vergoeding voor bijrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:14

runningkawa schreef:
Die zouden dan na een paar keer ook zonder pardon kunnen vertrekken.
Zijn imo dan ook geen echte paardenliefhebbers.

maar ook onder niet betalende zitte echte Lachen

Hahahaha, dat ze het niet langer dan 3 weken volhielden was ook niet altijd te wijten aan Stanley... Sommige dingen vind ik gewoon onacceptabel en dan houdt het gewoon op.

Ik was ook een échte en hoefde er ook niets voor te betalen. Ik was toen 15 en ging met die man op wedstrijd, waar ik de paarden in het tuig hees, ze poetste, hem voorlas en ik had op stal 5 stallen te mesten en mocht dan 1 paard berijden.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:23

Tessebes"]
[quote="Marliesje schreef:
Een bijdrage leveren vind ik wel oke, maar niet evenredig dus 2/7 van de kosten als je 2 keer in de week rijdt. Tenslotte heb je niks te zeggen over het paard, je blijft bijrijder.

Idd, helemaal mee eens. Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar. Verder vind ik rijden op een bijrijdpaard totaal niet vergelijkbaar met rijden op een manege (waar je dus wel betaalt). Als je rijdt op een manege heb je alleen de lusten, als je een bijrijdpaard hebt, dan heb je zowel de lusten als de lasten, je bent een verplichting aangegegaan waar je tijd vrij voor moet maken en houden. Als je op een manege rijdt heb je absoluut geen verplichtingen, heb je geen zin, dan bel je gewoon af, is je vaste paard kreupel, dan hoef er niet mee te lopen en krijg je gewoon een ander paard, als het rotweer is hoef je er niet heen, enz.
[/quote]

Ik vind dat er nu wel heel negatief over de eigenaars van de paarden gepraat wordt.
Hoezo schikken naar de wenen van de eigenaar?
Wij spreken alleen vooraf af op welke dagen ik kon, voor de rest mag ik alles doen wat ik wil, en afspraken zijn best te verzetten.
Zo'n paard moet namelijk wel structuur hebben, lijkt mij.
Daarbij, het paard is en blijft van de eigenaar, en een paard is een kostbaar bezit, dus de eigenaar mag daar best eisen aan stellen.
Jij laat toch ook niet iedere idioot op je paard rondcrossen?
Ik ben superblij met de eigenaar van mijn paard, en de eigenaars van de 2 vorige paarden waren ook tof!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:40

Misser schreef:
Wat zou jullie maximum zijn om te betalen? En wat verwacht je daarvoor? (wedstrijden bijv)

het meeste wat ik voor bijrijdpaard heb betaald ligt rond de 150 euro per maand. Mocht ik er wel mee doen wat IK wilde dus was prima regeling. Ik geloof nooit dat ik dat nu nog zou betalen.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:44

MissJ"]
[quote="Tessebes"][quote="Marliesje schreef:
Een bijdrage leveren vind ik wel oke, maar niet evenredig dus 2/7 van de kosten als je 2 keer in de week rijdt. Tenslotte heb je niks te zeggen over het paard, je blijft bijrijder.

Idd, helemaal mee eens. Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar. Verder vind ik rijden op een bijrijdpaard totaal niet vergelijkbaar met rijden op een manege (waar je dus wel betaalt). Als je rijdt op een manege heb je alleen de lusten, als je een bijrijdpaard hebt, dan heb je zowel de lusten als de lasten, je bent een verplichting aangegegaan waar je tijd vrij voor moet maken en houden. Als je op een manege rijdt heb je absoluut geen verplichtingen, heb je geen zin, dan bel je gewoon af, is je vaste paard kreupel, dan hoef er niet mee te lopen en krijg je gewoon een ander paard, als het rotweer is hoef je er niet heen, enz.
[/quote]

Ik vind dat er nu wel heel negatief over de eigenaars van de paarden gepraat wordt.
Wij spreken alleen vooraf af op welke dagen ik kon, voor de rest mag ik alles doen wat ik wil, en afspraken zijn best te verzetten.
Daarbij, het paard is en blijft van de eigenaar, en een paard is een kostbaar bezit, dus de eigenaar mag daar best eisen aan stellen.
Ik ben superblij met de eigenaar van mijn paard, en de eigenaars van de 2 vorige paarden waren ook tof!
[/quote]
Maar het paard kan elk moment verkocht worden.
wat je niet hebt met een iegen paard, dan beslis je dat zelf.
Verder een verschil of je de enige berijder bent of niet.
Bij de paarden die ik reed was ik meestal de enige berijder.
heb op 1 plaats gereden waar de iegenaar er af en toe eens opzat, zo de dag voor een wedstrijd of zo Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:44

Quellian"]
[quote="Tessebes schreef:
Vind ik zo'n onzin he. Als een bijrijdster niet betaald, dan komen ze opeens hun afspraken niet meer na? Volgens mij ligt dat aan de persoonlijkheid van je bijrijdster, niet aan de financiele vergoeding. Betrouwbaarheid valt niet in geld uit te drukken.

