Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:39

Wat doen we met alle loslopende honden????

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:48

cissie schreef:
Allereerst mijn excuses dat ik bijna overal op reageer, wellicht wat irritant maar ik vind dit een leuk topic Schijnheilig

Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die verschillende wilde en in gevangschap gehouden kuddes hebben geobverseerd.

Als je goed naar die kuddes kijkt valt de Leider op, maar er valt nog een paard op en dat is altijd 1 van de 'oudere' merries, nooit een hengst.
Als er gevaar dreigt dan zal de hengst in de aanval gaan om zijn kudde te beschermen, maar hij beschermt zn kudde op een geheel andere wijze dan dat de merrie dat doet, de hengst valt lettelijk de vijand aan en zal hem probeen te verjagen of als het moet zich openstellen voor een duel.
De merrie beschemt de kudde op een andere wijze zij zorgt dat de kudde rustig blijft en zorgt voor een veilige omgeving.

Ze kan niet voorkomen dat haar kuddegenoten schrikken of onrustig worden ze kan ze hoogstens leiden en op die manier de proberen een gevoel van veiligheid te geven.
Als een paard schrikt kan hij zich vastnagelen aan de grond of op de vlucht slaan, een paard wat in deze kudde vlucht rent wellicht een paar meter van de kudde vandaan, helemaal niet erg want hij houd zn maatjes goed in de gaten en zal snel weer terugkeren.
De merrie weet dit heel goed en zal haar energie ook niet gaan verspillen aan dit paard.
Maar wat als hetzelfde paard naast ons had gelopen en deze schrikt, wij als leider kunnen zorgen dat hij bij ons blijft maar die paar meter dat het paardje weg wilt lopen/vluchten is bij ons al gauw de tuin van de buurman of de 80 km weg naast de wei.

De band die de merrie met het bovenstaande paard heeft daar kunnen wij mensen nog eens over dromen maar meer zal het niet worden.
Dat mensen 'denken' dat ze zeker zoveel overwicht hebben als de merrie is misschien wat naief (tenminste dat vind ik) wij mensen kunnen nooit maar dan ook echt nooit een betere leider van een kudde zijn als de hengst en de leading merrie tezamen.
Dat wij mensen 1 op 1 goed met het paard overweg kunnen bliijkt wel uit de praktijk, maar dat is geen kudde.
Ga als mens maar in een kudde staan, dan lijkt het soms net alsof je de leider bent , maar een leider van een kudde kun je alleen zijn als je er 24 pd 365 dg. per jr bij bent en niet die paar uurtjes per dag of misschien nog minder dat wij ff om het hoekje komen kijken.

Het peren zoals Schaapjuh omschrijft is hem als ik het goed begrijp ook volledig peren, dat doet een paard idd niet als hij bij zn leider is want dan peert ie hem niet, dus zover kan ik het nog volgen.
Maar als je met je paard op pad gaat is er geen spake van een kudde, waar is die kudde dan?
Als jij onder De Kudde jezelf als leider en je paard beschouwd, vind ik dat niet juist en ook een beetje oneerlijk tegenover je paard, omdat jij het beeld van kudde en leider voor ogen hebt en het paard ziet geen kudde en kan jou voorstelling van......de kudde theorie..........echt niet volgen.

Dat je ten alle tijden overwicht op je paard moet hebben is logisch en daar kun je op verschillende manieren aan werken.
Maar als je een paard uit een bestaande kudde plukt kun je daar heel goed mee gaan werken en het paard zal zich gewillig t.o.p van jou opstellen, maar zodra je het paard terug zet in de kudde ben jij maar een mens en kun je never ever tippen aan de leidende merrie of hengst.
Waarom zou je ook, laat een paard als ie bij zn soortgenoten is zelf hun rangorde bepalen ik vind dat wij als mens daar niet me mogen bemoeien, hoemeer de mens zich ertussen gaat wringen hoe meer problemen er onstaan, pas als je het paard uit de kudde haald om ermee aan het werk te gaan tellen jou regels.
Ik vind dat je een paard een paard moet laten niet altijd en overal als mens je invloed op uit moet willen oefenen.

