Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re: Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:46

runningkawa schreef:
een manege paard heeft nu eenmaal zo veel mensen op zijn rug, dat ze niet meer echt aan het been zijn en de ruiters gewend zijn te veel kuit te geven.

Daarom ging Patos bij mijn zusje ook ineens in uitgestrekte draf de diagonaal over, terwijl ze eigenlijk een paar passen middendraf in haar hoofd had. Ach, daar leert ze van, patos staat ook gewoon vrij scherp aan de hulpen. Maar het zou bij onbekenden idd gevaarlijke situaties op kunnen leveren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:49

en ook een leuke was mijn ex die wel kon paard rijden maar (Trammelant Z2) niet in galop kreeg, hij ging alleen maar harder draven. Dat lag uiteraard aan Trammelant Schijnheilig en ook mijn uitleg te leggen dat je niet alleen maar veel moet drijven hielp niet. Dus ik erop: eerst correct aangesprongen en daarna alleen maar drijven en steeds meer uit elkaar laten vallen in die draf. Helaas sprong Trammelant toch aan na een paar passen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:54

Een manegeruiter is vaak niet gewend aan de sensibiliteit van een goed doorgereden paard, ze kunnen vaak niet de subtiele hulpen geven die daar nodig zijn... met als gevolg dat ze veel te groot inkomen en het paard dus ook veel te groot reageert Haha! Haha! Haha!

Kan overigens wel voor hele komische situaties zorgen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:46

we dwalen af..

Ach laat ik eerlijk zijn .. Ik reed ook echt alle lastige paarden op de manege hoor. ik kwam zondag middag als de manege dicht was om de nieuwe paarden te rijden ..

maar ik schrok me toch werkelijke wel de klere toen ik bij een springstal ging rijden en ik de eerste dag een of ander heet monster onder me kreeg en even rustigjes 1.20 meter over zeilde.. ik kon nog net een soort van pokerface produceren maar het zweet stond me toch klam in de handen zeg..

vervolgens bleek dat iedere nieuwe ruiter dat bij heb te doen kreeg.. Hij wilde namelijk geen angstig huilende meisjes op stal beetje gemeen soort van ontgroening.

Maar om ontopc te blijven. Ik denk dat je een redelijke basis moet hebben om in het Z te rijden maar "echt goed rijden" betekent voor iedereen iets anders.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:20

Oh, hemel nu heb ik een ernstige deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen... Bloos Ik heb namelijk zelf een pony naar de Z2 gereden, maar ik rij nu op het Z1-paard van mijn zus (met alle knopjes) en ik lijk wel een beginner!!! Koe Ik denk dat het op de combinatie gaat, als je elkaar begrijpt en in harmonie met elkaar bent dan kun je goed rijden en goede punten scoren!!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:19

runningkawa schreef:
Toch is het uitkijken een echte mangeruiter op een paard te zetten dat aan de hulpen is.

1x een meisje (nou ja vrouw) dat beweerde M of Z bij de ponys te zijn geweest.
Die kreeg een rodeo op een paard dat anders nooit bokte en lag er af en wilde niet meer.

wij hadden daar van geleerd, dus de volgende die kwam, was 15, reed all moeilijke paarden op de manege enz.
Ouders beaamde dat.
paard waar ze op kwam te zitten had ik zelf zadelmak gemaakt en een grotere droogkloot kon je niet vinden.
was wel fijn aan het been, ik sprong hem toen L, na vlug het B uit te zijn gegaan omdat hij fijn liep. Dus niet veel onbekende knopjes.

Maar door het vorige ongelukje, namen we haar aan de longeerlijn, nou je had het commentaar niet willen horen, want ze was zo goed.

oke stap ging goed, ze wilde aandraven, gaf niet eens grof been, maar toch teveel, paard spurte in draf, waarop zij aan de teugels ging hangen en klemmen met de benen, nog meer hulp om harder te gaan Haha!
wat waren wij blij met de longeerlijn Lachen

Toen kregen we naar de oren dat het paard niet zadelmak was Verward
Maar toen ik hem daarna reed, dropen ze af, want ze snapte niet dat er zoveel verschil zat tussen en sportpaard en manege paard.

