Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:00

Pipo schreef:
Jij moet eens een beetje beter gaan lezen dame! Want ik geef voorbeelden uit wat ik in mijn omgeving heb gezien. En ik heb het absoluut niet over mijzelf!

Als je het graag even vanuit mijn perspectief wil bekijken:
Bij mij zijn de financien de problemen niet voor de wedstrijdsport en alle andere genoemde dingen ook niet. De desinteresse in de wedstrijdsport echter wel, de jaren dat ik wedstrijden reed was dat omdat die paarden voor de handel waren. Tegenwoordig ben ik alleen nog geschikt in de fokkerij. De paarden die ik in mijn bezit heb en waarvan ik denk dat het betere dressuurpaarden zijn, daar zoek ik een ruiter voor. En over het algemeen vind ik de meeste ruiters zo beroerd dat ze niet op mijn paarden komen. Die luxe heb ik om dat te vinden, ik betaal ze er namelijk voor!.
Overigens brengt een goed paard die M loopt evenveel op als hetzelfde paard wat Z loopt.

Niet bij Amerikanen Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:01

Citaat:
Ik ben het niet met je oneens hoor, helemaal niet, maar het is zoveel complexer dan alleen dit. Ik denk dat je nooit echt een sluitende definitie kunt geven van het begrip "goede ruiter".

Dat ben ik volledig met je eens. Het is heel moeilijk zoiets te benoemen!

Het is wel een uitdaging om met z'n allen misschien een zo goed mogelijke omschrijving c.q. definitie te zoeken?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:02

Pipo schreef:
Moeilijk, als je het zo stelt vind ik het ook niet.

Ok, ik zal het anders zeggen: Ik vind het een tekortkoming in je rijtechnische ervaring als je niet eens een paar parcoursen hebt gesprongen. Dit is vaak terug te zien in de houding en balans van een ruiter.

Nou, ik kom geen parcours door hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:03

Anoukie schreef:
Ik vind het vreemd ja een instructeur zonder wedstrijdervaring. Maar goed, dat kan weer een hele andere discussie worden.

Aimee, een heleboel? Tot nu toe heb ik dat maar van 1 vrouw, eh sorry man gehoord.

Wanneer denk je dat Sjef Jansen voor het laatst een wedstrijdje heeft gereden Verward En laten we Nicole Werner niet vergeten die toch zichzelf inmiddels wel een van de betere trainers van Nederland kan noemen. Ik denk niet dat je wilt weten wat de ervaring van Nicole is en wanneer ze voor het laatst een wedstrijdje heeft gereden!

leyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:03

sja, als je een paard koopt die al Z heeft gestart en je gaat er vervolgens mee rijden, grote kans dat je snel in de Z beland, omdat de "knopjes"er al op zitten.
Toen ik mijn paard kocht werd me verteld dat ze waarschijnlijk niet verder dan de L zou komen.. ze was mega dik en sloom.
Nu kan ze makkelijk een M parcours springen en ze is M2 dressuur.. OK dan!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:04

Anoukie schreef:
Een instructeur zonder wedstrijdervaring?

Zal het je nog sterker vertellen, ik heb les gehad van iemand die zelf niet eens reed en ja, ze kon aardig les geven maar vooral de dingen uitleggen, dat was super!
Laatst bijgewerkt door Hetja op 25-10-04 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:05

Levy schreef:
Nou, ik kom geen parcours door hoor

Heb je dat weleens geprobeerd dan? Of laat ik het beter zeggen: Heb je weleens een jaar lang wekelijks springles gehad en daaropvolgend een keer een parcourtje gesprongen?

Want ik zeg niet dat je uit het niets maar een parcours moet springen. Je zult daaraan vooral wel eerst de nodige lesjes moeten volgen. Maar het gaat mij even om het stukje lef om het te doen.

Kriel

Anoukie schreef:
Een instructeur zonder wedstrijdervaring?

ook ik heb jarenlang gereden bij een instructeur zonder wedstrijdervaring.
Deze meneer helpt zelfs zijn vrouw die wel meervoudig GP rijdt.
Voor de ongelovigen onder ons is wel een link te verkrijgen.

