Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:06

Dit is wat ik heb gevonden over vitaminen:

http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... dier/7.pdf

Lukt me niet om tekst hieruit de copieren, maar geeft veel info.

Staat ook in dat Vit D wordt aangemaakt door zon licht of ultra violet ligt. Had al het advies gekregen van een deskundige in de chineese geneeskunst om Pablo een kuur solarium te geven (wat hij nu dus krijgt). Misschien moet hij dan elke winter een zonnebank kuur hebben, net als mensen. Knipoog Cool

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:07

Deze topic wordt onderhand een mooi naslagwerk....

Nogmaals aan iedereen, al jullie denkwerk wordt enorm op prijs gesteld en ben er erg blij mee Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:58

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:39

Voor een flesje met 50ml massageolie:
*5 druppels jeneverbes voor een betere doorbloeding.
*10 druppels gember voor verwarmig van het lichaam.
*10 druppels kaneel voor mentale verwarmig.
Als massageolie kun je het beste jojoba gebruiken. En dan in ieder geval 1x per dag de stukken masseren die koud voelen met een klein beetje olie.

Daarnaast zou je nog 10 dagen gemberolie door het voer kunnen doen. Je lost dan 2 druppels in wat warm water met honing op en doet dit over het voer.

Het is wel belangrijk op een goede kwaliteit te kopen en niet wat je bij winkels als De Tuinen kunt kopen.
De Paardendrogist heeft goede kwaliteit olie in de verkoop.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:57

Ik zat ook even mee te denken, en las in een ander topic dat je altijd vroeg begint met de dekens om een wintervacht tegen te gaan. niets mis mee. Maar toen ging ik daar even over nadenken...
Als ik wanneer een zomerjas nog kan een winterjas aan doe, heb ik bij 10 graden lager niets meer aan mijn winterjas. Wanneer je dan weer iets erover heen doet, heb je er weer niets aan als het gaat vriezen en zo blijf je eigenlijk achter de feiten (het weer Knipoog ) aan lopen.
Het is een hele simpele gedachte tussen alle theorieen over vitamines enz. Maar het is misschien wel te overwegen om volgend jaar iets langer te wachten met de dekens... laat hem een iets dikkere vacht aanmaken t.b.v zijn weerstand. Misschien kan het bij een boel paarden geen kwaad om vroeg met de dekens te beginnen, maar een paard die hier gevoelig voor is mss wel.

succes ermee

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:49

Hoi Mar.. Kirstin..

De vorige twee winter was ik ook later met dekens begonnen en met meer opleggen. Op zich werkt het wel om meer vacht te krijgen, maar die moet er dus op gegeven moment eraf omdat hij niet meer droog wordt. Dan hou ik een super kaal paard op, want op een of ander manier groeit dan zijn vacht niet meer, zelfs niet als hij het koud heeft. En dat klopt dus niet. Om te voorkomen dat ik de derde winter met een kaal paard zit die het koud heeft ben ik nu vroeger begonnen met dekens zodat hij in iedergeval nog een beetje vacht heeft maar niet teveel zodat ik niet meer kan trainen. Dat is dus wel gelukt. Want toen ik bij Bas en Sas stond heb ik het zonder scheren uitgehouden tot november, maar toen ik nog om 12 uur op het erf rondliep om een drijfnat paard droog te krijgen dan gaat die vacht er echt af! En dan is hij kaal tot april.... Ook die winter heeft hij het erg koud gehad en dagen stijf rondgelopen.
Vorig jaar heb ik hem in oktober geschoren en toen heeft hij een pietsje meer vacht aangemaakt, dus niet zo baby kaal als het jaar ervoor. Maar toen was hij ook koud en stijf op de koude dagen.

Vriendin van mij is arts en zou eens nakijken wat de oorzaak zou zijn bij een mens...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:19

Ik probeer ook altijd zo met dekens om te gaan dat ik niet of zo laat mogelijk hoef te scheren. Vorige winter is het gelukt om niet te hoeven scheren.
Ik stap mijn paard trouwens na het rijden goed op adem maar niet tot hij helemal droog is hoor. Als mijn paard lekker op adem is dan gaat ze op stal nog een half uurtje onder een wollen dekentje en dan is ze daarna mooi droog en krijgt ze haar dek op. Als ik moet gaan stappen tot het helemaal droog is dan ben ik ook wel lang zoek.