Dus pas op wat je op je paard zet.
En dit s niet gemeen bedoeld, maar zoiets is gewoon heel normaal.
een manege paard heeft nu eenmaal zo veel mensen op zijn rug, dat ze niet meer echt aan het been zijn en de ruiters gewend zijn te veel kuit te geven.

nou jij zegt beoordeelt mij omdat ik iets goed wil terugzetten dat ik niets tegen manegeruiters heb en ook nix tegen hun nivo..
en nu begin jij erover... ? Verward ni slecht bedoelt hoor.... maar zeg er dan ook zelf nix meer van!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:20

krientje schreef:
Ik denk dat het op de combinatie gaat, als je elkaar begrijpt en in harmonie met elkaar bent dan kun je goed rijden en goede punten scoren!!

HALLELUJA!

xxx Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:22

waarom mag ik er niets meer van zeggen?
Als mensen het niet met mijn post eens zeggen, hoor ik het wel Lachen

ik gaf alleen aan dat niet elk sportpaard er geschikt voor is.
Andere vinden het misschien juist wel fijn.

wat is er mis mee dat te zeggen?

Ik veroordeel ook niemand, geef alleen 2 ervaringen weer.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:26

[quote="runningkawa"]Er werd juist aangegeven manegeruiters niet op Z paarden te zetten en toch blijf je het daar over hebben?
Snap ik jou nu niet, lees ik ergens overheen? Lachen
quote]

Dat bedoel ik Tong uitsteken jij zegt tegen mij dat ik het er niet meer over mag hebben , maar zelf mag je dat dan wel.. Tong uitsteken

Ik denk dat we het bijna overal met elkaar eens zijn, maar dat we het op een andere manier verwoorden.

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:27

Waar zeg ik dat jij het er niet over mag hebben?
daar heb ik het dan vast onduidelijk opgeschreven of jij verkeerd opgevat, want dat heb ik nooit bedoeld Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:32

Je kunt nooit genoeg weten over rijden met een paard.

Als een persoon tege mij zegt dat hij/zij Z rijdt, dan denk ik, aha die zal dan toch kunnen rijden, aangezien je niet zomaar in het Z raakt (althans bij ons in BE).
Maar mij zul je nooit horen zeggen dat je pas vanaf Z goed kunt rijden.
Ik bewonder vooral goede professionele africhters, mensen die paarden trainen zodat een ander er mee naar het Z en hoger kan. En deze hoeven niet persee wedstrijden te rijden.

Goed rijden...
Het is een aspect dat niet verklaard kan worden.

Het streven naar goed rijden, dat is wat je hoger brengt, perfectie.

Dressuur is voor mij streven naar iets dat eigenlijk onbereikbaar is.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:59

Toch zijn er ook mensen zonder eigen paard (dus manegeruiters?) die wel kansen hebben gehad en benut om op sportpaarden te rijden en daar leuk mee wegkomen. Dus ach, manegeruiter zijn zegt niet alles.

Ik heb liever een manegeruiter die goed kan sturen maar nog niet erg veel kansen gehad heeft, dan een ruiter die op de plaatselijke ponyclub zogenaamd L rijdt, maar eigenlijk de B nog niet waardig is. Dat zijn dan geen manegeruiters...

Ik ben het wel heel erg eens met RanouK. Vooral de trainers die het jou of je paard kunnen aanleren vind ik erg knap. Het zelf kunnen is 1, maar het overbrengen is 2. En of die mensen dan officieel Z zijn of niet boeit me dan niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:16

Citaat:
Toch zijn er ook mensen zonder eigen paard (dus manegeruiters?)

je kunt zonder eigen paard ooknog wel op andere plaatsen rijden als een manege?

handelsstal bijv. leer je meteen een hoop omdat je veel verschillende paarden rijd.
Of bij een particulier die een verzorger zoekt.

