Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissie schreef:Allereerst mijn excuses dat ik bijna overal op reageer, wellicht wat irritant maar ik vind dit een leuk topic![]()
Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die verschillende wilde en in gevangschap gehouden kuddes hebben geobverseerd.
Als je goed naar die kuddes kijkt valt de Leider op, maar er valt nog een paard op en dat is altijd 1 van de 'oudere' merries, nooit een hengst.
Als er gevaar dreigt dan zal de hengst in de aanval gaan om zijn kudde te beschermen, maar hij beschermt zn kudde op een geheel andere wijze dan dat de merrie dat doet, de hengst valt lettelijk de vijand aan en zal hem probeen te verjagen of als het moet zich openstellen voor een duel.
De merrie beschemt de kudde op een andere wijze zij zorgt dat de kudde rustig blijft en zorgt voor een veilige omgeving.
Ze kan niet voorkomen dat haar kuddegenoten schrikken of onrustig worden ze kan ze hoogstens leiden en op die manier de proberen een gevoel van veiligheid te geven.
Als een paard schrikt kan hij zich vastnagelen aan de grond of op de vlucht slaan, een paard wat in deze kudde vlucht rent wellicht een paar meter van de kudde vandaan, helemaal niet erg want hij houd zn maatjes goed in de gaten en zal snel weer terugkeren.
De merrie weet dit heel goed en zal haar energie ook niet gaan verspillen aan dit paard.
Maar wat als hetzelfde paard naast ons had gelopen en deze schrikt, wij als leider kunnen zorgen dat hij bij ons blijft maar die paar meter dat het paardje weg wilt lopen/vluchten is bij ons al gauw de tuin van de buurman of de 80 km weg naast de wei.
De band die de merrie met het bovenstaande paard heeft daar kunnen wij mensen nog eens over dromen maar meer zal het niet worden.
Dat mensen 'denken' dat ze zeker zoveel overwicht hebben als de merrie is misschien wat naief (tenminste dat vind ik) wij mensen kunnen nooit maar dan ook echt nooit een betere leider van een kudde zijn als de hengst en de leading merrie tezamen.
Dat wij mensen 1 op 1 goed met het paard overweg kunnen bliijkt wel uit de praktijk, maar dat is geen kudde.
Ga als mens maar in een kudde staan, dan lijkt het soms net alsof je de leider bent , maar een leider van een kudde kun je alleen zijn als je er 24 pd 365 dg. per jr bij bent en niet die paar uurtjes per dag of misschien nog minder dat wij ff om het hoekje komen kijken.
Het peren zoals Schaapjuh omschrijft is hem als ik het goed begrijp ook volledig peren, dat doet een paard idd niet als hij bij zn leider is want dan peert ie hem niet, dus zover kan ik het nog volgen.
Maar als je met je paard op pad gaat is er geen spake van een kudde, waar is die kudde dan?
Als jij onder De Kudde jezelf als leider en je paard beschouwd, vind ik dat niet juist en ook een beetje oneerlijk tegenover je paard, omdat jij het beeld van kudde en leider voor ogen hebt en het paard ziet geen kudde en kan jou voorstelling van......de kudde theorie..........echt niet volgen.
Dat je ten alle tijden overwicht op je paard moet hebben is logisch en daar kun je op verschillende manieren aan werken.
Maar als je een paard uit een bestaande kudde plukt kun je daar heel goed mee gaan werken en het paard zal zich gewillig t.o.p van jou opstellen, maar zodra je het paard terug zet in de kudde ben jij maar een mens en kun je never ever tippen aan de leidende merrie of hengst.
Waarom zou je ook, laat een paard als ie bij zn soortgenoten is zelf hun rangorde bepalen ik vind dat wij als mens daar niet me mogen bemoeien, hoemeer de mens zich ertussen gaat wringen hoe meer problemen er onstaan, pas als je het paard uit de kudde haald om ermee aan het werk te gaan tellen jou regels.
Ik vind dat je een paard een paard moet laten niet altijd en overal als mens je invloed op uit moet willen oefenen.
