hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:05

KLINKT logisch, maar is het toch niet helemaal. Dat rubber kan idd erg gaan schuren!! Ik vind dat jij maar rare ideeen hebt over paarden opvoeden! Longeren vind ik echt niet kunnen met een veulen, en ik vind niet dat jij goede argumenten geeft om je stelling te ondersteunen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:19

Lunas schreef:
Ja mensen!! Een rubberbit is het zachtste bit dat er is. Het wordt voor paarden gebruikt die zeer goed reageren op lichte druk in de mond.

Sorrie hoor maar hier moet ik alvast op reageren.... Een rubberbit is juist NIET zacht voor de mond, het is stroef!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:19

Hebben jullie de BIT van Oktober al binnen?

Lees dan het stuk eens van die DA die de nieuwe kollums gaat schrijven. Jij heeft een stukje over 3 jarige paarden.

Verderop in dezelfde BIT staat een stukje over een tuigpaarden rijden.
Lees dat ook maar eens goed door hoe die over het rijden van jonge paarden denkt....die zelfs notabene alleen voor de wagen lopen.

Betreft wel een stukje topsport maar in feite geld dit ook gewoon voor onze recreatie paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:34

De enige reden om een 2,5 jarige in te rijden is als hij/zij zo verrot dominant is dat je m voor dat stukje even moet overvragen......... om m daarna weer een jaar het land op te gooien.

Longeren bij jonkies is gewoonweg niet goed voor het beenderenstelsel, valt niet over te discuseren, is ondertussen al genoeg wetenschappelijk onderbouwd.

Een keer een jaarling een zadel opdoen of een keer een hoofdstel indoen. ala, niet mijn ding maar goed.... kan in de regel ook niet echt kwaad.

Jonge paarden horen op de land, in de kudde of in een leeftijdsgroep, dat maakt mij geen fluit uit...... maar het liefst met zo weinig mogelijk bemoeienis van mensen.

Op het moment dat je jaarling of twenter met je aan de haal gaat dan heb je de strijd al verloren en zal het alleen maar van kwaad tot erger worden.

De dieren van Henk gaan met 5 maanden het land op, komen met 3 thuis en zijn kuikenmak! Zonder dat daar wat voor een bemoeienis dan ook mee is geweest. Ze kennen de smit en de va... komen in de wintermaanden thuis alwaar er ook niks anders mee gedaan wordt dan van en naar de paddock gebracht worden. Allemaal evenwichtige, zelfstandige, zelfverzekerde paarden waar fijn mee te werken valt.

Hoe meer mensen zo nodig een jong lief knuffelveulen willen, hoe meer werk er voor mij is......... Alleen moet ik altijd heel naar beginnen met die onopgevoedde, bijdehante paarden die denken dat ze mij de baas kunnen zijn.......... en das niet leuk!

Bij Tyrza rij ik er nu twee die dik 4 zijn, en die zijn we nog aan het beleren. De ene is nu goed B klaar de andere heeft nog wat moeite... doen we het wat rustiger aan mee....... Dus vooral de topruiters met verstand van zaken laten hun paarden een jaartje langer kleuteren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:34

hey

kijk gijsekim...met jou ben ik het eens.

Ik hoop dat het meisje Jitkse nu laat staan en lekker laat kleuteren, peuterenen dan zien we wel weer verder. Ik hou jullie op de hoogte