voorkeur africhtingsniveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:21

DePennyBitch schreef:
Maar jij gaat er van uit dat het per definitie allemaal aangeleerd is, dat is denk ik niet juist.

Wat ik bedoelde is - sommige paarden zijn nog zo jong en slungelig, die geef je dan gewoon nog meer de tijd om te groeien en te wennen aan het ruitergewicht.

zou je dan een proef willen gaan rijden terwijl het paard er iig geestelijk nog niet aan toe is, dan ben je verkeerd bezig imo

Ik leer ze dat zelf aan, dus ik ga uit van hoe ik het doe. Zelfs paarden die slungelig zijn moeten een pasje opzij kunnen en wat kunnen schakelen in het lopen. Dat zijn juist de dingen waar ik mee bezig ben als ik jonge paarden aanrijd. Dit zijn allemaal oefeningen om ze beter in balans te krijgen en sterker in het lijf. Dan kunnen ze juist het ruitergewicht beter dragen.

Die oefeningen in die proefjes zijn niet voor niets verzonnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:23

Sam is aangereden toen hij 3,5 was, wij hebben hem toen ruim zadelmak gekocht. Ik ben toch erg blij dat hij de tijd heeft gehad, hij moet nu best stevig aan het werk, m1 op concours, m2 in training. Wel krijgt hij ook rust op zijn tijd, maar anders is het toch twee keer per week les. Ik vind dat vrij stevig voor een betrekkelijk jong paard (5,5) en ben blij dat hij de tijd heeft gehad om uit te groeien en jong te zijn en niet met 2,5 maar "pas"met 3,5 aan het werk moest.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:27

Pipo schreef:
Ik leer ze dat zelf aan, dus ik ga uit van hoe ik het doe. Zelfs paarden die slungelig zijn moeten een pasje opzij kunnen en wat kunnen schakelen in het lopen. Dat zijn juist de dingen waar ik mee bezig ben als ik jonge paarden aanrijd. Dit zijn allemaal oefeningen om ze beter in balans te krijgen en sterker in het lijf. Dan kunnen ze juist het ruitergewicht beter dragen.

Die oefeningen in die proefjes zijn niet voor niets verzonnen.

Nee goed, dat begrijp ik wel maar wat mijn punt is...

tja, ik denk dat ik het het beste kan uitleggen met het volgende:

Van een baby wordt verwacht dat hij/zij op een bepaalde leeftijd de eerste stapjes zet. Dat hebben "ze" ooit eens bedacht. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat als jij een kindje hebt dat twee maanden later pas wil gaan lopen, dat dit "fout" is, of dat het dan maar een sloom kindje is dat achterloopt.

Dat is met paarden natuurlijk idem dito. Er is absoluut niets mis met een pasje opzij, zeker niet met slungelige paarden. Maar op op wedstrijdniveau te presteren is een heel ander verhaal. Daarin moet je niets overhaasten en dus kun je niet stellen dat een paard dat een half jaar onder het zadel is, een L-proef moet kunnen lopen (er vanuit gaande dat je bedoelt: op een correcte manier, want ik kan een manegeknol van 22 jaar ook een M proef laten lopen, vraag alleen dan niet HOE)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:33

joycje schreef:
Tja zoals jullie al zeggen zo gaat het ook met mijn paard. Hij werd door de mensen waar ik hem van kocht ingereden omdat ie iets te "bijdehand" werd...Lachen En nu hij het eenmaal oppakt doet ie alles met bij wijze van. Twee vingers in zijn neusje Lachen. Oortjes erop en gaan.. Hij zou nu een M2 proef kunnen lopen. )

Ik vind het heel knap hoe je bij een paard in een half jaar al de knoppen er op weet te zetten, en de kracht om bepaalde oefeningen te kunnen. hij zal kwa schakelen en balans wel een boel zelf aanbieden, maar ik weet niet of ik dat voor mijn paard wel zou willen. Dat komt ook door mijn lichte tour instructrice die haar 5,5 jarige bewust ook nog in de M uitbrengt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:54

Dat is nou ook net dat stukje wat het beleren van jonge paarden zo moeilijk maakt. Soms moet je als ruiter blij zijn dat je op maandag zo een M proef in kan en op woensdag beter niet in een straal van 40 kilometer van een B ring kan komen. Om op vrijdag weer ergens in het midden te eindigen. Dat zijn dingen die je gewoon een beetje voor lief moet nemen. Zolang als de Highs steeds higher worden en de lows steeds minder low......... en je steeds constanter in het midden blijf, ben je op de goede weg........ om uiteraard dat midden steeds meer op te schroeven.

Een jong paard is zo grillig nog, deels omdat het lijf vaak nog heel veel veranderd, deels omdat hij tussen de oren gewoon nog niet stabiel is. De kunst is om op het juiste moment op de juiste manier te begeleiden. Op maandag zou ik bijvoorbeeld boos zijn omdat hij door mijn binnenbeen heen dendert (maandag was de goedde dag bij wijze van spreken) en op woensdag (de slechte dag) ben ik al blij als ik drie passen goed rechtuit kan en dan kan dat binnenbeen me even niet zo boeien........ omdat hij dan niet lekker in zn lijf zit, zn koppie niet mee wil werken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen hiermee is dat je soms bij jonge paarden wat foutjes door de vingers moet zien, soms een stapje terug doen...... om het later weer op te pakken en het nog een keer te proberen. Vaak bereik je daar meer mee, en kom je daar verder mee dan door te douwen en te eisen dat het dier meewerkt. Jonge paarden is eigenlijk niks anders dan je elke minuut weer aan te passen (uiteraard binnen bepaalde kaders) aan de kunnen van het paard.

