Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:49

30 secondenk vind ik nogal lang!!

ik heb al heel veel paarden geschoten zien worden en daar was het binnen 1 seconde afgelopen,

schot -> paard doodstil op de grond

Slager (vader van vriendin) heeft vaak laten zien door het beest te duwen ergens dat ie echt wel heel erg dood was.

als mijn paard weg moet dan laat ik ze zeker slachten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:02

dutske schreef:
ik geloof van wel
de DA komt hem dan "inslapen" maar ipv een spuitje is het schieten
maar het vlees mag dan niet meer gebruikt worden denk ik

Oh dat wist ik niet, ik dacht dat een Da geen vee mocht afschieten alleen in een noodsituatie bv als een koe/paard over weg heen rent (vaak zijn het verdovingspuiten, niet altijd helaas) of een hert was door de woonwijk heen stiert ik noem maar wat.

Ik vraag me af waarom het vlees niet meer gebruikt mag worden? omdat het paard dood is gegaan buiten het slachthuis waarschijnlijk, dezelfde reden als bij het in slapen.
(Men weet niet wat er met het vlees is gebeurt en hoelang het dood is misschien)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:07

aftands schreef:
Lekker praktisch , schieten in zijn eigen stal, moet je eens proberen een dood paard de stal uit te slepen.
Slachtplaats v.Veen in Nijkerk, netjes, snel,correcte omgang met de paarden,
je kunt er goede afspraken mee maken .

of in de wei of piste
gewoon in zijn eigen omgeving

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:50

vonneke schreef:
30 secondenk vind ik nogal lang!!

ik heb al heel veel paarden geschoten zien worden en daar was het binnen 1 seconde afgelopen,

schot -> paard doodstil op de grond

Slager (vader van vriendin) heeft vaak laten zien door het beest te duwen ergens dat ie echt wel heel erg dood was.

als mijn paard weg moet dan laat ik ze zeker slachten.

dat heet dus hersen dood, en niet gewoon echt dood. Z'n hart klop nog voor 10 hoor. Dood is ie pas als hij ondersteboven dood gebloed is.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:14

Ik ben niet van plan om 1 van mijn paarden ooit naar de slager te brengen maar als ik geen keus zou hebben en 1 van de toch naar de slager zou moeten brengen zou ik wel gaan kijken... geen idee waarom maar ik zou dat toch wel graag willen!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:22

éen dood paard zien valt meer mee dan ik d8, een welsh van mijn vriendin heb ik dood in het weiland gezien, we zagen het als in de verte ik zei van volgens mij ga ik vet huilen(als hij echt dood is) maar dat viel best mee.
gelukkig maar , ik niet dat ik ooit mijn pony naar de slacht hoef te brengen dan laat ik m liever in slapen denk ik Verdrietig

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:35

Een paard is na het schot gelijk hersendood,dan voel ie niks meer en heeft dus ook geen besef van wat er gebeurt is...
Een kennis van mij heeft zn paard een spuitje laten geven door de da,die bleef vechten voor zijn leven,steeds opstaan en tegenstribbelen...
Das verschrikkelijk om te zien en telkens meer rotzooi in die naald en steeds weer prikken...
Als ik voor de keus zou moeten staan,dan gaat ie naar de slager...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:05

cissie schreef:
Ik vraag me af waarom het vlees niet meer gebruikt mag worden? omdat het paard dood is gegaan buiten het slachthuis waarschijnlijk, dezelfde reden als bij het in slapen.
(Men weet niet wat er met het vlees is gebeurt en hoelang het dood is misschien)

Het bloed moet er gelijk uit daarom snijden ze de halsslag(?)ader binnen 30 seconden open... En die zooi die ze erin gooien bij inslapen lijkt me niet goed voor de gezondheid eigenlijk Verward .

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:56

Ik was er vanmorgen dus bij toen Orionnekes pony werd geschoten.

na het schot was ie idd meteen hersendood, het had nog wel wat trekjes na, maar daar krijgen ze zelf nix meer van mee.