Imago01

leyla schreef:
sja, als je een paard koopt die al Z heeft gestart en je gaat er vervolgens mee rijden, grote kans dat je snel in de Z beland, omdat de "knopjes"er al op zitten.

Of juist niet. Hoe goed 'volgens het boekje' die knopjes er ook op zitten, de ruiter moet die knopjes wel zien te vinden en zien te bedienen....
En als die ruiter 'het gevoel' niet heeft, kun je praten en uitleggen als Brugman, maar het zal nooit succesvol zijn....
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 25-10-04 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Pipo schreef:
Ok maar als je het niet durft en je kan een onhandig paard niet ietsje handiger maken voor dat B parcoursje ben je dan een goede ruiter?

Dat is weer een lastige want dan kom je bij een wedervraag: Ben je een slechte ruiter als dat je doel helemaal niet is, als je dat gewoon niet wilt, als je die ambitie helemaal niet hebt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:06

Anoukie schreef:
Aimee, een heleboel? Tot nu toe heb ik dat maar van 1 vrouw, eh sorry man gehoord.

Jíj hebt misschien maar één persoon gehoord, maar ken jij de rest van de 6 miljard mensen die er op aarde rondlopen persoonlijk of in ieder geval hun visie op de pi/pa van Anky en Bonnie en Sallie?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:07

Pipo schreef:
Heb je dat weleens geprobeerd dan? Of laat ik het beter zeggen: Heb je weleens een jaar lang wekelijks springles gehad en daaropvolgend een keer een parcourtje gesprongen?

Want ik zeg niet dat je uit het niets maar een parcours moet springen. Je zult daaraan vooral wel eerst de nodige lesjes moeten volgen. Maar het gaat mij even om het stukje lef om het te doen.

ja, dat heb ik inderdaad gedaan ja. Met een paard die het talent ervoor heeft, ik die het lef ervoor heb maar niet het talent.
Ik durf wel, maar heb geen enkel oog voor afstanden ed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:08

Margreet schreef:
Dat is weer een lastige want dan kom je bij een wedervraag: Ben je een slechte ruiter als dat je doel helemaal niet is, als je dat gewoon niet wilt, als je die ambitie helemaal niet hebt?

Idd, wat als je de behoefte gewoon niet hebt om zoiets te doen of om het uberhaupt te proberen? Als je andere doelen hebt waar je wél energie in wilt steken?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:08

Pipo schreef:
Wanneer denk je dat Sjef Jansen voor het laatst een wedstrijdje heeft gereden Verward

Ik meen het EK in Lipica, met Bo.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:10

Aimee schreef:
Ik meen het EK in Lipica, met Bo.... Haha!

Dat is heel lang geleden Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:11

Aimee schreef:
Jíj hebt misschien maar één persoon gehoord, maar ken jij de rest van de 6 miljard mensen die er op aarde rondlopen persoonlijk of in ieder geval hun visie op de pi/pa van Anky en Bonnie en Sallie?

Nee, maar jij ook niet. En iemand als Anky zal altijd kritiek krijgen, gewoon omdat ze Anky is.

Levy en Pipo, mensen als Sjef en Nicole hebben zichzelf volgens mij wel bewezen in de sport. Ik heb een jaar of 10 geleden Sjef nog zien rijden op Indoor Brabant.

Ik zeg niet dat ik ongelovig ben, maar ik heb graag een instructeur die of zichzelf bewezen heeft of nog liever die het met zijn/haar leerlingen bewezen heeft. Dus een instructeur zonder wedstrijdervaring gaat er bij mij moeilijk in, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:11

Margreet schreef:

Maar heb je dan uberhaupt het doel om een "goede" ruiter te worden. Al is het weer zo moeilijk om dat woord "goed" te definieren Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:12

Anoukie schreef:
Nee, maar jij ook niet. En iemand als Anky zal altijd kritiek krijgen, gewoon omdat ze Anky is.

Levy en Pipo, mensen als Sjef en Nicole hebben zichzelf volgens mij wel bewezen in de sport. Ik heb een jaar of 10 geleden Sjef nog zien rijden op Indoor Brabant.