Ik ben altijd van mening dat je een jong dier vooral in zn waarde moet laten. Ik ben niet zoetsappig, maar geef wel een jong dier genoeg ruimte om met me te communiceren. En soms daarin toe te geven....... om het later weer terug te pakken. Rustig beleren, de tijd nemen daar krijg je alleen maar betere paarden voor terug....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:56

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:10

Lenn schreef:

Zoekend naar de bek valt open smiley......... ik zou snel kijken als ik jullie was want deze gaat heeeeeeeel snel naar een plek waar het niet meer kan Clown

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:12

gijsenkim schreef:
Dat is nou ook net dat stukje wat het beleren van jonge paarden zo moeilijk maakt. Soms moet je als ruiter blij zijn dat je op maandag zo een M proef in kan en op woensdag beter niet in een straal van 40 kilometer van een B ring kan komen. Om op vrijdag weer ergens in het midden te eindigen. Dat zijn dingen die je gewoon een beetje voor lief moet nemen. Zolang als de Highs steeds higher worden en de lows steeds minder low......... en je steeds constanter in het midden blijf, ben je op de goede weg........ om uiteraard dat midden steeds meer op te schroeven.

Een jong paard is zo grillig nog, deels omdat het lijf vaak nog heel veel veranderd, deels omdat hij tussen de oren gewoon nog niet stabiel is. De kunst is om op het juiste moment op de juiste manier te begeleiden. Op maandag zou ik bijvoorbeeld boos zijn omdat hij door mijn binnenbeen heen dendert (maandag was de goedde dag bij wijze van spreken) en op woensdag (de slechte dag) ben ik al blij als ik drie passen goed rechtuit kan en dan kan dat binnenbeen me even niet zo boeien........ omdat hij dan niet lekker in zn lijf zit, zn koppie niet mee wil werken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen hiermee is dat je soms bij jonge paarden wat foutjes door de vingers moet zien, soms een stapje terug doen...... om het later weer op te pakken en het nog een keer te proberen. Vaak bereik je daar meer mee, en kom je daar verder mee dan door te douwen en te eisen dat het dier meewerkt. Jonge paarden is eigenlijk niks anders dan je elke minuut weer aan te passen (uiteraard binnen bepaalde kaders) aan de kunnen van het paard.

Ik ben altijd van mening dat je een jong dier vooral in zn waarde moet laten. Ik ben niet zoetsappig, maar geef wel een jong dier genoeg ruimte om met me te communiceren. En soms daarin toe te geven....... om het later weer terug te pakken. Rustig beleren, de tijd nemen daar krijg je alleen maar betere paarden voor terug....

Kijk en dat is de spijker op zijn kop je kunt van een 3 jarige niet verwachten dat hij iedere dag een L nivo loopt.
Dat wil trouwens niet zeggen vindt ik dat je best al wel L oefeningen of hoger kunt vragen als een paard het zelf ook aanbied ik denk dat daar niets mis mee is,wel spelenderwijs en met veel afwisseling!

Hetzelfde met de aanleuning waarom zou dat niet correct kunnen met een 3 jarige.De vergelijking met dat een 3 jarig paard op het nivo van een kleuter zit nou mijn 4jarige kleuter dochter moet ook netjes aan haar tafeltje blijven zitten en haar fruit opeten als de juf dat zegt !

Je kunt beter direct netjes en goed duidelijk zijn van daar moet je lopen dan een half jaar later met veel trek en rukwerk je paard aan de teugel proberen te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:48

hoera schreef:
Kijk en dat is de spijker op zijn kop je kunt van een 3 jarige niet verwachten dat hij iedere dag een L nivo loopt.
!

Ik heb het over een paard die een half jaar onder het zadel loopt. En ieder zijn hobby, maar degene die ik zadelmak heb gemaakt die konden echt met een half jaar wel een L proefje lopen. Dat het de ene keer voor 156 punten is en de volgende keer voor 170 ala. Maar normaal wat schakelen, nageeflijk lopen en een pasje opzij moeten ze gewoon kunnen.

Als je niet kan schakelen en een pasje opzij kan wat ben je dan in godsnaam met dat jonge dier aan het doen Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:07

Is zeker zo Pipo! Ik verwacht wel van een redelijk gefokt gepropotioneerd sportpaard dat hij netjes nageeflijk loopt, pasje kan wijken en schakelen als ze een half jaar onder het zadel zijn. Ik wil alleen aangeven dat dit allemaal nog wel eens wisselend van kwaliteit kan zijn en dat je je niet teveel moet focussen op een perfecte zijgang als hij net weer een groeispurt heeft gehad Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:14

Vippie schreef:
Antwoord C: paard wat netjes aan de hand meeloopt en braaf bij de smid is en verders niks kent van het rijtechnische gedeelte.

Mee eens!
Als je zelf veel ervaring met jonge paarden heb dan ga je het paard rustig zelf africhten op 3,5 jarige leeftijd en anders laat je het doen door iemand die goed bekend staat en in wie je veel vertrouwen hebt.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:35

Pipo schreef:
Ik heb het over een paard die een half jaar onder het zadel loopt. En ieder zijn hobby, maar degene die ik zadelmak heb gemaakt die konden echt met een half jaar wel een L proefje lopen. Dat het de ene keer voor 156 punten is en de volgende keer voor 170 ala. Maar normaal wat schakelen, nageeflijk lopen en een pasje opzij moeten ze gewoon kunnen.

Als je niet kan schakelen en een pasje opzij kan wat ben je dan in godsnaam met dat jonge dier aan het doen Verward

Dan denken we toch wel het zelfde over alleen omschrijven we het anders! Knipoog Ik schrijf in mijn stukje verder ook dat ik vindt dat een gemiddelde 3(,5)jarige wel op L nivo moeten kunnen lopen!