Het paard van mijn oom hebben ze ook ooit dood gespoten, omdat hij zo ziek was dat hij direct dood moest en het was weekend. Dat was verschrikkelijk. het arme beestje wilde niet dood en bleef maar vechten....
schieten is dus een vele prettigere maniet dan spuiten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:21

Jus_dOrange schreef:
Het bloed moet er gelijk uit daarom snijden ze de halsslag(?)ader binnen 30 seconden open... En die zooi die ze erin gooien bij inslapen lijkt me niet goed voor de gezondheid eigenlijk Verward .

niet goed voor de gezondheid........so what.......paar tellen later is ie niet meer........... Verward

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:25

sherwood schreef:
voor geen goud ga ik kijken hoe iemand het hoofdje van mijn allerliefste paard doorboort en verminkt. En al helemaal niet hoe hij daarna respectoos aan z'n achterbenen wordt opgehangen (levend nog wel..) en daarna z'n ader doorsnijd. Voor geen goud. Ik hoef niet te zien hoe z'n mooie velletje wordt bedekt onder het bloed van hem zelf omdat mensen hem liever eten zonder bloed. Nee ik houd hem liever vast als het spuitje wordt gegeven. Is ook geen leuke ervaring, maar wel imo waardiger, hij wordt niet verminkt, doorgesneden of kapot gemaakt. Hij blijft zoals hij was, en dat is voor mij heel belangrijk.

en hoe denk jij dat ze opgehaald worden ? met fluwelen handschoentjes ? opgegraaid worden van de grond met een grijpkraan is ook niet waardig, is dan precies hetzelfde...........

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:19

IngridM schreef:
niet goed voor de gezondheid........so what.......paar tellen later is ie niet meer........... Verward

gezondheid van de mensen denk ik, die rotzooi komt dan ook in het vlees terecht.

Ik breng mijn pony ook naar het slachthuis en ik zal ook blijven kijken. Puur om er ook voor tot het laatste bij te zijn en voor mezelf dat ik zeker weet dat ze toch wel echt dood is.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:22

ik snap zowiezo niet dat iemand zn paard naar de slager brengt! Verward

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:30

Uriah schreef:
ik snap zowiezo niet dat iemand zn paard naar de slager brengt! Verward

En ik snap niet dat iemand een paard in laat slapen.
Zo kunnen we nog even door gaan,iedereen moet het uiteindelijk zelf weten.
Het is ieders eigen recht om er anders over te denken.Daarom hoeft een andere beslissing geen verkeerde te zijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:21

IngridM schreef:
en hoe denk jij dat ze opgehaald worden ? met fluwelen handschoentjes ? opgegraaid worden van de grond met een grijpkraan is ook niet waardig, is dan precies hetzelfde...........

ik denk dat ik daar meer ervaring in heb dan menig bokker hier. Helaas...
Maar ik weet dus ook dat die lui van rendac heel erg voorzichtig je paard op pakken, niet zomaar aan z'n schouders ofzo. Nee ze pakken hem in het midden vast en leggen hem dan zachtje in de wagen. Dat is iets heel anders dan wat er met een varkengebeurd. Liefst 2 tegelijk en smijten maar. Heus mij hoef je niet te vertellen hoe dat in z'n werk gaat. Maar mijn paard laat ik niet ondersteboven ophangen als ie nog niet eens echt dood is. Ik heb vaak genoeg gezien hoe een paard een spuitje krijgt, heb maanden lang stage gelopen bij de veearts. Paard krijgt in de behandelkamer of in z'n stal al een spuitje dat ie niks meer door heeft. Dat wil zeggen hij is ook niet bang meer, hij is stoned. Dan wordt ie voorzichtig, anders struikeld hij, maar de plaats van euthenasie geleid. Daar krijgt ie de fatale spuit, is dood en valt neer. Zo hoort het. Een da die er een potje van maakt door het paard te laten vechten heeft gewoon niet genoeg gespoten. Waar ik stage liep kregen de paarden meer dan voorgeschreven, en zodra ze lagen werden ze nog een keer nagespoten, voor het geval dat. Nodig was het niet, want het paard is eerst dood en dan valt ie pas, maar voor de eigenaar is het wel zo fijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:25

nog even om mijn mening toe te lichten. Ik ben absoluut niet gelovig, maar na een aantal mensen gesproken te hebben geloof ik er heilig in dat je ziel pas na ongeveer 3 dagen je lichaam verlaat. de rest heb ik weggehaald omdat er eerst gereageerd wordt en vervolgens pas gelezen....

ps. hier wil ik NIET op aangevallen worden, ieder zo zijn eigen geloof en ideeen.
Laatst bijgewerkt door sherwood op 06-12-04 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:31

Tja kijk ik geloof daar dus niet in. Die mensen van Rendac zullen zolang jij er bij staat heus voorzichtig doen met je paard, maar zodra ze op het bedrijf aankomen waar ze worden vernietigd, worden ze zo met alle andere dieren op de grond gekwakt en idd worden ze dan niet netjes een voor een met een karretje opgehaald. Ze worden met shovels weggewerkt. Nou het spijt me zeer, maar de gedachten dat ze dat met een lichaam doen vind ik veel onwaardiger dan dat ze even met hun hoofd naar beneden moeten hangen. Ze zijn dan wel niet helemaal dood, maar ze merken er niks van en dat is voor mij genoeg.

