Dressuur amazone`s zijn bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:08

Ik ben het er in sommige gevallen wel mee eens.
Sommige dressuurruiters/amazodes springen ook, rijden buiten, stappen op elk paard etc.

Maar ik ken veel gevallen, de uitgesproken dressuurtypes, die benauwd worden als ze moeten springen, voor geen goud met hun paard langs de weg willen/durven rijden en alleen op een goed doorgereden paard stappen.

Ik scheer ze niet allemaal over 1 kam,maar je hebt er wel veel bij de dressuurmensjes die alleen durven dressuren en de rest aan een ander overlaten.
En dat is ook helemaal geen probleem.

T wordt een punt wanneer ze doen of ze alles zijn, omdat ze in het Z zitten, maar een bravours paardje langs de weg niet durven rijden... dan heb ik zoiets van : leuk dat je zo hoog rijdt, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee geweldig bent

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:17

het vesrchilt heel veel met wat voor persoon je te maken hebt , er zijn er nog genoeg die springen echt eng vinden en daardoor alleen dressuur rijden.

zelf spring ik ook regelmatig , maar niet te vaak omdat mijn er nl. niet (nouja eigenlijk geen) talent voor heeft en ze pas 5 jr is maar ze word er steeds handiger in nu.
zelf vind ik springen absloluut niet eng, maar ik vind dressuur interessanter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:22

Thee schreef:
Ik denk niet dat je dit goed ziet..
Waarom is het de dressuurruiter die het paard overal bang voor maakt Verward Ik ken ook heel veel springruiters die nooit een buitenritje maken met hun paard. De paarden staan op stal en daar word mee getraind en verder niet.
Het probleem ligt ergens anders denk ik, iets waar ik mij soms zo erg over kan verbazen is het feit dat de dressuurringen meestal zo belachelijk ver van het daadwerkelijke concoursterrein afliggen. Ik moet soms de halve marathon lopen om bij het secretariaat te kunen komen. Ik snap best dat er rust moet zijn bij de dressuurringen, maar het gevolg daarvan is wel dat deze paarden dan ook veel minder zien! Op zo`n springterrein gebeurt van alles en waarschijnlijk geen paard die raar op staat te kijken van een menkarretje meer of minder. Gebeurt dit op de meestal toch wel afgelegen dressuurterreinen dan ligt dat toch wel anders..en als er een begint beginnen ze allemaal.

Bovendien denk ik dat jij van afstand niet kunt zien als je met je kar over de weg rijdt en er word "paniekerig" gereageerd of je nu wel of niet met een dressuurruiter te maken hebt.....misschien is het wel Jos lansink incognito die een groen paard aan het verkeersmak maken is... Haha! Nagelbijten / Gniffelen

De manege's staan hier alleen vol met dressuurmensen en de gene die buiten rijden die ken ik zo onderhand wel. En daarbij zijn de personen met de duurste spullen meestal de dressuurruiters.

Ik ben zeker van mening dat jij als ruiter je paard bang maakt. Zodra je een ruiter zie verstijven van angst vliegt het paard alle kanten op. Wanneer het paard echt bang is springt het wat heen en weer, maar is sneller onder controle, omdat de ruiter rustig blijft. De ruiter geeft dus geen aanleiding tot angst bij het paard, ook versterkt de ruiter de angst niet als het paard 'iets' echt eng vindt.

Mijn pony loopt nu overal langs zonder problemen, tractors, kranen, vrachtwagens etc. Maar zodra ik er iemand opzet die zelf heel bang is dat hij weg springt, zal mijn pony binnen de korste keren ook gaan schrikken van vrachtwagens etc. Terwijl normaal mijn been bijna ertussen geplet wordt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:35

Ik denk wel dat t klopt ja.

Ik vind springen ook wel een beetje eng Schijnheilig Een losse hindernis van 1.10m ofzo durf ik nog wel. Maar een heel parcour zie ik niet zitten. Maar wil toch wel gaan springen hoor, EB is maar 90cm dus dat moet nog wel gaan lukken hoop ik.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:59

Ben net terug van springen (voor het eerst sinds 10 jaar dat ik er weer eens overheen durfde).

Ik moet zeggen: het was echt kicken!

Toch zou ik het niet zomaar zonder begeleiding willen doen. Daarvoor ben ik nog te bang (voor blessures).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:11

van jezelf of het paard Tong uitsteken Geintje, mooi dat het zo goed bevallen is. Springen is gewoon gaaf, als je gewoon in zo'n heerlijk ritme kunt zitten wachten tot de sprong er is, dat is een top gevoel.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:19

Heb vandaag op de pony van mijn broer gesprongen. Zet je voor een hindernis en die springt gewoon. (ja is al 2* Z geweest en met mijn broer nu M, gaat bijna weer Z). Met mijn eigen pony spring ik ook wel. Maar die is een weekje weg. Mijn broer was ziek. Dus ik erop. Daar kun je gewoon op vertrouwen. Gaat altijd. Maar asl een dressuurruiter een onbetrouwbare springpony heeft. Tjahh dan is het logisch dat je af en toe niet wilt springen *LOL*

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:41

ik denk toch dat dat per ruiter verschilt. de ene rijd dressuur omdat hij of zij dat leuk vind, en de andere omdat ze bang zijn.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:15

ik rij ook dressuur en dat heeft er inderdaad mee te maken dat ik bang ben. als mijn pony schrikt of ervandoor gaat maakt dat me niks uit, daar heb ik geen angst voor, alleen bij vreemde paarden/pony's. ik heb 1 keer gesprongen met mijn pony en dat was niet echt een succes... daarom springt ze nu alleen maar zonder ruiter (ze vindt het geweldig om te doen).