??Arabesk schreef:Wat doen we met alle loslopende honden????
. Blossomm schreef:Ook nog, de paarden die ik ken en goed in hun vel zitten schikken alleen wanneer hun 'leider' een bepaalde situatie niet als eerste heeft opgemerkt. Het is dus de taak van de ruiter/wandelaar om alles in de omgeving te zien, voordat het paard dat doet.
Nogmaals, mijn inziens...
cissie schreef:Aanlijnen![]()
Behalve in een omgeving waarin geen of weinig verkeer is!
Maar ik vind de vergelijking tussen een hond en paard niet gelijkwaardig.
Als je je hond los hebt lopen moet je dat zelf weten, net zoals mensen dat willen met hun paard, maar een hond is wbt intelligentie vele malen slimmer dan een paard en een hond kun je gemakkelijk laten wennen aan verschillende situaties.
Paarden hechten veel meer waarde aan lichaamstaal, honden net zo goed maar zij kunnen met woorden/klanken veel beter overweg dan paarden.
(in zn algemeenheid dan).
De meeste mensen hebben met hun hond een andere band dan met hun paard. Honden hechten zich veel sneller aan mensen dan paarden, mede doordat veel honden in huis worden gehouden en een paard staat de hele dag op de wei en ziet zo af en toe een mens.Ik vind het geen vergelijking het zijn 2 totaal verschillende diersoorten!
Blossomm schreef:Ik rijd op de leidmerrie en alle paarden volgen ons en dat komt waarschijnlijk door het paard waar ik op zit
Elise schreef:Sorry maar dat is een mooi theorie, maar paarden hebben nog altijd een veel betere reuk en gehoor dan ik als mens. Een hert in de verte, het gezoem van een vrachtwagen of de geur van een ander paard.
Met geen mogelijkheid dat ik die eerder opmerk.
En daarnaast, vrachtwagens die op me af kom zie ik wel eerder, maar mijn paard volgt me netjes overal, ook langs die vrachtwagen, maar hij blijft er bang voor.Dat een paard een leider heeft wil niet per definitie zeggen dat hij 'dus niet meer schrikt'. Dat zie ik zo bij ons in de wei wel (waar een kudde 24-7 bij elkaar leeft)
Het kan wel leuk zijn voor jou en het paard, maar ik neem geen risico. Ik zou het me nooit vergeven als mijn paard of een andere persoon iets overkwam omdat ik 'dacht dat het wel kon'.
Ik geloof dat er combinaties zijn waarbij het in 99% van de gevallen goed zal gaan, maar waarom niet het zekere voor het onzekere nemen?
Ik ga vaak zat wandelen met een touw van 7m. Ook dan kan hij wandelen waar hij wil.
CCCCorine schreef:Dat vind ik heel erg knap. Als ik het goed begrijp, leidt jij de leidmerrie en de leidmerrie op haar beurt de rest van de paarden. Klopt dat? Maar wat nu als je van de leidmerrie afstuitert?
Blossomm schreef:Mijn paardje heeft een tijd gehad dat ze niemand op haar rug wou, ook mij niet.
Dan liep ze los naast mij en de anderen daar omheen, dat bedoel je neem ik aan?
Blossomm schreef:Je hebt weer eens helemaal gelijk, MAAR....
het is toch erg fijn om ipv de baas te spelen over je paard, de leider te zijn voor je paard.
Niet al die gevechten, niet dat continu geconcentreerd opletten..dat doen zij wel.
Als een paard jou vanuit nature volgt heb je die overhand al en daar heb je niks voor hoeven te doen.
Wij gaan zelden met 1 paard op stap, minstens met zijn 2en en max. met zijn +- 10 en.
Het is weleens voorgekomen dat mijn vriendin en ik met 4 paarden naar buiten gingen en 2 liepen er dus los. (nogmaals, niet bij verkeer in de buurt).Ik rijd op de leidmerrie en alle paarden volgen ons en dat komt waarschijnlijk door het paard waar ik op zit, maar!
