wie gooit hier zijn/haar paard nooit los?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:26

Elk paard hoort op de wei.......... maar wat als je in Den Haag woont en je moet al een uur heen en een uur terug met het openbaar vervoer naar de dichtsbijzijnde stal......... die geen land heeft????

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:28

Ik gooi m'n paard nooit los, want hij springt uit het bakkie of loopt door het draad
Da's vragen om problemen.
Hij gaat wel 2x per week in de stapmolen, en hij staat van mei tot oktober buiten.
Zielig he?
Als ik trouwens zou merken dat iemand mijn paard buiten mij om naar buiten gooide, had die een groot probleem.
En als jullie dat paard van dat meisje losgooien en er gebeurt wat, wie betaalt de da dan?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:28

xtostarlight"]
Sorry dat ik het zeg hoor, maar paard niet op het land want dat kan niet bij mn pensionstal... Lips are sealed Grootste poedersuiker smoesje wat ik ooit gehoord heb, een paard hoort op de wei!
[/quote]
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook minder keuze in de buurt, er moet weidegang zijn!

[quote="xtostarlight"]
En zeik me dr maar weer lekker over af hoor, want ja ik heb makkelijk praten (paard aan huis dus 24/7 op de wei) maar DIT is MIJN mening hierover. Ach, mening geven op een forum is onverantwoord he
[/quote]

Het is wel makkelijk, dat je hem/haar dus lekker altijd op de wei kan hebben. Makkelijk dat ze bij huis staan. Maar jah dat heb je ook zelf voor elkaar gekregen en betekent niet dat jij dus niks doet ervoor.
En k deel je mening trouwens. Lachen

[quote="xtostarlight schreef:
De mijne wordt trouwens amper losgegooit,

Ik bedoelde in t algemeen, of t paard zn stal wel uitkomt om ff paard te zijn. Weiland/paddock een van de twee

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:29

gijsenkim schreef:
Elk paard hoort op de wei.......... maar wat als je in Den Haag woont en je moet al een uur heen en een uur terug met het openbaar vervoer naar de dichtsbijzijnde stal......... die geen land heeft????

Dan de op 1na beste optie, zoveel mogelijk los in de padock Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:29

xtostarlight: zoals Kusia ook al aangeeft: er zijn paarden waarbij de wei geen goede optie is. Dat is een minderheid, maar het is wel zo.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:30

Kusia schreef:
Allereerst ik ga jou niet afzeiken, maar ik hoop dat je toch anders gaat kijken.
Tuurlijk, elk paard hoort op de wei, mee eens. Maar niet elk paard kan op de wei.
Mijn verzorgpony kan niet op de wei omdat ze NOOIT meer te zwaar mag worden, door een sincker wat ze aan beide voorbenen heeft. Als je haar 1 uur in de wei zet, heeft ze net zoveel op als een paard die 3 uur op de wei staat. Ze eet niet, maar vreet. Als je haar ziet grazen, dan zou je je afvragen of ze nog wel kauwt.
Gelukkig mag ze aan het eind van het seizoen een halve dag op de wei, maar wanneer de wei echt heel erg schraal is. Als alle paarden de wei op gaan, de eerste weken, mag ze maar maximaal een half uur de wei op.

Ja oke, niet elk paard kan natuurlijk 24/7 de wei op, ik heb zelf ook verzorgpony's die toch wel heel erg dat niet aankunnen en binnen 5 min al meer achterover gedrukt hebben dan een gemiddeld paard in een uur zou doen. Maar ze staan wel altijd los, in tja, wat is het, een zandwei.
Dus voor dat soort paarden die zich volfreten tot ze er (lett) dood bij neervallen kun je ook aan een paddock oid denken.

Ik bedoelde eigelijk meer paarden die 24 of 23 dan/7 op stal staan.

Maar, goed dat je het zei, daar had ik idd niet over nagedacht Lachen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:33

rebeltje"]
En zeik me dr maar weer lekker over af hoor, want ja ik heb makkelijk praten (paard aan huis dus 24/7 op de wei) maar DIT is MIJN mening hierover. Ach, mening geven op een forum is onverantwoord he

Het is wel makkelijk, dat je hem/haar dus lekker altijd op de wei kan hebben. Makkelijk dat ze bij huis staan. Maar jah dat heb je ook zelf voor elkaar gekregen en betekent niet dat jij dus niks doet ervoor.
En k deel je mening trouwens. Lachen

[/quote]
Nou eigelijk heb ik zelf niks voor elkaar gekregen hoor Bloos Heb er alleen voor geboren te hoeven worden eigelijk. Heb gewoon wat dat betreft veel geluk gehad, ik werk er op zich wel voor hoor, wat betreft dr verzorging natuurlijk. Maar als het gaat over het aan huis hebben op zich, daar heb ik mijn ouders voor gehad OK dan! Lovers

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:33

Lastig hoor, ben k wat aan t typen staat er al weer wat nieuws Scheve mond Haha!

Maar daar had k ook niet aan gedacht, sommige paarden kunnen t land niet op. Een paard van n vriendin van me ook niet, even maar, hij heeft namelijk eiwitallergie.

Maar goed dan bestaat er nog altijd n paddock.

xtostarlight schreef:
Nou eigelijk heb ik zelf niks voor elkaar gekregen hoor Bloos Heb er alleen voor geboren te hoeven worden eigelijk. Heb gewoon wat dat betreft veel geluk gehad, ik werk er op zich wel voor hoor, wat betreft dr verzorging natuurlijk. Maar als het gaat over het aan huis hebben op zich, daar heb ik mijn ouders voor gehad OK dan! Lovers

Je hebt de goede ouders uitgezocht Haha! Je hebt er toch vast wel n beetje voor moeten zeuren Tong uitsteken toch..?
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 02-04-04 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:34

Billy schreef:
En als jullie dat paard van dat meisje losgooien en er gebeurt wat, wie betaalt de da dan?