Je hebt weer eens helemaal gelijk, MAAR....

het is toch erg fijn om ipv de baas te spelen over je paard, de leider te zijn voor je paard.
Niet al die gevechten, niet dat continu geconcentreerd opletten..dat doen zij wel.
Als een paard jou vanuit nature volgt heb je die overhand al en daar heb je niks voor hoeven te doen.
Wij gaan zelden met 1 paard op stap, minstens met zijn 2en en max. met zijn +- 10 en.
Het is weleens voorgekomen dat mijn vriendin en ik met 4 paarden naar buiten gingen en 2 liepen er dus los. (nogmaals, niet bij verkeer in de buurt).Ik rijd op de leidmerrie en alle paarden volgen ons en dat komt waarschijnlijk door het paard waar ik op zit, maar!
Als er iemand anders op dit paard zit is wil ze liever achter de rest aanlopen, dus?

@ Bengel, relaxed blijven in een gevaarlijke/nare situatie is moeilijk, maar aan te leren en belangrijk!
Het kan wel degelijk.
Het is dan eigenlijk het idee dat doordat jij relaxed blijft ze juist niet wegschieten.
Als ze wel wegschieten grijp ik heel snel een fiets ergens vandaan en houdt ik voortaan stevig mijn halstertouwtje vast goed Knipoog ??
Gelukkig nog nooit meegemaakt...in de 9 jaar..
Laatst bijgewerkt door navaja op 19-12-04 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:48

Arabesk schreef:

Daar dacht ik dus ook al de hele tijd aan, maar die zijn vaak en stukje kleiner en minder sterk, dus dat zal het wel minder eng/gevaarlijk maken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:51

Arabesk schreef:

Aanlijnen Knipoog

Behalve in een omgeving waarin geen of weinig verkeer is!

Maar ik vind de vergelijking tussen een hond en paard niet gelijkwaardig .
Als je je hond los hebt lopen moet je dat zelf weten, net zoals mensen dat willen met hun paard, maar een hond is wbt intelligentie vele malen slimmer dan een paard en een hond kun je gemakkelijk laten wennen aan verschillende situaties.
Paarden hechten veel meer waarde aan lichaamstaal, honden net zo goed maar zij kunnen met woorden/klanken veel beter overweg dan paarden.
(in zn algemeenheid dan).
De meeste mensen hebben met hun hond een andere band dan met hun paard. Honden hechten zich veel sneller aan mensen dan paarden, mede doordat veel honden in huis worden gehouden en een paard staat de hele dag op de wei en ziet zo af en toe een mens.
Ik vind het geen vergelijking het zijn 2 totaal verschillende diersoorten!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:53

Blossomm schreef:
Ook nog, de paarden die ik ken en goed in hun vel zitten schikken alleen wanneer hun 'leider' een bepaalde situatie niet als eerste heeft opgemerkt. Het is dus de taak van de ruiter/wandelaar om alles in de omgeving te zien, voordat het paard dat doet.
Nogmaals, mijn inziens...

Sorry maar dat is een mooi theorie, maar paarden hebben nog altijd een veel betere reuk en gehoor dan ik als mens. Een hert in de verte, het gezoem van een vrachtwagen of de geur van een ander paard.
Met geen mogelijkheid dat ik die eerder opmerk.
En daarnaast, vrachtwagens die op me af kom zie ik wel eerder, maar mijn paard volgt me netjes overal, ook langs die vrachtwagen, maar hij blijft er bang voor.
Dat een paard een leider heeft wil niet per definitie zeggen dat hij 'dus niet meer schrikt'. Dat zie ik zo bij ons in de wei wel (waar een kudde 24-7 bij elkaar leeft)

Het kan wel leuk zijn voor jou en het paard, maar ik neem geen risico. Ik zou het me nooit vergeven als mijn paard of een andere persoon iets overkwam omdat ik 'dacht dat het wel kon'.

Ik geloof dat er combinaties zijn waarbij het in 99% van de gevallen goed zal gaan, maar waarom niet het zekere voor het onzekere nemen?
Ik ga vaak zat wandelen met een touw van 7m. Ook dan kan hij wandelen waar hij wil.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:53

cissie schreef:
Aanlijnen Knipoog

Behalve in een omgeving waarin geen of weinig verkeer is!

