paspoort-chippen-hoe legaal zijn de bokkers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ik heb al wel/geen chip/paspoort

mijn paard/pony heeft (nog) geen van beide
41 (15%)
mijn paard/pony heeft alleen een paspoort
19 (7%)
mijn paard/pony heeft alleen een chip
15 (5%)
ik ben helemaal braaf: paspoort + chip
185 (71%)

Totaal aantal stemmen: 260

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:10

We hebben vier paarden en allevier zijn ze gechipt en hebben een paspoort Haha! Ofir is in 1997 als veulen al gechipt maar heeft pas sinds dit jaar een paspoort, de rest hebben vanaf veulen al een chip en paspoort. Braaf he Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:11

vera schreef:
Paspoort was per 1 januari 2004 verplicht. Je bent strafbaar als je je paard vervoerd zonder dit bij je te hebben.

Ik vervoer mijn paard niet.

Citaat:
Een chip is per 18 september verplicht of je moet ontheffing hebben aangevraagd.

Volgens de overgangsregeling ben ik het pas per 1-1-2006 verplicht.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:16

Mijn paard was als gechipt toen ik hem kocht...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:46

De toevoeging "ik ben helemaal braaf" bij de laatste keuze-optie vind ik op zijn zachtst gezegd gekleurd.

Mijn paarden zijn gechipt en hebben een paspoort, want ik rijd wedstrijden. De wilde verhalen over zwervende chips en onstoken halzen vind ik weinig geloofwaardig. In de afgelopen 5 jaar ben ik nog niet 1 zo'n geval tegengekomen, niet via het wedstrijdcircuit hier en ook niet via de dierenartsenpraktijken!!!!!

(Fabienne's chip zit er al 5 jaar in, wij waren met onze rijvereniging een van de eerste die lieten chippen via de KNHS, en het heeft ons zodoende maar 15 GULDEN per paard gekost, peanuts dus)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:33

Ozis is nog niet gechipt en ze heeft ook nog geen paspoort. Met deze ''nieuwe'' wet zal ik er toch aan moeten geloven, dat wordt dus op korte termijn een afspraak maken met de VA Scheve mond

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:35

Rona heeft geen paspoort en geen chip.
Furore heeft beide wel

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:47

Citaat:
De toevoeging "ik ben helemaal braaf" bij de laatste keuze-optie vind ik op zijn zachtst gezegd gekleurd.

Wat is daar gekleurd aan ??

Citaat:
Fabienne's chip zit er al 5 jaar in, wij waren met onze rijvereniging een van de eerste die lieten chippen via de KNHS, en het heeft ons zodoende maar 15 GULDEN per paard gekost, peanuts dus)

Dat is ongeveer 7 Euro. Vind je het niet merkwaardig dat bijna iedereen nu zomaar een veelvoud van deze prijs slikt zonder te mekkeren ? Helemaal braaf dus Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:52

Ik vind braaf ook niet de juiste benaming.

Het is nu eenmaal een vereiste dat je chipt en een paspoort hebt als je wedstrijden rijdt, net zoals een wedtrijdtenue en een startkaart een vereiste zijn.
Kortom, 1 van de vele regeltjes die ons land rijk is.
Aan regels heb je je te houden, dat zie ik niet als braaf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:55

lageveld schreef:
Dat is ongeveer 7 Euro. Vind je het niet merkwaardig dat bijna iedereen nu zomaar een veelvoud van deze prijs slikt zonder te mekkeren ? Helemaal braaf dus Haha!

Hoezo een veelvoud?
bij wpcv kost chippen voor niet leden iets van 8 euro en voor leden 6 euro.

veulens worden bijna gratis gechipt:
tenminste betaal nu net zoveel incl. chip als vorig jaar zonder Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:56

ik heb haar zon 2 maanden geleden laten chippen.. vooral omdat het toch verplicht is/wordt als j j paard wil vervoeren. En aangezien k altijd ergens anders met haar ga lessen..
Paspoort had madam al.. Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:58

Taco is nu 6 maar heeft vanaf veulen al een chip en paspoort.
Bij het fjordenstamboek zijn ze er vroeg bij.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:06

Eens even denken, ik heb zes pony's waarvan 1 netjes in bezit van paspoort en chip, 2 in bezit van chip maar nog geen paspoort omdat ik de gegevens nog moet opsturen. Ze waren bij de koop net gechipt zodat de verkopers mij alle paperassen maar in handen douwden om het verder af te handelen.
En dan heb ik er nog 1 die wel een paspoort maar geen chip heeft en nog 2 die zowel geen paspoort als geen chip hebben.

En zolang ik niet persoonlijk aangeschreven wordt om mijn dieren te chippen, ben ik niet van plan ook maar ene cent aan die onzin uit te geven.
Heb dus voor optie 1 gekozen Knipoog

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 13:34

Fitzroy schreef:
Ik vind braaf ook niet de juiste benaming.

