gijsenkim schreef:Dat is nou ook net dat stukje wat het beleren van jonge paarden zo moeilijk maakt. Soms moet je als ruiter blij zijn dat je op maandag zo een M proef in kan en op woensdag beter niet in een straal van 40 kilometer van een B ring kan komen. Om op vrijdag weer ergens in het midden te eindigen. Dat zijn dingen die je gewoon een beetje voor lief moet nemen. Zolang als de Highs steeds higher worden en de lows steeds minder low......... en je steeds constanter in het midden blijf, ben je op de goede weg........ om uiteraard dat midden steeds meer op te schroeven.
Een jong paard is zo grillig nog, deels omdat het lijf vaak nog heel veel veranderd, deels omdat hij tussen de oren gewoon nog niet stabiel is. De kunst is om op het juiste moment op de juiste manier te begeleiden. Op maandag zou ik bijvoorbeeld boos zijn omdat hij door mijn binnenbeen heen dendert (maandag was de goedde dag bij wijze van spreken) en op woensdag (de slechte dag) ben ik al blij als ik drie passen goed rechtuit kan en dan kan dat binnenbeen me even niet zo boeien........ omdat hij dan niet lekker in zn lijf zit, zn koppie niet mee wil werken.
Wat ik eigenlijk wil zeggen hiermee is dat je soms bij jonge paarden wat foutjes door de vingers moet zien, soms een stapje terug doen...... om het later weer op te pakken en het nog een keer te proberen. Vaak bereik je daar meer mee, en kom je daar verder mee dan door te douwen en te eisen dat het dier meewerkt. Jonge paarden is eigenlijk niks anders dan je elke minuut weer aan te passen (uiteraard binnen bepaalde kaders) aan de kunnen van het paard.
Ik ben altijd van mening dat je een jong dier vooral in zn waarde moet laten. Ik ben niet zoetsappig, maar geef wel een jong dier genoeg ruimte om met me te communiceren. En soms daarin toe te geven....... om het later weer terug te pakken. Rustig beleren, de tijd nemen daar krijg je alleen maar betere paarden voor terug....
Kijk en dat is de spijker op zijn kop je kunt van een 3 jarige niet verwachten dat hij iedere dag een L nivo loopt.
Dat wil trouwens niet zeggen vindt ik dat je best al wel L oefeningen of hoger kunt vragen als een paard het zelf ook aanbied ik denk dat daar niets mis mee is,wel spelenderwijs en met veel afwisseling!
Hetzelfde met de aanleuning waarom zou dat niet correct kunnen met een 3 jarige.De vergelijking met dat een 3 jarig paard op het nivo van een kleuter zit nou mijn 4jarige kleuter dochter moet ook netjes aan haar tafeltje blijven zitten en haar fruit opeten als de juf dat zegt !
Je kunt beter direct netjes en goed duidelijk zijn van daar moet je lopen dan een half jaar later met veel trek en rukwerk je paard aan de teugel proberen te krijgen!