karoliena schreef:Ik kan hier zo boos over worden![]()
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar ik vraag me af of de mensen die hier zeggen dat een hengst standaard geruind moet worden wel ervaring hebben met het werken met meerdere merries en meerdere hengsten. Als dat zo is dan zouden namelijk veel meer van jullie zeggen dat hengsten juist makkelijker in de omgang zijn dan merries.
Ik zou absoluut geen reden zien om een hengst die goed luisterd en zich netjes gedraagd te laten ruinen. Het ruinen kost net alleen veel geld maar brengt ook gevaar mee want ook met ruinen gaan wel eens paarden dood of worden ernstig ziek.
Ik heb met veel merries gewerkt en met veel hengsten.
Is een hengst goed opgevoed en heeft hij een consequente eigenaar dan kan je met een hengst fijner werken als met een merrie.
Het verhaal dat een merrie er last van heeft als ze hengstig is als er een hengst op stal staat is natuurlijk onzin. Ruinen die bij hengstige merries op stal staan hebben er ook last van. Dus dat is een rare redenering.
Het is wel duidelijk dat er nog steeds een hoop vooroordelen zijn over hengsten. Dat al mijn kennisen hengsten hebben die zich keurig gedragen zal dan wel aan onze vreselijke manier van opvoeden liggen. Het kan niet zijn volgens jullie dat er ook gewoon een hoop hengsten zijn die zich goed gedragen en netjes luisteren.
nee joh ho ekom je er bij die bestaan niet

ik maak me er niet boos meer over want ik ben niet goed voor mijn hengstje
en ik weet wel beter