Ik neem aan dat je het over mijn verhaal hebt?

Tja, goede vraag...........de verzekering? Schijnheilig

Maar aan de ene kant: wat zou er kunnen gebeuren?

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:36

Die van mij gaat heel vaak gewoon los in de paddock, maar als ik er ben rijdt ik altijd gewoon en mag ze daarna even los rollen, maar gewoon niet te veel opjagen enz..
Dat komt omdat ze laatst over het hek heen is gesprongen en toen heel hard uit is gegleden op het beton, met haar nek dubbel tegen een muurtje, nu is ze net weer herstelt.

Dus doen we nog even voorzichtig met loslaten, want ze kan er dus heel makeklijk overheen, en als ze dat weer doet en het echt mis gaat, zijn we nog veel verder van huis.

Als ze dan gewoon een beetje gek is, longeren we haar gewoon in de paddock en dat gaat prima, ze kan dan niet weg, en toch lekker haar overige energie kwijt.

xtostarlight

Kusia schreef:

Paard kan zichzelf of een ander wat aandoen, kan uitbreken, er is genoeg wat (helaas) kan gebeuren.

Kusia

We hebben wel een losgooibak (20x20m), maar ik denk niet dat de stalhouder er niet blij mee zou zijn dat daar paarden onbeheerd achter gelaten worden.
Er is trouwens nog een paard dat niet de wei op kan, hij rent zich (waarschijnlijk) letterlijk dood.

moowsy

Kusia"]
[quote="Billy schreef:

[/quote]
Net als bij die van mij? Of is dat onmogelijk? Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:37

Kusia schreef:

wat er kan gebeuren............ nou in het ergste geval moet het paard afgemaakt worden.............. er kan zo ontzettend veel fout gaan met paarden, zo ontzettend veel. Scheve mond

Ineke2

Kusia"]
[quote="Billy schreef:

[/quote]

Ehm paard doet gek en loopt daarbij een blessure op, bijvb Schijnheilig

Billy

Het paard kan een klap krijgen of ontsnappen en de weg op lopen, over de bakrand willen springen en blijven haken, lelijk uitglijden en onderuit gaan
Noem het maar op, eht kan allemaal gebeuren, tot en met het verhaal dat het paard een sprintje trekt en dood neervalt.
JHe kunt het zo gek niet bedenken of het kan mis gaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:39

Hij kan zich ook heel simpel verstappen in een kuiltje

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:40

xtostarlight"]
[quote="Kusia schreef:

Paard kan zichzelf of een ander wat aandoen, kan uitbreken, er is genoeg wat (helaas) kan gebeuren.
[/quote]
De losgooibak is met houten omheiningmet schrikdraad. Om de deur wordt meestal een halstertouw vast geknoopt, zodat uitbreken onmogelijk is.
Ik vind wel dat je moet voorkomen dat een paard een ander paard wat kan aandoen. Bij ons gaan ze er alleen in, wanneer ze goed met elkaar kunnen opschieten.
En zichzelf wat aandoen Verward Nog geen depressieve paarden tegengekomen Haha!
Maar om even serieus te reageren: ik denk dat dat beperkt wordt door het schrikdraad. De paarden blijven nu minimaal een halve meter bij het draad vandaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:42

Ik hoop voor je dat er nooit wat gebeurt, maar ik heb mijn paard met deken over een heining van 1.20 zien springen.
Geloof me, mijn hart stond stil

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:42

rebeltje"]

Je hebt de goede ouders uitgezocht Haha! Je hebt er toch vast wel n beetje voor moeten zeuren Tong uitsteken toch..?
[/quote]

Dat zeker, maar toch voel ik me altijd vreselijk verwend en banketstaaf als mensen keihard moeten werken om net een stalling te kunnen betalen.. Scheve mond
Met weidegang wel te verstaan, anders zou het van mij niet meer hoeven. Knipoog

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:43

Ok, daar hebben jullie gelijk in. Maar het zou ook kunnen gebeuren wanneer de eigenaar zelf aanwezig is. Maar het gaat er dus om wie de schuld zou krijgen. Hmmm, ok, ik geef het op.

*snapt nu dus eindelijk waarom het paard nooit in de losgooibak komt*

KiWiKo

en het misstapje in een kuil............. sorrie hoor maar ik vind je nogal simpel denken

xtostarlight

Kusia schreef:
En zichzelf wat aandoen Verward Nog geen depressieve paarden tegengekomen Haha!

whahaha Tong uitsteken ik bedoelde eigelijk zichzelf kreupel trappen ofzo, lekker intelligent uitgelegd Bloos
Nee ik denk als het zo ver ooit komt met paarden dat het wel een beetje te extreem is allemaal Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:45

Kusia schreef:
Ok, daar hebben jullie gelijk in. Maar het zou ook kunnen gebeuren wanneer de eigenaar zelf aanwezig is. Maar het gaat er dus om wie de schuld zou krijgen. Hmmm, ok, ik geef het op.

*snapt nu dus eindelijk waarom het paard nooit in de losgooibak komt*

Als de eigenaar het paard zelf losgooit, is hij verantwoordelijk
Doe jij het paard los zonder toestemming ben jij de l.ul, zo simpel ligt het

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:46

gijsenkim schreef:
en het misstapje in een kuil............. sorrie hoor maar ik vind je nogal simpel denken

Waarschijnlijk komt het omdat ik er nog nooit van heb gehoord Verward
De losgooibak staat er sinds oktober 2003 en ik heb nog nooit gekke dingen mee gemaakt, dus daarom denk ik zo 'simpel'.