ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:52

meid, ik zou lekker stoppen met het proberen te beleren. laat het zo als het nu is. en steek eerst aandacht in hem kwa poetsen en wandelen zodat hij jou meer en meer zal vertrouwen. zo maak je hem alleen maar angstiger, en wanneer jij er telkens weer afvalt, en hem daarmee zijn zin geeft, zal hij dit blijven doen. Dus ik zou als ik jou was lekker nog een paar maandjes wachten, tot hij dalijk het voorjaar het land weer op gaat.. en dan rustig aan het weer oppakken... en begin dan eens met zandzakken of er aan hangen oid. en niet er direct opzitten. Je wilt hem zoals ik het goed begrijp in die 2 weken van alles bij brengen zodat je zou kunnen rijden, ik kan je er een briefje bij mee nemen dat alles zal gebeuren behalve dat dit zal gaan lukken. je ziet zelf wat voorn problemen het allemaal met zich mee brengt, waarom dan tóg haasten? Dit werkt alleen maar averechts. Dus neem er gewoon de tijd voor, met of zonder hulp. Bij het inrijden zal ik wel hulp erbij halen, niet zo zeer iemand die hem voor je rijd, maar iemand die je kan wijzen op je fouten. daar heb je meer aan dan iemand die hem voor je inrijd. En geef hem eerst gewoon aandacht en laat hem merken dat hij zich bij juow op zijn gemak kan voelen, en hij niet angstig hoef te zijn tijdens het rijden en longeren enz.enz.enz.enz.enz.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:53

Paljassofie schreef:
ok, maar nu...

ik weet nu al van halfzeven dat de pony voor een maand naar een trainingsstal gaat, ik moet mijn ouders op afbetaling het geld weergeven Boos!

ik heb dit nog even verzwegen omdat ik toch nog wou antwoorden op veel van deze berichten.

dusja , nu weten jullie het

ps : weet iemand iets in Oost-Vlaanderen waar ik hem kan laten aanrijden?

verstandige keuze

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:08

waarom nog steeds zo een rare reacties als de oplossing er al is? en btw als ik er het geld voor had gehad had ik die keuze al veel vroeger gemaakt, maar een vriend van mijn papa met veel paardenverstand heeft hem omgepraat

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:12

[quote="sweet_angel"]meid, ik zou lekker stoppen met het proberen te beleren. laat het zo als het nu is. en steek eerst aandacht in hem kwa poetsen en wandelen zodat hij jou meer en meer zal vertrouwen. zo maak je hem alleen maar angstiger, en wanneer jij er telkens weer afvalt, en hem daarmee zijn zin geeft, zal hij dit blijven doen. Dus ik zou als ik jou was lekker nog een paar maandjes wachten, tot hij dalijk het voorjaar het land weer op gaat.. en dan rustig aan het weer oppakken... en begin dan eens met zandzakken of er aan hangen oid. en niet er direct opzitten. Je wilt hem zoals ik het goed begrijp in die 2 weken van alles bij brengen zodat je zou kunnen rijden, quote]

eum... dat overhangen doe ik al superlang, opzitten zonder zadel gewoon stilstaan ging ook al, zelf aan de hand zonder zadel wat rondstappen met iemand op. En ook met zadel met iemand op stilstaan. Dus zeg niet dat ik overhaast ofzo.

ennneuh, hij gaat niet in het voorjaar weer het land op , maar binnen 2 weken

en dan nog, het is toch al opgelost

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:25

heb niet het hele topic door gelezen...
wou alleen zeggen, dat je met heel veel geduld, en liefde, consucent zijn, en niet te veel in 1 keer vragen, eerlijk zijn, en met wat goed hulp er best komt,
zet hem eerst lekker op het land, en ga een goed band met hem opbauwen !!

vind het een erge leuke !! (in je profiel gespiekt)
veel suc-6 en plezier met hem !

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:33

Ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt om hem naar een africhtingsstal te gaan brengen, kost je miss wat maar ik denk dat t je ook heel veel frustratie gaat schelen. Wie weet dat je ouders wat betreft t geld zelfs nog in gaan schikken als ze merken dat t na die maand veel beter gaat...
Tis iid een heel leuk paardje, veel succes en plezier met hem in de toekomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:53

Verstandige keuze om hem weg te brengen naar een africhtingsstal.

Over dat geld, je bent 15, zoek een baantje en je hebt ineens meer mogelijkheden met je pony, omdat jezelf les kunt gaan halen ed.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:20

runningkawa schreef:
Verstandige keuze om hem weg te brengen naar een africhtingsstal.

