rij jij met of zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rij jij met cap, of zonder??

met cap
218 (67%)
zonder cap
103 (32%)

Totaal aantal stemmen: 321

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:29

Ik rijd altijd met cap!

Toen ik begon met pardrijden was ik verplicht een cap te dragen van mijn ouders. Want zouden ze mij een keer zonder cap op een paard zien, dan kon ik het voor de rest wel vergeten met paardrijden.

En nu ben ik al zo gewend aan mijn helmpie, dat ik hem gewoon mis als ik hem even zou vergeten.

Ik moet wel zeggen dat ik alleen maar buiten in het bos rijd, dus dan is het ook fijn met laaghangende takken etc. Het houd de klappen toch goed tegen.
Ben al een keer op mijn hoofd gevallen van een paard af en had een cap op. Had toen een hersenschudding. Dus ik zou er niet aan moeten denken hoe het afgelopen zou zijn als ik hem niet op gehad zou hebben.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:36

Van een cap krijg ik hoofdpijn. Ik kan er niet tegen iets op mijn hoofd te hebben. Misschien een kwestie van wennen Verward Verward
Ik rij Lisenka zonder cap Schijnheilig en de fries Koos met cap . Lisenka is 99% bomvast en is zo nuchter als de pest. Ik heb veel vertrouwen in haar. Koos ziet ongeveer achter alle zandkorrels spoken en ook dat mannetje 10 km verderop met die rode jas aan is ook errug eng. Bloos Ik vertrouw meneer dus voor geen meter.
Bij een paard dat ik niet ken doe ik wel een cap op.

Net zoals in de topic van RK over schoeisel, weet ik eigenlijk niet beter dat vroeger bijna niemand een cap droeg. Tegenwoordig is het verplicht, en goed ook. Veel ouderen die niet van vroeger gewend zijn om een cap te dragen, dragen geen cap. Dat valt mij wel op!!

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 01:06

Bij buitenritten en spring(les) rijd ik wel met cap!
Verder reed ik altijd wel met cap maar de laatste tijd.... Bloos

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:37

Ik rijd ook altijd met cap, dat is ook verplicht bij ons op de manege. Ik heb een keer zonder cap gereden, gelukkig ben ik er toen niet afgevallen Haha! en is alles goed gegaan, maar ik moest toch wel ff diep nadenken of ik wel zo op dat paard wilde stappen.
Ik heb nu verzorgpaarden en ook daar heb ik mijn cap op, niet alleen met rijden, maar soms ook al met poetsen of longeren. (een van de twee heeft losse hoeven, dus een trap op mijn hoofd komt dan met cap heel wat minder hard aan)
Ik vind het ook heel belangrijk om met cap te rijden, zelfs egoistisch om het niet te doen. Stel je valt eraf en hebt iets ernstigs en overlijd eraan. Dit doordat je geen cap op had. Dan laat je toch wel je vrienden en familie alleen achter. (met de gedachte: 'Had ze maar een cap op gehad')
Een ongeluk ligt in een klein hoekje en kan zelfs tijdens het uitstappen of binnen drie seconden gebeuren.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:38

ik moet wel cap rijden, bij ons op de manege is het verplicht tot 16 jaar. ik word in augustus 16 en dan zie je mij niet meer met cap rijden!!!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:45

ik rijd bij arzu zonder cap.
Weet wel dat het veiliger is, maar als ik eraf val, nouwe, dan is het maar: boontje komt om z`n loontje.
Op de ponyclub wara ik rijd, rij ik WEL met cap, En ook tijdens buitenritten met.
Ook op vreemde pon`s rijd ik met cap

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:56

xcynthiax schreef:
ik moet wel cap rijden, bij ons op de manege is het verplicht tot 16 jaar. ik word in augustus 16 en dan zie je mij niet meer met cap rijden!!!

Waarom niet meer?

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:00

Richtje"]
[quote="xcynthiax schreef:

Waarom niet meer?
[/quote]

omdat ik het hartstikke vervelend vind!! en ik vind het ook niet eng om te vallen, ik weet precies hoe mn paarden zijn en ik rij ook nog wel eens andere paarden, maar die rij ik dan ook gewoon zonder cap...ik ben er al heel lang niet meer van afgevallen..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:24

Ik rij altijd zonder cap.
Vind het onhandig en in de zomer vind ik het te warm.

Weet dat een hoop bokkers dit onverstandig vinden maar dat is mijn pakkie an!

