Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:18

Ik dat het probleem niet ligt bij het paard, maar bij de TS. Het ene moment heeft ze problemen, en het andere moment is er niets aan de hand. Of er worden hier dingen mateloos overdreven, of er is echt niets aan de hand, maar dat geloof ik niet.
MissSisa, veel wijsheid toegewenst. En nogmaals, als je problemen hebt zijn er andere manieren om het op te lossen dan die ram met de zweep of die por met de sporen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:43

Ik snap er geen fluit meer van. Ik dacht dat dit topic over een enkele tik of schop ging, maar blijkt gewoon over dierenmishandeling te gaan Verward

Misschien is Stegeman (en de eeuwige velden) nog niet eens zo'n slechte oplossing voor deze pony. Hoeft hij niet meer te hard te werken en krijgt hij geen klappen meer Knipoog

@ TS: jij bent niet helemaal slim bezig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:42

ehm ik ben een 3 jarige hengst aan het opvoeden, stijgerde eerste alleenmaar, en dat kwam omdat hij dus ook geslagen en geschopt is, kon geen voetje geven, gng gewoon op de grond zitten, kon niet gevangen worden kon niet aan een touwtje lopen enzovoorts, nu supermakke pony, stijgert nog wel wat, maar is ook verkeersmak, zadelmak, en vind grondwerk leuk, als ik aan kom komt hij in volle hinnek galop naarme toe en dt terwijl hij tyussen de merrie's staan en wat heb ik gedaan, eigenlijk niets, al het slechte genegeerd, behalve het bijten, dan prikte ik met mijn vinger in Zijn neus, eerst 2 keer mis, niet gestopt dan een keer raak.

Met een 4 jarige springen is echt heel slecht hoor, zelfs mijn opa zegt het hoewel die ze vroeger met 2 al voor een vol belade wagen zette. Ik heb wel een fto voor je waar je op kan zien wat een balasting het is voor de benen
Afbeelding
hier zie je dus dat hij al een behoorlijk stuk doorbuigd en deze hindernis is nog laag en vrij gespringen.
Afbeelding
moet je nagaan als dat allemaal nog niet volgroeid is, dit zijn trouwens al oude foto's en commentaar niet nodig, want ik ben inmiddels wel slimmer.
maar als je uit een paardefamilie komt, vreemd dat jullie nog geen alternatieve dingen hebben geprobeert of oplossingen zoeken in plaats van het gedrag dat door het probleem komt op te lossen.
Volgens mij komen wel meer mensen uit paardenfamilie's hoor trouwens, ik ook mijn opa heeft altijd al paarden gehad, enzovoorts.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:53

cissie schreef:
Zoals jij de situatie omschrijft , lijkt het op angst of onzekerheid, naja angst gaat in bijna alle gevallen gepaard met onzekerheid.

Je pony doet dit nu dus helemaal niet meer of af en toe?
Hoe heb je dat opgelost?, dmv slaan met de zweep?
Zeg dat dat niet je oplossing was, dat is (als dat zo is) wel een stomme oplossing die onervaren ruiter hanteren en geen ervaren persoon die uit een paardenfamilie komt.
Jonge ponys die ergens angstig of onzeker over zijn, moet je juist contact blijven houden met de mond om dmv hele lichte druk zekerheid en controle te geven, zodat de pony voelt dat ie door jou hand steun krijgt, jij stuurt de pony immers langs het gevaar op.
Dat doe je uiteraard met je been maar van voren moet ie wel opgevangewn worden, pas als je pony relaxed over het erf wandeld kun je overwegen om je teugels lang te laten.
Teugels lang laten in een omgeving waarin een paard zich niet zeker of onprettig voelt is niet eerlijk, je laat het paard min of meer aan zn lot over zo van zoek het maar uit je komt er wel uit he?

Jonge ponys reageren wel vaker zo als ze uit de relatief vertrouwde bak komen waar in veel gevallen toch niks engs staat, het erf is vaak gevuld met veel meer prikkels dan de rijbak.

Rijd je ook wel eens buiten met je pony, langs de weg of in het bos?
Je gaat op wedst en zit op les dus dat je pony ook ergens anders komt dan de rijbak is me duidelijk, maar dat is is geen vergelijking met een onspannen buiten/bosrit waarbij je volop tijd hebt om je pony aan van alles en nog wat te laten wennen hij mag dan ook schrikken en steun bij jou zoeken, die bescherming moet je geven niet bestraffen of afketsen daar vraagt je pony immers niet om!