Paarden die moeilijk door hun vacht heen komen of moeilijk een vacht aanmaken kunnen nog wel eens last van de nieren hebben. Misschien dat je daar eens naar kan kijken.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:16

Ik heb het topic even doorgelezen en zou het niet kunnen dat hij een reactie vertoont op de deken. Misschien kan hij niet tegen de voering van de onderste deken, waardoor de haarvaten zich vernauwen en hij dus koud aanvoelt. Is slechts een gedachtegang. Maar op deze manier kun je wel vanalles uitsluiten.

Verder dacht ik, op het moment dat uit het onderzoek van da niks naar voren komt, aan bach bloesem remedies. Dit zijn homeopatische druppels. Op www.silverlinde.com vind je meer informatie hierover.
Uit mijn boek komen Waterviolet en Sweet Chestnut naar voren als "opwarmend". Als je hierin echt geïnteresseerd bent kun je contact opnemen met Silverlinde. Je kunt met je paard bij hun op consult komen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 18:22

Vanmiddag dus bij de kliniek geweest.

Pablo liep dus kreupel van de spierpijn tgv de kou. Ervaring van de dierenarts is dat er meerder paarden zijn die slecht tegen temperatuurswisselingen kunnen, en dan met name als het weer slechter wordt. Hij is helemaal nagekeken, invl kreupelheidsonderzoek (buigen, longeren harde en zachte) en heb zelf nog moeten rijden. Op zijn benen was hij hetzelfde als vorige week, maar hij houdt zich nog teveel vast in zijn rug. Niet schokkend, maar toch.

Er zijn geen foto's gemaakt van de rug omdat het niet een beeld geeft dat het een hard-ware matig probleem is met de wervels, maar dat de kou toch teveel kwaad heeft gedaan.

Stalbandages is afgeraden op risico dat het 'te' warm kan worden. Plus, Pablo heeft geen arthrose op zijn benen waar het soms wel voor helpt. Kunst is zijn rug warm te houden, dus als het nog kouder wordt maar een deken erbij. Het is niet anders. Ook ziet de dierenarts geen oorzaak in het voer of supplementen dat hij iets te kort of teveel zou hebben. Eigenlijk had ik die conclussie ook al, omdat Pablo dit beeld heeft gegeven bij ander voer en andere supplementen.

Het wordt dus een kwestie van om mee leren gaan en scherp leten op weersomstandigheden. Dierenarts stelde voor een oude deken te verbouwen met zakjes op de rug langs de wervels. Dan parafinne of pitten zakjes kopen die in de magnetron warm worden. De deken met de warme zakjes op zijn rug leggen en daarover een dikke deken. Dan Pablo half uurtje wegzetten en dan pas gaan rijden. Dan zijn z'n rugspieren lekker warm en ontspannen voor ik erop ga zitten.

Ga uiteraard ook verder kijken in de alternatieve hoek, maar eerlijk is eerlijk, daar verwacht ik relatief weinig van.

Ben al blij dat hij op zijn benen gewoon weer als voorheen was, want dat had ik helemaal erg gevonden.

Ga dus ook verder een studie van maken aan dekens en hoe ik hem het warmts met zo min mogelijk dekens kan krijgen.

Eigenlijk moet nu de titel worden aangepast, van beenwarmers naar rugwarmers Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:58

kun je geen stukken zware wol oid op de rug zetten? dus enkel op de plaatsen waar hij het koud heeft
en ook verschillende dunne dekens isoleren meer warmte dan 2 dikke dekens
is er geen mogelijkheid om hem ergens in een warmere stal te zetten?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:26

Stelde op stal al voor om vloerverwarming aan te leggen Lachen . Denk alleen dat ze het niet gaan doen, ze vinden me zo wie zo al belachelijk dat hij nu al onder twee dikke dekens staat. En daarmee is uiteraard ook gelijk de kliniek afgeschreven, omdat die ook het advies hadden Pablo dan maar onder dekens te zetten om hem warm te houden... mensen ....