En zodra je er geld voor vraagt is het probleem verholpen. En geloof me: ik heb echt veel bijrijders gehad... Bloos
[/quote]

Ik snap die eerste zin niet echt. Waarom is het probleem verholpen als je geld vraagt?
Ik ben absoluut niet tegen het betalen van een bijdrage, maar dan wel in beperkte mate, het moet meer een symbolisch bedrag zijn. Bijvoorbeeld de helft van de smid betalen of bepaald bedragje per maand. Als je ziet dat sommige mensen hier 100 euro per maand vragen voor hun paard bij te rijden, nou sorry hoor, maar dat vind ik echt van de gekken. Ik heb mijn streep bij 50 euro gezet, dat vind ik zat. De eigenaar van het paard heeft ervoor gekozen om een paard te nemen, en ik wil graag helpen bij tijdgebrek, maar niet bij geldgebrek.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:46

Bij mijn bijrijdster geldt het zeker wel dat toen ze nog niet betaalde ze zich niet zo goed aan haar afspraken hield en nu ze wel betaald doet ze dat wel.

Ik denk dat bij haar de leeftijd ook een grote rol speelt, ze is een puber... 15 jaar en haar ouders betalen voor Flair dus die tikken haar op dr vingers als ze niet gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:46

Tessebes"]
[quote="Marliesje schreef:

[/quote]'

Ik wilde er in eerste instantie niet op reageren, maar doe het toch...

* Klopt, dan moet je een eigen paard kopen, probleem opgelost

* Moet je lekker op een manege blijven rijden als je alleen de lusten wilt, wederom het probleem opgelost

En ja, ik vind ook wel dat je je aan de regels van de eigenaar moet houden. Daar ben ik ook heel erg op gepind: het gaat op mijn manier en anders gaat het hele feest gewoonweg niet door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:47

Quellian"]
[quote="Tessebes"][quote="Marliesje schreef:

Idd, helemaal mee eens.
Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar
. Verder vind ik rijden op een bijrijdpaard totaal niet vergelijkbaar met rijden op een manege (waar je dus wel betaalt). Als je rijdt op een manege heb je alleen de lusten, als je een bijrijdpaard hebt, dan heb je zowel de lusten als de lasten, je bent een verplichting aangegegaan waar je tijd vrij voor moet maken en houden. Als je op een manege rijdt heb je absoluut geen verplichtingen, heb je geen zin, dan bel je gewoon af, is je vaste paard kreupel, dan hoef er niet mee te lopen en krijg je gewoon een ander paard, als het rotweer is hoef je er niet heen, enz.
[/quote]'

* Moet je lekker op een manege blijven rijden als je alleen de lusten wilt, wederom het probleem opgelost

En ja, ik vind ook wel dat je je aan de regels van de eigenaar moet houden. Daar ben ik ook heel erg op gepind: het gaat op mijn manier en anders gaat het hele feest gewoonweg niet door
[/quote]
waarom wilde jij eigenlijk een bijrijder?
ff tussendoor?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:48

Waarom? Omdat ik ook eens met andere dingen bezig wilde zijn dan alleen met m'n paarden. Het is gewoon echt moeilijk om een goed iemand te vinden...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:50

MissJ schreef:

Eigenaren verschillen helaas, je hebt er, net als bijrijders, ook mindere tussen zitten. Die echt heel veel eisen stellen en die een rooster maken wat jij wanneer moet doen met dat paard en dan nog geld vragen ook. Ik ben ook een keer bij een paard wezen kijken, waar fors voor betaald moest worden. Het klonk allemaal hartstikke leuk, maar toen ik daar kwam werd me snel duidelijk dat ze opvulling zocht voor de dagen dat ze niet trainde, dat kwam dus neer op een stapritje of een conditietraining, allemaal volgens haar schema. Dat heb ik dus maar niet gedaan. Haha!

Natuurlijk snap ik wel dat de eigenaar het beste wil met z'n paard, maar als je een bijrijder "neemt" dan moet je als eigenaar ook wat water bij de wijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:51

dues jij wilt wel de lusten voor vrije dagen en daar moet ook nog voor betaald worden Lachen

andere manier van er tegen aan kijken Haha!

je kan ook zeggen, ik ben zo blij dat je me uit de brand helpt, je mag zo rijden.
En dat was dus waar ik voorheen reed.

dus dan gaat het over eigen paard kopen of manege blijven rijden niet op, of wel? Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:53

Quellian schreef:

Dit ging over het wel/niet betalen, niet over het bijrijden zelf. Met bijrijden zelf is namelijk niks mis, vind ik. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:53

Ik was bereid om zelf uit te komen mesten, dat ze alleen maar hoefden te rijden, aangezien ik niet reed, dus ik vind dat ik voor 3/4 keer per week ALLEEN rijden best wat geld mag vragen.