*edit* stond die PS er net ook al Verward

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:35

JA
alleen de tekst er boven heb ik zojuist veranderd....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:19

taverno schreef:
En ik snap niet dat iemand een paard in laat slapen.
Zo kunnen we nog even door gaan,iedereen moet het uiteindelijk zelf weten.
Het is ieders eigen recht om er anders over te denken.Daarom hoeft een andere beslissing geen verkeerde te zijn.

nee iedereen moet zelf weten wat ie doet,maar ik zou het NOOIT doen ,ik word zelf ook liever ingeslapen als het zou moeten dan een kogel door mn kop! en als mn paard te ziek is om nog een trailer in te gaan en een vermoeiende reis moet afleggen naar de slachter dan kies ik voor inslapen! en het idee dat ik mn paard heb laten afschieten zal me mn leven lang achtervolgen. persoonlijk vind ik de slager nogal afgedankt voor je trouwe viervoeter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:58

Onlangs heb ik bij de kliniek nog gezien hoe 2 paarden door de Rendac opgehaald worden, maar dat vind ik net zo'n akelig gezicht als een paard bij de slager. Het blijft hoe dan ook naar en dood is dood.
Per paard zal het ook verschillend zijn. Mijn vorige paard heb ik naar de slager gebracht, die was panisch voor injecties, maar bij Fitz weet ik nu al dat ik voor inslapen kies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:17

Ik denk dat ik mijn paard naar de slager zou brengen... Weet niet of ik het zou aankunnen om zelf te kijken, ben nogal een emotioneel miepje... Maar zou wel zeker willen zijn dat hij dood is ja... Dat snap ik overigens niet helemaal met die staarten. Vlechtjes om je paardenstaart te herkennen, leuk hoor, maar van een levend paard kan je toch OOK de staart afknippen? Of krijg je dan de volledige staart (dus incl. staartwortel) te zien? Dat lijkt mij nou niet echt prettig...

Nog een vraagje voor de mensen die na het schieten zijn wezen kijken: Hebben de paarden de ogen nog open, of worden die door de schok gesloten zeg maar? Tis me wel opgevallen dat dode dieren altijd volledig open pupillen hebben... Lijkt me bij een paard een vreemd gezicht...

Len

PS. Zou misschien wel ervoor kiezen om het paard buiten de consumptie te houden. Wil in ieder geval niet dat hij bij de slager op de hoek komt te liggen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:25

die van varkens blijven idd open als ze hangen
bij paarden weet ik dat niet ...
die van onze hond heb ik zelf dichtgedaan toen ie overleden was Verdrietig

je krijgt als je erom vraagt de hele staart inclusief staartwortel terug
dat gebeurt vaker, sommige mensen als aandenken Scheve mond
maar de meesten als checkitem dat ie werkelijk dood is.daarom moet de staart herkenbaar gemaakt worden
als jij en niemand die je kent erbij wil blijven met het doden, dan kun je dus deze optie gebruiken,
en door de vlechtjes of wat dan ook, kun je dus aan de staart die je krijgt zien of het dus werkelijk de staart is van jou paard...

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:30

Zelf zou ik mn paard niet naar de slager brengen, maar gewoon vredig op een vertrouwde plek laten inslapen. Ik zal het niet over mn hart kunnen krijgen om hem naar de slager te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:30

Okee het feit dat de staartwortel eraan zit geeft dan inderdaad wel aan dat het paard dood is, want gok niet dat een levend paard je daar zomaar mee weg laat komen Knipoog

Nee dan zie ik toch liever mijn hele paard terug, ook al is hij dood, dan alleen een dood stuk staart... Brrr krijg er nu al rillingen van...

Len

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:41

ja klopt, len!
ik wil m ook dood zien
niet als aandenken , maar om de zekerheid dat ie dood is
ik wil denk ik ook zijn koppie strelen tot het einde.
als ie hangt lijkt me heel erg akelig...
maar dat kun je denk ik ook allemaal pas zeggen als je het zelf ooit heb meegemaakt Knipoog