Over dat geld, je bent 15, zoek een baantje en je hebt ineens meer mogelijkheden met je pony, omdat jezelf les kunt gaan halen ed.

precies, ik moest ook gaan werken, anders kreeg ik geeneens een paard haha. En dat was niet omdat we het niet konden betalen, maar mijn ouders vonden datik er zelf ook iets voor moest doen. En ik merk indd nu ik al een half jaar werk, ik veel en veel meer kan doen en kopen voor mn paard Haha!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:10

Wat fijn dat je vader ook inziet dat je pony uiteindelijk veel meer waard is als hij goed afgericht is. En dan niet alleen in geld, maar ook ik plezier voor jou! Ga je lekker kijken als ze met hem aan de slag gaan? Daar kan je vast een hoop van leren voor de toekomst! (Wou dat ik zelf de gelegenheid had daar eens naar te gaan kijken...)

Heel veel succes op de africhtingsstal, en uiteindelijk natuurlijk heel veel plezier met je pony gewenst!

(enneh, ga lekker door met je vertrouwensband met je pony opbouwen, dat is de allerbelangrijkste basis die je hebt, en het maakt het nog extra leuk ook!)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:39

Fijn dat er een goede oplossing is gevonden.
Succes met je pony.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:53

Dat is fijn! Ik hoop voor je dat alles goed komt. Het zal denk ik niet echt makkelijk worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:02

Concorde schreef:
Ik vind het erg jammer dat je vader jullie zo aan laat klooien, eigenlijk nog verdraaid onverantwoordelijk van 'm ook.
Je hebt er zo ook niet veel plezier aan, het is gevaarlijk voor jouw, en je bent de toekomst van de pony aan het verpesten.
(ik heb zo'n verpeste, dominante rotpony gehad, net verkocht- na 1.5 jaar was ze eindelijk goed vertrouwd met kinderen, maar supermak zal ze nooit worden)

daar ben ik het mee eens. toen mijn pony ingereden moest worden heeft mij pa een meisje gevraagt. zij was wel niet professioneel, maar had al heel wat paarden ingereden en bij de paarden mensen bij ons in de buurt had zij een goede naam. zij heeft samen met mij amber opgevoed en daarna heb ik een tijd les van haar gehad. en ze vroeg niet eens is veel geld. en heeft jou pa niet een beetje geld over voor jouw veiligheid dan? mijn pa zou mij er toch echt niet zo laten aanmodderen met het risico dat ik iets breek. en natuurlijk loop je overal risoco, maar zo zoek je het wel een beetje op vind ik.

edit: zie dat je een oplossing hebt gevonden. dus succes OK dan!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:23

moet lukken zo, paljassofie OK dan! ! mijn (connemara-)titus was ook niet de makkelijkste met inrijden, en het is toch allemaal goed gekomen Knipoog .

dat je hem die twee keer na een slechte ervaring uiteindelijk zo naar stal 'moest' laten lopen vind ik wel niet de goede aanpak. OK, de eerste keer moest de piste vrij voor iemand anders, maar die tweede keer in de longeercirkel was ik eerder ter plekke van vermoeidheid neergestort dan dat ik hem uiteindelijk niet zou gepakt hebben - juist zó'n dingen zijn voor paarden ook heel belangrijk, dat ze geen voordeel halen uit hun opwinding/moeilijke reactie, maar dat er doorgegaan wordt tot je het (al is het met iets kleins) wél goed kan afsluiten.

hopelijk vind je een goede africhtingsstal voor hem, en rijd je er over enkele weken heerlijk zelf mee rond OK dan! !

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:21

Goeie beslissing! Heel veel suc6 en plezier!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:40

miepmiep schreef:
Wat fijn dat je vader ook inziet dat je pony uiteindelijk veel meer waard is als hij goed afgericht is. En dan niet alleen in geld, maar ook ik plezier voor jou! Ga je lekker kijken als ze met hem aan de slag gaan? Daar kan je vast een hoop van leren voor de toekomst! (Wou dat ik zelf de gelegenheid had daar eens naar te gaan kijken...)

Heel veel succes op de africhtingsstal, en uiteindelijk natuurlijk heel veel plezier met je pony gewenst!