Misschien leuk om te lezen (zie reacties Tessebes):
[VvdD] Het dubio-verhaal bleek een nachtmerrie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:56

Quellian schreef:
Ik was bereid om zelf uit te komen mesten, dat ze alleen maar hoefden te rijden, aangezien ik niet reed, dus ik vind dat ik voor 3/4 keer per week ALLEEN rijden best wat geld mag vragen.

dan heb je idd geen lasten, waar marliesje het wel over heeft.

En ik ook.
Rijden betekende er elke dag zijn, ook mesten, tuig poetsen, stro lossen, hooi van het land halen en lossen.
alles wat bij paarden hoort.

foetsie

Ikzelf ben ook een bijrijdster.
Ik betaal 50 euro in de maand.
Ik mag in principe zo vaak rijden als ik wil en kan zo ook gelijk mooi men-ervaring opdoen.
Lessen volgen, op trektocht gaan, alles mag in overleg.
Wel verwacht de eigenaar dat je hem borsteld, de hoeven uitkrabt en hem voorziet van voer en water na het rijden.
Ik vind dat het wel het minste wat je kunt doen voor het paard terug.
Daarbij mest ik als het nodig is ook zn stal uit en ruim ik de mest op uit de weide.
Laatst bijgewerkt door foetsie op 14-05-04 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Ja, in 'mijn' tijd ook (wat ik eerder in dit topic al zei).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:57

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:58

Tessebes"]
[quote="Quellian schreef:

Verward Is er wat mis met mijn reacties?
[/quote]

Zeg ik dat? Je komt alleen ietsie-pietsie wispelturig over, zonder dat je weet waar je het werkelijk over hebt, das alles Schijnheilig

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:59

Quellian"]
[quote="Tessebes"][quote="Quellian schreef:

[/quote]

Zeg ik dat? Je komt alleen ietsie-pietsie wispelturig over, zonder dat je weet waar je het werkelijk over hebt, das alles Schijnheilig
[/quote]

Ik volg je even niet?
Wispelturig? Ik weet niet waar ik het werkelijk over heb?
Ik weet niet waar jij het over hebt eerlijk gezegd. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:01

Tessebes"]
[quote="Quellian"][quote="Tessebes"]
[quote="Quellian schreef:

[/quote]

[/quote]

Ik volg je even niet?
Wispelturig? Ik weet niet waar ik het werkelijk over heb?
Ik weet niet waar jij het over hebt eerlijk gezegd. Lachen
[/quote]

Gelukkig, dan hoeven we niet verder met elkaar te discussiëren Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:04

Discussie? Ik heb geen discussie meegemaakt, want jij doet een uitspraak en vervolgens haak je gelijk af. Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:05

Nee, we hoeven ook niet te discussiëren.

Ik ga weekend houden!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:09

Ik denk dat jij dan de wispelturige bent van ons twee. Knipoog
Prettig weekend!

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 18:57

Nou geloof dat ik de discussei hier boven niet helemaal begrijp.
Wel hebben het hieri nderdaad over het wel of neit bijbetalen en niet over wel of niet bijrijden.
Als je niet bereid bent om te betalen reageer je nietop die advertenties.
En als je dat wel wilt isd at je goed recht net als dat de eigenaar het kan vragen.
Ik zou het zelf dus liever niet doen maar ja al sik inderdaad geen stal hoef te mesten dan zou ik er over willen praten.
verder vind ik dat betalen niet een garantie is voor een goede bijrijdster.
en het wel of niet komen ligt echt aan de persoon zelf
ik kom ook als ik niet hoef te betalen want ik doe het voor me lol.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:36

IngridM"]
[quote="Misser schreef:
Wat zou jullie maximum zijn om te betalen? En wat verwacht je daarvoor? (wedstrijden bijv)

het meeste wat ik voor bijrijdpaard heb betaald ligt rond de 150 euro per maand. Mocht ik er wel mee doen wat IK wilde dus was prima regeling. Ik geloof nooit dat ik dat nu nog zou betalen.............
[/quote]

wow das wat ik compleet aan stalgeld betaal voor mijn pension stal inlcusief voer, weidegang en complete verzorging (stal uitmesten en paard wordt elke dag buiten gezet en gevoerd.) 2 rijbakken en op loopafstand van een binnen manege dus dat vind ik wel erg veel.

ik zou persoonlijk ook niets vragen aan een bijrijder. het is mijn keuze om een paard te kopen dus ik moet hem ook onderhouden. verder doet een bijrijder mij een dienst want die rijd mijn paard als ik niet kan.

maar ja ik kies er bewust voor om geen bijrijder te nemen. dit in verband met de risico's als een bijrijder van mijn paard valt en zijn rug breekt. Dan kan ik opdraaien voor de ziekenhuiskosten en allerlei schade vergoedingen omdat ik verantwoordelijk ben. (staat een heel stuk over in de bit van deze maand trouwens! Dus ik stap gewoon zelf op mijn paardje. das gewoon mijn keuze.