Als je je hond los hebt lopen moet je dat zelf weten, net zoals mensen dat willen met hun paard, maar een hond is wbt intelligentie vele malen slimmer dan een paard en een hond kun je gemakkelijk laten wennen aan verschillende situaties.
Paarden hechten veel meer waarde aan lichaamstaal, honden net zo goed maar zij kunnen met woorden/klanken veel beter overweg dan paarden.
De meeste mensen hebben met hun hond een andere band dan met hun paard. Honden hechten zich veel sneller aan mensen dan paarden, mede doordat veel honden in huis worden gehouden en een paard staat de hele dag op de wei en ziet zo af en toe een mens.Ik vind het geen vergelijking het zijn 2 totaal verschillende diersoorten!

Jammer, maar daar ben ik het net weer niet mee eens! Vanuit de praktijk dan..
Ik weet niet precies waarom niet eigenlijk Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:54

Blossomm schreef:
Ik rijd op de leidmerrie en alle paarden volgen ons en dat komt waarschijnlijk door het paard waar ik op zit

Dat vind ik heel erg knap. Als ik het goed begrijp, leidt jij de leidmerrie en de leidmerrie op haar beurt de rest van de paarden. Klopt dat? Maar wat nu als je van de leidmerrie afstuitert?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:58

Elise schreef:
Sorry maar dat is een mooi theorie, maar paarden hebben nog altijd een veel betere reuk en gehoor dan ik als mens. Een hert in de verte, het gezoem van een vrachtwagen of de geur van een ander paard.
Met geen mogelijkheid dat ik die eerder opmerk.
En daarnaast, vrachtwagens die op me af kom zie ik wel eerder, maar mijn paard volgt me netjes overal, ook langs die vrachtwagen, maar hij blijft er bang voor.
Dat een paard een leider heeft wil niet per definitie zeggen dat hij 'dus niet meer schrikt'. Dat zie ik zo bij ons in de wei wel (waar een kudde 24-7 bij elkaar leeft)

Het kan wel leuk zijn voor jou en het paard, maar ik neem geen risico. Ik zou het me nooit vergeven als mijn paard of een andere persoon iets overkwam omdat ik 'dacht dat het wel kon'.

Ik geloof dat er combinaties zijn waarbij het in 99% van de gevallen goed zal gaan, maar waarom niet het zekere voor het onzekere nemen?
Ik ga vaak zat wandelen met een touw van 7m. Ook dan kan hij wandelen waar hij wil.

Maar we hebben het nu over situaties die een paard beangstigen, en daarbij is het zicht altijd het belangrijkst..mijns inziens.

Ik wil ook niet beweren dat een paard niet kan schrikken, maar hij doet het op een andere manier. Hij zal eerst schrikken, dan aan de leider 'om hulp vragen' en daar dan mee verder gaan. Heb je andere ervaringen?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:59

CCCCorine schreef:
Dat vind ik heel erg knap. Als ik het goed begrijp, leidt jij de leidmerrie en de leidmerrie op haar beurt de rest van de paarden. Klopt dat? Maar wat nu als je van de leidmerrie afstuitert?

Mijn paardje heeft een tijd gehad dat ze niemand op haar rug wou, ook mij niet.

Dan liep ze los naast mij en de anderen daar omheen, dat bedoel je neem ik aan?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:00

cissie schreef:
maar ik vind het onnodig nemen van een risico waar ik het nut niet van inzie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:00

Blossomm schreef:
Mijn paardje heeft een tijd gehad dat ze niemand op haar rug wou, ook mij niet.

Dan liep ze los naast mij en de anderen daar omheen, dat bedoel je neem ik aan?

Nou, wat ik eigenlijk bedoelde: Stel de leidmerrie schrikt, gooit jou er af en gaat op hol. Daar gaat de hele stoet... Of niet?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:05

Blossomm schreef:
Je hebt weer eens helemaal gelijk, MAAR....

het is toch erg fijn om ipv de baas te spelen over je paard, de leider te zijn voor je paard.
Niet al die gevechten, niet dat continu geconcentreerd opletten..dat doen zij wel.
Als een paard jou vanuit nature volgt heb je die overhand al en daar heb je niks voor hoeven te doen.
Wij gaan zelden met 1 paard op stap, minstens met zijn 2en en max. met zijn +- 10 en.
Het is weleens voorgekomen dat mijn vriendin en ik met 4 paarden naar buiten gingen en 2 liepen er dus los. (nogmaals, niet bij verkeer in de buurt).Ik rijd op de leidmerrie en alle paarden volgen ons en dat komt waarschijnlijk door het paard waar ik op zit, maar!
Als er iemand anders op dit paard zit is wil ze liever achter de rest aanlopen, dus?