Ja maar ik kan niet in het bos rijden het dicht bijzijnde bos is 6 kilometer verderop. Maar ik rij wel eens langs de weg een beetje draven en galoperen. Pling

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:01

Quellian schreef:
Ik snap er geen fluit meer van. Ik dacht dat dit topic over een enkele tik of schop ging, maar blijkt gewoon over dierenmishandeling te gaan Verward

Misschien is Stegeman (en de eeuwige velden) nog niet eens zo'n slechte oplossing voor deze pony. Hoeft hij niet meer te hard te werken en krijgt hij geen klappen meer Knipoog

@ TS: jij bent niet helemaal slim bezig

Stomme *****. Als je dit dierenmishandeling noemt ben je helemaal niet meer bij je hoofd hoor.
Ik geef mijn pony alleen aan paar klappen om t vertellen dat hij het erf op moet. Doet hij het. Dan beloon ik hem of hij de geweldeigste pony id

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:48

MissSisa schreef:
Stomme *****. Als je dit dierenmishandeling noemt ben je helemaal niet meer bij je hoofd hoor.
Ik geef mijn pony alleen aan paar klappen om t vertellen dat hij het erf op moet. Doet hij het. Dan beloon ik hem of hij de geweldeigste pony id

Als je ietsiepietsie meer lef hebt, dan stuur je de betekenis van de sterretjes even naar mijn Pbbox, kan ik ongeremd antwoord geven Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:12

MissSisa schreef:

Nogmaals, er zijn andere methodes om je pony het erf op te laten gaan dan die klappen en aansluitend belonen. Desnoods draai je hem om en zet je hem het hele stuk achteruit. Of zit er soms geen achteruit op? Dan zou ik die er snel op laten monteren...en als de achteruit stuk is zou ik toch maar voor een andere pony kiezen. Zonder achteruit kan een pony namelijk vaak nog maar een ding, en dat is de hoogte in.

Dus ja, meteen naar grof geweld grijpen om je paard wat te leren terwijl er andere manieren zijn valt ook bij mij onder dierenmishandeling. Mag je me uitschelden voor alles wat mooi en lelijk is, en dan het liefst hier openbaar op bokt, zodat iedereen kan lezen hoe bekrompen je denkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:48

Ja heel jammer dat er nog zoveel mensen zijn die niet openstaan voor wat zei helemaal niets vinden, vaak zonder het te hebben geprobeert. en dan nog de andere party de schuld geven, oja en zet het er ook ff bij waarneer je een voorbeeld geeft en waarneer je het over iets hebt wat echt gebeurd (is).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:54

Cassidy schreef:
Nogmaals, er zijn andere methodes om je pony het erf op te laten gaan dan die klappen en aansluitend belonen. Desnoods draai je hem om en zet je hem het hele stuk achteruit. Of zit er soms geen achteruit op? Dan zou ik die er snel op laten monteren...en als de achteruit stuk is zou ik toch maar voor een andere pony kiezen. Zonder achteruit kan een pony namelijk vaak nog maar een ding, en dat is de hoogte in.

Dus ja, meteen naar grof geweld grijpen om je paard wat te leren terwijl er andere manieren zijn valt ook bij mij onder dierenmishandeling. Mag je me uitschelden voor alles wat mooi en lelijk is, en dan het liefst hier openbaar op bokt, zodat iedereen kan lezen hoe bekrompen je denkt.

Ik hem hem ook een paar keer achteruit het erf op laten lopen. Dan doet hij het wel. Toen aan de plas. Doen draait hij om en zo. Als ik dan door zet gaat hij achteruit door de plas maar dan kent hij het grapje en doet het niet meer. EN MIJN PONY GAAT AL HELEMAAL NIET WEG.HIJ DOET HET NIET MET RIJDEN EN SPRINGEN DUS. EN HET IS EEN GOOIE EN MOOI PONY DIE SUPER KAN SPRINGEN. DUS DIE GAAT VOORLOPIG DE DEUR NOG NIET UIT. *LOL*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:06

Nee als hij af is zeker wel, last van gewrichten enzo, hmm over jaartje of 4? Jij komt gewoon zo over of je gewoon een pony als gebruiks voorwerp ziet en ach doet ie ut niet meer, dan gewoon een nieuwe.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:40

lailapri schreef:
Nee als hij af is zeker wel, last van gewrichten enzo, hmm over jaartje of 4? Jij komt gewoon zo over of je gewoon een pony als gebruiks voorwerp ziet en ach doet ie ut niet meer, dan gewoon een nieuwe.

Als hij te klein voor mij is of ik te groot voor hem dan gaat hij weg. Eerder niet. En als je het zo ziet heb je het mis. Ik hou heel veel van mijn pony en zou het heel erg vinden als hij weg gaat. Vingers aflikken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:45

Sily schreef:
Wat heeft het er nou mee te maken dat je uit een paardenfamilie komt?
ELK paard is anders, dan kan je 2 of 20 paarden gereden worden ze zijn allemaal anders.