Als er iemand anders op dit paard zit is wil ze liever achter de rest aanlopen, dus?
Blossomm schreef:Jammer, maar daar ben ik het net weer niet mee eens! Vanuit de praktijk dan..
Ik weet niet precies waarom niet eigenlijk

)callippo schreef:Ik speel wel eens wat at-liberty (los dus) met mijn paard, omdat ik hem voor 99% vertrouw dat hij niet wegloopt. Meestal ook in een 'ruimte' die gedeeltelijk afgesloten is, maar nooit in de buurt van verkeer.
100% zekerheid heb je nooit en daarom speel ik alleen heel short-range (korte afstand dus) zodat ik hem altijd nog binnen bereik heb.
cissie schreef:Ze kan niet voorkomen dat haar kuddegenoten schrikken of onrustig worden ze kan ze hoogstens leiden en op die manier de proberen een gevoel van veiligheid te geven.
Als een paard schrikt kan hij zich vastnagelen aan de grond of op de vlucht slaan, een paard wat in deze kudde vlucht rent wellicht een paar meter van de kudde vandaan, helemaal niet erg want hij houd zn maatjes goed in de gaten en zal snel weer terugkeren.
De merrie weet dit heel goed en zal haar energie ook niet gaan verspillen aan dit paard.
Citaat:Maar wat als hetzelfde paard naast ons had gelopen en deze schrikt, wij als leider kunnen zorgen dat hij bij ons blijft maar die paar meter dat het paardje weg wilt lopen/vluchten is bij ons al gauw de tuin van de buurman of de 80 km weg naast de wei.
Citaat:Dat wij mensen 1 op 1 goed met het paard overweg kunnen bliijkt wel uit de praktijk, maar dat is geen kudde.
Citaat:Ga als mens maar in een kudde staan, dan lijkt het soms net alsof je de leider bent , maar een leider van een kudde kun je alleen zijn als je er 24 pd 365 dg. per jr bij bent en niet die paar uurtjes per dag of misschien nog minder dat wij ff om het hoekje komen kijken.
Citaat:Als jij onder De Kudde jezelf als leider en je paard beschouwd, vind ik dat niet juist en ook een beetje oneerlijk tegenover je paard, omdat jij het beeld van kudde en leider voor ogen hebt en het paard ziet geen kudde en kan jou voorstelling van......de kudde theorie..........echt niet volgen.
Citaat:Waarom zou je ook, laat een paard als ie bij zn soortgenoten is zelf hun rangorde bepalen ik vind dat wij als mens daar niet me mogen bemoeien, hoemeer de mens zich ertussen gaat wringen hoe meer problemen er onstaan, pas als je het paard uit de kudde haald om ermee aan het werk te gaan tellen jou regels.
Ik vind dat je een paard een paard moet laten niet altijd en overal als mens je invloed op uit moet willen oefenen.
cissie schreef:Maar ik vind de vergelijking tussen een hond en paard niet gelijkwaardig.
Als je je hond los hebt lopen moet je dat zelf weten, net zoals mensen dat willen met hun paard,
maar een hond is wbt intelligentie vele malen slimmer dan een paard en een hond kun je gemakkelijk laten wennen aan verschillende situaties.
Paarden hechten veel meer waarde aan lichaamstaal, honden net zo goed maar zij kunnen met woorden/klanken veel beter overweg dan paarden.
(in zn algemeenheid dan).
De meeste mensen hebben met hun hond een andere band dan met hun paard. Honden hechten zich veel sneller aan mensen dan paarden, mede doordat veel honden in huis worden gehouden en een paard staat de hele dag op de wei en ziet zo af en toe een mens.
Ik vind het geen vergelijking het zijn 2 totaal verschillende diersoorten!
Yuna schreef:helemaal mee eens, op het vette gedeelte na dan.
Een hond is slim, een paard ook..en dan bedoel ik in het algemeen. Je hebt domme paarden en slimme honden. En slimme paarden en domme honden.
![]()
Maar da's een beetje woordejes vitten, sorry..ik moest het even kwijt