Ik hoef geen gelijk te hebben, ik geef gewoon mijn mening thats it, Haha!

Baasje spelen daar is geen 1 paard bij gebaad vind ik, je kunt je opstellen als Leider en je zo naar je paard toe gedragen ik vind dat ook een hele fijne manier van omgaan met paarden, maar je Bent niet de leider.
Je bent 'leider' op het moment dat je met je paard aan het rijden bent, maar een paard ziet jou niet als een leider zoals datzelfde paard zn soortgenoot als leider ziet.
Je bent leider op een ander nivo als dat van de Hengst of leidende merrie!
Je bent leider op mensennivo, op een wijze dat je paardwaardig met je paard omgaat, maar meer niet, tenminste dat vind ik.
Dat de meeste paarden daar goed op reageren is logisch want het is ook goede manier die het paard het beste begrijpt.

Dat is ook wat me een beetje stoort aan de zogenaamde paardenfluitsteraars en nh instructeurs, hun opzet vind ik goed, maar ze proberen alle curcisten wijs te maken dat je daadwerkelijk leider kunt worden zoals een leidende hengs, dat vind ik onzin, je kunt leider worden op een manier zoals de leidende hengst zich Opsteld t.o.p zichte van zn kudde, maar een paard zal een mens nooit zien zoals hij een leidende hengst zal zien.
Dat het een manier van trainen is (in mijn ogen pas perfect als je gebruik maakt van klassieke rijkunst in combinatie met nh) die prettig is voor de meeste paarden ben ik van overtuigd alleen moeten de instructeurs geen kletskoek verhaaltjes ophangen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 19-12-04 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 23:06

Nog niet zo meegemaakt eigenlijk, het is niet een paardje dat snel/wel eens schrikt.
Zou ze wel schrikken en zal ik er af vallen staat ze waarschijnlijk gelijk stil, maar als ze echt we zou rennen?

Dan zit die kans er wel in denk ik, was het niet dat er nog iemand anders op een ander paard zit. Als het paard van mijn vriendin rustig blijft is er niks aan de hand...
als die ook zou flippen? Dan zouden we ze een stukje verderop op moeten halen idd... Bloos

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:10

Blossomm schreef:
Jammer, maar daar ben ik het net weer niet mee eens! Vanuit de praktijk dan..
Ik weet niet precies waarom niet eigenlijk Bloos

Misschien moet ik het anders zeggen, 'Een hond hecht in veel gevallen meer waarde aan de realatie met zn baas dan een paard'

Daarmee zeg ik niet dat paarden geen waarde hieraan hechten want dat doen ze zeker wel, maar op een andere manier dan honden.
Nogmaals dat vind ik, ik zeg niet dat het perse zo is maar het is alleen mijn mening. en zo zie ik het!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 23:10

Ik heb nooit de illusie gehad dat ik een paard ben, daar zijn mijn 2! benen te kort voor, zitten de ogen aan de voorkant van mijn gezicht en poets ik mijn tanden.

Wat anderen voor geblabla vertellen weet ik niet. Ik ben ook niet gebonden aan 1 soort theorie.
Ik weet wel degelijk dat ik een leidersrol heb, maar ik weet ook wel degelijk dat ik een wilde hengst in de Pyreneen niet zou kunnen domineren.
Je moet roeien met de riemen die je hebt...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:21

Ja dat vind ik ook, en dan komen we precies op het punt waar het in dit topic omging!

Een geleider kan zich opstellen als leider van het paard, maar kan nooit een dusdanige overwicht hebben op dit dier zoals een voltallige kudde dat kan.
Een voltallige kudde kan een angstig paard op zn plek houden en meenemen als dat nodig is een individu kan een heeel eind komen met zijn rol als leider maar als het er echt op aan komt ben je nergens met je menselijke leiderschap langs de drukke weg!