Het is nu eenmaal een vereiste dat je chipt en een paspoort hebt als je wedstrijden rijdt, net zoals een wedtrijdtenue en een startkaart een vereiste zijn.
Kortom, 1 van de vele regeltjes die ons land rijk is.
Aan regels heb je je te houden, dat zie ik niet als braaf.

Ik wel !!!!
Sterker nog, hier staat eigenlijk: "het is nu eenmaal zo omdat het nu eenmaal zo is". Dat is erger dan braaf. Dat heet slaafs of fatalistisch Lachen

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:37

Tim heeft ook een paspoort+chip en is DNA getest.
Ik rijd helemaal geen wedsrtijden overigens

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:37

Tim heeft ook een paspoort+chip en is DNA getest.
Ik rijd helemaal geen wedsrtijden overigens

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:14

Het heeft niks met braaf te maken, het is gewoon een vereiste als je wedstrijden wilt rijden, dat je paarden identificeerbaar zijn (en chippen is veeeeeeel goedkoper dan DNA onderzoek).

Als je geen wedstrijden rijdt, heb je er wat dat betreft ook niks mee te maken.

Als je in plaats van 'braaf' 'legaal' had gezet, was het in ieder geval objectiever geweest.
Het etiket 'braaf' geeft niet bepaald een objectieve indruk over de onderste te kiezen optie mee. 'Braaf' is een waardeoordeel, en in die zin niet objectief, dus gekleurd!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 17:24

Het heeft juist ALLES met braaf te maken. Hoeveel procent van de paarden denk je dat er gechipt zouden zijn wanneer dit alles op vrijwillige basis was ?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:59

Tja, als de betaling van je lidmaatschap van je stamboek op vrijwillige basis zou zijn, zou ook geen hond de contributie betalen.

Het gaat erom, dat er aan bepaalde zaken bepaalde voorwaarden gesteld worden.

Voor ons was dat bv de verplichting tot chippen als je wedstrijden wilde rijden, net zo goed als je contributie MOET betalen, inschrijfgeld MOET betalen, je een voorgeschreven outfit MOET dragen enz enz........

De keuze was toch vrijwillig. Niemand was verplicht om wedstrijden te gaan rijden. Wilde je dat toch, dan voldoe je gewoon aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Niks braafs aan. Als je niet aan de voorwaarden voldeed, kon je gewoon geen wedstrijden rijden.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:30

Ik ben erg braaf Haha!
Mijn Tinker heeft al 2 jaar een chip + paspoort en sinds afgelopen weekend heeft onze Shetveulen ook een chip en is zijn paspoort in de maak.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:44

Van mijn 5 ponys heb ik er maar bij 1 een chip en een paspoort.
De overige vier nog niet.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:55

Laatste optie, maar hij had ze al toen ik hem kocht.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:59

fabienne schreef:
(en chippen is veeeeeeel goedkoper dan DNA onderzoek).

$35,00 Is altijd nog goedkoper dan 70 euro Knipoog
Dat was ik kwijt voor een DNA registratie.

Citaat:
Ik vervoer mijn paard niet.

Het is ook verplicht om het bij je te dragen zodra je met je paard het erf verlaat.
Niet dat iemand die een buitenrit rijdt met zo'n groot paspoort in zijn zak rondrijdt.......maar officieel ben je strafbaar.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:04

vera schreef:
Het is ook verplicht om het bij je te dragen zodra je met je paard het erf verlaat.
Niet dat iemand die een buitenrit rijdt met zo'n groot paspoort in zijn zak rondrijdt.......maar officieel ben je strafbaar.

is dat niet net zoiets als autorijden zonder rijbewijs dan...? Knipoog
ik heb 'm ook nooit meer hoor Haha!
mijn paardje is onlangs gechipt en heeft een paspoort gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:11

Over het paardenpaspoort zei Vera het volgende:
vera schreef:

Waar baseer je dat op? Zoals ik in de uitleg heb begrepen is het verplicht om dat ding mee te hebben, als je je paard op een as (of meer natuurlijk) vervoert. Niet voor onder de man e.d. Ben erg benieuwd waar dat dan staat?

Ik heb gechipt voor de zekerheid bij diefstal, dat ze geregistreerd staat, doet mijn veiligheidsgevoel al aardig wat. Ben verder ook een recreatieruiter, die geen behoefte tot wedstrijden heeft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:21

vera schreef:

Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik heb het iig nog nooit ergens zien staan. Verder staat mijn jaarling in opfok, die paar keer per jaar dat ze het erf verlaat om even 5 minuten over het dijkje te wandelen, geloof ik wel. Als ze straks volwassen is, ga ik wel nadenken over chippen en een paspoort.