Ik zeg niet dat ik ongelovig ben, maar ik heb graag een instructeur die of zichzelf bewezen heeft of nog liever die het met zijn/haar leerlingen bewezen heeft. Dus een instructeur zonder wedstrijdervaring gaat er bij mij moeilijk in, sorry.

Maar ik zeg toch niet dat deze man het niet via zijn leerlingen heeft bewezen?

En 10 jaar geleden had niemand van Nicole Werner gehoord!

Omdat dat jij het niet kent, betekend niet dat het slecht is!

Broodje zoals wij hem altijd noemden op school heeft echt wel verstand van lesgeven en paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-04 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:12

Karin schreef:
Maar wie (in dit topic) zegt dan dat het zo makkelijk is om het Z te bereiken? Verward

Bepaalde mensen zeggen hier, dat als je Z dressuur rijd je geen goede ruiter hoeft te zijn, conclusie: ieder ruiter, de slechte onder ons of de goede, iedreen kan dus Z rijden, koud kunstje dan toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:13

Ik start niet bijvoorbeeld, Ik ben altijd in het weekeinde op pad met de winkel Haha! Haha! Haha!

Daarnaast heb ik tot mijn 20ste heel fanatiek gestart, en toen was ik het zat, helemaal zat! Elk weekeinde om 6 uur mijn nest uit om met een vrachtwagen jong spul te verongelukken........ ik heb mijn wedstrijd carriere aan de wilgen gehangen toen ik stopte met werken bij die handelsstal........ ik vond het goed zo!

Misschien dat ik in de toekomst wel weer eens start. Ik heb een tijdje terug voor een lesklant haar Haf voor de keuring gereden, en dat vond ik best wel grappig........... ach wie weet Haha! Haha! Haha!

Mijn intresse ligt niet bij het starten, mijn intresse ligt bij het begeleiden van mensen, het aanleren en beleren, Dat vind ik veel leuker.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:14

WWWiske schreef:
Bepaalde mensen zeggen hier, dat als je Z dressuur rijd je geen goede ruiter hoeft te zijn, conclusie: ieder ruiter, de slechte onder ons of de goede, iedreen kan dus Z rijden, koud kunstje dan toch?

Dat is de boel omdraaien.
Laatst bijgewerkt door coydog op 25-10-04 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:14

WWWiske schreef:
Niet bij Amerikanen Knipoog
\

Bij jou amerikanen blijkbaar niet................ik ken er meer dan genoeg waarbij ze dat wel opbrachten. Overigens zijn dit meestal wel springpaarden.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:15

Pipo schreef:
Er zijn mensen die willen paarden africhten en hechten geen waarde aan de wedstrijden.

Ja inderdaad HOOOOO, want die mensen ken ik ook, maar ik vind het wel een beetje kort door de bocht dat jij zegt dat als je Z rijd, je echt niet goed hoeft te kunnen rijden, dat vind ik echt een beetje kort door de bocht van je

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:15

Pipo schreef:
Maar heb je dan uberhaupt het doel om een "goede" ruiter te worden. Al is het weer zo moeilijk om dat woord "goed" te definieren Scheve mond

Als je het doel hebt om een 'goede' endurance-, western- of recreatieruiter te worden bijvoorbeeld. Ik snap echt wel dat het springen van een parcours iets kan toevoegen, maar IMO kun je ook best een 'goede' endurance-, western- of recreatieruiter worden zonder de ervaring van een 1 m/1.10-parcours. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:18

Anoukie schreef:

Kennelijk heb ik dus meer mensen gehoord die commentaar hadden op de pi/pa tour van Anky. Dat wil niet zeggen dat ik alle 6 miljard mensen heb gesproken, maar wel meer dan één die commentaar had.
Ik ben het met je eens dat hoge bomen veel wind vangen en Anky vangt enorm veel wind.
Waar het mij om gaat is dat het er verder niet toe doet of haar paarden nou wel of niet goed piafferen en passageren, ieder z'n mening en z'n eigen theorieën, maar ze kan wel gruwelijk goed rijden.