Het is niet de leidende hengst die de bange paarden bij de kudde houd maar de kudde houd zichzelf bij elkaar onder leiding van de hengst en leading merrie, ze hebben elkaar nodig.
Als je bv de leidende hengst zou hebben en je hebt een kudde (zonder leider) waar zou het angstige paard dan naartoe gaan?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:38

Nou, ik moet de eerste hond nog tegenkomen die zo goed bij zijn baas blijft als mijn paard, hahaha
In ons bos kom ik alleen maar ongehoorzame honden tegen, die het liefst achter mijn paard aanlopen en zich niet bekommeren om een roepende baas. Die baas blijft trouwens maar roepen en doet niets als de honden daar niet naar luisteren :S

Ik speel wel eens wat at-liberty (los dus) met mijn paard, omdat ik hem voor 99% vertrouw dat hij niet wegloopt. Meestal ook in een 'ruimte' die gedeeltelijk afgesloten is, maar nooit in de buurt van verkeer.
100% zekerheid heb je nooit en daarom speel ik alleen heel short-range (korte afstand dus) zodat ik hem altijd nog binnen bereik heb.

Pas op de hei kwam er een mega hond aanrennen, maar mn paard komt dan direct dicht bij me staan (hoewel hij zelf ook wel goed is in zich verdedigen tegen honden die in zijn been willen bijten Knipoog )

Ik zou het echter niemand aanraden om zomaar het paard los te laten lopen. Eerst onder extremere omstandigheden in een (grote) wei oefenen hoe sterk je band is, hoe goed je hem weer naar je toekrijgt als je hem bijv. over een hindernis stuurt op afstand.

Wel ben ik ervan overtuigd dat het juist veiliger is als je dit soort grondwerk kunt doen. Want in het geval dat jij er eens afvalt, heb je dan veel meer kans dat je paard gewoon bij je blijft ipv weg te rennen en hierbij zichzelf en anderen in gevaar te brengen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:44

callippo schreef:
Ik speel wel eens wat at-liberty (los dus) met mijn paard, omdat ik hem voor 99% vertrouw dat hij niet wegloopt. Meestal ook in een 'ruimte' die gedeeltelijk afgesloten is, maar nooit in de buurt van verkeer.
100% zekerheid heb je nooit en daarom speel ik alleen heel short-range (korte afstand dus) zodat ik hem altijd nog binnen bereik heb.

Daar is ook niks mis mee vind ik, juist heel leuk om te doen voor beide
maar waarom moeten sommige mensen daar dan in doorschieten? dat vat ik gewoon niet Scheve mond

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:52

cissie schreef:
Ze kan niet voorkomen dat haar kuddegenoten schrikken of onrustig worden ze kan ze hoogstens leiden en op die manier de proberen een gevoel van veiligheid te geven.
Als een paard schrikt kan hij zich vastnagelen aan de grond of op de vlucht slaan, een paard wat in deze kudde vlucht rent wellicht een paar meter van de kudde vandaan, helemaal niet erg want hij houd zn maatjes goed in de gaten en zal snel weer terugkeren.
De merrie weet dit heel goed en zal haar energie ook niet gaan verspillen aan dit paard.

Ik heb een hoop uurtjes naar wilde paarden lopen kijken (Przewalski's in Mongolië om precies te zijn), maar ik heb nog nooit gezien dat er één schrok en de kudde vervolgens voor een aantal meter verliet...Zodra er in de verste verte ook maar iest anders dan anders viel te bespeuren dan werd de kudde een prachtigge dichte formatie, alleen de hengst is los om evt. te verdediggen (zoals je al zei). Ook als ze plotseling van iets schrokken bleven ze meteen erg dicht bij elkaar. Als ze weer rustig waren dan liepen ze veel verder uit elkaar.

Citaat:
Maar wat als hetzelfde paard naast ons had gelopen en deze schrikt, wij als leider kunnen zorgen dat hij bij ons blijft maar die paar meter dat het paardje weg wilt lopen/vluchten is bij ons al gauw de tuin van de buurman of de 80 km weg naast de wei.