Daarnaast vind ik het allemaal een beetje krom.... iedereen moet met cap rijden maar als je eenmaal in het Z bent hoef dat ineens nietmeer Verward
Slaat toch nergens op, alsof je dan ineens nietmeer van je paard kan vallen.....?!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:27

Ik rijd altijd met cap. Ik heb verschillende keren paard en ruiter onderuit zien gaan, waar beide niets aan konden doen. Je zou net met je hoofd tegen een hek aan vallen...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:33

Met cap, het is verplicht bij ons. Echt iedereen rijdt bij ons met cap zelfs de manege eigenaar. Wat is trowuens erg goed vind , zo goed ie het goede voorbeeld

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:35

Ik rijd altijd zonder, tenzij het een jong niet betrouwbaar paard is.
Zoals hierboven al gezegd: eigen verantwoording!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:04

Is al heel vaak langsgekomen... maar goed, mijn mening dan ook nog maar een keer. Knipoog Als ik dressuur in de bak, heb ik meestal geen cap op. Natuurlijk blijft het een risico, maar ik ken Rinkja nu al zo goed, en er gebeurd bijna nooit wat. Ik zeg niet dat er dus niks zal gebeuren, maar die kans is niet groter dan de kans dat ik onder een auto kom als ik naar haar toe fiets. Dus dan zou ik m'n hele leven wel een cap kunnen dragen. Knipoog Maar als ik ga buitenrijden, springen of freestylen (of op een ander paard rijd wat ik niet zo goed ken) zet ik wel m'n cap op. Dan is het risico dat er wat gebeurd toch groter en loop ik liever geen risico. Lachen

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:38

ik moet met cap van me moeder ..maar wil t zelf ookwel..want heb 2 jaar geleden een ongeluk met een paardje gehad..had ik toen me cap niet op gehad..dan had ik nu niet zo vrolijk rondgereden Haha!
maar voor foto's doe ik em soms wel ff af..

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:43

Ik rij en men altijd met cap.

Wij waren de eerste manege in de omgeving waar het voor iedereen verplicht was, jong en oud! Dan kun je als instructrice moeilijk zelf zonder rijden, staat zo raar Tong uitsteken Zonder ben ik ook niet eens verzekerd....

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:44

Ik ook altijd met! Alleen als er fotos gemaakt worden tijdens het rijden en hij is braaf zet ik hem wel af. Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:30

PhiaBink schreef:
Van een cap krijg ik hoofdpijn.!!

Koop dan een grotere cap,of een lichtgewicht!!!!! Is beter hoor!!!!

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:45

Ik vind dit altijd een beetje een vervelende discussie, waar ik me ook liever niet in meng. Wil alleen het volgende even kwijt met betrekking tot de kreet "eigen verantwoordelijkheid".

Ik heb ooit tijdens een buitenrit meegemaakt dat ik met mijn verzorgpony (een heethoofdje) achter iemand reed die er opeens afviel omdat de paarden door een schrikactie in galop schoten en zijn (manege-)paard een gemene bok gaf. Mijn pony'tje trapte met zijn hoef tegen het hoofd van die man aan (die dus geen cap droeg). Gelukkig liep het goed af, maar ik moet er niet aan denken hoe ik me gevoeld had als het minder goed was afgelopen. Scheve mond Tja, en dan heb je het over eigen verantwoordelijkheid... de consequenties kunnen ook voor anderen vervelend uitpakken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:53

Thuis rij ik zonder cap.

In het bos met,moet een goed voorbeeld geven he Tong uitsteken

OP de rijvereniging is het nu ook verplicht

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:01

Ik heb vandaag wel weer gezien dat het je leven kan redden zge maar
Ik veil vandaag van mn paard af met mn hoofd op het beton, gelukkig had ik mnn cap op zaten allemaal schaafplekke op de cap maar anders zaten die op mn hoofd en had ik mss wel in het ziekenhuis gelegen!
ik heb wel hoofdpijn ervan trouwens en mn hele armen waren open en handen! Dus draag altijd een cap!
Zelfs de beste ruiter kan nog vallen, zie maar aan Anky.. En met het makste paard (zoals die van mij) kunnen er nog dingen gebeuren..
Die van mij is nogal lomp en liep tegen een paaltje op Bloos Ik wou hem wegsturen maar hij was dwars *LOL*

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:06

het ligt er maar net aan waar ik rij en wat ik ga doen. op de manege rij ik altijd met cap, op mn verzorponys meestal niet, tenzij we gaan springen ofzo.. dan wel

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:17

Ik rij dus eigenlijk altijd zonder cap...Ik weet dat het verstandiger om er wel eentje op te zetten...Maar ja, ik heb nog zo'n heel oud model, met zo'n rottig elastiekje. Die draag ik dus eigenlijk nooit meer, alleen met springen en dat is zelden. Maar ik wil eigenlijk wel een nieuwe cap kopen en zal hem dan wel met cap gaan rijden.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:21

Ik rij altijd met cap. Ik moet het van mijn ouders en ik vind het ook wel veilig. Ook al is je paard nog zo braaf, hij kan altijd een keer schrikken en je zou dan maar op je hoofd vallen... Als mijn ouders mij zonder cap zien rijden mag ik twee weken niet paardrijden Scheve mond

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:25

nee mijn ouders doen daar niet moeilijk over, ze hebben mij vaak genoeg zonder cap naar huis zien rijden en vinden er niets ergs aan

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:25

Ik beken schuld! Bloos Ik rijd zonder cap, heb er niet eens één.

Oh, jawel. Zo'n wedstrijdding zonder bandjes of iets, die er eerder afvalt als ik zelf..... Haha!