar ga er maar eens aan staan als ineens de kolder in de kop slaat en de pony JOUW gaat bespringen.

Ander verhaaltje over deze hengst, vorig jaar is mijn merrie door hem gedekt, ongelukje wat mijn eigen schuld was, ik heb de hengst buiten op de paddock gezet, daar zit een omheining omheen van zwaar massief hout, die omheining is gemaakt voor mijn ruin van 1.75m die overal doorheen walst, door deze omheining komt hij dus niet, mijn hengstje van 1.15m dus wel.......2 weides verder (en nog eens om de hoek ook, hij kon haar niet zien maar heeft haar dus geroken) had ik mijn merrie staan, vergeten naar binnen te halen, mijn eigen domme fout dus. Het hengstje is dwars door de zware omheining gegaan, daarna door een dubbele afrastering van 8(!) lagen 4mm breed lint waar 6000volt op staat (en geloof mij, hij is als de dood voor stroom) gegaan en heeft haar gepakt. En dat is dan mijn allerliefste hengstje die geen stap verkeerd zet maar owee als zijn hormonen gaan opspelen, dan wordt hij ineens echt hengst. Dit hengstje vertoonde op 4 jarige leeftijd dit gedrag ook nog niet, dat is hij sinds vorige zomer pas gaan doen, dat kan bij jouw pony dus ook altijd nog gebeuren, hoeft natuurlijk niet maar dat weet je niet en wat voor band je ook met hem hebt, dat kan zelfs jij nu nog niet van te voren zeggen.
Trek je lering hieruit zou ik zo zeggen.

Wat jou kan gebeuren met een hengst die uitbreekt en een merrie van een ander dekt is ook nog een verhaal apart.
Ik heb op een pensionstal gestaan waar hengsten dus wel toegestaan zijn, er heeft een tijd een hengst gestaan die snachts vaak uit zijn box brak en dan smorgens bij een merrie in de box gevonden werd. De eigenaar van deze hengst heeft vele schadeclaims moeten betalen, ook het schoonspuiten van de merrie want uiteraard was de eigenaar van de merrie niet echt gecharmeerd van een niet gepland veulen.
Het zou je dus ook nog eens een heleboel geld kunnen gaan kosten en dan?
Let wel, dit hoeft dus allemaal niet te gaan gebeuren maar niemand kan jou vertellen hoe hij zich in de toekomst gaat gedragen, ook jij zelf niet!

Ik had het hengstje wat nu 6 jaar is ook om leuke men ritjes te maken, dat kan nu niet meer, in de zomer als de hormonen door zijn lijf gieren duikt hij op alles waar een gat in zit, hij heeft ook wel eens een grote hond geprobeert, ik kan hem goed onder controle houden en zijn ballen blijven eraan omdat hij ook dekt maar bij de 3 jarige heb ik toch ernstig mijn twijfels, wellicht gaat hij wel onder het mes, ik denk er nog over na.

Bij mij staan de hengstjes overigens 24/7 het hele jaar door buiten met nog 3 ruinen en 1 hengstveulen, ik heb ze aan huis dus kan zelf bepalen wat ik wil en doe maar op een pensionstal heb jij je toch echt te schikken naar de wensen van de staleigenaar, maakt niet uit wie er nou eerder was jij of zij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:59

Er vanuit gaande dat je nog minderjarig bent, begrijp ik eerlijk gezegd de combinatie kind-hengst niet zo goed.

Als een van mijn 2 dochters gek zou zijn van een paardje, prima. Maar dan een ruin of een merrie.
Absoluut geen hengst - hoe braaf hij ook zou zijn...

Ik begrijp de toegevoegde waarde van een niet-goedgekeurde hengst hebben totaal niet.

Sorry, T@nj@ Tong uitsteken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:41

Het is je vergeven Ann Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:14

Mijn paardje heeft dus al wel last van zijjn hormonen maar is gewoon vrij makkelijkt e houden ook bij merries in de buurt. Een vriendin van mij heeft ook een hengst en die komt in het dekseizoen regelmatig op zijn achterbenen de stal uit maar ja die staat ook bijna altijd op stal en heeft geen normaal contact met merries. Ik denk dat dat ook wel scheelt. Als een hengst ook gewoon in een bak werkt met merries en contact heeft dat hij zich ook minder snel gaat misdragen als dat hij eigenlijk nooit merries ziet.