Denk dat de kunst is om zoveel rust uit te stralen dat je paard mssn wel schrikt maar ze schikt naar de reactie van zijn leider. Als jij ook schrikt (wat dat gebeurd natuurlijk ook weleens) . Tja..dan wordt het ene ander verhaal...

Citaat:
Dat wij mensen 1 op 1 goed met het paard overweg kunnen bliijkt wel uit de praktijk, maar dat is geen kudde.

Denk het wel...als je alleen weg bent met je paard. Paarden volgen nu eenmaal liever dat dat ze leiden in het algemeen. Een kudde van twee kan best een kudde zijn. Zo komt het in het wild ook wel eens voor.

Citaat:
Ga als mens maar in een kudde staan, dan lijkt het soms net alsof je de leider bent , maar een leider van een kudde kun je alleen zijn als je er 24 pd 365 dg. per jr bij bent en niet die paar uurtjes per dag of misschien nog minder dat wij ff om het hoekje komen kijken.

Hangt ervan af wat je onder leider verstaat natuurlijk...Als ze schrikken zullen ze waarschijnlijk niet eerst naar jouw kijken nee. Maar ze hebben wel respect voor je en gaan bijvoorbeeld wel allemaal voor je aan de kant etc.

Citaat:
Als jij onder De Kudde jezelf als leider en je paard beschouwd, vind ik dat niet juist en ook een beetje oneerlijk tegenover je paard, omdat jij het beeld van kudde en leider voor ogen hebt en het paard ziet geen kudde en kan jou voorstelling van......de kudde theorie..........echt niet volgen.

Waarom zou hij dat niet kunnen volgen. In het wild komen ook weleens groepjes van 1 hengst en een merrie voor..of paartjes van jonge hengsten die samen rondtrekken. Dat zijn ook kudde's op zich.

Citaat:
Waarom zou je ook, laat een paard als ie bij zn soortgenoten is zelf hun rangorde bepalen ik vind dat wij als mens daar niet me mogen bemoeien, hoemeer de mens zich ertussen gaat wringen hoe meer problemen er onstaan, pas als je het paard uit de kudde haald om ermee aan het werk te gaan tellen jou regels.
Ik vind dat je een paard een paard moet laten niet altijd en overal als mens je invloed op uit moet willen oefenen.

Ik vind dat mijn regels ook tellen als ik mijn paard uit de wei ga halen hoor! Zo wil ik dat er ruimte voor mij wordt gemaakt, ik moet mijn paard kunnen pakken zonder dat de rest op mijn lip staat of mijn paard weg drijft. En ik wil niet achtervlgt worden door de rest als ik hem uit het weiland raakt. Dat zijn dingen waarvoor ik moet zorgen als ik het weiland betreed. Ik moet er niet vanuit gaan dan mijn paard die vervelende stalker (ander paard dat bijv. in zijn hakken bijt) bij ons wegjaagd. Ik ben de leider van onze kleine kudde dus ik bescherm mijn paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:13

dan ga je uit van de ideaale situatie, maar er zijn in de de meeste kuddes minder slimme paarden bij die er heel kort 'uit' de kudde raken (een paar meter wat is dat nou voor een paard, dat steld erg weinig voor) dat gebeurt vaak ook maar 1 keer, de eerst volgende keer doen ze dat niet meer.

Als een paard schrikt maakt ie veel gevallen een paar passen zijwaardts of naar voren of naar achteren, die paar passen kunnen genoeg zijn om in de tuin van de buurman te belandden.

Dat er kleinere kuddes zijn die in een goede harmonie samen leven is zeker zo, maar in de meeste gevallen blijft het niet bij die kleine kudde. Hengsten gaan op zoek naar meedere merrie's om zo weer en grotere kudde te kunnen vormen, dat doen ze niet alleen om zich voort planten, paarden voelen zich veiliger als ze met meer zijn. Dat zijn ze in de natuur ook.