Waarom is hij afgekeurd?
Wie heeft hem ingereden?
Hoe is die ingereden?
Heeft die iets meegemaakt tijdens het inrijden?

Op de hengstenkeuring springen ze voor zover ik weet los, 1 malig en niet elke week.
Elke week springen vind ik persoonlijk te veel, daarbij de wedstrijd, dus 2 keer in de week redt die ook wel, tenzij je als je wedstrijd hebt de les laat vervallen?

Ik las in het begin dat er iig problemen onder het zadel waren, daar ging je vraag toch ook over?
Dus waarom is het nu opeens niet meer onder het zadel?

Niemand beschuldigt je ergens van, niemand zegt dat je paard niks aan kan en niks kan, ze geven hier alleen maar meningen en adviezen, misschien kan je er eens wat mee doen en er over nadenken in plaats van je zo aangevallen voelen?
9 van de 10 bedoelen het hier alleen maar goed en dneken alleen aan het paard.

Hij is afgekeurd omdat zijn moeder niet goed genoeg was.
Volgens mij heeft Maartje ter Braak hem ingereden. Zij rijdt ook zijn vader Isarco.
Hij is volgens mij net zoals een gewoon ander paard ingerden en er is volgens mij ook niet echt wat bijzonders gebeurt.

En voor de hengstenkeuring springen ze maar 1 keer. Of hij misschien 3 keer omdat hij 3 keer is geweest. Maar dan hebben ze thuis denk ik wel effe geoefend.

Ik laat mijn les voor een springwedstrijd niet vallen. Maar vorig jaar toen hij 3 bijna 4 was ging hij ook al mee op springles. Ik reed altijd al springles met mijn andere pony en mijn broer reed ook. Dus ik ging gewoon mee dressuur rijden en een paar lage huppeltjes maken zodat hij kon wennen. Clown

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:26

Een inderdaad elk paard is anders maar zover was ik ook al wel hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:00

MissSisa schreef:
Ik hem hem ook een paar keer achteruit het erf op laten lopen. Dan doet hij het wel. Toen aan de plas. Doen draait hij om en zo. Als ik dan door zet gaat hij achteruit door de plas maar dan kent hij het grapje en doet het niet meer.

Als je paard het voor elkaar krijgt om zich om te draaien als jij bezig bent met achterwaarts gaan, dan staat hij niet goed aan de hulpen. Een knap paard dat bij mij het presteerd om niet meerdere keren achterwaarts door een plas te lopen. Hoezo, na een keer weten ze het? Als jij ze bij de les houdt en aan het werk houdt (ook bij het achterwaarts lopen) heeft hij geen tijd om aan een plas te denken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:35

Het is echt nutteloos om TS antwoord te geven en evt. reactie op haar 'ervaringen', kan ze niet zo goed hebben Clown

@ TS: ik wacht nog steeds geduldig op je PBtje Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:03

Quellian schreef:
Het is echt nutteloos om TS antwoord te geven en evt. reactie op haar 'ervaringen', kan ze niet zo goed hebben Clown

Het is alleen zo jammer dat de pony er de dupe van is. En weet je wat dan nog het meest wrange is? Dat de pony het haar vergeefd. Als ze er niet bij gaat leren en ieder paard zo aanpakt komt ze er een keertje eentje tegen die het niet van haar pikt, en dan heb je de poppen aan het dansen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:06

Cassidy schreef:
Het is alleen zo jammer dat de pony er de dupe van is. En weet je wat dan nog het meest wrange is? Dat de pony het haar vergeefd. Als ze er niet bij gaat leren en ieder paard zo aanpakt komt ze er een keertje eentje tegen die het niet van haar pikt, en dan heb je de poppen aan het dansen.

Ja, want dan is de pony ineens vals

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:06

Als ze het dan al kan navertellen...een pony die je aanvliegt kan goed link worden...
En die valt dan weer in de categorie: niet vals geboren, maar vals gemaakt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:25

het is volgens mij echt onmogenlijk om TS advies te geven , ze slaat elke raad in de wind en weet het toch steeds beter !

ik heb zo een paard van iemand een paar jaar geleden gekocht , was ook te vroeg ingereden , was vals gemaakt door de harde aanpak van zijn ruiter ! ik heb hem gekocht uit medelijden en het heeft jaren geduurd voordat hij terug vertrouwen had , hij viel me gewoon aan , was echt vals maar nu is hij een schat van een paard !

paarden in onkundige handen kunnen inderdaad echt verpest worden en daarom heb ook ik medelijden met deze pony ! het diertje wordt niet begrepen door zijn ruiter , zoals ik al zei verdiep je eens in de gedachten van je pony en luister naar wat hij je wil zeggen ! wil je nog jaren plezier hebben van je pony zal je toch echt naar hem moeten luisteren en niet van het idee uitgaan hij zal potverdorie doen wat ik zeg !!!

maar ja zoals ik al zei het heeft geen nut om de TS raad te geven want ze heeft toch haar eigen idee en staat niet open voor andere meningen !

toch wens ik je veel succes en geef je pony een dikke knuffel van me want het beestje verdient deze knuffel !!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:14

Heb eens een pony meegemaakt, die was verkocht, schat van een beesie, 2 dagen later stond hj er weer, was ds gewoon in 2 dagen verpest door de nieuwe eigenaren, ook harde aanpak, verwachte dat pony alles kon en snapte.

Horsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:34

Ik ben het helemaal met Miss Sisa eens. Uit haar verhalen blijkt dat ze haar pony alleen dingen wilt leren. Haar pony luistert niet naar de gevraagde hulpen en gaat steigeren. Daarom geeft zij haar pony een klap of een schop als de pony daarna luistert snap ik jullie verhalen over dierenmishandeling niet hoor. Jullie hebben zeker nog nooit een pony eeen klap gegeven!!!!! Strak komt er een antwoorde van:
Nee dat doe ik nooit.
Ik respecteer mijn pony.
En dat soort onzin wat zeker niet waar is. Jullie weten niet wie ik ben maar 1 iemand die ik wel ken en ook wel eens heb zien rijden zegt dat je je pony met respecteren en begrijpen!!!!! Maar ze sloeg haar pony ook toen hij niets niet wilde!!!! Ik noem geen namen maar die gene weet zelf weet het zelf wel.

Miss Sisa leid haar jonge pony goed op. Met mijn pony gebeurde precies hetzelfde. En nu ik ben er ZZ springen mee!! Clown Dus wie weet is haar aanpak zo slecht niet. Denk daar maar eens over na.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:36

O ????? Verward
Zeeeer verrassend.. Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:43

Horsie schreef:
Ik ben het helemaal met Miss Sisa eens. Uit haar verhalen blijkt dat ze haar pony alleen dingen wilt leren. Haar pony luistert niet naar de gevraagde hulpen en gaat steigeren. Daarom geeft zij haar pony een klap of een schop als de pony daarna luistert snap ik jullie verhalen over dierenmishandeling niet hoor. Jullie hebben zeker nog nooit een pony eeen klap gegeven!!!!! Strak komt er een antwoorde van:
Nee dat doe ik nooit.
Ik respecteer mijn pony.
En dat soort onzin wat zeker niet waar is. Jullie weten niet wie ik ben maar 1 iemand die ik wel ken en ook wel eens heb zien rijden zegt dat je je pony met respecteren en begrijpen!!!!! Maar ze sloeg haar pony ook toen hij niets niet wilde!!!! Ik noem geen namen maar die gene weet zelf weet het zelf wel.

Miss Sisa leid haar jonge pony goed op. Met mijn pony gebeurde precies hetzelfde. En nu ik ben er ZZ springen mee!! Clown Dus wie weet is haar aanpak zo slecht niet. Denk daar maar eens over na.

Fijn dat iemand ook eens wat aardigs zegt *LOL* .
Maar wie is die iemand die zegt dat ie het niet doet maar toch wel????????
En iwe ben jij?????? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:10

Horsie schreef:
Ik ben het helemaal met Miss Sisa eens. Uit haar verhalen blijkt dat ze haar pony alleen dingen wilt leren.
Haar pony luistert niet naar de gevraagde hulpen en gaat steigeren. Daarom geeft zij haar pony een klap of een schop als de pony daarna luistert snap ik jullie verhalen over dierenmishandeling niet hoor. Jullie hebben zeker nog nooit een pony eeen klap gegeven!!!!! Strak komt er een antwoorde van:
Nee dat doe ik nooit.
Ik respecteer mijn pony.

Ik ben zeker iemand die een paard een klap verkoopt als dat nodig is, en ik geef dat ook toe. Maar voordat ik die klap geef heb ik een heel gamma aan dingen geprobeerd, het is niet mijn eerste oplossing waar ik aan denk. Ik krijg de indruk dat MissSisa als eerste naar deze straf grijpt en haar redenatie (paard loopt een keer achterwaarts door een plas en daarna nooit meer) getuigd niet van kennis van paardepsychologie.

Ik vind het heel schattig dat je je hebt aangemeldt om MissSisa terzijde te staan, en volgens mij kennen jullie elkaar. Ik denk alleen niet dat MissSisa behoefte heeft aan jou steun, ze is eigengereid genoeg om gewoon door te gaan zoals ze op dit moment bezig is, en is niet bereid over de rand van haar bord heen te kijken. Niets mis mee, maar verwacht niet dat ik haar daarin volg.

A mind is like a parachute, it only works when it is open...

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:31

Amen !
Ik sluit me hier helemaal bij aan !