Dus geen eigen paard, betekend niet manege ruiter

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 00:51

Wat ik me nu beging af te vragen is of elk paard (met de goeie ruiter voor hem/haar) de Z kan halen?
Of heeft elk paard toch wat extra's nodig om dit te behalen?

Even voor de duidelijkheid:
Het gaat me niet om de Z, ik gebruik het om aan te geven wat er dan ongeveer van het paard wordt verwacht Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 07:46

IMO kan ieder gezond paard met de juite trainign Z worden idd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:45

Ik heb ook geen eigen paard Haha! Haha! Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:50

Lielle schreef:

Helemaal mee eens Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:26

gijsenkim schreef:
Ik heb ook geen eigen paard Haha! Haha! Haha!

ik wel, maar die is pas 2 Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:06

Lielle schreef:

Maar wel met een kanttekening, een shet zie ik het nog niet zo snel doen, de gemiddelde shire ook niet. Op een gegeven moment loopt een paard tegen zijn eigen beperkingen op, die problemen kom ik zo nu en dan al tegen bij mensen terwijl toch een dressuurpaard onder de kont hebben. M1 moet gewoon iedereen met veel inzet kunnen halen, verzameling is dan nog minimaal. Daarna kunnen bepaalde combi's nog wel de overstap maken, anderen blijven steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:04

Een gezond rijpaard moet de Z kunnen halen.
Ook al heeft hij geen al te beste gangen.
Als je alles netjes uitvoert, heb je altijd een 6.
dan sta je geen 1e, maar heb je wel een wp

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:09

Theoretisch gezien heeft RK wel gelijk te oefeningen zijn technisch wel mogelijk met de meeste paarden. Ja zal niet zo snel een wedstrijd winnen tegen de dressuurkanonnen met een tinker, maar het africhtingsniveau van het Z1 is wel te doen denk ik.

Er zijn er genoeg zie stug iedere week op wedstrijd gaan en voor iedere klassen ruim een jaar nodig hebben.. maar die komen er ook. En dat is weer anders naar het Z rijden dan even in een jaar het B en L doorsturen, half jaartje M en voila binnen 2 jaar ben je Z.
Je kan er 1 jaar over doen of 10 jaar over doen...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:12

patos schreef:
Lielle schreef:

Maar wel met een kanttekening, een shet zie ik het nog niet zo snel doen, de gemiddelde shire ook niet. Op een gegeven moment loopt een paard tegen zijn eigen beperkingen op, die problemen kom ik zo nu en dan al tegen bij mensen terwijl toch een dressuurpaard onder de kont hebben. M1 moet gewoon iedereen met veel inzet kunnen halen, verzameling is dan nog minimaal. Daarna kunnen bepaalde combi's nog wel de overstap maken, anderen blijven steken.

Lachen

Afbeelding

Ik vind het wel leuk uitzien Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:26

Haha! , das nog eens opvallen.
Maar zoals RK al zegt, rijpaarden moeten zo'n proef af kunnen ronden, maar een shire/belg/shet is van nature geen rijpaard maar een paard dat werd gebruikt op het land, of om karretjes te trekken. Daar los van is men met volbloeden gaan fokken om goede rijpaarden te krijgen. Overigens zie ik een tinker/merens/fjord/haf/fries ook als rijpaard omdat ze toch allemaal min of meer de kenmerken van een rijpaard hebben.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:39

Riant schreef:
....En dat is weer anders naar het Z rijden dan even in een jaar het B en L doorsturen, half jaartje M en voila binnen 2 jaar ben je Z.
Je kan er 1 jaar over doen of 10 jaar over doen...

En volgens mij komt dàt nou net door de kennis en ervaring van een Z-ruiter t.o.v. een beginnende wedstrijdruiter, die misschien wel meer potentie heeft, maar daar met 't eerste paard een aantal jaren langer over doet om 't zelfde te bereiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:15

Ik had nog nooit Z gereden,.
En op mijn eerste paard waarmee ik echt de dressuurring in ging (wat ook nog een paard was met geen goede dressuurgangen)kon ik toch ook elk seizoen promoveren of beter gezegt, moest ik promoveren.

Dus daar ligt het niet aan.