Wat ik bedoelde was zodra je je paard gaat halen uit de wei dan gelden jou regels en moet het paard naar jou luisteren.
Dat geldt dus ook als je je in de wei bevind om welke reden dan ook, je omver laten lopen of continu een overbelangstellend paard ertussen is niet fijn en dat hoeft ook niet dat was ook niet wat ik bedoelde.
Ik doelde meer op de rangorde van paarden onderling binnen de kudde, laat ze dat lekker oplossen en uitzoeken, sommige mensen gaan andere paarden 'helpen' omdat dit paard getrapt wordt door een ander paard of veranderen continu de samenstelling ik vind dat niet bevordelijk.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:18

cissie schreef:
Als je je hond los hebt lopen moet je dat zelf weten, net zoals mensen dat willen met hun paard,
maar een hond is wbt intelligentie vele malen slimmer dan een paard
en een hond kun je gemakkelijk laten wennen aan verschillende situaties.
De meeste mensen hebben met hun hond een andere band dan met hun paard. Honden hechten zich veel sneller aan mensen dan paarden, mede doordat veel honden in huis worden gehouden en een paard staat de hele dag op de wei en ziet zo af en toe een mens.
Ik vind het geen vergelijking het zijn 2 totaal verschillende diersoorten!

helemaal mee eens, op het vette gedeelte na dan.
Een hond is slim, een paard ook..en dan bedoel ik in het algemeen. Je hebt domme paarden en slimme honden. En slimme paarden en domme honden.
Tong uitsteken
Maar da's een beetje woordejes vitten, sorry..ik moest het even kwijt Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:24

ik laat die van mij niet los met het oog op de gevaarlijke drukke doorgaande weg voor mn huis..

alleen als de merrie een veulentje heeft laat ik t veulentje er wel los achteraan lopen,, na een poosje moeten ze leren mee lopen aan touwtje

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:25

Yuna schreef:
helemaal mee eens, op het vette gedeelte na dan.
Een hond is slim, een paard ook..en dan bedoel ik in het algemeen. Je hebt domme paarden en slimme honden. En slimme paarden en domme honden.
Tong uitsteken
Maar da's een beetje woordejes vitten, sorry..ik moest het even kwijt Bloos

Woordjes vitten of niet uit meedere onderzoeken is gebleken dat honden over het algemeen een stuk slimmer zijn als paarden, daar kan ik ook niks aan doen!

Een paard staat voor wat zijn IQ betreft slechts op hetzelfde nivo als het varken en de koe, allemaal dieren die we tot de soort van de prooidieren rekenen.
Prooidieren hebben maar weinig intelligentie nodig om hun voedsel te vinden.
Roofdieren waaronder honden moeten over meer intellect beschikken aangezien zij voor hun voedselvoorziening op de jacht aangewezen zijn!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:39

Mja, maar ik kan echt niet eens zijn met die onderzoeken. (is gewoon een stokpaardje van me)
Heb al te veel slimme (niet aangeleerd gedrag) paarden en pony's gezien om dat onderzoek te kunnen geloven.
Verder bestaat intelligentie in verschillende soorten om te beginnen EQ en IQ . De tijd dat men dacht dat mensen slim waarom enkel omdat ze een hoog IQ hadden, is gelukkig toch al een beetje voorbij. Nu weet weet men dat een goed EQ nodig is om het IQ te kunnen benutten.

Heb trouwens ook eens een onderzoek gelezen gevoerd in duitsland en engeland waarin bleek dat paarden wel slim waren, resultaten w grootendeels beinvloed door methodes, gedane tests, onderzoekers en deelnemende paarden.
Pas na jaren onderzoeken door vele mensen met vele paarden gaan we echt zekerheid kunnen hebben natuurlijk.

Verder beoordeeld de mens intelligentie steeds vanuit zijn eigen perspectief...

Maar goed dit is helemaal off-topic, mijn excuses Bloos

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:47

Het gaat niet om 1 enkel onderzoekje of theorietje het is wereldwijd onderzocht en bekend, dat er honden zijn die in de regel wat dommer zijn en dat er paarden zijn die in de regel wat slimmer zijn lijkt mij ook, maar een onderzoek berekent zijn resultaten over het algemeen in zn algemeenheid!

Paarden kun je vanalles aanleren en laten doen, dus dom zijn ze niet, dat zeg ik ook niet, ik maakte een vergelijking tussen 2 diersoorten.
Paarden leren het meeste d.m.v herhalen, herhalen, herhalen en belonen, niet omdat ze nou o zo slim zijn. (invergelijking met een hond, wat daar ging het mij om)