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 23:19

Nou, een kleine samenvatting dan maar?

-Dressuuramazone`s zijn Mutsen
-Dresssuuramazone`s maken hun eigen paarden bang
-Dressuuramazone`s zijn van afstand te herkennen aan dure spulletjes
-Dressuuramazone`s durven geen ererondes te rijden
-Dressuuramazone`s stappen alleen op goed doorgereden paarden
-Dressuuramazone`s die hoog rijden denken dat ze geweldig zijn
-Dressuuramazone`s raken in paniek op de weg
-Dressuuramazone wordt je pas als je niet kunt springen
-Dressuuramazone`s zijn supervoorzichtig op hun paarden
-Dressuuramazone`s vinden hun paard te duur om een sprong te wagen
-Dressuuramazone`s hebben minder lol met hun dure paarden
-Dressuuramazone`s ontnemen hun paarden plezier door niet te springen
-Dressuuramazone`s durven niet flink te galopperen buiten
-Dressuuramazone`s zijn bang om de controle uit handen te geven

En ga zo maar door OK dan!

Nou, dat word lachen met m`n vriendin a.s. zondag op concours gaan we ons lekker schamen *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Cool

Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:21

Soldier schreef:

En ga zo maar door OK dan!

Nou, dat word lachen met m`n vriendin a.s. zondag op concours gaan we ons lekker schamen *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Cool

Knipoog

Precies en alle springruiters zijn hier precies het tegenovergestelde van Knipoog

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 23:23

Misser schreef:
Precies en alle springruiters zijn hier precies het tegenovergestelde van Knipoog

Dat meen je niet..... Bloos!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:28

Ik dressuur ook en moet toegeven dat ik soms ook wel een beetje een mietje ben Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:03

Soldier schreef:

Knipoog

en ik ben er trots op Haha! Haha!

alhoewel, ik ben geen muts, ik maak mijn paard als het bang is juist kalm, ik heb niet veel dure spullen die heel lang meegaan, ben gek op ererondes(en mijn paard ook Haha! ), durf ook wel eens op een 'minder goed' paard kruipen, rij niet zo hoog en vind mezelf verre van geweldig, vind het leuk om met mijn paard eens in het bos te rijden, kan niet goed springen, durf wel eens wat risico's te nemen, heb geen duur paard, heb veel lol, spring toch wel eens af en toe een hindernis als afwisseling voor mijn paard, ben gek op galoperen (vraag maar aan mijn lesgeefmens Schijnheilig Haha! ) , en ben geen controlefreak. En toch noem ik mezelf een echte dressuuramazone. Ben ik nu abnormaal? Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:03

Soldier schreef:

Knipoog

in een notendop OK dan!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:07

Story of my life Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:10

Nou klopt best aardig allemaal Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:14

Het is overigens ook wel frappant dat als ik op een dressuurwedrstrijd sta met de winkel ik allemaal snuivende huppelende paarden langs de winkel zie komen, op een springwedstrijd kijken ze even nieuwsgierig en bij een eventing kijken ze niet eens Haha! Haha!:D

Dan hebben we ook nog een onderscheid in pony en paardenruiters Haha! Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:18

gijsenkim schreef:
en bij een eventing kijken ze niet eens Haha! Haha!:D

al moest ik Pablo toch aardig overtuigen om bij de sgw Bathmen over een plank heen te stappen op weg naar de dressuurring Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:27

Voor Ret is een picknicktafel of een enorme baal kuilgras iets waar je in een cross overheen springt zonder met je ogen te knipperen. Maar kom je zoiets tegen op een stapritje, dan is het iets om snuivend voor over het pad te stuiteren. Eventingpaarden zijn soms ook watjes. Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, om op het onderwerp terug te komen: ik vind 80 cm ook hoog genoeg. Ik spring voor mijn lol en boven de 80 cm is het voor mij geen lol meer. En ik ben niet eens een dressuurruiter. Haha!

Gelukkig heb ik een zusje dat best in de verre toekomst Boekelo zou willen rijden als ze de kans krijgt. Kijk, aan zo'n ruiter heeft die knol tenminste iets. Haha!

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:37

Ik denk dat het van de ruiter afhangt. Ik ken genoeg ruiters die en dressuur rijden en springen.
Zelf heb ik liever een dressuur les dan een springles omdat ik het wel eng vind. Maar voor veel mensen geld dit niet.

blaatschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:45

Soldier schreef:

Wat een xtreme onzin !! Volgens mij ben ik ook abnormaal *LOL* Je kan ook gewoon dressuuramazone zijn omdat je het leuker vind dan springen..Gek he dat da kan..

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:09

Ik rij zelf het liefst dressuur, dit heb ik altijd al leuker gevonden dan springen. Dit deed ik alleen als afwisseling. Sprong dan ook zonder angst over 1.20m.

Nu ik echter al zo'n 9 á 10 jaar niet meer gesprongen heb durf ik dit niet meer...ja ik kan mij er af en toe tot brengen om een drempeltje van 30 cm te 'springen' Bloos maar dan kijk ik er al tegenaan alsof er een meter staat. Scheve mond
Gelukkig voor mij staan er genoeg springruiters bij mij op stal die ik af en toe een keer lief aankijk om met mijn paard te springen, aangezien hij het erg leuk vindt om te doen.
En wie weet, als ik mezelf ooit eens over de angst heen kan zetten, ga ik het nog wel eens proberen om te springen....maar dan nog als afwisseling omdat ik toch liever dressuur rijdt..

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:29

Had ik maar dure spullen Haha!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:30

Hetja schreef:
Dressuur is de basis, ook van springen....

Dat vind ik een sterke opmerking!!