Paard trapt fietser, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:45

Even een vraagje, ik begrijp het niet helemaal.
Als mijn bijrijder dus brokken maakt, of een ongeluk krijgt, ben ik aansprakelijk?
ookal is hij meerderjarig en geheel bij zijn verstand?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:56

Ten opzichte van de tegenpartij wel, misschien kan jij dan nog wel je bijrijder aansprakelijk stellen maar dat hangt er dus helemaal van af wat er is gebeurd.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:24

Het blijft jouw paard. Als jij je bijrijder toestemming hebt gegeven om te rijden en ze blijft binnen de afgesproken regels (op papier zetten! Hoe kinderachtig het ook klinkt) dan ben jij aansprakelijk. Al ken ik dus een geval waarin de WA-verzekering van de "bijrijder" uitkeerde.

Maar... Ook als jij je buurmeisje (meer- of minderjarig) eventjes op je paard laat uitstappen en zij komt ten val ben je volgens mij aansprakelijk voor haar letsel/gederfde inkomsten (kijk het artikel van Bit er nog eens op na). Ook heb ik begrepen dat als jij les geeft en diegene valt dan ben je ook aansprakelijk. Daarbij weet ik even niet hoe het zit met eigen paard of "manegepaard". Ik ken instructrices die om die reden het dragen van een cap verplicht stellen ookal les je op je eigen paard. Als je bijrijdster zich niet houdt aan de afspraken (bijvoorbeeld het dragen van een cap) en ze valt met als gevolg hersenletsel dan ben je volgens mij niet aansprakelijk voor dat deel.

Dit is ook waar maneges tegen aan lopen. Die bordjes dat je op eigen risico rijdt hebben dan ook juridisch weinig te vertellen.

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:31

joelledsr schreef:
Even een vraagje, ik begrijp het niet helemaal.
Als mijn bijrijder dus brokken maakt, of een ongeluk krijgt, ben ik aansprakelijk?
ookal is hij meerderjarig en geheel bij zijn verstand?


Normaal gezien is dit zo.
Ik heb nu een speciale verzekering zodat ik op elk paard kan springen en toch verzekerd ben. Dan is de eigenaar niet aansprakelijk geloof ik.. Maar ben dit niet zeker

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:04

Dookie schreef:
Ik heb nu een speciale verzekering zodat ik op elk paard kan springen en toch verzekerd ben. Dan is de eigenaar niet aansprakelijk geloof ik.. Maar ben dit niet zeker


Wat voor verzekering is dat? Dan vraag ik of mijn bijrijdster ook zo'n verzekering wil afsluiten...

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:19

Ik weet niet of je zo'n verzekering ook hebt in Nederland..
Mijn ouders hebben mijn paard (kan tot 2 paarden) verzekerd als die bevoorbeeld schrikt en een auto beschadigd ofzo en een speciale voor mezelf voor als ik wat tegen kom

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:29

Dookie"]
Mijn ouders hebben mijn paard (kan tot 2 paarden) verzekerd als die bevoorbeeld schrikt en een auto beschadigd ofzo
[/quote]

Daar hebben wij dus een WA-verzekering voor

[quote="Dookie schreef:
en een speciale voor mezelf voor als ik wat tegen kom
Wat bedoel je dan? Als jij er afvalt ofzo?

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:36

afvallen, of ik krijg een schop..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:41

Misschien is het in België anders dan hier, de gewone AVP(particulier) dekt de risico's van ons hobbymensen en als je beroepshalve met paarden bezig bent zul je een AVB(bedrijfs) nodig hebben

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:31

JA, de AVP (WA) verzekerd schade veroorzaakt door je paard. Maar dekt deze ook schade ontstaan door een ongeluk zoals blijvende invaliditeit voor een bijrijder? Volgens mij hebben wij door een ongevallen verzekering voor.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:00

Ik ken je probleem, ik heb er namelijk meerdere malen in de week last van, In het eerste geval, ben je niet echt fout denk ik , maar je kan zo'n kind natuurlijk niet aansprakelijk stellen.

In het 2e geval, zijn de jongens in mijn ogen toch echt wel verkeerd. Je leert als kind zijnde van je ouders toch wel dat je een paard nooit van achteren mag benaderen?

Als ik een lawaaierig iets of iemand aan zie of hoor komen, maak ik vaak even een gebaar dat ze rustig aan moeten doen, doen ze dat niet, en mijn paard haalt uit...... is het dus niet mijn fout. (heb tenslotte gewaarschuwd)


Je kan het best altijd waarschuwen, dan ben je nooit de gene die fout zit.