(enneh, ga lekker door met je vertrouwensband met je pony opbouwen, dat is de allerbelangrijkste basis die je hebt, en het maakt het nog extra leuk ook!)

ik kan niet zo heel veel gaan kijken, maar ik ga zeker ieder weekend en hopelijk nog wat meer. Peter is hem vandaag komen ophalen en hij heeft gezegd dat ik er MSS volgende week al eens mee zal kunnen rijden

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:44

ingeo schreef:
moet lukken zo, paljassofie OK dan! ! mijn (connemara-)titus was ook niet de makkelijkste met inrijden, en het is toch allemaal goed gekomen Knipoog .

dat je hem die twee keer na een slechte ervaring uiteindelijk zo naar stal 'moest' laten lopen vind ik wel niet de goede aanpak. OK, de eerste keer moest de piste vrij voor iemand anders, maar die tweede keer in de longeercirkel was ik eerder ter plekke van vermoeidheid neergestort dan dat ik hem uiteindelijk niet zou gepakt hebben - juist zó'n dingen zijn voor paarden ook heel belangrijk, dat ze geen voordeel halen uit hun opwinding/moeilijke reactie, maar dat er doorgegaan wordt tot je het (al is het met iets kleins) wél goed kan afsluiten.

hopelijk vind je een goede africhtingsstal voor hem, en rijd je er over enkele weken heerlijk zelf mee rond OK dan! !

ja maar, hij werd echt zot, door die mannen die achter hem waren gaan lopen. Ik was dus ook van plan om hem gewoon te laten kalmeren tot hij naar mij kwam, maar dat was ook niet zo makkelijk omdat hij zo zot werd van opwinding, de longe botste tegen zijn benen en daar kan hij echt niet tegen dus hij bleef maar lopen, en werd helemaal bezweet en ik was bang dat hij er iets aan zou overhouden, iedere keer er zoiets gebeurd , iedere minuut dat het langer duurt stapelt zijn probleem hem op. Dus is het soms beter dat het stopt. Ik heb daarna met hem wel nog oefeningen gedaan ( aan de hand stappen en dan oefeningen) zodat hij er niet echt voor beloond werd.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:55

en, is het een leuk adres waar hij naartoe is?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:17

Sofie, wat fijn dat je het op een akkoordje hebt kunnen gooien met je ouders! Ik vind het best een mooi aanbod van ze hoor, dat jij het weer terugbetaalt aan ze; heb je er toch 'zelf' voor gezorgd dat hij beleerd wordt Lachen
Hopelijk kun je binnenkort weer genieten van Paljas!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:43

ingeo schreef:
en, is het een leuk adres waar hij naartoe is?

ja hoor, ben wel zelf nog niet kunnen gaan omdat mijn papa aan het werken was, maar ik kende die mensen al en ik heb vertrouwen in Peter.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:44

Paljassofie schreef:
ja hoor, ben wel zelf nog niet kunnen gaan omdat mijn papa aan het werken was, maar ik kende die mensen al en ik heb vertrouwen in Peter.

houd ons maar op de hoogte dan van de vorderingen Knipoog !

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:57

snik, o ramp. Gisteren is hij dus vertrokken naar Peter , normaalgezien voor een maand. Deze ochtend heeft hij Paljas weer afgezet aan de manege. Hij zegt dat hij zich liever niet verongelukt en dat het hem echt niet lukt hem op te leren. Nu al. Ze hebben hem met 4 man in bedwang proberen houden en het is niet gelukt.

ik ben zeer kwaad op Peter want :
Hij geeft nu al op
Hij heeft mij over de telefoon gezegd dat hij zelf met de zweep op z'n hoofd geslaan, terwijl hij me beloofd had niet bruut met hem te zijn.
Mijn teugel is kapot.
Aan Paljas zn vacht kon je zien dat hij hem doodgezweet had, maar zijn zweetdeken bleek wel ongebruikt Verward
Ik wist niet dat Paljas terug op de manege stond, heb ik van een vriendin moeten horen.
Mijn materiaal stond gewoonweg op de parking
enzovoort.

en ik denk dat hij nu verkocht zal moeten worden , snik snik

maar Gaëlle ( lesgeefster op de manege) gaat het nog eens proberen, maar als het niet lukt dan is het dus een ramp.

sofie

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:02

Belachelijk dat je hem zo terug gekregen hebt Lips are sealed

Het is erg jammer dat je zo ver weg woont, wordt nu toch wel heel nieuwsgierig naar die pony namelijk Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:12

Is er helemaal niemand anders in de buurt waar je Paljas naar kan brengen Lachen ?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:18

nee, hij wordt verkocht, dat is nu zeker. Peter zei ook dat hij erg gevaarlijk is.

ik weet dat het erg belachelijk is.

Jullie weten nu wel, dat ik wel gelijk had dat ik geen normale pony had. Maarja, sommigen wisten het weer beter!

fie

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:19

..leuk voor de nieuwe eigenaar...Vertel je het er wel ff bij?!