Pablo staat nu in een binnenbox zonder buitenluik en niet op de tocht. Dat had ik al gedaan voor het kouder werd met het oog op eerdere ervaringen met hem tijdens de vorige winter. Alleen, deze stal is wat kouder dan de vorige stal, maar geen 10 paarden die mij daar naar terug krijgt, al is het maar dat Pablo het er wat warmer heeft.

Zit er ook aan te denken om onder een staldeken een wolle of fleece lap te naaien voor over zijn rug. Ook denk ik nog sterk aan een deken met buikflap voor zijn buikspieren.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:43

Was je er al achter wat de Eskadron-flappen kosten? Die zijn nl. 62,50 per paar. Ik heb ze ook (wel tegen stalbenen) en het zijn wel echt geweldige dingen. Echt heel handig! Wel prijzig, maar met mijn vorige paar heb ik wel ruim 2 jaar gedaan en die zijn eigenlijk nog niet echt stuk, maar wel een beetje lelijk geworden.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 07:59

Ik weet niet of je veel tijd hebt met rijden. Je zegt zelf eigenlijk al dat het niet gaat lukken, maar misschien moet hij toch een wat dikkere vacht krijgen... Dat wordt dan natuurlijk wel meer uitstappen en daarna onder de zweetdekens. Maar het kan best zijn dat hij het dán niet meer koud heeft...
Het is dan wel een stuk lastiger voor je... Hm...

En wol in je deken naaien is denk ik idd een goed idee. Succes!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:32

Guinni, Het is jammer dat ik Pablo niet aan huis heb staan. Maar ik moet elke dag voor een bepaalde tijd het erf van de pensionstal verlaten en kan dus niet een nat paard op stal laten staan. Op het moment is hij niet geschoren en is het ook nog niet nodig (gelukkig maar). Dus het kleine beetje eigen jas houdt hij dus dit jaar. De vorige jaren was hij geschoren en dat was helemaal zielig, zo met een kale kont in het weer buiten...

Coby, die Eskadron kosten tussen de 50 en 70 euro, afhankelijk van voor of achterbenen. en dan kom ik totaal ongeveer op 120 euro uit, pietsje te duur. Maar, mijn handige moeder gaat al beenwarmers naaien naar aanleiding van de foto's die ik eerder in deze topic had geplaatst.

Als het straks kouder wordt krijgt Pablo een 2 pers echte dikke wolle deken op zijn rug. Daarover een staldeken, dan de wolle deken op zijn hals terugslaan en een ander deken erover heen. Vorig jaar heb ik dat iemand zien doen, dus zonder buiksingel en de deken lag als een huis. Dus dat kan hij ook nog eronder krijgen.... Je moet wat, met een kouwelijk paard.

Vandaag is hij helemaal verwent. Had twee langwerpige warmte zakken gekocht met pitten erin. Die in de magnetron warm gemaakt. Fleece op zijn rug, dan deze zakken op zijn lendenen en dan zijn dekens er weer op. Voelde lekker warm aan. Na het rijden onder de solarium en dan nog minipuls erop. Jammer dat dit niet goed gaat werken voor zijn buikspieren die ook erg gevoelig aanvoelen. Met rijden had hij het best moeilijk. Niet zo gek, heb natuurlijk hiervoor 4 dagen niet veel gedaan dan gewoon hoefslag volgen omdat ik niet precies wist wat er aan de hand was. Nu wist ik dat ik voor zijn benen niet bang hoefde te zijn en kon aan zijn rug werken. Valt dus nog niet mee.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:09

kun je voor zijn buik geen deken in de droogkast oid steken, en dan rond zijn rug wikkelen?
of een buikflap, fleece stukken opnaaien en daar ook kersenpitkussens in?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:14

YESSS OK dan! *LOL* gevonden:

Afbeelding

nu nog een rijke vent om de deken te kopen Scheve mond